Wielrennen/Racefietsen

21-07-2021 20:39 47 berichten
Hoihoi!

Ik hockey fanatiek maar vind het erg fijn om ook te kunnen sporten wanneer ik er zelf zin in heb, dus ik wil er naast gaan wielrennen omdat ik fietsen heerlijk vind.

Uiteraard ga ik naar de Decathlon om mij goed te laten adviseren, maar ik wil Viva ook om raad vragen!

- Is een fietsbroek met bretels echt zo nodig als ze zeggen? Of is zonder bretels met zeem ook prima te doen?
- Ik ga kijken voor een fiets, helm, broek, shirt (als het kouder wordt zal ik lange broek en lang shirt gaan halen maar dat is nog niet aan de orde) en was van plan om zonder klikken te beginnen met gewone sportschoenen die ik hier nog heb. Zijn er dingen die jullie aanraden of die ik ben vergeten?
Alle reacties Link kopieren
[quote=Die vriend raadt me met klem aan om een tasje met reserveband e.d. aan te schaffen maar voel die behoefte niet zo. Hebben jullie dat wel gedaan?
[/quote]


Ja. Want wat ga je doen als je op 25 km van huis sta met een lekke band. Er zitten ook inbussleutels in. Je weet nooit of er iets aangedraaid moet worden.
En ik heb er een plastic zakje in met een paar wondschoonmaakdoekjes en wat pleisters. Just in case.


Veel fietsplezier. Nog een tip, fiets heen tegenwind.😇
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
24-07-2021 08:57
Bedankt voor jullie reacties! Gisteren met een vriend die wielrent naar Decathlon gegaan en een Triban gekocht en even alles laten opmeten. Vanmiddag na werk:

- Helm
- Broek met zeem
- Shirt
- Bidonhouder met bidon
- Bel

Begin gewoon op mijn hockeyschoenen. Sportbh heb ik uiteraard al. Die vriend raadt me met klem aan om een tasje met reserveband e.d. aan te schaffen maar voel die behoefte niet zo. Hebben jullie dat wel gedaan?
Volgens mij neemt mijn vriend dat alleen mee op lange tochten. Zijn trainingsrondjes (30-100 km) doet hij altijd in de buurt en ik heb hem in 15 jaar twee keer moeten ophalen vanwege een lekke band. Dat komt dus niet zo vaak voor (hij fietst vijf keer per week).
Nou, dan doe je het niet.

Het kan ook zijn dat je vriend tubeless rijdt. Sinds ik tubeless rij, heb ik ook nooit meer een lekke band gehad.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
24-07-2021 16:57
Nou, dan doe je het niet.

Het kan ook zijn dat je vriend tubeless rijdt. Sinds ik tubeless rij, heb ik ook nooit meer een lekke band gehad.
Nee, hij heeft wel gewoon binnenbanden. Geluk gehad, denk ik. Of hij wisselt ze op tijd.
Alle spullen zijn aangeschaft op een helm na, want die waren er alleen nog maar in L :cry:

Maar ik heb broek, shirtje, bidon, bidonhouder, tasje met fixspullen, binnenband, bel en telefoonhouder. Echt jammer, zou met een vriend meteen gaan fietsen maar zonder helm absoluut niet, en de regen is ook niet fijn omdat het glad wordt.

Morgen moet ik maar even naar een andere vestiging fietsen voor een helm.

Heb wel vanaf de Decathlon mn fiets naar huis gefitst natuurlijk, rustig aan. Is het vreemd dat ik het best een beetje spannend vond in de bochten nog? Een huisgenoot (waar ik geen klik mee heb) moest echt heel hard denigrerend lachen maar ik vind het wel echt ff wennen hoor, ineens zit je heel anders en heb je allemaal schakels en een voor- en achterrem.. Hadden meer mensen dit? Ik vind fietsen verder heerlijk hoor en ga hier ook gewoon ff een paar km voor moeten fietsen, maar begin echt te twijfelen of ik nou zo’n watje ben :biggrin: Sta normaal gewoon op een hockeyveld natuurlijk.
chaoticinternetnerd schreef:
24-07-2021 18:33
Alle spullen zijn aangeschaft op een helm na, want die waren er alleen nog maar in L :cry:
.

Heb wel vanaf de Decathlon mn fiets naar huis gefitst natuurlijk, rustig aan. Is het vreemd dat ik het best een beetje spannend vond in de bochten nog? Een huisgenoot (waar ik geen klik mee heb) moest echt heel hard denigrerend lachen maar ik vind het wel echt ff wennen hoor, ineens zit je heel anders en heb je allemaal schakels en een voor- en achterrem.. Hadden meer mensen dit?
Jammer dat er geen goede helm voor je was.

Natuurlijk is het even spannend! Ik denk dat iedereen dat wel herkent. Of van zijn eerste ritje ooit, of van een bocht die toch natter was dan gedacht. Ik heb het altijd als ik in een stadje fiets met klinkers. Of de eerste rit van het jaar, of als het een beetje glad is.stom van je huisgenoot om daar denigrerend of stom over te doen.

Gewoon rustig aan in de bochten. Het vertrouwen komt met de evaring.
Ja hoor, het is even wennen zo’n fiets. Evenwicht is heel anders dan bij een normale fiets, dat merk je bijvoorbeeld ook als je wil gaan staan. Maar gewoon rustig uitproberen en dan heb je het binnen een paar keer door.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
24-07-2021 08:57
[...]

Begin gewoon op mijn hockeyschoenen. Sportbh heb ik uiteraard al. Die vriend raadt me met klem aan om een tasje met reserveband e.d. aan te schaffen maar voel die behoefte niet zo. Hebben jullie dat wel gedaan?
Ja, standaard. Dan hoef ik er niet over na te denken. Ik heb een reserveband mee, plakspullen en ander gereedschap, wat los geld (voor toilet of telefoon), een spiegeltje (als er een vlieg in mijn oog land), zakdoekjes, een kaartje met gegevens voor het geval dat.

Oh ja... die bochten. Met mijn gewone fiets neem is ze zonder nadenken, maar met mijn mtb moet ik altijd even wennen/nadenken. Want ander stuur, ander gewicht, andere snelheid én ik fiets al mijn hele leven op een gewone fiets, dus even wennen is normaal. Ik rem liever een keer extra af, dan dat ik op mijn plaat ga. Als ik een tijdje veel gefietst heb, dan gaat het al beter.

Lekker huisgenoot trouwens dat diegene je op een denigrerende manier gaat uitlachen....
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
24-07-2021 08:57
Die vriend raadt me met klem aan om een tasje met reserveband e.d. aan te schaffen maar voel die behoefte niet zo. Hebben jullie dat wel gedaan?
Een bandje wisselen is echt heel makkelijk. Je zit binnen 10 minuten weer op de fiets als je een keertje lek rijdt.
Zijn hockeyschoenen niet net als voetbalschoenen met noppen? Fietst dat niet verschrikkelijk k*t?
perzikboom6 schreef:
21-07-2021 21:03
Een broek zonder bretels maar met zeem is ook prima. Het is veel handiger als je onderweg moet plassen. Ik vind de broeken van bioracer fijn. Decathlon zemen voelen al snel als een soort schuurpapier.
Iris slappendel is een oud prof die nu fietskleding voor dames maakt. De bretels kan bv losgemaakt worden als je moet plassen.
Merk: IRIS ( I Ride In Style)
Wat ik een nadeel van op sportschoenen fietsen vind is dat de zool voor mij te slap is dus krijg zere voeten en ik krijg sneller koude voeten op sportschoenen dan met fietsschoenen. Ik heb een tijdje met sportschoenen gefietst toen mijn enkelbanden gescheurd waren.

Qua broek fiets ik zonder bretels. Een goed zeem is wel erg belangrijk.

In de winter vind ik zichtbaar zijn ook belangrijk dus koop een lekker vel gekleurd jasje ipv zwart
Alle reacties Link kopieren
Ik haak even aan met een vraag over fietskleding Ik wil misschien volgend voorjaar ook beginnen met wielrennen (misschien eerst een keer een fiets huren?) Ik heb wel voor corona vrij regelmatig aan spinning gedaan op de sportschool en dat deed ik met een gewone sportlegging met naadloos ondergoed eronder.

De reden? Nou, ik heb bij zowel de Decathlon als de Lidl een keer een fietsbroek met vrouwenzeem gekocht, en bij de Aldi een keer fietsonderbroeken met ook weer een zeem speciaal voor vrouwen. Maar bij alle drie die broeken gaat de rand van de zeem tot bloedens toe schuren aan mijn billen.

Is dat een herkenbaar probleem voor de fietsers onder jullie? En zo ja, wat doe je eraan? Een onderbroek onder een fietsbroek is natuurlijk belachelijk en totaal niet de bedoeling. Maar als ik na een uurtje al met pijn en bloed op de fiets zit... en hoewel mijn broeken natuurlijk goedkope instapmodelletjes zijn, zie ik het ook niet zitten om 90 euro uit te geven aan wat dan een echt goede broek zou moeten zijn om vervolgens alsnog met pijn op de fiets te zitten. En je kan hem natuurlijk niet terugbrengen als dat toch het geval zou zijn.

Ben heel benieuwd of iemand van jullie hier ook ervaring mee heeft - of liever nog de oplossing - want het houdt me nu eigenlijk tegen om te beginnen met wielrennen.
Oooh dat is een lastige want die dure fietsbroek is echt wel datgene waar je het minste last mee krijgt. Ik heb al mijn goedkope broeken de deur uit gedaan. Ik weet niet welke maat je hebt, maar ik heb nog een nieuwe wielerbroek maat M in verpakking liggen die weggaat omdat ik hem te klein gekocht heb. Dat is niet meteen een topbroek zoals mijn castelli en assos, maar wel een prima broek.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga richting L/XL, dus dat wordt 'm niet :)

maar het is dus een bekend probleem wel? En met een wat duurdere broek van hogere kwaliteit zou het minder moeten spelen?
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
15-10-2021 09:58
Ik haak even aan met een vraag over fietskleding Ik wil misschien volgend voorjaar ook beginnen met wielrennen (misschien eerst een keer een fiets huren?) Ik heb wel voor corona vrij regelmatig aan spinning gedaan op de sportschool en dat deed ik met een gewone sportlegging met naadloos ondergoed eronder.

De reden? Nou, ik heb bij zowel de Decathlon als de Lidl een keer een fietsbroek met vrouwenzeem gekocht, en bij de Aldi een keer fietsonderbroeken met ook weer een zeem speciaal voor vrouwen. Maar bij alle drie die broeken gaat de rand van de zeem tot bloedens toe schuren aan mijn billen.

Is dat een herkenbaar probleem voor de fietsers onder jullie? En zo ja, wat doe je eraan? Een onderbroek onder een fietsbroek is natuurlijk belachelijk en totaal niet de bedoeling. Maar als ik na een uurtje al met pijn en bloed op de fiets zit... en hoewel mijn broeken natuurlijk goedkope instapmodelletjes zijn, zie ik het ook niet zitten om 90 euro uit te geven aan wat dan een echt goede broek zou moeten zijn om vervolgens alsnog met pijn op de fiets te zitten. En je kan hem natuurlijk niet terugbrengen als dat toch het geval zou zijn.

Ben heel benieuwd of iemand van jullie hier ook ervaring mee heeft - of liever nog de oplossing - want het houdt me nu eigenlijk tegen om te beginnen met wielrennen.
Het kan overigens ook goed aan je zadel liggen. Als je zadel te breed of te smal is gaat het schuren en daar kan je vrij snel klachten van krijgen.

Zelf merk ik wel verschil tussen fietsbroeken en zit de een echt beduidend beter dan de ander. In mijn geval is een wat dunnere zeem veel comfortabeler. Ik weet dat veel mensen voor een dikke zeem gaan met het idee dat dat veel comfort biedt, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Misschien is dit nog iets dat je kunt overwegen.

En tenslotte helpt chamois crème tegen schuurplekken. Geen wondermiddel, maar kan als je een gevoelige huid hebt en een beetje eelt moet kweken wel helpen in het begin.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 15-10-2021 19:12
0.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Slaapkop schreef:
15-10-2021 12:56
Oooh dat is een lastige want die dure fietsbroek is echt wel datgene waar je het minste last mee krijgt. Ik heb al mijn goedkope broeken de deur uit gedaan. Ik weet niet welke maat je hebt, maar ik heb nog een nieuwe wielerbroek maat M in verpakking liggen die weggaat omdat ik hem te klein gekocht heb. Dat is niet meteen een topbroek zoals mijn castelli en assos, maar wel een prima broek.
Heb veel (dure) merken geprobeerd, waarbij die broeken toch echt niet zo comfortabel waren als een oude decathlon broek. Dus het blijft een beetje hit or miss. Maar de castelli’s zijn by far mijn favoriet. Heb van dat merk vier verschillende modellen en ze zitten allemaal erg prettig.
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
15-10-2021 13:31
Ik ga richting L/XL, dus dat wordt 'm niet :)

maar het is dus een bekend probleem wel? En met een wat duurdere broek van hogere kwaliteit zou het minder moeten spelen?
Die duurdere broeken hebben vaak een zeem die op verschillende plekken verschillende dikten heeft en dat is comfortabeler dan een broek waar een grote plak in is geschoven.

Maar voordat je een dure broek koopt: laat even je zadel opmeten.
heavydrizzle schreef:
15-10-2021 09:58
Ik haak even aan met een vraag over fietskleding Ik wil misschien volgend voorjaar ook beginnen met wielrennen (misschien eerst een keer een fiets huren?) Ik heb wel voor corona vrij regelmatig aan spinning gedaan op de sportschool en dat deed ik met een gewone sportlegging met naadloos ondergoed eronder.

De reden? Nou, ik heb bij zowel de Decathlon als de Lidl een keer een fietsbroek met vrouwenzeem gekocht, en bij de Aldi een keer fietsonderbroeken met ook weer een zeem speciaal voor vrouwen. Maar bij alle drie die broeken gaat de rand van de zeem tot bloedens toe schuren aan mijn billen.

Is dat een herkenbaar probleem voor de fietsers onder jullie? En zo ja, wat doe je eraan? Een onderbroek onder een fietsbroek is natuurlijk belachelijk en totaal niet de bedoeling. Maar als ik na een uurtje al met pijn en bloed op de fiets zit... en hoewel mijn broeken natuurlijk goedkope instapmodelletjes zijn, zie ik het ook niet zitten om 90 euro uit te geven aan wat dan een echt goede broek zou moeten zijn om vervolgens alsnog met pijn op de fiets te zitten. En je kan hem natuurlijk niet terugbrengen als dat toch het geval zou zijn.

Ben heel benieuwd of iemand van jullie hier ook ervaring mee heeft - of liever nog de oplossing - want het houdt me nu eigenlijk tegen om te beginnen met wielrennen.
Een van de 2 grote fietszaken heeft een regeling waarbij je je kleding na gebruik, maar binnen 2 weken(?) terug mag sturen als het niet bevalt.
12gobiking of futurumshop.
Ik heb nog nooit gedoe gehad met zadels en broeken. Ik ben het zelf meest tevreden over mijn decathlonbroek. Die met die roze zeem.
heavydrizzle schreef:
15-10-2021 13:31
Ik ga richting L/XL, dus dat wordt 'm niet :)

maar het is dus een bekend probleem wel? En met een wat duurdere broek van hogere kwaliteit zou het minder moeten spelen?
Ja het is een bekend probleem. De tip laat je zitbotjes opmeten is een hele goede. Met een voor jou verkeerd zadel gaat niets echt lekker zitten.

Net als hieronder ben ik ook fan van Castelli al zou ik van de nieuwe broeken alleen nog voor de prima/donna gaan omdat de Velocissima een vervelende antisliprand heeft die wondjes op je benen veroorzaakt. Super zonde en hopelijk passen ze dat snel aan.

Jammer dat wij dezelfde maat hebben dan heb ik helaas geen broek voor je om over te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Slaapkop schreef:
17-10-2021 13:56
Ja het is een bekend probleem. De tip laat je zitbotjes opmeten is een hele goede. Met een voor jou verkeerd zadel gaat niets echt lekker zitten.

Net als hieronder ben ik ook fan van Castelli al zou ik van de nieuwe broeken alleen nog voor de prima/donna gaan omdat de Velocissima een vervelende antisliprand heeft die wondjes op je benen veroorzaakt. Super zonde en hopelijk passen ze dat snel aan.

Jammer dat wij dezelfde maat hebben dan heb ik helaas geen broek voor je om over te nemen.
Ja, dat is misschien wel goed inderdaad. Dat als ik volgend seizoen voor een racefiets ga (dan zullen toch hopelijk de levertijden niet meer zo bizar zijn?) dat ik dan ook meteen écht een goed zadel laat aanmeten. En inderdaad, de keren dat ik de fietbroeken droeg, was niet op een racefiets, maar op een spinningfiets in de sportschool, mijn tourfiets met weliswaar een iets sportiever zadel maar geen racezadel en mijn hometrainer met ook al een vrij breed zadel. Dus misschien dat het daar ook deels aan ligt!
Ik ben bang dat die lange levertijden nog even gaan duren.. als ik zie dat de fiets die mijn vriend heeft gekocht pas in 2023 leverbaar is. En hoeveel mijn fiets inmiddels vertraging heeft..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven