Wie heeft er ook een paard?

29-12-2017 16:59 270 berichten
Ik vroeg me af of er meer forummers zijn met paarden? En zo ja of het leuk zou zijn om hier te schrijven.

Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
09-11-2018 23:38
Als je een eigen paard in pension hebt staan dan moet je daar iedere dag naar toe om hem beweging te geven. Naast dat het heel kostbaar is, kost het heel veel tijd. Ik begrijp dat dat voor iemand met jonge kinderen lang niet altijd haalbaar is.
MOETEN? Ja, in het westen, waar mensen een bult pensiongeld betalen zonder dat hun paard dagelijks buiten komt.
Maar een goede stal laat het paard elke dag in de wei en daar kan het wel wat beweging krijgen. Dan MOET je er echt niet elke dag naartoe hoor. En kostbaar, ja, in het westen. Maar je kunt ook allerlei faciliteiten achterwege laten.
als je geen wedstrijden rijdt, hoef je niet bijna dagelijks te trainen, en heb je geen binnenbak nodig en zo. Scheelt weer in de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Hoegenaamd schreef:
10-11-2018 10:41
Zo dan, wij staan op het punt om op wedstrijd te gaan, vandaag met ons dressuurpaard, morgen met ons springpaard. En ik kan jullie verzekeren dat wij erg gek zijn op onze paarden. We vinden de wedstrijden gewoon leuk, de sfeer onderling is leuk (ja, echt, dat bestaat op wedstrijd) en inderdaad, het geeft ons een doel voor het rijden.

We staan echter op een stal met 90 paarden, waarvan een groot deel van de mensen alleen recreatief rijdt. Ben blij dat deze mensen, in ieder geval niet in ons gezicht, zo oordelen als ik hier lijk te lezen. Leven en laten leven, ik vind niks van recreatieve ruiters, hoop dat zij niks van ons vinden. Doe gewoon wat je leuk vindt en geniet van je paard, dat lijkt me het belangrijkst!
Nu ga je ons woorden in de mond leggen die wij NIET gezegd hebben. Je draait de hele boel om.

Natuurlijk zijn er wel mensen die wedstrijden rijden, die óók buitenrijden, en die ook wel van hun paard houden.

Maar ik heb het nu over het algemeen. Wat ik signaleer hier in het oosten bij de springsport:
- bijna allemaal onder de 30
- allemaal voor de handel
- 90% beroeps of semi beroeps (ook al zo merkwaardig, waar zijn al die hobbyisten gebleven?)
- Dure sport: moet geld opbrengen. Paard opleiden, verkopen, en weer jong paard kopen en opnieuw beginnen.
Dat is hier de algehele tendens. Maar dat sluit niet uit dat er mensen zijn die wedstrijden rijden EN gek zijn met hun paard en ook nog andere dingen doen met hun paard. Die ken ik heus wel hoor.
iones schreef:
10-11-2018 13:02
MOETEN? Ja, in het westen, waar mensen een bult pensiongeld betalen zonder dat hun paard dagelijks buiten komt.
Maar een goede stal laat het paard elke dag in de wei en daar kan het wel wat beweging krijgen. Dan MOET je er echt niet elke dag naartoe hoor. En kostbaar, ja, in het westen. Maar je kunt ook allerlei faciliteiten achterwege laten.
als je geen wedstrijden rijdt, hoef je niet bijna dagelijks te trainen, en heb je geen binnenbak nodig en zo. Scheelt weer in de kosten.
Scheelt dit echt zoveel per regio? Goed, ik kan me voorstellen dat in de randstad, waar de weides dun gezaaid zijn de prijzen iets hoger liggen. En dat je voor meer faciliteiten een hoger bedrag betaalt ook. Maar het is toch niet zo dat een paard in onderhoud hier minder kost dan in bv Amsterdam.

Weideseizoen is hier nu echt over trouwens. Kleigrond, dus de boel wordt kapotgetrapt. Die van mij komt nu elke dag een paar uurtjes op de paddock, maar eigenlijk vindt ie daar geen zak aan :-(
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
10-11-2018 14:10
Scheelt dit echt zoveel per regio? Goed, ik kan me voorstellen dat in de randstad, waar de weides dun gezaaid zijn de prijzen iets hoger liggen. En dat je voor meer faciliteiten een hoger bedrag betaalt ook. Maar het is toch niet zo dat een paard in onderhoud hier minder kost dan in bv Amsterdam.

Weideseizoen is hier nu echt over trouwens. Kleigrond, dus de boel wordt kapotgetrapt. Die van mij komt nu elke dag een paar uurtjes op de paddock, maar eigenlijk vindt ie daar geen zak aan :-(
In het westen betaal je al snel 350 tot 400 euro per maand voor één paard. Dat vind ik nogal een bult geld. En dan nog niet eens in de wei komen.

Wij kunnen onze paarden op akkergrond laten lopen in de winter om de wei heel te houden. Maar ze hebben hoe dan ook altijd beschikking over ruwvoer, ook als ze buiten staan. Jouw paard zou in de paddock eigenlijk ook moeten kunnen eten.
Ter vergelijking: ik stond op een luxe, drukke pensionstal: binnenbak, buitenbak, overdekte longeercirkel, solarium, warm water op de afspuitplaats, grote afsluitbare eigen zadelkast, in de winter 2 uur per dag paddock, in de zomer 8 uur weidegang per dag. Alles werd gedaan, behalve in het weekend; dan moest je zelf uitmesten en paard binnen/buiten zetten.
Kostte 325 euro per maand en daar kwamen dan alleen nog hoefsmid en dierenartskosten etc. bij.

Nu sta ik op een kleinschalig paddock paradise, waar paarden 24 uur per dag de keuze hebben uit binnen of buiten staan (in zomerseizoen wei open). Buitenbak aanwezig en een tuinslang voor koud water. Alles is doe-het-zelf, aanwezigheid hooi wel geregeld + afvoer mest.
Nu betaal ik 170 euro per maand incl. onbeperkt hooi. Krachtvoer en andere extra kosten voor eigen rekening.

Die luxe pensionstal is vooral voor de ruiter heel fijn. Paard is zoveel blijer en relaxter nu!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt mij als een hele fijne pensionstal. 170 euro is niet duur. En dat onbeperkte hooi is super belangrijk. Veel belangrijker dan krachtvoer. Dat laatste is wel op te brengen.
iones schreef:
10-11-2018 15:08
Klinkt mij als een hele fijne pensionstal. 170 euro is niet duur. En dat onbeperkte hooi is super belangrijk. Veel belangrijker dan krachtvoer. Dat laatste is wel op te brengen.
Is het ook! En doordat ik wel gewoon steeds een bedrag opzij zet bouw ik een leuk spaarpotje op voor onvoorziene kosten. Van dat onbeperkte hooi is onze GVR enorm opgeknapt. En dat beetje krachtvoer kost 15 euro per maand ofzo, dus dat is inderdaad niet veel. ;)
iones schreef:
10-11-2018 13:02
MOETEN? Ja, in het westen, waar mensen een bult pensiongeld betalen zonder dat hun paard dagelijks buiten komt.
Maar een goede stal laat het paard elke dag in de wei en daar kan het wel wat beweging krijgen. Dan MOET je er echt niet elke dag naartoe hoor. En kostbaar, ja, in het westen. Maar je kunt ook allerlei faciliteiten achterwege laten.
als je geen wedstrijden rijdt, hoef je niet bijna dagelijks te trainen, en heb je geen binnenbak nodig en zo. Scheelt weer in de kosten.
In het westen kun je niet eens je paard ‘s winters in de wei zetten, want daar is het veengrond of klei en geen zand zoals in andere delen van Nederland. Ik vind het overigens niet meer dan normaal dat je zelf iedere dag naar je paard gaat, ook als deze in de wei staat.
Alle reacties Link kopieren
Het moet wel kunnen he. Normaal of niet normaal.
Als je paard z'n natje en droogje krijgt, en hij komt buiten, krijgt volop contact met andere paarden (Want dat vindt hij uiteindelijk toch belangrijk dan dat jij langs komt), dan vindt ie het best. En als je als ruiter dan ook niet méér vraagt dan hij af kan, is alles wel goed.
Ik sta op een kleinschalige pensionstal en betaal 220 euro. Dit is inclusief bodembedekking, ontwormen, onbeperkt hooi/kuil van eigen land, binnen en buiten zetten en voeren. Krachtvoer zit er ook nog bij maar die van mij krijgt zijn eigen (graan en suikervrije) merk. Verder niks chiques, wel een goede buitenbak die eigenlijk altijd te rijden is.

Zo lang kan het kan in de wei en in de winter in de paddock (met hooiruif), tenzij het gevroren heeft, dan mogen ze ook op de wei. Als het donker wordt gaan ze naar binnen. Vind ik zelf wel fijn, doordat ze 2x pd minimaal in de hand komen worden eventuele verwondingen en ziektes sneller opgemerkt. Het voerbeleid is ook beter te controleren. Ik merk ook dat die van mij tot rust komt op stal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn paard staat in vol pension, komt iedere dag buiten, ook in het weekend en de stal is van alle luxe voorzien. Ik vind het heerlijk. Ik heb een baan en kinderen en voor mij is dit de enige manier om een paard erbij te kunnen hebben. Ik hoef niet elke dag en als ik niet ga komt mijn paard niks te kort.
suckerpunch83 schreef:
10-11-2018 16:20
Mijn paard staat in vol pension, komt iedere dag buiten, ook in het weekend en de stal is van alle luxe voorzien. Ik vind het heerlijk. Ik heb een baan en kinderen en voor mij is dit de enige manier om een paard erbij te kunnen hebben. Ik hoef niet elke dag en als ik niet ga komt mijn paard niks te kort.
Dat is zeker ideaal. In mijn geval heb ik het paard samen met m’n zusje en we hebben een bijrijder. In m’n eentje was ik nooit aan een eigen paard begonnen. Ik “hoef” nu maar 1 à 2 keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd me even aangevallen in een ander topic omdat ik een paard heb! o_o
Alle reacties Link kopieren
Iones, (we zijn weerterug van de wedstrijd 😊) dat heb ik ook gezien in Drenthe. In de zomer nemen we de paarden altijd mee op vakantie, maar daar waar wij dan komen is het wel anders dan bij ons: de wedstrijden zijn lopende bandwerk, zonder prijsuitreiking en groeten hoeft ook niet bij het springen, want dat kost teveel tijd. Het is daar een prachtige locatie met een mooie bodem, er komen veel mensen voor de verkoop en de sfeer is daar absoluut anders. Hoe het in de rest van Drenthe is weet ik niet, wij gaan alleen daar heen omdat dat in de buurt van onze vakantieplek is.

Wij staan volpension in het zuid-westen van het land. Een luxe stal met alle voorzieningen op 30 hectare grond en de mogelijkheid om te kiezen tussen 24/7 buiten in een kudde, 's zomers 24/7 buiten en 's nachts binnen of overdag buiten en 's nachts binnen. We betalen 300 euro per paard per maand voor gebruik van alle voorzieningen en onbeperkt ruwvoer. Toen we er pas stonden wist ik niet wat ik zag, zoveel hooi als ze kregen! En dan mag je er zelf nog bij gooien zoveel als je wil, zolang ze het maar opeten en hun stal er niet mee opstrooien 😁.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon dan in Twente, maar Drenthe is maar iets noordelijker. Ben jij soms geweest in Exloo? Daar worden aan de lopende band wedstrijden gehouden, uitgebreide faciliteiten om te rijden. Maar owee die stallen... .donker en klein. Die paarden moeten wel zwaar depressief worden.

Maar wel typisch dat jij verschil hebt opgemerkt tussen hier en elders in het land. Ik had die indruk wel een beetje. Zelf kom ik dan uit Brabant en daar heb je heel veel hobbyisten die ook wedstrijden rijden. Tenminste, toen ik er nog woonde. Of dat nog zo is, weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat het veranderd is.
Alle reacties Link kopieren
Iones, (we zijn weerterug van de wedstrijd 😊) dat heb ik ook gezien in Drenthe. In de zomer nemen we de paarden altijd mee op vakantie, maar daar waar wij dan komen is het wel anders dan bij ons: de wedstrijden zijn lopende bandwerk, zonder prijsuitreiking en groeten hoeft ook niet bij het springen, want dat kost teveel tijd. Het is daar een prachtige locatie met een mooie bodem, er komen veel mensen voor de verkoop en de sfeer is daar absoluut anders. Hoe het in de rest van Drenthe is weet ik niet, wij gaan alleen daar heen omdat dat in de buurt van onze vakantieplek is.

Wij staan volpension in het zuid-westen van het land. Een luxe stal met alle voorzieningen op 30 hectare grond en de mogelijkheid om te kiezen tussen 24/7 buiten in een kudde, 's zomers 24/7 buiten en 's nachts binnen of overdag buiten en 's nachts binnen. We betalen 300 euro per paard per maand voor gebruik van alle voorzieningen en onbeperkt ruwvoer. Toen we er pas stonden wist ik niet wat ik zag, zoveel hooi als ze kregen! En dan mag je er zelf nog bij gooien zoveel als je wil, zolang ze het maar opeten en hun stal er niet mee opstrooien 😁.
Alle reacties Link kopieren
Huh, twee keer is overdreven, sorry 😊
iones schreef:
10-11-2018 17:03
Ik werd me even aangevallen in een ander topic omdat ik een paard heb! o_o
Waarom? Vanwege de luxe of vanwege vermeende dierenmishandeling? :nut:
Alle reacties Link kopieren
Nee, in Dalerveen Iones. En ik kom ook uit Brabant. Wij rijden gewoon wedstrijden met onze eigen paarden. De springpony gaat waarschijnlijk wel een keer verkocht worden omdat dochter naar de paarden moet, en geld voor drie paarden heb ik niet. De andere is een 4 jarig dressuurpaard, die begint nog maar net. Maar no way dat we die door de klasses jagen om door te verkopen. Die blijft gewoon bij ons, daar gaan we nog veel plezier aan hebben!
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
10-11-2018 17:30
Waarom? Vanwege de luxe of vanwege vermeende dierenmishandeling? :nut:
Ik denk vanwege de luxe. Het ging niet eens over paarden, ik begon er zelf niet eens over. Het ging over dat vrouwen meer moeten werken, dat mensen voortaan twee inkomens nodig hebben etc. En ik zei waardoor ik dacht dat dat kwam en dat ik dat niet zo'n positieve ontwikkeling vond, bla bla bla en ineens werd ik met dat paard om de oren geslagen, en daarna nog ene keer en daarna nóg een keer.
Alle reacties Link kopieren
Oeps, en ik werk niet eens! Gelukkig boeit het me dan weer niks wat anderen daarvan vinden 😉.
Alle reacties Link kopieren
Hoegenaamd schreef:
10-11-2018 17:39
Oeps, en ik werk niet eens! Gelukkig boeit het me dan weer niks wat anderen daarvan vinden 😉.
Ik werkte tot voor kort ook niet, om het simpele feit dat ik geen werk kon vinden dat ik kon combineren met thuis. En zij vond daar dus ook iets van.
Alle reacties Link kopieren
En wat je vindt, mag je houden! Of ik werk of niet is iets tussen mijn man en mij. We zullen er onze redenen wel voor hebben. Of ik ben gewoon lui, dat kan ook 😁.
Alle reacties Link kopieren
Hoegenaamd schreef:
10-11-2018 17:34
Nee, in Dalerveen Iones. En ik kom ook uit Brabant. Wij rijden gewoon wedstrijden met onze eigen paarden. De springpony gaat waarschijnlijk wel een keer verkocht worden omdat dochter naar de paarden moet, en geld voor drie paarden heb ik niet. De andere is een 4 jarig dressuurpaard, die begint nog maar net. Maar no way dat we die door de klasses jagen om door te verkopen. Die blijft gewoon bij ons, daar gaan we nog veel plezier aan hebben!
Dalerveen! Daar loopt ons paard wel eens wedstrijd. Nou, dan zie je het dus. Allemaal profi's. Hobbyisten kunnen veelal niet meer mee doen, omdat de wedstrijden vaak gehouden worden op tijden dat mensen normaliter werken. Dus door de week, of 's avonds laat etc.

Hier moeten ze met 6 jaar toch minimaal M lopen, maar liev6er Z. Mijn merrie begon pas met 6.
Hoegenaamd schreef:
10-11-2018 17:49
En wat je vindt, mag je houden! Of ik werk of niet is iets tussen mijn man en mij. We zullen er onze redenen wel voor hebben. Of ik ben gewoon lui, dat kan ook 😁.
Nou, hier op het forum wordt het dus tegen me gebruikt. Zo zie je maar weer!
Alle reacties Link kopieren
Yep, dinsdag vroeg in de avond. In de vakantie maakt dat voor ons niks uit, maar normaal gesproken kun je daar niks mee.

En er zijn weinig dingen die me minder kunnen schelen dan wat een iemand op een forum van mij vindt. Blijkbaar heeft die persoon veel tijd om over onderwerpen te lezen die hem of haar niet interesseren, te onthouden wat iemand daarover heeft gezegd en daar dan weer zijn of haar mening over te spuien. Daar past maar één reactie: zoek een hobby...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven