Zwemmen als sport/doel

02-08-2018 12:15 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik zit er aan te denken om te gaan starten met zwemmen (baantjes, misschien eens aquarobics proberen) als sport en om fit te worden en een paar kilo's te verliezen (max. 5).
Wie heeft hier ervaring mee of wil het ook doen?
En iemand misschien nog een goed schema om te volgen?
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-07-2019 12:48
Het jonge dienstkloppertje hier wilde tijden op 50m gaan opnemen en wilde van de oudere badmeester horen bij welke tijd hij ze eruit moest sturen :-)

Dat zegt nou juist weinig over wie er in de weg liggen. Als iemand steeds netjes oplet bij de keerpunten valt het wel mee, al doen ze een minuut over 50 meter.
:rofl:
Snel of langzaam zegt idd niet altijd iets over in de weg liggen. Iemand die langzaam borstcrawl zwemt, zwemt meestal minder in de weg dan iemand die (snel) schoolslag zwemt.

Raccoon, ik heb hier geen ervaring mee. Ik begreep van een aantal zwemmers dat zij een borstcrawl cursus gedaan hebben en dan idd via youtube de slag proberen te verfijnen.

Waar loop je tegen aan bij de borstcrawl?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
09-07-2019 15:31
:rofl:
Snel of langzaam zegt idd niet altijd iets over in de weg liggen. Iemand die langzaam borstcrawl zwemt, zwemt meestal minder in de weg dan iemand die (snel) schoolslag zwemt.

Raccoon, ik heb hier geen ervaring mee. Ik begreep van een aantal zwemmers dat zij een borstcrawl cursus gedaan hebben en dan idd via youtube de slag proberen te verfijnen.

Waar loop je tegen aan bij de borstcrawl?
De Borst crawl cursus zou voor mij waarschijnlijk een goed idee zijn. Ik heb moeite met de arm slag. De zwemgroep is verdeeld in verschillende groepen gelukkig. Echt snel zal ik echt niet zijn en dat vind ik ook niet erg, als ik de techniek maar goed gebruik vind ik veel belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die kwebbelend naast elkaar willen zwemmen horen niet in een (snelle) baan thuis, daar zeg ik ook gewoon wat van, daar heb ik geen badmeester voor nodig...

Langzame mensen vind ik verder niet zo vervelend, ik zorg gewoon dat ik ze voor blijf en pas mijn pauzes erop aan zelfs. Dat zie je dan de andere snelle zwemmers soms niet doen waardoor hun zoveelste inhaalactie weer andere zwemmers blokkeert.... pff

Wat ik wel geinig vindt is dat er altijd wel een beginner is die in de baan probeert te borstcrawlen met het hoofd voortdurend boven water, maar het is wel bijna elke week een nieuwe want het valt kennelijk erg tegen op die manier. Jaren geleden wilde ik nog wel eens tips geven maar dat doe ik maar niet meer....
Lorem Ipsum
Nee, soms doen de snellere zwemmers dat inderdaad niet omdat dat de inhoud van de training verandert. Als je opdracht is 4*50m vlinderslag iedere 50sec starten, dan ga je iets heel anders, of eigenlijk helemaal niets, trainen als je iedere keer een minuut rust moet houden tussendoor omdat je anders een langzame zwemmer in moet inhalen.
Of het handig is om strak aan een opdracht vast te houden als het druk is, is punt twee :)

Ik vraag ook meestal als ik een mede schema-zwemmer zie hangen wanneer hij weer moet, als ik het niet precies aan de lichaamshouding kan aflezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dan; als je toch zo goed traint dat je voortdurend inhaalt, schuif dan nog een baantje op naar de snellere/snelste baan

Verder heb ik ook wel eens het idee dat niet de snelheid van de zwemmer bepaalt in welke baan je thuishoort maar de kleding en hoeveel props je gebruikt. Dus bikinidragers en boardshorts en geen zwembril is breed keuvelstuk, speedo/badpak plus zwembril is snelle baan, bril plús badmuts is snellere baan en zwembril, badmuts én neusknijper plus plankjes en waterflesjes is snelste baan :hihi:
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
De groep waar ik in mee ga zwemmen, heeft verschillende banen. Iedereen heeft zijn eigen baan, dus ook geen ergenissen van meer ervaren zwemmers.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
10-07-2019 16:25
Ik denk dan; als je toch zo goed traint dat je voortdurend inhaalt, schuif dan nog een baantje op naar de snellere/snelste baan

Verder heb ik ook wel eens het idee dat niet de snelheid van de zwemmer bepaalt in welke baan je thuishoort maar de kleding en hoeveel props je gebruikt. Dus bikinidragers en boardshorts en geen zwembril is breed keuvelstuk, speedo/badpak plus zwembril is snelle baan, bril plús badmuts is snellere baan en zwembril, badmuts én neusknijper plus plankjes en waterflesjes is snelste baan :hihi:
En die zorgen voor veel oponthoud in een snelle baan. :-D

Raccoon, met welk onderdeel van de borstcrawl armslag heb je moeite? Of is het meer het geheel, dus de opvolging van de diverse onderdelen?

Er zijn namelijk een paar zaken die mij vaak opvallen;
- Zwemmen met gespreide vingers. Houd al je vingers en je duim bij elkaar, je hand maakt dan automatisch een klein kommetje. Dan pak je meer water met elke slag.
- Te snel insteken. Hoe verder weg je insteekt, hoe langer je doorhaal wordt en hoe meer snelheid je kunt maken. Een oefening daarvoor: normaal trek je je arm/hand naar achter zodra je hem ingestoken hebt. Nu buig je je hand na het insteken weer omhoog, zodat deze boven water komt en vervolgens weer het water in. Je laat hem een soort dolfijnduik maken. Als dat niet (goed) lukt, dan steek je je hand al ver weg genoeg in het water.
- Onrustig ademhalen en dus hoofd te lang boven water. Inademen is een gevolg een uitademing. Als je diep uitademt, zul je automatisch diep inademen. Zorg dat je onderwater voldoende lucht uitademt. Als je dan weer ademhaalt, hoef je niet én uit te ademen én in te ademen. Dat zorgt voor meer rust in je slag.
- Bijleggen is een mooie oefening om de armbeweging te oefenen, doordat je steeds maar één arm tegelijkertijd gebruikt. Je gaat dan wel een stuk langzamer, dus zorg dat je er de ruimte voor hebt of gebruik meer je benen, Dit is een mooi filmpje om te zien hoe het werkt: https://www.youtube.com/watch?v=0pLZyN8uAeg
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dianaf: bedankt voor de uitleg en het filmpje maakt het goed duidelijk.
Het problem is dat ik het meteen goed wil doen. Geen flater maken tegenover de anderen. Ik ga dit zeker toepassen..
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
10-07-2019 21:58
Dianaf: bedankt voor de uitleg en het filmpje maakt het goed duidelijk.
Het problem is dat ik het meteen goed wil doen. Geen flater maken tegenover de anderen. Ik ga dit zeker toepassen..
Maar dat is toch niet leuk? Het is toch leuker om te merken dat je beter wordt?
En een flater slaan met zwemmen is wel heel moeilijk hoor! De meesten zijn te druk om op jou te letten. De enige die het doen zijn eventueel de trainers en zo. Dus chill!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven