Aanrechtblad: graniet, composiet of iets anders?

08-03-2021 13:24 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een nieuwe keuken aan het samenstellen en ik twijfel heel erg over welk aanrechtblad we moeten kiezen. Ons huidige blad is RVS en dat vind ik echt een ramp qua krassen enzo, en past bovendien ook niet in de stijl van onze nieuwe keuken.

NAtuursteen lijkt de voor de hand liggende optie en vinden we ook erg mooi, maar ik lees zoveel voor- en nadelen per soort dat ik niet weet wat nu het handigst is. Dus wie weet hebben jullie ervaringen

Graniet lijkt mij het mooist maar is ook het duurst. Ik lees overal dat het licht poreus is en dat je dus snel water en ander vocht weg moet halen omdat je anders "plekken" krijgt. Maar ik vraag me dus af hoe ernstig dat idd is? Want in een keuken ligt altijd wel ergens water, een druppel saus etc. etc en ik voel er weinig voor om tijdens het koken als een neuroot met een doekje ieder druppeltje haastig weg te moeten vegen.

De vraag is dus: is dat nou écht zo mega gevoelig of valt het allemaal wel mee?
Ik wil bijv ook gewoon na het koken lekker op de bank kunnen ploffen of natafelen zonder dat ik in paniek moet denken "snel snel ik moet mn aanrecht schoonmaken!" :mrgreen:

Composiet lijkt wat vlekbestendiger maar is dan weer wat minder chique.

Nou ja, brand maar los met jullie ervaringsverhalen.
En als iemand nog een tip voor een goede natuursteen leverancier heeft... ook welkom!
Ja nu ga ik vloeken in keukenland maar ik ben dol op mijn kunstof aanrechtblad...

Nu kan dat niet zo goed tegen hitte maar ik zet echt nooit een pan vanaf de kookplaat op het aanrecht dus voor ons was de keuze snel gemaakt.
Natuursteen Midden Nederland haalt mijn man (tegelzetter) altijd veel vandaan. (met name dus dorpels, geen keukenblad)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een granieten aanrechtblad (donker) en ik heb die ervaring die beschreven wordt echt totaal niet. Wij laten vaak genoeg nog water/andere viezigheid een paar uur liggen voor het wordt opgeruimd, en dit veroorzaakt geen vlekken. Wellicht speelt dit probleem eerder bij de lichtere soorten? Geen idee. Wij hebben juist graniet gekozen omdat het simpel te onderhouden is, en niet veel speciale behandeling vereist. Hete pannen etc zet ik ook gewoon altijd op het aanrecht, het is makkelijk schoon te maken en je hoeft er niet veel bij na te denken. Wat mij betreft een absolute aanrader dus!
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
08-03-2021 13:28
Wij hebben een granieten aanrechtblad (donker) en ik heb die ervaring die beschreven wordt echt totaal niet. Wij laten vaak genoeg nog water/andere viezigheid een paar uur liggen voor het wordt opgeruimd, en dit veroorzaakt geen vlekken. Wellicht speelt dit probleem eerder bij de lichtere soorten? Geen idee. Wij hebben juist graniet gekozen omdat het simpel te onderhouden is, en niet veel speciale behandeling vereist. Hete pannen etc zet ik ook gewoon altijd op het aanrecht, het is makkelijk schoon te maken en je hoeft er niet veel bij na te denken. Wat mij betreft een absolute aanrader dus!
Hier ook een granieten aanrecht blad en ook deze ervaring niet. Regelmatig ligt hier iets nats op het aanrecht maar er zitten echt geen vlekken op, het is 10 jaar oud maar ziet er uit als nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben composiet... en ect is zoveel soorten en kleuren en uitstraling te krijgen...

Geen vlekken hier (Ondanks dat wij leather finish hebben, dat zou vlekgevoeliger kunnen zijn) en geweldig mooi geworden.

Wij hebben ceasarstone in een gemêleerde variant met een ‘tekening’

Dus je ziet er heel weinig op
jonesboro wijzigde dit bericht op 08-03-2021 13:39
20.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb composiet, maar toch wel de ervaring als er lang water op ligt dat het dan vlekken blijven..
Ik heb het paar keer gehad dat er water onder de senseo lag en krijg de vlekken niet weg..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb composiet en die van mij is echt hufterproof. Kan er water op laten (handig met kinderen), hete pan neerzetten enz.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Puzzelstuk schreef:
08-03-2021 13:28
Wij hebben een granieten aanrechtblad (donker) en ik heb die ervaring die beschreven wordt echt totaal niet. Wij laten vaak genoeg nog water/andere viezigheid een paar uur liggen voor het wordt opgeruimd, en dit veroorzaakt geen vlekken. Wellicht speelt dit probleem eerder bij de lichtere soorten? Geen idee. Wij hebben juist graniet gekozen omdat het simpel te onderhouden is, en niet veel speciale behandeling vereist. Hete pannen etc zet ik ook gewoon altijd op het aanrecht, het is makkelijk schoon te maken en je hoeft er niet veel bij na te denken. Wat mij betreft een absolute aanrader dus!
Graniet kan inderdaad wel wat hebben. Met hete pannen wel even uitkijken, het is geen algemene regel dat graniet daar tegen kan. Sommige bladen zijn bij de fabrikant geïmpregneerd, en deze kunnen niet tegen hitte ( je krijgt mogelijk een kring die er niet meer uit gaat ! ).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een kunststof (gelamineerd?) werkblad en ik vind het prima.

Ik zet nooit hete pannen zo op het aanrecht, maar ik zou eigenlijk ook niet weten wanneer ik dat wel zou moeten doen?? Of bedoel je zoiets als een ovenschaal? Die zet ik deze altijd op kurken onderzetters, want dan verschuift hij ook niet bij het opscheppen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Puzzelstuk schreef:
08-03-2021 13:28
Wij hebben een granieten aanrechtblad (donker) en ik heb die ervaring die beschreven wordt echt totaal niet. Wij laten vaak genoeg nog water/andere viezigheid een paar uur liggen voor het wordt opgeruimd, en dit veroorzaakt geen vlekken. Wellicht speelt dit probleem eerder bij de lichtere soorten? Geen idee. Wij hebben juist graniet gekozen omdat het simpel te onderhouden is, en niet veel speciale behandeling vereist. Hete pannen etc zet ik ook gewoon altijd op het aanrecht, het is makkelijk schoon te maken en je hoeft er niet veel bij na te denken. Wat mij betreft een absolute aanrader dus!

Goed om te horen!
Ik krijg het idee dat het ook lichtelijk overdreven wordt. T is net als de bijsluiter van medicijnen: als je die leest durf je die pillen ook niet meer te nemen. Daarom kwam ik hier even alledaagse ervaringsverhalen ophalen, dat zegt me over het algemeen veel meer :).
Alle reacties Link kopieren
Graniet en ander natuursteen is vooral gevoelig voor zuren, omdat zuur kalk oplost. Zure dingen kun je dus beter niet te vaak en/of te lang op het blad laten liggen.

Concreet betekent dit dat je het blad beter niet af kunt nemen met schoonmaakmiddelen die zuur bevatten en dat je substanties zoals sinaasappelsap, azijn en wijn snel weg moet vegen voordat het de kans krijgt om in te bijten, want als het er eenmaal wel inbijt dan verkleurt het ook vaak.

Als je het blad regelmatig “sealt” (dus impregneert met speciaal middel zodat het minder poreus wordt) dan kan het blad vaak net wat meer hebben. Maar houdt dan wel goed in de gaten dat je dat echt regelmatig doet.

Wij hebben een donker (bijna zwart) granieten blad, sealen het eigenlijk nooit, en hebben na 13 jaar maar 1 kring erop staan (die je uitsluitend bij bepaalt licht kunt zien, en dan ook nog alleen als je weet dat het er zit. Oftewel, bijna onzichtbaar dus). Maar, we passen dus wel op, door regelmatig een doekje over het aanrecht te halen en er geen zuren op te laten liggen. (Ik vind dat laatste overigens geen probleem, want als je tijdens het koken je aanrecht schoon houdt, dan kun je na het eten veel sneller lekker op de bank ploffen).
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
08-03-2021 13:28
Natuursteen Midden Nederland haalt mijn man (tegelzetter) altijd veel vandaan. (met name dus dorpels, geen keukenblad)
Dank :)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gezoet graniet dat is graniet met een matte afwerking. Door deze afwerking blijft het poreuzer en zul je snel vlekken krijgen op je blad .

Je hebt ook gepolijst graniet. Dan krijg je een neer glimmend aanrechtblad wat ik persoonlijk mooier vind en dat is veel minder vlekgevoelig.

Op zich kan graniet tegen hete pannen.
Maar als je een hete pan net op de verkeerde plek zet kan het splijten en heb je een hele scheur in je aanrechtblad. Dat zou zonde zijn dus beter wen jeje aan om dat niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
08-03-2021 13:57
Ik vind dat laatste overigens geen probleem, want als je tijdens het koken je aanrecht schoon houdt, dan kun je na het eten veel sneller lekker op de bank ploffen).
:mrgreen: True, het kan ook een stok achter de deur zijn om je aanrecht gewoon schoon te houden tijdens het koken haha

Ik werk nog wel eens met deeg met bijv citroenrasp er in ofzo....maar ik neem aan dat je zoiets heus wel op natuursteen kunt uitrollen zonder dat het "zuur" meteen bijt?
Nummer*Zoveel schreef:
08-03-2021 13:57
Graniet en ander natuursteen is vooral gevoelig voor zuren, omdat zuur kalk oplost. Zure dingen kun je dus beter niet te vaak en/of te lang op het blad laten liggen.

Concreet betekent dit dat je het blad beter niet af kunt nemen met schoonmaakmiddelen die zuur bevatten en dat je substanties zoals sinaasappelsap, azijn en wijn snel weg moet vegen voordat het de kans krijgt om in te bijten, want als het er eenmaal wel inbijt dan verkleurt het ook vaak.

Als je het blad regelmatig “sealt” (dus impregneert met speciaal middel zodat het minder poreus wordt) dan kan het blad vaak net wat meer hebben. Maar houdt dan wel goed in de gaten dat je dat echt regelmatig doet.
Graniet is juist niet kalkhoudend. Zuur zal wel doffe plekken geven, maar die krijg je weg met een onderhoudsprodukt. Bij kalkhoudende steen wordt de kalk echt weggevreten, en dat gaat niet meer weg. Je advies klopt verder wel, zuren op je blad vermijden of zo snel mogelijk weghalen.
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
08-03-2021 13:59
:mrgreen: True, het kan ook een stok achter de deur zijn om je aanrecht gewoon schoon te houden tijdens het koken haha

Ik werk nog wel eens met deeg met bijv citroenrasp er in ofzo....maar ik neem aan dat je zoiets heus wel op natuursteen kunt uitrollen zonder dat het "zuur" meteen bijt?
Dat kan geen kwaad. Er ligt bij mij ook wel eens een paar minuten een druppel sap of azijn ofzo op het blad. Zolang je het maar niet te lang laat liggen. Wel kan het zijn dat er op een lichter blad sneller verkleuring optreedt.
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
08-03-2021 14:05
Graniet is juist niet kalkhoudend. Zuur zal wel doffe plekken geven, maar die krijg je weg met een onderhoudsprodukt. Bij kalkhoudende steen wordt de kalk echt weggevreten, en dat gaat niet meer weg. Je advies klopt verder wel, zuren op je blad vermijden of zo snel mogelijk weghalen.

Je hebt gelijk, ik legde het wat onhandig uit.
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
08-03-2021 13:59
:mrgreen: True, het kan ook een stok achter de deur zijn om je aanrecht gewoon schoon te houden tijdens het koken haha

Ik werk nog wel eens met deeg met bijv citroenrasp er in ofzo....maar ik neem aan dat je zoiets heus wel op natuursteen kunt uitrollen zonder dat het "zuur" meteen bijt?
Mijn vriend is het type “ik leg de halve citroen met het aangesneden vlak naar beneden op het aanrecht”, en hier nog nooit last gehad van ingebeten zuur. Ook regelmatig een wijnvlek pas de volgende ochtend er af gehaald. Toen we hier net woonden heb ik de kalkaanslag rondom de gootsteen weggehaald met schoonmaakazijn, net nog even gekeken maar ook daar zie ik geen vlekken. Ik denk overigens wel dat het af kan hangen van het patroon en de behandeling.
Alle reacties Link kopieren
hahahah ja mijn vriend zou zoiets ook kunnen doen (die heeft ooit olijfolie over de vloer gegooid en het 3 kwartier laten liggen "want hij was druk met koken!!" . Je raadt hoe onze houten vloer er toen uitzag....)

Maar goed om te horen dat graniet dus echt wel gewoon te doen is!!
Wel apart dat je in lichte kleuren meer schijnt te zien, ik had verwacht dat je juist in donker graniet meer zou zien qua vlekken of kringen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor een keramisch keukenblad. Krasvast en hitte bestendig. Werkelijk alles veeg je er zo van af. Ik vind het ideaal!
madamecannibale schreef:
08-03-2021 14:13
Mijn vriend is het type “ik leg de halve citroen met het aangesneden vlak naar beneden op het aanrecht”, en hier nog nooit last gehad van ingebeten zuur. Ook regelmatig een wijnvlek pas de volgende ochtend er af gehaald. Toen we hier net woonden heb ik de kalkaanslag rondom de gootsteen weggehaald met schoonmaakazijn, net nog even gekeken maar ook daar zie ik geen vlekken. Ik denk overigens wel dat het af kan hangen van het patroon en de behandeling.
Het hangt er inderdaad vanaf hoe je blad gepolijst is, en of het geïmpregneerd is. Lichte kleuren schijnen ook makkelijker vlekken of verkleuringen te krijgen dan donkere kleuren.
Kunststof aanrechtblad met de structuur van natuursteen, TopCore van Brugman. Het oppervlak is zelfs enigszins ruw. Een hete pan zal ik er niet opzetten, maar verder kan ik er alles mee. Ik heb zelfs met een reststukje een proef gedaan met allerlei kleurstofrijke ingrediënten, zure troep em agressieve middelen. Geen enkele daarvan liet een vlek of doffe plek achter, ook niet na meerdere dagen. Nu 1 jaar oud, geen beschadigingen, nog steeds heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg de podcastserie 'wat schaft de podcast'. Een daarvan (de meest recente, die van 25 februari jl.) gaat helemaal over keukenontwerp; waar je allemaal rekening mee moet houden bij een keuken. Doel van de keuken (lijkt voor de hand te liggen maar is toch heel wat over te zeggen), afzuiging, soort fornuis, soort koelkast en ook, soort aanrechtblad. (een van de twee heren die de podcast maken koos uiteindelijk voor RVS) Hoewel ik veel van keukens weet, vond ik het heel interessant om deze aflevering te beluisteren. Echt een aanrader!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
in mijn huidige keuken zit composiet en in mijn nieuwe ook weer . Ideaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven