Wennen aan zwemmen in het koude bad?

13-11-2019 18:14 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn conditie slecht is, ben ik begonnen met zwemmen
Ik zwem in het warme bad. Dit vind ik soms al koud (ik ben een koukleum). Maar eigenlijk wil ik in het grote koude bad zwemmen. Daar kun je vaak door zwemmen. Het warme bad lukt dat niet vaak. Gister toch een poging gedaan om in het koude bad te zwemmen, maar ik kreeg het echt niet warm. Toch naar het warme bad gegaan. Is er een manier om toch aan het koude water te wennen?
Ik raak altijd de tel kwijt met tellen van de baantjes, hebben jullie daar ook een manier voor?
Alle reacties Link kopieren
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 20:46
Volgens de site is het koude bad 27gr
Dat is echt niet koud. Een gemiddeld mens moet daar aan kunnen wennen. Ga je in de zomer wel eens in buitenwater zwemmen? Dat is namelijk altijd kouder.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-11-2019 20:34
of je zwemt gewoon niet hard genoeg
Maar dan moet je wel echt langzaam zwemmen. En aangezien TO zegt dat ze vindt dat de mensen in het warme bad teveel trutten, klinkt dat niet zo. TO, ik begrijp dat je moeite hebt met tellen, maar heb je enig idee hoeveel baantjes je zwemt in een half uur?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
13-11-2019 21:10
Dat is echt niet koud. Een gemiddeld mens moet daar aan kunnen wennen. Ga je in de zomer wel eens in buitenwater zwemmen? Dat is namelijk altijd kouder.
Een watertemperatuur van 27 graden is inderdaad absoluut niet koud. Als je gewoon warm bent als je erin gaat, zou je dan echt zo door moeten zijn.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog een onervaren zwemmer bent, is het waarschijnlijk een goed idee om je bij een zwemklasje aan te sluiten. Veel zwemverenigingen maar ook reddingsbrigades bieden lessen aan voor volwassenen met de focus of slagverbetering. Als je bijvoorbeeld met de schoolslag vooral grote rondjes ("pannenkoeken") met je armen maakt, zul je minder snel vooruit komen en minder snel opwarmen dan wanneer je de juiste techniek zou gebruiken. In een groep zwemmen motiveert ook heel erg om sneller/intensiever te zwemmen.
Je kan ook wat youtube filmpjes bekijken ter inspiratie. De meeste filmpjes zijn echter heel erg gericht op wedstrijdzwemmers, en zijn voor beginners niet zo geschikt.

Ik plak zelf op de badrand wel eens een gelamineerd stukje papier waar ik vooraf een "schema" heb opgeschreven met whiteboardstift (blijft gewoon hangen als je het even nat maakt). Bijvoorbeeld 4 banen schoolslag, 6 banen borstcrawl, etc. Aan de hand daarvan weet ik waar ik ben / hoeveel banen ik heb gezwommen. Maar dat is wellicht wat lastiger als je enkel schoolslag zwemt. Hangt er ook vanaf hoe druk je zwembad is.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog in Amsterdam woonde, ging ik in het seizoen altijd in het 50-meterbad van het Flevoparkbad zwemmen. Een buitenzwembad. Daar is het water tussen de 18 en 21 graden. Dat is echt wel even koud als je erin gaat, maar je bent zo door. Ook als het stikbewolkt is en de buitentemperatuur 13 graden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@masatu, in principe zou voor warm worden je techniek niet zoveel uit moeten maken. Het gaat uiteindelijk om de inspanning die je levert. Al zou je op zijn hondjes naar de overkant willen, als je maar hard genoeg met je armen en benen maait zou je warm moeten worden. Hoewel het natuurlijk wel heel stimulerend kan zijn om je techniek te verbeteren.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Kan het ook te maken hebben met een laag lichaamsgewicht? Eerder koud?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-11-2019 20:48
als je conditie te slecht is dan moet je bij de juiste inspanning het echt warm krijgen ook al ga je dan niet snel. dus mat jezelf een beetje af
Mijn plan was, om eerst in het warme bad mijn zwemtempo op te bouwen. Als ik dan sneller zou zijn, wou ik pas naar het koude bad om het vandaar nog beter op te bouwen. Dat ik dan niet meer een langzaam zwemtempo zou hebben.
Maar helaas is het altijd druk in het warme bad, zo gaat mijn planning niet helemaal hoe ik het zou willen.
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 21:26
Mijn plan was, om eerst in het warme bad mijn zwemtempo op te bouwen. Als ik dan sneller zou zijn, wou ik pas naar het koude bad om het vandaar nog beter op te bouwen. Dat ik dan niet meer een langzaam zwemtempo zou hebben.
Maar helaas is het altijd druk in het warme bad, zo gaat mijn planning niet helemaal hoe ik het zou willen.
als je conditie wilt opbouwen moet je de gedachte laten varen dat het allemaal comfortabel moet zijn. Je moet jezelf uitdagen en niet jezelf sparen
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
13-11-2019 21:26
Kan het ook te maken hebben met een laag lichaamsgewicht? Eerder koud?
Met minder vet kun je het wel eerder koud hebben, ja.
Alle reacties Link kopieren
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 21:26
Mijn plan was, om eerst in het warme bad mijn zwemtempo op te bouwen. Als ik dan sneller zou zijn, wou ik pas naar het koude bad om het vandaar nog beter op te bouwen. Dat ik dan niet meer een langzaam zwemtempo zou hebben.
Maar helaas is het altijd druk in het warme bad, zo gaat mijn planning niet helemaal hoe ik het zou willen.
Een paar banen iets harder om het warm te krijgen moet lukken, en daarna weer rustiger. Niet warm douchen voor je erin gaat en niet centimeter voor centimeter je voet, je been, enz. erin. Eventueel alleen je handen even erin en dan helemaal. Het is ook wel iets mentaals.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
13-11-2019 21:26
Kan het ook te maken hebben met een laag lichaamsgewicht? Eerder koud?
Heb idd ondergewicht. Dat zit bij ons in de familie.
Aankomen wil niet. Ook niet met hulp van een diëtiste.
Het zwemmen doe ik alleen omdat ik dit de enigste sport vind ik ik echt leuk vind. Plus omdat mijn conditie slecht is.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
13-11-2019 21:11
Maar dan moet je wel echt langzaam zwemmen. En aangezien TO zegt dat ze vindt dat de mensen in het warme bad teveel trutten, klinkt dat niet zo. TO, ik begrijp dat je moeite hebt met tellen, maar heb je enig idee hoeveel baantjes je zwemt in een half uur?
Heb echt geen idee hoe veel.
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 21:37
Heb idd ondergewicht. Dat zit bij ons in de familie.
Aankomen wil niet. Ook niet met hulp van een diëtiste.
Het zwemmen doe ik alleen omdat ik dit de enigste sport vind ik ik echt leuk vind. Plus omdat mijn conditie slecht is.
natuurlijk kan je wel aankomen. als je ondergewicht hebt zou het maar zo kunnen zijn dat het niet mogelijk is om conditie op te bouwen omdat je al roofbouw op je lijf pleegt
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-11-2019 21:30
als je conditie wilt opbouwen moet je de gedachte laten varen dat het allemaal comfortabel moet zijn. Je moet jezelf uitdagen en niet jezelf sparen
Opgeven komt niet in mijn woordenboek boek voor. Alleen kou is mijn grootste vijand :cry:
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 21:46
Opgeven komt niet in mijn woordenboek boek voor. Alleen kou is mijn grootste vijand :cry:
nee je gebrek aan doorzettingsvermogen
Alle reacties Link kopieren
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 21:37
Heb idd ondergewicht. Dat zit bij ons in de familie.
Aankomen wil niet. Ook niet met hulp van een diëtiste.
Het zwemmen doe ik alleen omdat ik dit de enigste sport vind ik ik echt leuk vind. Plus omdat mijn conditie slecht is.
Ja ik dus ook. Het zal wel meespelen dan. Ik zit ook vaak helemaal te rillen van de kou waar andere heel relax naast me zitten. Misschien toch zo’n suit proberen die iemand als tip gaf.
Alle reacties Link kopieren
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 18:23
In het bad waar ik nu in zwem, is het mega druk. Waardoor ik niet door kan zwemmen. Daarom wil ik dus in het koude bad
Er zijn toch altijd tijden voor baantjes zwemmers? Gewoon niet gaan tijdens recreatie zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-11-2019 21:47
nee je gebrek aan doorzettingsvermogen
Ja hoor je zal niet.
Jouw mening is niet de ultieme waarheid hé.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-11-2019 21:44
natuurlijk kan je wel aankomen. als je ondergewicht hebt zou het maar zo kunnen zijn dat het niet mogelijk is om conditie op te bouwen omdat je al roofbouw op je lijf pleegt
Zou graag willen aankomen. Heb jij daar de gouden tip voor?
Ben bij verschillende diëtisten geweest. Dat heeft niet geholpen...
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
13-11-2019 21:49
Ja ik dus ook. Het zal wel meespelen dan. Ik zit ook vaak helemaal te rillen van de kou waar andere heel relax naast me zitten. Misschien toch zo’n suit proberen die iemand als tip gaf.
Stiekem lijkt mij zo'n suit mij wel wat
Alle reacties Link kopieren
Als je gewoon lekker doorzwemt en je wordt niet warm in water van 27 graden, dan zou ik inderdaad een swimsuit proberen. Ik zou wel even checken of jouw zwembad daar geen probleem van maakt. En het zou fijn zijn als je eentje kon lenen om het uit te proberen, want juist die suits om (goed) in te kunnen zwemmen zijn niet goedkoop.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
13-11-2019 21:50
Er zijn toch altijd tijden voor baantjes zwemmers? Gewoon niet gaan tijdens recreatie zwemmen.
Het baantjes zwemmen is 3 keer perdag. Ben al op verschillende dagen geweest en op twee verschillende tijden van die baan zwemmers, maar het blijft druk.
Alleen om ochtends vroeg nog nooit geprobeerd, dan komt het mij niet uit
Alle reacties Link kopieren
ik vind het zelf echt wennen, als je eenmaal bezig bent gaat het vanzelf beter. Ik moet wel altijd goed warm douchen er na anders kom ik verkleumd thuis.
Maar in het koude zwemmen is beter als je echt calorieën wil verbranden. Warm zwemmen is dan weer wat beter als je je spieren wil verzachten.
Alle reacties Link kopieren
Als je ondergewicht hebt kun je het, zeker in combinatie met langzaam zwemmen, best koud krijgen. Misschien kun je een shorty (wetsuit met korte pijpen / mouwen) kopen? Daarmee hou je de kou een beetje tegen. Normaal worden die gebruikt voor zwemmen in buitenwater (je ziet vaker de versie met lange pijpen/mouwen), maar als je erge last hebt van de kou zou je het ook in het zwembad kunnen gebruiken. Ik zie de badmeesters / juffen er ook mee lopen, en zij krijgen het tijdens het geven van zwemles (dus veel staan) denk ik ook wel koud.

Bij een sportzaak als Decathlon heb je betaalbare wetsuits (de kwaliteit is niet geweldig, maar voor recreatief zwemmen in het zwembad misschien wel goed genoeg)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven