Wie heeft er ook een paard?

29-12-2017 16:59 270 berichten
Ik vroeg me af of er meer forummers zijn met paarden? En zo ja of het leuk zou zijn om hier te schrijven.

Ik ben benieuwd!
LoveDobby schreef:
06-09-2018 15:23
Even een vraag aan mede paardenbezitters. Mijn dochter (14,5 jr) heeft een (lease)paard (2 jaar nu) ze mag hem volledig als haar eigen paard beschouwen, maar nooit officieel gekocht.

Probleem is dat na die 2 jaar, het paard nog steeds kuren heeft, ze kan er alleen mee in de bak rijden, paard heeft extreem verlating angst enz. Gevolg ze valt er regelmatig af.

Ik heb het onderhand gehad met het paard, durf er zelf ook niet op te rijden, terwijl ik dat graag doe. Ik ben voorstander van doorzetten, maar na 2 jaar nog geen verbetering, betwijfel of het ooit nog komt. (Paard is nu 7)

Mijn dochter moet er echter niet aandenken, om haar weg te doen, zouden jullie zelf die beslissing nemen?
Iemand inhuren die kan rijden en die kan proberen de kuren eruit te krijgen.

Of is er 'n vicieuze cirkel tussen angst van je dochter dat paard wel weer zal gaan wegspringen waardoor het paard juist zelf over de zeik raakt?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-09-2018 11:56
Iemand inhuren die kan rijden en die kan proberen de kuren eruit te krijgen.

Of is er 'n vicieuze cirkel tussen angst van je dochter dat paard wel weer zal gaan wegspringen waardoor het paard juist zelf over de zeik raakt?
Precies! Die vicieuze cirkel doorbreken heb je een hoop mental support voor nodig. Had ik destijds ook. Want het wordt een wisselwerking; zij zit verstijfd van schrik op het paard, paard voelt gebrek aan meebeweging en spanning: reageert daarop, zij reageert daar weer op en elke reactie is verkeerd en je komt in een neerwaartse spiraal terecht.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-09-2018 11:56
Iemand inhuren die kan rijden en die kan proberen de kuren eruit te krijgen.

Of is er 'n vicieuze cirkel tussen angst van je dochter dat paard wel weer zal gaan wegspringen waardoor het paard juist zelf over de zeik raakt?
Jin dochter kent absoluut geen angst voor het paard, ik wel, dat is ook de rede dat ik er zelf niet op stap.

Ze heeft 4 uur per week begeleiding van een gediplomeerd instructrice.
Such a beautiful place to be with Friends.
Gaat die er zelf ook op zitten? Dat het een gediplomeerd instructrice is, zegt niet altijd wat over de handigheid van de instructrice. Soms moet je voelen wat het paard doet
om adequaat les te kunnen geven. Wat zegt instructrice er van?
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 09-09-2018 12:53
10.57% gewijzigd
dubbel
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
09-09-2018 12:51
Ja en dan leer je er als beginnende ruiter bakken van. Gaat die er zelf ook op zitten? Dat het een gediplomeerd instructrice is, zegt niet altijd wat over de handigheid van de instructrice. Soms moet je voelen wat het paard doet
om adequaat les te kunnen geven. Wat zegt instructrice er van?
Waar haal jij vandaan dat ze een beginnende ruiter is?

Instructrice ziet ook dat het vooral (verlatings)angst van het paard is.
Such a beautiful place to be with Friends.
Dat beginnende ging meer over Iones die het had over haar eerste paard.
Maar een 14 jarige is nog jong om nog overwicht te hebben over een paard. Ik vond met 14 jaar ook dat ik heel wat kon, terwijl ík al in de Maxicosi mee ging naar stal. Maar het opleiden van een jong paard is een hele andere tak van sport. Zeker als het geen makkelijke is. Daar moet je echt flink wat kilometers voor gemaakt hebben. Ik zie dat vaak genoeg fout gaan. Zeker met die gefokte paarden van tegenwoordig. Ik had mazzel met mijn eerste paard, een F1 kruising, dat was een hele vergevingsgezinde van 3 jaar.
LoveDobby schreef:
09-09-2018 12:47
Jin dochter kent absoluut geen angst voor het paard, ik wel, dat is ook de rede dat ik er zelf niet op stap.

Ze heeft 4 uur per week begeleiding van een gediplomeerd instructrice.
Geen echte angst, maar ongemerkt toch beetje verstijven omdat ze verwacht dat ie ergens wegspringt bijv.

Ik had 't ooit met mijn paard die opeens in de buurt van de foyer ergens voor wegsprong en echt keer op keer als ik die hoek door wilde. Toen ik eenmaal in de gaten had op welk moment ie precies weg probeerde te springen, was ik 'm net 'n seconde voor door een schrikbeweging te maken inclusief 'boe' roepen en toen was ie beledigd en sprong niet meer weg.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-09-2018 13:22
Geen echte angst, maar ongemerkt toch beetje verstijven omdat ze verwacht dat ie ergens wegspringt bijv.

Ik had 't ooit met mijn paard die opeens in de buurt van de foyer ergens voor wegsprong en echt keer op keer als ik die hoek door wilde. Toen ik eenmaal in de gaten had op welk moment ie precies weg probeerde te springen, was ik 'm net 'n seconde voor door een schrikbeweging te maken inclusief 'boe' roepen en toen was ie beledigd en sprong niet meer weg.
Niet dat ik zie, maar dat zou natuurlijk kunnen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
09-09-2018 13:04
Dat beginnende ging meer over Iones die het had over haar eerste paard.
Maar een 14 jarige is nog jong om nog overwicht te hebben over een paard. Ik vond met 14 jaar ook dat ik heel wat kon, terwijl ík al in de Maxicosi mee ging naar stal. Maar het opleiden van een jong paard is een hele andere tak van sport. Zeker als het geen makkelijke is. Daar moet je echt flink wat kilometers voor gemaakt hebben. Ik zie dat vaak genoeg fout gaan. Zeker met die gefokte paarden van tegenwoordig. Ik had mazzel met mijn eerste paard, een F1 kruising, dat was een hele vergevingsgezinde van 3 jaar.
Oké dan snap ik je.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
09-09-2018 13:04
Dat beginnende ging meer over Iones die het had over haar eerste paard.
Mijn instructrice was slechts een jaar, misschien twee jaar ouder dan ik. Ik was destijds 23. Maar zij had de hippische opleiding in Deurne gedaan, die bestond toen nog. En ik was echt een manegeruiter, kende alleen manegepaarden. Zij kon paarden heel mooi rijden en ze kon jonge paarden heel goed beleren en inrijden. Dat deed ze ook met mijn paard. Zij reed er een aantal dagen op en de rest ik. Onder begeleiding. Had ik dit niet zo gedaan, was het een fiasco geworden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heeft ze al begeleiding van deze instructrice en is er verbetering sinds zij erbij is gekomen?
Zo'n diploma zegt mij ook weinig moet ik zeggen als het op ervaring en omgang met paarden gaat.

Ik had vroeger ook een pony, die er vandoor ging zodra er een open terrein in zicht was. Mijn ouders hebben na een aantal flinke valpartijen besloten dat de pony wegmoest, dit was echt te gevaarlijk. Heb ik ze destijds niet in dank afgenomen, nu inmiddels wel natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd wat het paard precies doet?
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
11-09-2018 12:09
Hoe lang heeft ze al begeleiding van deze instructrice en is er verbetering sinds zij erbij is gekomen?
Zo'n diploma zegt mij ook weinig moet ik zeggen als het op ervaring en omgang met paarden gaat.

Ik had vroeger ook een pony, die er vandoor ging zodra er een open terrein in zicht was. Mijn ouders hebben na een aantal flinke valpartijen besloten dat de pony wegmoest, dit was echt te gevaarlijk. Heb ik ze destijds niet in dank afgenomen, nu inmiddels wel natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd wat het paard precies doet?
Wel verbetering, maar nog niet voldoende.

Er vandoor zodra andere paarden uitzicht zijn. In combinatie met huizen hoog bokken.
Such a beautiful place to be with Friends.
Ah dat is niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt inderdaad echt niet fijn en gevaarlijk. Als zij het paard op dat moment niet meer de baas is, zou ik niet veel langer meer doorgaan hoor. Snap dat het niet leuk is voor je dochter, maar als het vroeg of laat een keer echt goed misgaat heb je spijt dat je niet eerder gestopt bent.

misschien toch andere begeleiding zoeken en de overweging maken of dit paard het waard is om door een ander tijdelijk opgeleid te worden. Aangezien het niet je eigen paard is zou ik dat zelf minder snel doen, ook omdat je geen garantie hebt dat het snel beter wordt en iemand hier natuurlijk wel voor betaald moet worden..

Vervelend hoor!
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
12-09-2018 09:35
Dat klinkt inderdaad echt niet fijn en gevaarlijk. Als zij het paard op dat moment niet meer de baas is, zou ik niet veel langer meer doorgaan hoor. Snap dat het niet leuk is voor je dochter, maar als het vroeg of laat een keer echt goed misgaat heb je spijt dat je niet eerder gestopt bent.

misschien toch andere begeleiding zoeken en de overweging maken of dit paard het waard is om door een ander tijdelijk opgeleid te worden. Aangezien het niet je eigen paard is zou ik dat zelf minder snel doen, ook omdat je geen garantie hebt dat het snel beter wordt en iemand hier natuurlijk wel voor betaald moet worden..

Vervelend hoor!
Zeker heel vervelend, moeilijk dilemma. Mijn moederhart zegt, dat kind geniet laat haar, maar aan de andere kant, ben ik ook bang dat het een keer helemaal mis gaat.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
maar geniet ze er ook echt nog zelf van? Ik zou het toch wel een keer zat worden, ook al zul je dat niet snel toegeven. De lol gaat er toch wel een beetje vanaf zo.
LoveDobby schreef:
06-09-2018 15:23
Even een vraag aan mede paardenbezitters. Mijn dochter (14,5 jr) heeft een (lease)paard (2 jaar nu) ze mag hem volledig als haar eigen paard beschouwen, maar nooit officieel gekocht.

Probleem is dat na die 2 jaar, het paard nog steeds kuren heeft, ze kan er alleen mee in de bak rijden, paard heeft extreem verlating angst enz. Gevolg ze valt er regelmatig af.

Ik heb het onderhand gehad met het paard, durf er zelf ook niet op te rijden, terwijl ik dat graag doe. Ik ben voorstander van doorzetten, maar na 2 jaar nog geen verbetering, betwijfel of het ooit nog komt. (Paard is nu 7)

Mijn dochter moet er echter niet aandenken, om haar weg te doen, zouden jullie zelf die beslissing nemen?
Kun je het paard niet een tijdje naar een goede trainingsstal brengen waar hij goed wordt doorgereden? Of een springruiter bijvoorbeeld? Die zijn over het algemeen niet bang aangelegd.

Ik ben zelf een manegeruiter en hobbel iedere donderdagavond een uurtje door de bak. Het plan is om over 5 jaar een eigen paard te hebben. Weet nog niet precies wat, maar het liefst geen schimmel en geen merrie en geen springpaard. Dus mijn instructrice gaf al aan dat het dan waarschijnlijk toch een springgefokte schimmelmerrie wordt :proud: Zij wilde zelf absoluut geen bruine allrounder en ze daar kwam ze uiteindelijk wel mee thuis.
Alle reacties Link kopieren
eeveelution schreef:
12-09-2018 15:22
Kun je het paard niet een tijdje naar een goede trainingsstal brengen waar hij goed wordt doorgereden? Of een springruiter bijvoorbeeld? Die zijn over het algemeen niet bang aangelegd.
Als het mijn eigen paard was, zou ik hier nog wel voor open staan, maar ik vind het zonde om zo veel geld te investeren in andermans paard.

Angst kent mijn dochter ook niet.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
12-09-2018 13:19
maar geniet ze er ook echt nog zelf van? Ik zou het toch wel een keer zat worden, ook al zul je dat niet snel toegeven. De lol gaat er toch wel een beetje vanaf zo.
Ze zegt van wel, vraag haar regelmatig of ze het nog wel leuk vind.
Such a beautiful place to be with Friends.
Staat de eigenaar wellicht open om bij te dragen in de kosten? Als dat niet het geval is, dan zou ik er toch op aansturen om op zoek te gaan naar een ander leasepaard.
eeveelution schreef:
12-09-2018 16:49
Staat de eigenaar wellicht open om bij te dragen in de kosten? Als dat niet het geval is, dan zou ik er toch op aansturen om op zoek te gaan naar een ander leasepaard.
Ja lijkt me ook. Die is er uiteindelijk ook bij gebaat of hij moet denken: 500 euro slachtwaarde.
Geen schimmel :O Ik wil zo graag een schimmel, maar dressuurmatig is dat schimmelbloed wel weg in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
eeveelution schreef:
12-09-2018 16:49
Staat de eigenaar wellicht open om bij te dragen in de kosten? Als dat niet het geval is, dan zou ik er toch op aansturen om op zoek te gaan naar een ander leasepaard.
Geen idee eigenlijk, kan eens ingesprek gaan.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
eeveelution schreef:
12-09-2018 15:22
Kun je het paard niet een tijdje naar een goede trainingsstal brengen waar hij goed wordt doorgereden? Of een springruiter bijvoorbeeld? Die zijn over het algemeen niet bang aangelegd.

Ik ben zelf een manegeruiter en hobbel iedere donderdagavond een uurtje door de bak. Het plan is om over 5 jaar een eigen paard te hebben. Weet nog niet precies wat, maar het liefst geen schimmel en geen merrie en geen springpaard. Dus mijn instructrice gaf al aan dat het dan waarschijnlijk toch een springgefokte schimmelmerrie wordt :proud: Zij wilde zelf absoluut geen bruine allrounder en ze daar kwam ze uiteindelijk wel mee thuis.
Ha, is jouw instructrice mij vóór want dat was ook het eerste wat ik dacht! Waarom wil je geen merrie, en waarom geen springpaard? springpaarden zijn vaak iets cooler dan dressuurpaarden. Ik heb 3 merries, een fokmerrie en haar twee dochters. En daar merk je niet aan dat het merries zijn. Je merkt niets van de hengstigheid en het zijn niet van die beledigde peren die sommige merries kunnen zijn. Mijn maakt de kleur niet uit. Ik vind alles wel mooi.

Die manege moet dat paard alleen nog in zetten in de manegelessen en dan is er geen probleem meer LoveDobby. En zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en dat paard bij jouw dochter weghalen voordat ze verongelukt. Ik zou eens een gesprek aangaan, hoe zij dat zien als jouw dochter een keer gehandicapt wordt door hun paard. Zij zijn wettelijk aansprakelijk.
En er zijn springgefokte lijnen met een uitstekend bewegingsmechanisme. Niks mis mee. Ik heb graag springbloed in mijn paarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven