welke sport?

09-01-2019 17:47 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha dames,

Omdat er hier nogal wat mensen rond lijken te lopen die verstand hebben van sport (doen, niet kijken op televisie, want daar ben ik namelijk wel heel goed in) heb ik de volgende vraag:

Ik wil mijn conditie opbouwen, ik heb namelijk helemaal geen conditie (na een flinke lichamelijke opdoffer). Ik ben dus op zoek naar een sport, maar er zijn allerlei beperkingen waar ik rekening mee moet houden:
1) ik mag mezelf niet uitputten, dus iets waar je echt moe van wordt mag niet (hardlopen etc)
2) ik mag niet zwemmen (of eigenlijk: ik mag niks in water)
3) yoga vind ik echt niet leuk, heb dat ooit gedaan maar vond er helemaal niets aan.

ik wandel nu dus (15 minuten per dag, ja echt, op dat niveau zit ik dus) maar dat begint een beetje te vervelen, want ik loop maar wat rondjes door de wijk, dus ik vroeg me af of iemand een tip had om ofwel wandelen leuker te maken, ofwel iets anders om te doen wist.
Alle reacties Link kopieren
Fitbit aanschaffen? Dan kan je jezelf doelen stellen tav aantal stappen per dag en je voortgang in de gaten houden.
In dat geval: doe het rustig aan! En advies/begeleiding van een fysio vind ik een heel goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het begin 45 min gedaan over 4 km fietsen maar ik heb tegen mezelf gezegd. Het maakt niet uit hoe lang je er over doet. Zo lang je maar gaat - pauze - en weer terug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
09-01-2019 18:39
Is het geen idee om wat sport onder begeleiding van een fysiotherapeut te doen?
Bij mij hebben ze daar groepen voor, juist voor mensen die een lichamelijke opdoffer hebben gehad.

En verder, je bent volgens mij zelfs nog kraamvrouw (eerste 6 weken na de bevalling), dus gun jezelf alsjeblieft ook wat tijd, je bent nog volop in herstel joh.
zit inmiddels al op 9 weken en had aan gyn en cardioloog gevraagd of ik nu mocht gaan opbouwen. En dat mocht (anders was ik dat natuurlijk niet gaan doen) Zij gaven aan dat ik 'maar moest gaan wandelen of zo', fysio hebben ze niet genoemd, maar is misschien wel een optie. Ik merk wel dat ikzelf wat behoefte heb aan 'niet medische dingen' want moet al om de haveklap naar ofwel het ziekenhuis voor controle of naar de bekkenbodem fysio. Dus nog een fysio afspraak erbij wil ik eigenlijk pas als het me zelfstandig niet lukt. Enige beperkingen die ik gekregen heb is dus dat het rustig moet zijn en dat ik niets in water mag. In essentie mag ik dus alles behalve zwemmen zolang ik maar zorg dat ik op tijd stop.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-01-2019 18:55
Ik heb in het begin 45 min gedaan over 4 km fietsen maar ik heb tegen mezelf gezegd. Het maakt niet uit hoe lang je er over doet. Zo lang je maar gaat - pauze - en weer terug.
ik denk dat ik morgen probeer of ik een beetje lekker op dat fietszadel kan zitten, want dat is wel een leuk idee, dat gaat wat sneller dan alleen lopen.
florence13 schreef:
09-01-2019 19:00
zit inmiddels al op 9 weken en had aan gyn en cardioloog gevraagd of ik nu mocht gaan opbouwen. En dat mocht (anders was ik dat natuurlijk niet gaan doen) Zij gaven aan dat ik 'maar moest gaan wandelen of zo', fysio hebben ze niet genoemd, maar is misschien wel een optie. Ik merk wel dat ikzelf wat behoefte heb aan 'niet medische dingen' want moet al om de haveklap naar ofwel het ziekenhuis voor controle of naar de bekkenbodem fysio. Dus nog een fysio afspraak erbij wil ik eigenlijk pas als het me zelfstandig niet lukt. Enige beperkingen die ik gekregen heb is dus dat het rustig moet zijn en dat ik niets in water mag. In essentie mag ik dus alles behalve zwemmen zolang ik maar zorg dat ik op tijd stop.

Snap ik helemaal. Bij mijn fysio zijn het gewoon groepjes van alle leeftijden, meer een sportclubje in het fysiogebouw zeg maar.

Of inderdaad sportschool. Ik heb ook nogal wat kwalen (gehad) en mag mijn hart ook niet te zwaar belasten. Goede trainer gevonden bij de sportschool en de opbouw gaat verbazingwekkend snel.
Daarnaast heb je dan ook nog interactie met anderen, misschien ook wel fijn als je hele dagen thuis bent met een baby.
Alle reacties Link kopieren
pisa schreef:
09-01-2019 18:23
Tijdens het wandelen een luisterboek luisteren? Als je lid bent van de bibliotheek kan dit gratis via de LuisterBieb-app.
Precies wat ik doe! Alleen gebruik ik Storytel, betaal ik 10 euro per maand voor.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt super nerdy, maar de pokemon go app is echt mijn stok achter de deur om iedere dag te wandelen. Die maffe beesten vangen, eieren uitbroeden en rewards krijgen voor het aantal gelooen km's.
Iets anders wat je thuis kunt doen is de 15 minuten workout op omroep max om 9.15. Ik weet het klinkt suf maar zo kun je wel voorzichtig aan je conditie werken.

Dingen als pilates, hiit ed lijken mij nu nog te zwaar voor je.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Fietsen! Dan zie je meer dan als he wandel, en je kan jezelf zo moe maken als je wil....
Alle reacties Link kopieren
Houd je van dansen? Zumba bijvoorbeeld? Is ook leuk omdat je dit in een groep doet. Je kan ook eens kijken naar bodyfitt of Steps dans.
Met deze sporten kun je goed je eigen grenzen in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
Hierboven staat sporten bij fysio genoemd, ik zou het absoluut aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Boardbabe82 schreef:
09-01-2019 19:28
Klinkt super nerdy, maar de pokemon go app is echt mijn stok achter de deur om iedere dag te wandelen. Die maffe beesten vangen, eieren uitbroeden en rewards krijgen voor het aantal gelooen km's.
Iets anders wat je thuis kunt doen is de 15 minuten workout op omroep max om 9.15. Ik weet het klinkt suf maar zo kun je wel voorzichtig aan je conditie werken.

Dingen als pilates, hiit ed lijken mij nu nog te zwaar voor je.
Nederland in beweging is geen gek idee als je van 0 moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
09-01-2019 21:29
Nederland in beweging is geen gek idee als je van 0 moet komen.
jaaaaaa net een oude aflevering bekeken en meegedaan, dit is fantastisch, precies op mijn niveau (voel me of ik een marathon gerend heb, niet dat ik weet hoe dat zou voelen, maar dat voelt vast zoals ik me nu voel).
Ik ga dit gewoon elke dag doen, want dit werkt, als het dan ook nog lukt om ook nog kwartiertje te lopen met wat tempo variaties kan mijn dag niet meer stuk!
Alle reacties Link kopieren
Oooh wat fijn dat het iets voor je is!
Daar doen ze ook best veel met waterflesjes, maar kleine gewichtjes van de action vind ik veel handiger.

Succes met wandelen! Mocht 2 dingen nu nog te zwaar zijn, doe dan ene dag nl in beweging en de andere wandelen.

Straks als je wat meer kracht en conditie hebt kun je ook hiit trainingen doen, explosieve oefeningen die je in een aantal herhaling afwerkt in ongeveer 20 minuten. Daar zijn heel veel betaalde en onbetaalde apps van te vinden.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Zou inderdaad het wandelen opbouwen. En als het straks wat mooier weer wordt kun je gaan skaten in je eigen tempo. Fietsen is ook een goede optie. Daarbij kun je ook bij sportscholen kijken die aan medisch fitness doen, daar kunnen ze een sportprogramma helemaal naar jouw wensen afstemmen.
Alle reacties Link kopieren
voor de update: degene die nederland in beweging opperde: ideaal!!!! Doe nu elke dag mee en ga dus wandelen, en doe dat in verschillende tempos zoals S-Meds voorstelde. Dit werkt gewoon voor mij, ik voel echt dat er conditie bijkomt, had eigenlijk niet gedacht dat dat zo snel zou gaan (iedereen begrijpt natuurlijk dat ik dus gewoon 5 minuten langer per dag loop dan twee weken geleden, maar ik ben geweldig trots op mezelf)

Fietsen is op dit moment bijzonder vervelend dus dat heb ik maar weer laten varen.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn dat het voor je werkt en dat je verbetering merkt.
Succes met je herstel en het opbouwen!
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wandelen niet alleen in afstand opbouwen, maar als je er de tijd voor hebt, ook vaak gaan wandelen, misschien wel elke dag?

Ik wou fietsen opnoemen, maar dag mag dus niet?
Ik vind fietsen veel minder inspannend dan hardlopen en je komt snel ergens.

Uiteraard alles buiten; niet binnen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Check je (aanvullende) verzekering eens, misschien krijg je wel een consult vergoed bij een sportarts. En mag je best iets meer dan doen alleen wandelen, met een hartslagmeter inderdaad. Want als je van wandelen niet moe wordt, heb je toch iets meer nodig,
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven