Aanbouw buren op mijn muur

11-07-2019 18:41 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

sinds december heeft de nieuwe buurman de sleutel. Het klussen begon pas in februari en al snel werd duidelijk dat er een aanbouw kwam van 3,5 m.
Prima, we hebben een grote tuin, wij willen dit over een aantal jaar ook.

Tussen onze woningen zit een brandgang. Dit betekent dat de bovenverdiepingen wel aan elkaar grenzen, maar de begane grond (woonkamer) gescheiden wordt. Wij bezitten het stuk boven de brandgang, hier is een slaapkamer gevestigd.

De aanbouw is inmiddels af, sinds juni. Maar nu zat ik eens goed te kijken en zie ik dat hij de aanbouw heeft doorgetrokken tot de hoogte van de dakgoot. Dit houdt in dat het hoogste stuk van de aanbouw op onze buitenmuur vastzit.

Dit lijkt mij niet te mogen?
Als wij zelf een uitbouw willen plaatsen en de bovenverdieping mee willen nemen dan moeten wij een stuk inleveren op onze eigen muur.

Weet iemand hoe dit juridisch zit?
Uiteraard zal ik eerst met de buurman praten, alleen hij woont er nog steeds niet en klust hooguit 1 x per maand.
anoniem_388109 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 10:12
0.34% gewijzigd
Maar nu zat ik eens goed te kijken en zie ik dat hij de aanbouw heeft doorgetrokken tot de hoogte van de dakgoot. Dit houdt in dat het hoogste stuk van de aanbouw tegen onze buitenmuur vastzit.

Dit lijkt mij niet te mogen?

Van wie niet?

Bij wie moet je zijn om dat te checken en te handhaven?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 18:57
11.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor een uitbouw op de eerste verdieping heb je een vergunning nodig. Misschien eens kijken wat daar in staat?

Heeft hij vooraf niet met jullie overlegt? Dat vind ik dan niet zo netjes van je buurman.
Alle reacties Link kopieren
Of dat wel of niet mag, hangt af van de omstandigheden van het geval.

Zie hier een link met uitleg:
https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/geb ... mans-muur/

Vooral deze tekst is veelzeggend:
“De privé-eigendom van een muur brengt echter niet met zich mee dat een buurman geen enkel gebruik mag maken van deze muur. Een eigenaar van een privémuur dient inbreuken op zijn eigendomsrecht toe te staan voor zover hij daardoor geen schade lijdt, niet in zijn eigen gebruiksmogelijkheden wordt beperkt en geen hinder ondervindt.[7]”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat je precies bedoelt met hoe het er nu uitziet. Maar als hij op zijn eigen gedeelte/grond is gebleven, heb je vrij weinig om op te staan. Leuk dat die dakgoot daar zit, maar als er geen hinder is, dan kan je niet veel.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Bedoel je dat hij niet tot de erfgrens zou mogen en jij wel of?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook de situatie niet helemaal. Ik weet alleen dat in ons geval de buren hun uitbouw niet tegen onze muur aan mochten zetten. Er zit nu dus een smalle richel tussen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Zonder foto kan je hier toch geen reet mee.
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp komt zijn muur van de benedenuitbouw tegen jullie muur aan van de bovenuitbouw.
Wat is het probleem dan?

Dat buurman niet heeft overlegd is natuurlijk niet netjes. Maar ik zie niet in wat het probleem is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik kan me er ook geen voorstelling van maken. Misschien kun je even een schetsje maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven