Wennen aan zwemmen in het koude bad?

13-11-2019 18:14 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn conditie slecht is, ben ik begonnen met zwemmen
Ik zwem in het warme bad. Dit vind ik soms al koud (ik ben een koukleum). Maar eigenlijk wil ik in het grote koude bad zwemmen. Daar kun je vaak door zwemmen. Het warme bad lukt dat niet vaak. Gister toch een poging gedaan om in het koude bad te zwemmen, maar ik kreeg het echt niet warm. Toch naar het warme bad gegaan. Is er een manier om toch aan het koude water te wennen?
Ik raak altijd de tel kwijt met tellen van de baantjes, hebben jullie daar ook een manier voor?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:51
Nee ik ben er echt voor de lol. Voor de glijbanen etc, niet om echt baantjes te trekken.
En TO wil conditie opbouwen en dus niet 'spelen' maar sporten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Wat is de temperatuur van het zwembad?
Ik zwem momenteel nog in water van slechts 5 graden. Maar 5 minuten, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
TO, je schijnt trouwens ook aan kou te kunnen wennen door elke dag koud af te douchen. http://www.innerfire.nl/koude-training
Misschien is dat een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 18:52
Je hebt het dus niet over het sportbad en de vraag/het probleem van TO.. waar dit topic over gaat.
Recreatie en sport zit hier bij elkaar, is bij de meeste zwembaden toch zo?
Misschien zo’n tel-armbandje om? Dat gebruiken mensen ook voor hoeveel water ze drinken, of hoeveel slagen met golf etc. Elke keer een kraaltje de andere kant op.

Afbeelding
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 19:18
5.59% gewijzigd
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:55
Recreatie en sport zit hier bij elkaar, is bij de meeste zwembaden toch zo?
OMG.
Alle reacties Link kopieren
Ik zwem nu nog maar een half uur. Wil als mijn conditie beter is een uur kunnen zwemmen. Ben nu ook altijd kapot na het half uur. (als ik door kan zwemmen)
Banen tellen wil ik om te zien of er al vooruitgang in zit.

Door zwemmen in het koude bad wil (nog) niet. Ga zeker vaker proberen.
In het warme bad zijn soms theekransjes lijkt het wel. Ze gaan gewoon in het midden van het bad staan praten.

Een andere zwembad in de buurt, heeft zulke rot tijden, dat ik daar niet heen wil.
Alle reacties Link kopieren
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 19:16

In het warme bad zijn soms theekransjes lijkt het wel. Ze gaan gewoon in het midden van het bad staan praten.

Ja daar is het het recreatiebad voor, wil je baantjes trekken ga je naar het andere bad.
Hier is het koude bad voor mij ook te koud. En ik wordt ook niet warm van doorzwemmen. Ik krijg het gewoon echt niet meer warm in dat water. Vind het vreselijk en zwem dus ook niet meer nu. Wil weer gaan aquajoggen, want dat is in het doelgroepenbad en dat is wel fijn qua temperatuur.
ik ben natuurwater zwemmer, natuurlijk is het koud als je het niet gewend bent, gewoon niet piepen
Het is echt een kwestie van opbouwen. Vroeger toen ik nog een kind was, had ik thuis een redelijk groot onverwarmd zwembad .
Doordat ik daar alle dagen in ging , was ik gehard.
Toen ik wat ouder was , sloot ik mij aan bij een nieuwe zwemclub.
Ik herinner mij nog de eerste keer , iedereen stond aan de kant te bibberen en te roepen dat het koud was .
Ik zat er als eerste in en riep dat het zo warm was , want ik was steenkoud water gewend.
Ga er eerst voor vijf minuten in , en bouw zo langzaam op . Ik weet , het klinkt langzaam, maar je hersenen moeten wennen aan de temperatuur.
Als je van in het begin erin springt en baantjes wil trekken , ga je het koud blijven hebben. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Fitcross schreef:
13-11-2019 18:45
Welke slag zwem je? Borstcrawl?
De schoolslag, jammer genoeg kan ik geen andere slag.
Hier word soms een cursus borstcrawl gegeven. Daar wil ik mij eens voor opgeven. Daarom wil ik ook wennen aan het koude water
Alle reacties Link kopieren
Foutje
dolfje schreef:
13-11-2019 19:21
Ja daar is het het recreatiebad voor, wil je baantjes trekken ga je naar het andere bad.
Nou nee hoor, vaak zat staat gewoon aangegeven dat het recreatiebad op dat moment ook voor banenzwemmen bedoeld is, hier gaat dan de bodem helemaal op zijn laagst. Heel irritant als er vervolgens van die badmutsen staan te kletsen of letterlijk heen en weer lopen van de ene naar de andere kant.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
13-11-2019 18:53
Het is juist hartstikke slecht voor je lijf als het water zo warm is als je echt flink zwemt.
Ik ben actief bij wedstrijdzwemmen en het water mag niet warmer zijn dan 28 graden -en met speciale dispensatie 30 graden-.
Als er lange afstanden gezwommen moeten worden in zo'n dispensatiebad is dat echt verschrikkelijk, omdat je lichaam z'n warmte niet kwijt kan.
Eén remedie dus: flink doorzwemmen.
Ik heb het liefst 26.

Bij koud water meteen lekker doorzwemmen en niet gaan hangen. Na een meter of 300 merk ik het niet meer.

En ga niet klagen bij je zwembad, want de echte zwemmers hebben kouder water nodig 😜
Alle reacties Link kopieren
Als je zelfs na een half uur zwemmen niet warm bent, dan werkt jouw lichaam wel echt anders dan gemiddeld. Ik vind het water ook weleens fris, maar inderdaad, twee baantjes zwemmen en ik ben warm. Dan misschien toch die wetsuit maar proberen?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Avena schreef:
13-11-2019 20:25
Als je zelfs na een half uur zwemmen niet warm bent, dan werkt jouw lichaam wel echt anders dan gemiddeld. Ik vind het water ook weleens fris, maar inderdaad, twee baantjes zwemmen en ik ben warm. Dan misschien toch die wetsuit maar proberen?
of je zwemt gewoon niet hard genoeg
Hoeveel graden is bij jou het koude bad dan?

Ik heb het net opgezocht voor ons zwembad. Het recreatiebad is 30gr en het banenbad 28gr. Dat is echt goed te doen. Met een paar baantjes ben je wel warm dan, zelfs met rustig schoolslag zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-11-2019 20:34
of je zwemt gewoon niet hard genoeg
Of mijn conditie is nog te slecht.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
13-11-2019 20:34
Hoeveel graden is bij jou het koude bad dan?

Ik heb het net opgezocht voor ons zwembad. Het recreatiebad is 30gr en het banenbad 28gr. Dat is echt goed te doen. Met een paar baantjes ben je wel warm dan, zelfs met rustig schoolslag zwemmen.
Volgens de site is het koude bad 27gr
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 20:38
Of mijn conditie is nog te slecht.
als je conditie te slecht is dan moet je bij de juiste inspanning het echt warm krijgen ook al ga je dan niet snel. dus mat jezelf een beetje af
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:51
Nee ik ben er echt voor de lol. Voor de glijbanen etc, niet om echt baantjes te trekken.
Echt? Hoe oud ben je dan? :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
13-11-2019 20:52
Echt? Hoe oud ben je dan? :sarcastic:
Glijbanen zijn voor alle leeftijden! :lol: Ik ben eind 20 en kan me nog steeds een hele dag vermaken in Duinrel hoor :heart:

Maar TO, ik zou het dan zoeken in of korter en harder zwemmen, of je lijf trainen met kou om te gaan door douche-training te doen. Dat laatste schijnt ook nog als voordeel te hebben dat je dan de verwarming thuis ook minder warm kunt zetten enzo.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
13-11-2019 20:55
Glijbanen zijn voor alle leeftijden! :lol: Ik ben eind 20 en kan me nog steeds een hele dag vermaken in Duinrel hoor :heart:

Maar TO, ik zou het dan zoeken in of korter en harder zwemmen, of je lijf trainen met kou om te gaan door douche-training te doen. Dat laatste schijnt ook nog als voordeel te hebben dat je dan de verwarming thuis ook minder warm kunt zetten enzo.
Ga zeker die douche training zeker proberen. Ook proberen het leren zwemmen in koud water.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
13-11-2019 20:52
Echt? Hoe oud ben je dan? :sarcastic:
Ook eind 20.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven