'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'

07-01-2009 15:15 457 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'



Zei mijn collega vanmorgen tegen mij. Helemaal verbáásd dat ik dat niet heb gedaan. Met dichtdoen bedoelde hij dus afsluiten. Ja weet ik veel, kom op zeg....... nooit gedaan. Wie zegt dat en waarom is dat en waarom moet dat....



Met andere woorden..... Ik heb het niet gedaan. Woon in Brabant, heeft behoorlijk hard gevroren...... is deze nu zo kapot gevroren dat ik 'm nooit meer kan gebruiken? Is de kans groot dat de kraan springt? (heb ik wel een ijsbaan in de tuin!)...





Ik weet het niet waarom ik het nooit doe....... misschien omdat ik een vrouw ben en daar niet aan denk!



Wie doet het wel en vooral waarom?
DTEEZ!
Donkeyshot, ik vind je grappig


Ik krijg alsnog de Schrik!



Hij Heeft De Buitenkraan Dichtgedraaid. Maar Heeft Hij hem Wel Afgetapt?!



Ik mag toch hopen van wel...? Deze man, de verkoper, was wel van het type Klusjes in een handomdraai. Met opgestroopte mouwen.
Trouwens, als het terras volstroomt met water, en dat bevriest dan, zal het beton dan (verder) stuk vriezen?



Want in dat geval... Dat scheelt weer drillboren.
quote:Djoels schreef op 08 januari 2009 @ 16:50:

ik word helemaal nerveus hier... ga gelijk bellen...



'hi man van vriendin, alles goed.'

'Nou weet je, ik heb natuurlijk dit huis van jullie gekocht en nu zat ik me even te bedenken over de buitenkraan.'

'Ja precies dat ie dicht moet ivm de vorst.'

'Nee, dacht ik inderdaad niet even eerder aan.'

'Lullig ja. Mijn gedachten.'

'Afijn, ergens moet er dus in mijn meterkast een blauw kraantje zitten volgens Donkeyshot maar ik zie 'm niet.'

'Ja een ezel ja. Laat maar, doet er niet toe.'

'Oh. Daar zit ie niet.'

'Wacht even doe ik even mijn telefoon onder mijn schouder en ga ik op mijn knietjes zitten.'

'Ja mat is eraf. Het luik krijg ik niet echt open.'

'Nog harder trekken. Jezus te paard.'

'Ja ik zie vooral stof hierin. En een pomp met cijfers. Aha, hier vind ik dus de stand voor het water. O dat wist ik al eeuwen hoor!'

'Ik zie inderdaad twee kranen daar rechts diep onderin zitten.'

'Eén voor de voorbuitenkraan en één voor de achterbuitenkraan.'

'Die van voor gebruik ik eigenlijk nooit.'

'Okee, nooit gebruikt.'

'Okee, eerlijk. Waar zit ie voor, nog nooit gezien!'

'Ze zijn dicht gedraaid.'

'Buiten even kranen opendraaien.'

'Koud hè buiten. Poeh. O. Ik krijg ze niet open.'

'Nee, lukt niet helemaal vast.'

'Mijn tuinslang is vastgevroren en helemaal stijf, dat wel.'

'Ja zo'n slang op een karretje, heel handig.'

'Ja inderdaad heel handig om zo naar binnen te rijden in de schuur in de winter.'

'Kraan zo laten dan maar en zodra dooi inzet gewoon steeds proberen die kraan open te draaien.'

'Bedankt voor de tip, je bent geweldig. Zo zie je maar, je hebt geen man meer nodig!'

'Fijne avond en de groeten aan je vrouw.'





Briljant!

Hier ook maar afwachten hoe het afloopt met de buitenkraan.

En ik heb wel een man,alleen eentje die er ook niet aan denkt

Verwarming bijvullen en ontluchten?



Daar kijk ik altijd de onderhoudsman lief voor aan.

Reuze handig zo'n contract,ze komen 1x per jaar in oktober.

Dan vraag ik hoe het zit met het bijvullen en als hij dan zegt dat dat moet ,kijk ik heel onschuldig en zeg: " waar dan en hoe?"

Tot nu toe deed hij dat dan even voor me.
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Djoels schreef op 08 januari 2009 @ 17:08:

Precies Donkey, Dat vind ik leuk.

Aangezien we elkaar volgende week toch zien, kan je me dan wat tips & trics geven over het bijvullen van de CV Ketel. Dan zal ik eens indruk maken op mijn jonge god. Ik bedoel, hij mag altijd alleen maar er naar kijken als zijn vader dat doet. Lijkt me een fantastisch gespreksonderwerp Djoels, past ook helemaal in de sfeer van onze meeting. Gaan we doen hoor, gezellig !
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet zo hard lachen hier!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bijvullen van C.V.



Benodigdheden:

- c.v. vulslang

- waterpomptang

- een beetje GBV (Gezond Boeren Verstand)



Op de c.v. ketel of anders op een radiator (meestal in de badkamer) zit een waterdruk metertje. De zwarte wijzer geeft de druk aan; meestal geeft een rood wijzertje de minimum druk aan, pakweg tussen 1 en 1,5 bar meestal. Dit hangt ook af van de verdieping waar het metertje is geplaatst: hoe hoger de meter hoe lager de druk moet zijn.

Je gaat bijvullen tot ca. 1 bar boven het minimum. Dat doe je als volgt:



- sluit de c.v. vulslang eerst aan op de kraan (die moet er vlak bij zitten). Vastdraaien eerst met de hand, laatste stukje met de waterpomptang.

- sluit daarna de c.v. vulslang aan op het vulpunt van de c.v.

Meestal zit daar een koperen dopje op geschroefd, draai dat los met de waterpomptang. Daarna schroef je de c.v. vulslang er losjes met de hand op (nog NIET vastdraaien !)

- draai de kraan open en laat de slang vol met water lopen net zo lang tot het goed begint te lekken bij de aansluiting op het vulpunt van de c.v.. Dit doe je omdat er anders straks niet alleen water maar ook lucht in het c.v. systeem komt en dat moeten we niet hebben. Eerst moet dus de lucht uit de slang.

- schroef nu met de waterpomptang de slangaansluiting op het c.v. vulpunt goed vast zodat de verbinding niet meer lekt.



Nu wordt het tijd om te gaan vullen.



- de waterkraan moet open staan

- draai met de waterpomptang het "kraantje" (een koperen driehoekig of vierkant staafje) van het vulpunt open: het water begint nu hoorbaar te stromen

- houd het metertje in de gaten: zodra de stand (het zwarte metertje) is opgelopen tot ca. 1 bar boven minimum (het rode metertje) draai je eerst het kraantje van het vulpunt weer dicht.

- daarna de kraan dichtdraaien en de slang afkoppelen

- koperen dopje weer op het vulpunt schroeven



KLAAR !



Nu een paar dagen lekker stoken, daarna gaan we de c.v. ontluchten.

Dat behandelen we in de les "knus klussen met Donkey" van volgende week
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
Donkeyshot, bedankt voor je uitleggen! Het is me (dankzij fotootje erbij) net gelukt de buitenkraan af te sluiten, 'm van buiten leeg laten lopen en dat andere doe ik morgen als het licht is.



Maarre, nu hele domme vraag over CV bijvullen, als je stadsverwarming hebt, moet dat dan ook?
Alle reacties Link kopieren Quote
Djoels; jij bent mij. Ik weet het nu zeker.



En ik neem ook nog 1 nachtje het risico; ik zit al twee dagen op mn knieen op zoek naar buitenkraanafsluitpunt, maar tot nu toe geen succes. Morgen gaat de buurman eraan er hopelijk naar kijken...



Wederom; een ge-wel-dig topic!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
@Djoels



@Donkeyshot, kun jij niet een topic openen om ons o zo zelfstandige vrouwen de winter door te helpen? Ik heb nl. het vermoeden dat er nog veel meer dingen zijn waar ik nog nooit aan gedacht heb zo in en om het huis
Alle reacties Link kopieren Quote
@Donkeyshot, dat zien we het het voorjaar wel weer...



Enne probeer niet bij het bijvullen van de verwarming de slang op de kraan te proppen, gaat NIET goed!!

Hadden wij net met ons nieuwe huis, ik net heel de badkamer gesopt, zou mijn man wel even gaan bijvullen, maar geen geduld (lees niet handig), dus slang schoot los, pik en pikzwarte badkamer, zucht...



Nog meer tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
OH wat is dit een heerlijk topic geworden!



Nologirl, Zo leuk dat we elkaar ook hierin herkennen!



Donkey, je bent mijn held, always.



Waar laat ik mijn kerstboom, weet je dat ook?
DTEEZ!
quote:Donkeyshot schreef op 08 januari 2009 @ 18:11:

Bijvullen van C.V.



Benodigdheden:

- c.v. vulslang

- waterpomptang

- een beetje GBV (Gezond Boeren Verstand)



Op de c.v. ketel of anders op een radiator (meestal in de badkamer) zit een waterdruk metertje. De zwarte wijzer geeft de druk aan; meestal geeft een rood wijzertje de minimum druk aan, pakweg tussen 1 en 1,5 bar meestal. Dit hangt ook af van de verdieping waar het metertje is geplaatst: hoe hoger de meter hoe lager de druk moet zijn.

Je gaat bijvullen tot ca. 1 bar boven het minimum. Dat doe je als volgt:



- sluit de c.v. vulslang eerst aan op de kraan (die moet er vlak bij zitten). Vastdraaien eerst met de hand, laatste stukje met de waterpomptang.

- sluit daarna de c.v. vulslang aan op het vulpunt van de c.v.

Meestal zit daar een koperen dopje op geschroefd, draai dat los met de waterpomptang. Daarna schroef je de c.v. vulslang er losjes met de hand op (nog NIET vastdraaien !)

- draai de kraan open en laat de slang vol met water lopen net zo lang tot het goed begint te lekken bij de aansluiting op het vulpunt van de c.v.. Dit doe je omdat er anders straks niet alleen water maar ook lucht in het c.v. systeem komt en dat moeten we niet hebben. Eerst moet dus de lucht uit de slang.

- schroef nu met de waterpomptang de slangaansluiting op het c.v. vulpunt goed vast zodat de verbinding niet meer lekt.



Nu wordt het tijd om te gaan vullen.



- de waterkraan moet open staan

- draai met de waterpomptang het "kraantje" (een koperen driehoekig of vierkant staafje) van het vulpunt open: het water begint nu hoorbaar te stromen

- houd het metertje in de gaten: zodra de stand (het zwarte metertje) is opgelopen tot ca. 1 bar boven minimum (het rode metertje) draai je eerst het kraantje van het vulpunt weer dicht.

- daarna de kraan dichtdraaien en de slang afkoppelen

- koperen dopje weer op het vulpunt schroeven



KLAAR !



Nu een paar dagen lekker stoken, daarna gaan we de c.v. ontluchten.

Dat behandelen we in de les "knus klussen met Donkey" van volgende week





Bij mij is het heel ingewikkeld.Het vulpunt zit in de badkamer,de ketel,waar het metertje inzit op zolder.

Dat wordt dus de hele tijd heen-en weer- rennen trap op-trap af.



En wat als je er teveel water in hebt gedaan,hoe krijg je dat er weer uit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag: "liefje... hebben wij de buiten kraan afgetapt en dicht gedraaid?"



Hij : "... ... buitenkraan ... hoezo buitenkraan.... aftappen ? Dichtdraaien ? " ....



Nou goed, ik hoop maar dat de boel niet springt vannacht. Morgen maar eens op mijn gemakkie lezen en kijken.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Boro
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
De verwarming vullen kan Vriend wel, dat dan weer wel.



De autist (komt ie ook eens van pas ) staat op zolder en moet roepen wanneer er een bepaald cijfertje in beeld komt op de ketel ( ja, ik let nooit echt op met zulke dingen ). En omdat de autist nogal - eh - autistisch is, houdt hij heel precies bij wanneer voor het laatst de verwarming is gedaan. En hij checkt regelmatig de ketel. Om dan te vertellen dat Vriend hem bij moet vullen. Of om te vertellen dat de cijfertjes nog goed staan.



Ik denk dat ik hem van het weekend als hij weer thuis is ook maar van de kraan vertel. Zodat de autist ons volgend jaar helpt herinneren dat er iets dichtgedraaid en afgetapt moet worden.



Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet heerlijk glimlachen om je posting...... je woordkeuze, je manier van vertellen..... ik vind het een enorme glimlach waard. Ik vind je een heerlijke medeforrummert.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je geen afsluitpunt op je buitenkraan hebt, draai je toch de hoofdkraan dicht en dan buiten het water weg laten lopen tot het stopt en dan de kraan natuurlijk wel weer dichtdraaien

en de hoofdkraan weer open zetten. Its so simpel. Toch.....

Tenminste als er al geen ijs in zit..... en je mag nooit ontdooien met een brander want dan kun je het blijkbaar helemaal vergeten.
zoebie wijzigde dit bericht op 08-01-2009 23:11
Reden: nog iets toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote




Dank je !

Heb in mijn broek gepiest bij je bank inelkaarzet avontuur dat was echt zo onwijs grappig. De manier waarop je het telefoon gesprek omschrijft: Heerlijk.



Vooral meer van zulke postings
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Oei ehhhhhh maar als je dan de hoofdkraan weer openzet, loopt de buitenkraan dan ook weer vol..... eh lijkt me wel. of doet ie dat pas als je hem weer opendraait........

Moeilijk geval.......het is dus niet zo simpel......

Maar goed dat mijn man dat nog op tijd gedaan heeft. Ik was er dus blijkbaar ook geen goeie in... HAHA. Wat een leuke reactie's trouwens zowiezo hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoebie, ben je blond?



(ik wel)





Oh Boro, je bedoelt die bank die hier nu precies 7 weken staat en die mijn allerliefstegeliefde kat in de 3 weken dat ik afwezig was zo goed als gesloopt heeft. Ja met die bank... gaat het goed hoor. Met de kat wat minder!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Djoels schreef op 08 januari 2009 @ 22:04:

OH wat is dit een heerlijk topic geworden!



Nologirl, Zo leuk dat we elkaar ook hierin herkennen!



Donkey, je bent mijn held, always.



Waar laat ik mijn kerstboom, weet je dat ook?



- met een takkeschaar in stukjes knippen en in de groene container mikken

- met een takkeschaar in stukjes knippen en gebruiken als aanmaakhout voor je open haard, houtkachel of vuurkorf

- meegeven aan een jongere die er 50 cent voor beurt

- meegeven aan een jongere die er een paasvuur mee gaat bouwen

- zelf in de fik steken (droge kerstboom brandt als een gek)





Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
[quote]Djoels schreef op 08 januari 2009 @ 23:18:

Zoebie, ben je blond?



(ik wel)



Eh nee, maar misschien wordt het tijd!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dit geloven jullie niet!



Had nog even wat zitten forummen. Ga naar boven, plassen, trek door, doet het niet.

Tandenpoetsen, wil kraan aan doen, geen water.



GEEN WATER!!



Oja hoor.

Dat meen je niet.

De hele tijd schrijf ik er over.

En nu is het dan gebeurd.

Mijn kraan is gesprongen.

Ongekend...... wat irritant!



Ik naar beneden.

De tuin in om te kijken of er al een ijsbaan lag.

Helemaal niets.

Jemig.

Wat nu?



Oh wacht.

Ik had voor ook een kraan.

Naar de voorkant.

Nog geen Holiday on Ice taferelen.

Gloeiende!!!



Opeens...

*schaamrood op de kaken*

Het zal toch niet.

Klote luik open.

Zo koud.

De kraan weer teruggedraaid.

Die tweede ook maar.

Of had ik die toch niet gedaan.

Ik zie dat metertje bewegen.

Water in de keuken.



Ik heb de HOOFDkraan uitgedraaid.

Ongelofelijk.

Vrouw van de wereld voelt zich opeens weer zo'n rund!



Moraal van dit verhaal.

Ben nog geen ruk opgeschoten.

(en die man van mijn vriendin is een losert)
DTEEZ!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven