Wie heeft een personal trainer?

01-02-2026 13:51 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor wel eens wat over een personal trainer. En ik lees wel eens wat over een beweegcoach. Zoals ik het begrijp, is een personal trainer voor echte sporters met bepaalde doelen. En een beweegcoach voor mensen die helemaal niet (durven) sporten. Klopt dat? En bestaat er ook iets tussenin?

Wie heeft ervaring met een personal trainer of een coach en wat heeft het je gebracht? Hoe vind je iemand en hoe weet je of die goed is?

Ik ben niet sportief en ik zoek naar manieren om mezelf vaker in beweging te krijgen. Ik vraag me af of een coach/trainer zou helpen.
Ik heb een personal trainer. Voor mij vooral om ervoor te zorgen dat ik ook naar de sportschool blijf gaan. Ik had ook specifieke wensen qua waar ik de focus op wilde hebben qua trainen, daar past hij de training op aan. Ook is er extra focus op uitvoering van de oefeningen om blessures te voorkomen.

De sportschool waar ik zit is kleinschalig en ook totaal niet intimiderend. Voor mij niet zo relevant, maar kan me voorstellen dat anderen daar op letten.
De trainer die ik heb doet echt allerlei niveaus. Van mensen die net beginnen met sporten, tot mensen die echt gezond willen leven en/ of afvallen (daar heeft hij hele trajecten voor en hij heeft zelf in het verleden ook flink overgewicht gehad, dus praat uit ervaring), tot mensen die serieus trainen voor bepaalde sportieve doelen.
Dus je hebt iemand via de sportschool? Ik heb nog nooit in een sportschool gesport. Ben wel eens binnengelopen, maar meisje achter de balie was niet bepaald behulpzaam, of ze snapte niet wat ik vroeg. Ik werd in elk geval niks wijzer.
Ik bleef tegen blessures aanlopen en nu met pt niet meer. Voor mij dus succesvol!. Iemand die bij een sportschool werkt.

Overigens ben ik een amateur die verder maar wat aanklooit. Bepaald geen gespierde topsporter
jorchugh_jor schreef:
01-02-2026 14:09
Dus je hebt iemand via de sportschool? Ik heb nog nooit in een sportschool gesport. Ben wel eens binnengelopen, maar meisje achter de balie was niet bepaald behulpzaam, of ze snapte niet wat ik vroeg. Ik werd in elk geval niks wijzer.
Inderdaad via de sportschool. Maar deze sportschool is specifiek ook veel gericht op personal training. Het is niet een soort basicfit. Je kon hier online direct een intake met 1 van de trainers aanvragen en de afspraak was dan gewoon face 2 face. Daar nam je dus echt door wat voor jou de doelen zijn en hoe ze daarmee kunnen helpen.
Als ik er de financiën voor had zou ik het zeker doen.
Sowieso om de begeleiding, maar ook als stok om de deur om toch van de bank te komen, want een afspraak ;)
Ik doe small group personal training. Maximaal 4 personen met een personal trainer. Het is een kleinschalige sportschool met sport, (sport)fysiotherapie en diëtisten onder één dak. Ik moet 20 kilo afvallen, ben onder begeleiding van een diëtiste. Aan mijn dieet valt niets meer te verbeteren en qua hoeveelheid bewegen zit ik ook goed, enige wat nog kan helpen om af te vallen is krachttraining.
De begeleiding en aanmoediging om door te zetten heb ik echt wel nodig en op blessures zit ik ook niet te wachten.
Het contact met sportgenoten tijdens het sporten vind ik prettig en qua prijs scheelt het ook behoorlijk, één op één of met een paar personen.
Ik heb ooit een jaar met een PT getraind. Hij was een van de PT's op mijn sportschool; bij ons kun je gratis 3 PT-sessies krijgen om een beetje wegwijs te worden in de gym (hoe de toestellen werken en moeten worden ingesteld, welke gewichten je moet gebruiken, welke oefeningen je kunt doen voor jouw doelen enzovoort).

Ik ben dankzij hem echt consistent gaan trainen, en dat ben ik blijven doen nadat ik niet meer met hem trainde. Na de eerste 3 gratis sessies ben ik nog een jaar met hem doorgegaan, daarna kon ik zelf mijn weg wel vinden, en ik wist ook hoe ik mijn trainingen moest indelen (bovenlichaam versus onderlichaam, of full body trainingen).

Ik vond de trainingen na verloop van tijd wel saai worden, want we deden elke keer dezelfde oefeningen. Nu, zo'n tien jaar later, realiseer ik me wel dat krachttraining gewoon saai IS, in zo verre dat je steeds dezelfde basisoefeningen doet (squat, deadlift, hipthrust, pull up, push up, OH Press, bench Press, plus eventueel nog wat extra oefeningen voor bepaalde spiergroepen die je extra wilt trainen). Ik had dus een goede trainer, want hij deed wat hij moest doen en hij maakte het niet mooier of spannender dan het was. En toen ik eenmaal echt resultaat boekte en mijn lichaam zag veranderen, ben ik doorgegaan met wat hij me had geleerd. Ik trainde een keer per week met hem, en hij adviseerde me om daarnaast nog twee keer zelf te gaan trainen (volgens zijn schema). Dat heb ik gedaan, en daardoor kreeg ik al snel een goede routine.

Ik vond het fijn dat het zo basic was, puur gericht op trainen, en dus niet op diëten en afvallen; daar hield hij zich gelukkig niet mee bezig. Iedereen kan zelf bedenken hoe een gezond dieet eruit ziet, dat was ook zijn theorie. PT's die allerlei supplementen en dieet-programma's verkopen, zou ik niet vertrouwen. Bij een PT kom je vooral om de basisprincipes van de oefeningen te leren: hoe je houding moet zijn, hoe zwaar de gewichten moeten zijn, hoeveel sets en herhalingen je moet doen, en vooral: hoe je progressie kunt maken.

Ik zou toch nog eens op je sportschool informeren naar de mogelijkheid om een PT in te huren. Op mijn sportschool zijn de PT's (stuk of vijf) aan de sportschool verbonden, maar je hebt ook PT's die als ZZP'er werken en die met hun klanten gebruik mogen maken van bepaalde sportscholen (in overleg, uiteraard). Ik denk dat je aan een halfjaar genoeg hebt. Dan weet je alles wat je moet weten, en kun je bekijken of krachttraining iets is dat je wilt blijven doen. Succes!
Ik heb een personal trainer die ik heb leren kennen op de sportschool. Ik had meteen al een klik met haar dus toen zij dit ging doen ben ik klant geworden.
Ik wil al mijn hele leven leren hardlopen, 5 kilometer minstens, zij begeleidt mij hierbij. Door allerlei overgangsklachten zijn we nog nergens maar ik ben wel in beweging gebleven door haar. Ze valt qua prijs mee vind ik, 40,50 per training die ongeveer 45 minuten duurt.
En inderdaad is dit een mooie stok achter de deur maar ik vind het daadwerkelijk fijner sporten dan de sportschool.
Dus jij traint buiten de sportschool, begrijp ik dat goed, Nyco?
Dank allemaal voor jullie antwoorden. Dit helpt de drempel weer wat verlagen.
jorchugh_jor schreef:
01-02-2026 14:53
Dus jij traint buiten de sportschool, begrijp ik dat goed, Nyco?
Ja, ik train buiten de sportschool, ook als het regent :) Maar toen ik echt niet kon lopen kwam ze bij mij thuis om core oefeningen te doen, dan nam zij attributen mee zoals een skippybal, gewichten of zo'n stretchband.
Nyco schreef:
01-02-2026 14:59
Ja, ik train buiten de sportschool, ook als het regent :)
Regen schrikt mij minder af dan de sportschool
:proud:
O, trouwens: van een beweegcoach heb ik nog nooit gehoord, maar een PT traint in principe ook beginners. Toen ik begon, ging ik steeds verkeerd om op de toestellen zitten, ik snapte niet hoe al die ingewikkelde hendels werkten en wat de bedoeling was.

Door een PT krijg je meer zelfvertrouwen, juist als beginner. (Sinds kort staan er wat nieuwe toestellen in mijn sportschool, en als ik die gebruik, voel ik me echt weer een beginner: moet je zitten of liggen, hoe zwaar, welke hoogte, en waar is die beensteun voor, of is het een armsteun?)
Ik heb weleens zitten praten met een PT van een hele dure sportschool. Daar maakte je dan een afspraak mee en no way dat je niet kwam trainen vanwege druk/werk/andere smoes. Desnoods kwamen ze naar je toe om je uit bed te bellen. Die waren heel creatief in het bedenken van oefeningen want desnoods trainden ze met je in de vergaderzaal.

Een goeie PT laat jou geloven dat je het kan. En - had ik dan tenminste - gelooft zo erg in jou dat het zielig voor diegene zou zijn als je niet toch nog zoveel keer opdrukt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
01-02-2026 15:31

Een goeie PT laat jou geloven dat je het kan. En - had ik dan tenminste - gelooft zo erg in jou dat het zielig voor diegene zou zijn als je niet toch nog zoveel keer opdrukt.
:D

Ieuw. Ik krimp al in elkaar bij het idee…
Claire45 schreef:
01-02-2026 14:46

Ik vond de trainingen na verloop van tijd wel saai worden, want we deden elke keer dezelfde oefeningen. Nu, zo'n tien jaar later, realiseer ik me wel dat krachttraining gewoon saai IS, in zo verre dat je steeds dezelfde basisoefeningen doet (squat, deadlift, hipthrust, pull up, push up, OH Press, bench Press, plus eventueel nog wat extra oefeningen voor bepaalde spiergroepen die je extra wilt trainen).
Maar er zijn ook heel veel varianten op al die basisoefeningen.
jorchugh_jor schreef:
01-02-2026 15:36

Snap ik .
Het is wel heel effectief. Je beult een uur ….klaar. En het werkt.
Zonder PT kun je smokkelen, het verkeerd doen, tijd rekken of tijd eraf trekken en dan is het allemaal nog steeds vervelend en niet leuk en helpt het ook nog eens niet.
Om er mee te beginnen is een PT zo gek nog niet. Mocht het sportvirus je te pakken krijgen kun je ook wel zonder.
jorchugh_jor schreef:
01-02-2026 15:36

Mijn personal trainer doet dat niet, ook geen beulsessie die ik bij kickboksen had. Gewoon trainen op een manier die ik lang vol hou zonder blessures, door de overgang ben ik daar wat gevoeliger voor maar ik ga mentaal dood als ik niet meer beweeg dus dit is prima. Het woord personal training geeft natuurlijk ook wel wat weg over het soort training die het zou moeten zijn; op maat gemaakt.
Ik vind sporten met een PT superfijn. Niet alleen zijn de oefeningen creatiever dan alleen de apparaten in de gym, maar je maakt een afspraak met iemand, je wordt du moment gecorrigeerd als je de oefening niet goed uitvoert (dus effectiever trainen en minder snel blessures) en je krijgt geen tijd om te slacken.

In het verleden heb ik een half jaar met een PT gesport, zij was wel echt heel duur (€75 voor 45 min, maar in de omgeving was niks goedkopers destijds). Daar bovenop de kosten van de sportschool waar ik zat. Nu zit in bij een sportschool gebaseerd op PT en small group. Ook als je vrij traint krijg je laagdrempelig hulp bij oefeningen of apparaten. Nog steeds vreselijk duur maar als ik het omreken naar hoe vaak ik ga, valt het wel weer mee. Ik moet van mezelf minimaal 10x per maand trainen, waarvan 4x PT (met 2 anderen) is.
Hoe vaak train je dan met een PT? Niet een paar keer per week lijkt me?
Nyx• schreef:
01-02-2026 16:55
Hoe vaak train je dan met een PT? Niet een paar keer per week lijkt me?
Gebruikelijk is 1x per week. Om in het ritme te komen (en te blijven), en daarnaast is het de bedoeling dat je zelf ook nog 1-2 keer zelfstandig gaat trainen; de PT geeft meestal aan wat je moet doen: ik had twee schema’s die ik afwisselde. Het idee is dat je gedurende een paar maanden zwaarder gaat trainen (meer gewicht of meer herhalingen).

Er zijn ook mensen die 3x per week met een PT trainen maar dat is erg duur en vaak is de reden dat mensen het eigenlijk zelf niet kunnen opbrengen om naar de sportschool te gaan. Wat ik snap, hoor. Maar zelf zou ik in dat geval realistisch zijn en een andere vorm van sport/bewegen kiezen.
jorchugh_jor schreef:
01-02-2026 14:09
Toevallig een of andere grote keten?
Ik heb in overleg met mijn diëtiste gekozen voor 2 keer per week een uur personal training small group, dat is qua financiën nog behapbaar en zou zoden aan de dijk moeten zetten. Vaker ga ik ook niet doen, ik fiets daarnaast nog 15/20 km per dag en loop regelmatig ‘s avonds nog een paar kilometer.
Ik krijg korting op vrij sporten.
Ik deed al twee jaar aan krachttraining, 3 a 4x per week voordat ik wekelijks met een PT startte. Mijn doel was vooral om meer te gaan voelen wat trainen tot "faillure" is, betere techniek en om meer kennis te krijgen van meer trainingvariatie en toch dezelfde spieren te trainen.
Mijn PT kost €90 per uur maar hij is het echt waard.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven