'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'

07-01-2009 15:15 457 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'



Zei mijn collega vanmorgen tegen mij. Helemaal verbáásd dat ik dat niet heb gedaan. Met dichtdoen bedoelde hij dus afsluiten. Ja weet ik veel, kom op zeg....... nooit gedaan. Wie zegt dat en waarom is dat en waarom moet dat....



Met andere woorden..... Ik heb het niet gedaan. Woon in Brabant, heeft behoorlijk hard gevroren...... is deze nu zo kapot gevroren dat ik 'm nooit meer kan gebruiken? Is de kans groot dat de kraan springt? (heb ik wel een ijsbaan in de tuin!)...





Ik weet het niet waarom ik het nooit doe....... misschien omdat ik een vrouw ben en daar niet aan denk!



Wie doet het wel en vooral waarom?
DTEEZ!
Het is ook gewoon mannenwerk.
quote:Donkeyshot schreef op 07 januari 2009 @ 16:40:

Buitenkraan afsluiten en aftappen is noodzakelijk maar niet voldoende. Je moet ook de leiding laten leeglopen. Dat doe je door het zg. aftapkraantje open te zetten (en de buitenkraan moet dan ook open staan).



Vermoedelijk mosterd maar zo ga je te werk:



- zoek eerst op welke leiding naar de buitenkraan gaat (meestal zit die in de meterkast, voorbij de watermeter)

- draai de buitenkraan open, er moet dan dus water uit komen (anders heb je de verkeerde leiding, of hij is al bevroren)

- zet op die leiding de blauwe handle een kwart slag om. Die staat dan dus dwars op de leiding; dan sluit hij de leiding af).

Er mag dan dus geen water meer uit de buitenkraan komen.

- direkt achter de blauwe leiding zit het zg. aftapkraante. Zet er een bakje onder (om het water op te vangen) en draai deze open. Het resterende water dat nog in de leiding staat, loopt nu in het bakje. Draai daarna het aftapkraantje weer dicht.



KLAAR ! In het voorjaar draai je de handle weer een kwartslag open zodat het water de buitenkraan weer bereikt. Die moet je dan dus wel weer dicht draaien anders blijft het water er uit stromen.





Vergeten af te tappen ? Als je mazzel hebt is de boel nog niet kapotgevroren. Je kan proberen de kraan te ontdooien bijvoorbeeld door een handdoek te doordrenken met heet water en die om de kraan te draperen. Daarna aluminiumfolie om de handdoek heen zodat hij niet te snel afkoelt. Na een half uurtje er af halen en eventueel herhalen. Zet zekerheidshalve eerst de blauwe handle van de betreffende waterleiding een kwartslag om anders krijg je lekkage indien de leiding kapotgevroren blijkt te zijn.



Is de kraan en/of de leiding al kapotgevroren, zet dan in elk geval de blauwe handle van de betreffende leiding in de meterkast) dus de leiding die naar de buitenkraan gaat) een kwartslag om zodat die haaks op de leiding staat. De leiding is dan in elk geval afgesloten zodat je geen waterballet krijgt zodra de dooi inzet.



[afbeelding]



Zo ziet zo'n leidingkraan er uit. Die vind je dus meestal in de meterkast voorbij de watermeter. De blauwe handle wijst naar beneden (soms is het ook een draaiknop ipv een handle); het aftapkraantje is het omhoog wijzende kleine kraantje op de foto.

De blauwe handle staat dwars op de leiding dus deze kraan is dicht.





En dit noem jij makkelijk?

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog even overwogen bij de buurman aan te bellen met dat als argument maar toen bleek ik het zelf toch ook te kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:shining schreef op 07 januari 2009 @ 23:07:

[...]





En dit noem jij makkelijk?

Zo bleek ik bijvoorbeeld drie blauwe hendels in mijn meterkast te hebben. Weet ik veel welke ik dan dicht moet draaien...
Ja precies. En als je dan per ongeluk aan een verkeerde blauwe hendel draait, ontploft de boel misschien, weten wij veel? Gaslekkage ofzo, jeweetutniet

Nee, ik snap daar helemaal niks van.
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:shining schreef op 07 januari 2009 @ 23:12:

Ja precies. En als je dan per ongeluk aan een verkeerde blauwe hendel draait, ontploft de boel misschien, weten wij veel? Gaslekkage ofzo, jeweetutniet

Nee, ik snap daar helemaal niks van.



Dat bedoel ik! Ik heb maar net weten te voorkomen dat mijn huis tot op de grond is afgefikt. En dat alles omdat het vriest.
Net zoiets als een verwarming ontluchten.

Hoe moet ik nou weten hoe dat moet?!?!
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:shining schreef op 07 januari 2009 @ 23:16:

Net zoiets als een verwarming ontluchten.

Hoe moet ik nou weten hoe dat moet?!?!Gutegut, daar zeg je wat! Moet dat ook in een bepaalde periode van het jaar?
Geen idee.

Om de zoveel tijd geloof ik. Als er te veel lucht in de verwarming zit wordt het water niet warm en moet de ketel extra hard werken. ALs je dan met een speciaal sleuteltje de verwarming open draait kan er lucht uit komen. Als er water uit komt is het goed.



Geloof ik hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ongekend, ik ben niet de enige!



Ik raak in paniek.

Ik lees hier.

Meterkast.

Blauwe kraantjes, misschien wel meerdere?

Kranen leeg laten lopen.

Lekkage onder huis.

Makkelijke (?) handleiding van DonkeyShot.

Waarom heb ik geen man die dit doet!



Zal ik nog wel even kijken in de meterkast.

Of zal ik toch nog even buiten kijken.

Maar het is donker.

En het is laat.

Maar ik wil niet dat mijn huis morgen een leuk hutje op de oceaan blijkt te zijn..... alhoewel...

Lees ook dat dat voorlopig nog niet zal zijn gezien de weersvoorspelling.

Lastig. Heel lastig.



Ik moet dus afwachten.

Want ik kan morgen wel dat kraantje gaan uitzetten, om vervolgens de buitenkraan open te draaien om het water eruit te laten lopen, maar dat is bevroren. Of moet ik het toch maar doen?



Jemig.

Wat een stress.

Om een b.u.i.t.e.n.k.r.a.a.n. !

Het mot niet gekker worden!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
Verwarming moet je ontluchten nadat deze is bijgevuld.



En hoe dat moet.





GEEN IDEE.



Ojee.

Ik heb een oude ketel.

Het voelt opeens wel heel koud in huis.



.....

Sommige mensen benijd ik. Die hebben hun tuin winterklaar in oktober. De voorjaarschoonmaak is eind februari al klaar. Die planten bloembollen in november en niet net als ik pas in juni. Die denken aan hun buitenkraan voordat de vorst nog maar in beeld is en die zorgen er altijd voor dat hun verwaring goed is bij gevuld en is ontlucht....



En ik...

Tuin winterklaar: januari.

Voorjaarschoonmaak: augustus

Bloembollen: juni toen waren ze al half uit gekomen in het doosje en heb ik ze maar weggegooid

Buitenkraan: to do

Bijvullen verwarming: to do

Wanted: smart ass husband!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Djoels schreef op 08 januari 2009 @ 00:34:

Ongekend, ik ben niet de enige!



Ik raak in paniek.

Ik lees hier.

Meterkast.

Blauwe kraantjes, misschien wel meerdere?

Kranen leeg laten lopen.

Lekkage onder huis.

Makkelijke (?) handleiding van DonkeyShot.

Waarom heb ik geen man die dit doet!





Sorry Djoelsdarling; makkelijker kan ik het niet maken.

Wel leuker !



Maarre ... waar is je Jonge God gebleven ? Dat is toch ook een man ? Misschien moet je hem eens aanspreken op andere mannelijke competenties ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:[message=2536920,noline]Djoels schreef op 08 januari En ik...

Tuin winterklaar: januari.

Voorjaarschoonmaak: augustus

Bloembollen: juni toen waren ze al half uit gekomen in het doosje en heb ik ze maar weggegooid

Buitenkraan: to do

Bijvullen verwarming: to do

Wanted: smart ass husband!Neem maar van mij aan dat je hier ook niet de enige in bent
quote:qwertu schreef op 07 januari 2009 @ 15:43:

Vergeten jullie ook niet de auto NIET op de handrem te zetten?



Die kan ook vastvriezen namelijk.

Hmm, dat heeft iemand hier in de stad gisteren ook gedaan.

Die auto is later door de brandweer uit het kanaal gehaald...
Alle reacties Link kopieren Quote
Sja, je moet ook HEEL ERG DUIDELIJK zijn



met "NIET op de handrem" wordt eigenlijk bedoeld:



- niet op de handrem

- wél in de 1e versnelling of in de achteruit

- met de wielen zó gedraaid dat de auto vanzelf vastloopt tegen

bijvoorbeeld een stoeprand als ie tóch zou gaan rijden

(behoeft dit nog nadere uitleg eigenlijk ?)

- op een plek waar je je auto mag parkeren



Lastig hoor. Als je het HEEL ERG DUIDELIJK gaat uitleggen wordt het weer te veel tekst en lezen vrouwen het niet meer ...
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
Las ik dit vanmorgen, ik zeg nog tegen mijn man, we hebben het buitenkraantje niet dicht gedraaid, o nee zegt hij dat klopt, nou laat maar hoor.

Worden we net door de buurvrouw geroepen...is de kraan gesprongen, heel het terras blank en glad.

En wij zitten lekker op de bank, niks gehoord of gezien, dus ook geen idee hoelang de kraan al aan het spuiten was...

Verdorie!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar je kan nu dus wel lekker schaatsen op je eigen terras ?



Sja, "laat maar" is niet echt een slimme reaktie. Als water bevriest in een metalen leiding barst de leiding geheid kapot en dan heb je een hoop trammelant en kosten.



Zelfs al is de leiding al bevroren: zet dan in elk geval de aanvoerkraan van die buitenleiding dicht. Dat scheelt dan tenminste een waterballet. Zie mijn post van 16.40 gisteren.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Djoels schreef op 08 januari 2009 @ 00:34:



...



Maar ik wil niet dat mijn huis morgen een leuk hutje op de oceaan blijkt te zijn..... alhoewel...

Lees ook dat dat voorlopig nog niet zal zijn gezien de weersvoorspelling.

Lastig. Heel lastig.



Ik moet dus afwachten.

Want ik kan morgen wel dat kraantje gaan uitzetten, om vervolgens de buitenkraan open te draaien om het water eruit te laten lopen, maar dat is bevroren. Of moet ik het toch maar doen?



Ja, dus. Anders heb je straks geheel onverwacht een privé zwembad in je kruipruimte of je terras. De toevoerkraan op de leiding naar de buitenkraan moet echt dicht ! (en ik bedoel dus die -meestal- blauwe handle op de leiding (het kan in oudere huizen ook een draaiknop zijn maar er zit in elk geval een stopkraantje naast) )
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, schaatsen op het terras, ook leuk!

Hebben inmiddels de boel leeg laten lopen en afgesloten, hopen dat het goed komt.

Stom, dat je aan zoiets niet denkt.

Waar het forum al niet goed voor is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo'n waterballet betekent dat de kraan en/of de leiding kapot is gesprongen DagmarAnne. Door het afsluiten van de leiding voorkom je dat er nog meer water wegloopt maar de buitenkraan kan je dus niet meer gebruiken; daar zal eerst een loodgieter aan het werk moeten.

Maar dat kan best wachten tot het weer dooit; die buitenkraan heb je nu toch niet nodig neem ik aan.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
ik word helemaal nerveus hier... ga gelijk bellen...



'hi man van vriendin, alles goed.'

'Nou weet je, ik heb natuurlijk dit huis van jullie gekocht en nu zat ik me even te bedenken over de buitenkraan.'

'Ja precies dat ie dicht moet ivm de vorst.'

'Nee, dacht ik inderdaad niet even eerder aan.'

'Lullig ja. Mijn gedachten.'

'Afijn, ergens moet er dus in mijn meterkast een blauw kraantje zitten volgens Donkeyshot maar ik zie 'm niet.'

'Ja een ezel ja. Laat maar, doet er niet toe.'

'Oh. Daar zit ie niet.'

'Wacht even doe ik even mijn telefoon onder mijn schouder en ga ik op mijn knietjes zitten.'

'Ja mat is eraf. Het luik krijg ik niet echt open.'

'Nog harder trekken. Jezus te paard.'

'Ja ik zie vooral stof hierin. En een pomp met cijfers. Aha, hier vind ik dus de stand voor het water. O dat wist ik al eeuwen hoor!'

'Ik zie inderdaad twee kranen daar rechts diep onderin zitten.'

'Eén voor de voorbuitenkraan en één voor de achterbuitenkraan.'

'Die van voor gebruik ik eigenlijk nooit.'

'Okee, nooit gebruikt.'

'Okee, eerlijk. Waar zit ie voor, nog nooit gezien!'

'Ze zijn dicht gedraaid.'

'Buiten even kranen opendraaien.'

'Koud hè buiten. Poeh. O. Ik krijg ze niet open.'

'Nee, lukt niet helemaal vast.'

'Mijn tuinslang is vastgevroren en helemaal stijf, dat wel.'

'Ja zo'n slang op een karretje, heel handig.'

'Ja inderdaad heel handig om zo naar binnen te rijden in de schuur in de winter.'

'Kraan zo laten dan maar en zodra dooi inzet gewoon steeds proberen die kraan open te draaien.'

'Bedankt voor de tip, je bent geweldig. Zo zie je maar, je hebt geen man meer nodig!'

'Fijne avond en de groeten aan je vrouw.'
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Donkeyshot schreef op 08 januari 2009 @ 08:40:

[...]

Maarre ... waar is je Jonge God gebleven ? Dat is toch ook een man ? Misschien moet je hem eens aanspreken op andere mannelijke competenties ? Jonge god komt hier 1 tot 2 keer in de week. Wij bevinden ons dan voornamelijk daar waar je niet aan tuinkranen denkt.... Volgende winter DS, volgende winter.....!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach het heeft ook wel weer voordelen, zo'n vorstperiode. Zo komen vrouwen er bijvoorbeeld eens achter wat mannen in stilte gewoon elk jaar uitvoeren uitvoerden opdat die vrouwen in het voorjaar weer lekker de bloemetjes kunnen buitenzetten besproeien. Sja, wij mannen praten niet eens over zulke zaken, we doen het gewoon .... .



Anderhalve week geleden kwam ik er bij toeval achter dat een lieve vriendin van me (sinds kort gescheiden en reuze zelfstandig) ook nog nooit had stilgestaan bij het fenomeen "buitenkraan aftappen voordat ie kapot vriest".

Ook het "cv waterpeil controleren en zonodig bijvullen" was haar onbekend dus de cv stopte er mee net toen het begon te vriezen. Het werd al flink koud in huis toen ik kwam.

Ik heb de neiging bedwongen om voor haar te gaan klussen (je moet het als man tenslotte respecteren en waarderen als een vrouw ONafhankelijk wil zijn) maar heb haar wel wat tips en aanwijzingen gegeven, en gereedschap geleend. Nu kan ze het zelf en ze is zo trots als een aap met zeven staarten
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies Donkey, Dat vind ik leuk.

Aangezien we elkaar volgende week toch zien, kan je me dan wat tips & trics geven over het bijvullen van de CV Ketel. Dan zal ik eens indruk maken op mijn jonge god. Ik bedoel, hij mag altijd alleen maar er naar kijken als zijn vader dat doet.
DTEEZ!
quote:Djoels schreef op 08 januari 2009 @ 16:50:

ik word helemaal nerveus hier... ga gelijk bellen...



'hi man van vriendin, alles goed.'

'Nou weet je, ik heb natuurlijk dit huis van jullie gekocht en nu zat ik me even te bedenken over de buitenkraan.'

'Ja precies dat ie dicht moet ivm de vorst.'

'Nee, dacht ik inderdaad niet even eerder aan.'

'Lullig ja. Mijn gedachten.'

'Afijn, ergens moet er dus in mijn meterkast een blauw kraantje zitten volgens Donkeyshot maar ik zie 'm niet.'

'Ja een ezel ja. Laat maar, doet er niet toe.'

'Oh. Daar zit ie niet.'

'Wacht even doe ik even mijn telefoon onder mijn schouder en ga ik op mijn knietjes zitten.'

'Ja mat is eraf. Het luik krijg ik niet echt open.'

'Nog harder trekken. Jezus te paard.'

'Ja ik zie vooral stof hierin. En een pomp met cijfers. Aha, hier vind ik dus de stand voor het water. O dat wist ik al eeuwen hoor!'

'Ik zie inderdaad twee kranen daar rechts diep onderin zitten.'

'Eén voor de voorbuitenkraan en één voor de achterbuitenkraan.'

'Die van voor gebruik ik eigenlijk nooit.'

'Okee, nooit gebruikt.'

'Okee, eerlijk. Waar zit ie voor, nog nooit gezien!'

'Ze zijn dicht gedraaid.'

'Buiten even kranen opendraaien.'

'Koud hè buiten. Poeh. O. Ik krijg ze niet open.'

'Nee, lukt niet helemaal vast.'

'Mijn tuinslang is vastgevroren en helemaal stijf, dat wel.'

'Ja zo'n slang op een karretje, heel handig.'

'Ja inderdaad heel handig om zo naar binnen te rijden in de schuur in de winter.'

'Kraan zo laten dan maar en zodra dooi inzet gewoon steeds proberen die kraan open te draaien.'

'Bedankt voor de tip, je bent geweldig. Zo zie je maar, je hebt geen man meer nodig!'

'Fijne avond en de groeten aan je vrouw.'







Herkenbaar ook. ik ben sinds 3 weken Huiseigenaar en ben tot de conclusie gekomen dat je dan niet zomaar volwassen moet worden: je moet een volwassen Man worden.



Hoewel; mijn vriend heeft wel borsthaar enzo, maar van dit soort dingen heeft hij al helemáál geen verstand. Edit: ik heb het huis zelf gekocht, zonder hem en ik woon er voorlopig alleen.



Gelukkig heb ik de herinnering aan de inspectie van het huis voorafgaand aan de oplevering, waarbij de verkoper, wijzend naar de buitenkraan, zei:

"Hier zit de afsluiting voor die buitenkraan, hij zit nu dicht".



Fijn en comfortabel gevoel is dat
anoniem_656af95ca288e wijzigde dit bericht op 08-01-2009 17:14
Reden: zie edit
% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven