Andijvie: losse oven, of airfryer?

27-01-2022 17:24 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een losse oven, aangezien ik alleen een kooktoestel heb en geen fornuis met oven. Ik mis dus een oven. Nu heb ik al redelijk wat gezien, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.

Vanmiddag kwam een vriendin: waarom geen airfryer? Daar kun je ook in bakken.

Wat hebben jullie, en hoe bevalt het?
Wat ik ermee wil is: ovenschotels maken, koekjes of brood bakken, pizza of broodjes opwarmen; dat soort dingen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Airfryer is top, maar ik zou een oven toch niet willen missen hoor. Ovenschotels en taarten bakken etc. doe ik in ieder geval niet in de aifryer (heb er nu ook geen meer).
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Yes, team airfryer hier! Ik heb nog wel een oven maar die gebruik ik alleen nog voor (grotere) pizza's.

Ik gebruik mijn airfryer echt meerdere keren per week, ik bak er vanalles in. Broodjes, schnitzels, snacks, frites, quiches. Echt, uitvinding van de eeuw. En hij neemt veel minder ruimte in dan een oven.
Alle reacties Link kopieren
Voor hoeveel personen moet je doorgaans iets maken? Want hier een 5-persoons huishouden met een xl airfryer, en dat is soms nog steeds behelpen. Kan mijn oven echt niet missen.
Alle reacties Link kopieren
In een airfryer kun je toch geen appeltaart of lasagne maken? Of brood bakken?
Of loop ik hopeloos achter? Ik heb geen airfryer, wel een oven (als onderdeel van een fornuis) en die gaat noooooit de deur uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen. Hoogstens voor 2 personen.

Ja, lasagna zou ik dus ook willen maken. En brood of appeltaart bakken.

Zelf neig ik ook meer naar een oven, maar welke vinden jullie fijn?
Ik lees zo'n verschillende reviews..
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
27-01-2022 17:25
Airfryer is top, maar ik zou een oven toch niet willen missen hoor. Ovenschotels en taarten bakken etc. doe ik in ieder geval niet in de aifryer (heb er nu ook geen meer).
Ik sluit me hierbij aan.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een goede oven! Wij doen alles in de oven; aardappeltjes, pizza, ovenschotels, baksels, snacks etc.

Mijn schoonouders hebben een airfryer, maar vindt alles wat daar uit komt toch echt van mindere kwaliteit. Ik zie de meerwaarde dus echt niet.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
27-01-2022 17:32
In een airfryer kun je toch geen appeltaart of lasagne maken? Of brood bakken?
Of loop ik hopeloos achter? Ik heb geen airfryer, wel een oven (als onderdeel van een fornuis) en die gaat noooooit de deur uit.
Zeker wel! Moet er alleen wel in passen, dat is hier het probleem. Ik vind hem te klein vaak. Als je alleen bent, zou ik zeker een airfryer nemen ipv een gewone oven. Je kan er hetzelfde mee, hij is alleen sneller. En dus kleiner. Voor een heel gezin zou ik een grotere oven nemen, omdat dat praktischer is met inderdaad pizza’s of een grotere ovenschaal.
Qua smaak vind ik er weinig verschil in zitten. Merk niet of het nou uit de oven of de airfryer komt.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 27-01-2022 17:43
7.32% gewijzigd
Alles wat in de airfryer kan en past gaat hier in de airfryer. Maar als je grotere opties wilt maken dan voor 2 personen zou ik voor een oven gaan. Een airfryer is meer voor erbij.
Elmervrouw schreef:
27-01-2022 17:33
Ik woon alleen. Hoogstens voor 2 personen.

Ja, lasagna zou ik dus ook willen maken. En brood of appeltaart bakken.

Zelf neig ik ook meer naar een oven, maar welke vinden jullie fijn?
Ik lees zo'n verschillende reviews..
Ik heb een combimagnetron van Sharp en ben er zeer tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je noemt kan je ook maken in de airfryer.

Het ligt alleen aan de grootte van je bakvorm en je ovenschaal. Maar volgens mij zit er bij de nieuwere en dan de xxl allerlei accessoires die je daarvoor kan gebruiken.

Voordeel van de airfryer is dat je hem op kan bergen. Een oven zet je niet ff ergens anders neer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen een oven (en een combi-magnetron met oven). In mijn idee past alles wat je in een airfryer kan maken ook in de oven maar andersom niet alles. Sukadelappen laat ik ook in de oven sudderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen oven, maar een combimagenetron. Ideaal, kan gewoon taarten, cakes,ovenschotels maken en snacks en friet en afbakbroodjes in de airfryer.

De combimagenetron was helemaal niet zo duur, 150 euro van de Samsung.
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik m'n airfryer xxl heb, heb ik m'n oven niet meer gebruikt. Ben alleen. Voor de XXL had ik een kleine, toen had ik de oven nog nodig voor pizza en lasagne maar dat past nu dus in de airfryer. Koekjes bakken doe ik nooit. Ik denk dat je dat in 2 batches zou moeten doen ipv in 1 keer op de bakplaat.

Ik heb trouwens wel nieuwe passende ovenschalen en bakvormen gekocht. En als ik nu brood bak, is dat rond.

edit/toevoeging: ik gebruik hem ook zo vaak dat ik hem op het aanrecht laat staan. Daar neemt hij wel veel plek in.
matchatealatte wijzigde dit bericht op 27-01-2022 17:50
12.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook alleen. En ik heb een kleine airfryer (Philips L). Maarrrr ik heb ook een oven.

Als ik geen oven zou hebben, dan zou ik een XXL airfryer kopen waar je dan ook pizza's en ovenschotels in kan maken.

Ik gebruik de airfryer vooral voor broodjes afbakken (hatseflatsie super snel), en voor frietjes en snacks. Soms IKEA gehaktballetjes erin. Aardappeltjes.

Ik vind het een fijne toevoeging op mijn oven. Alhoewel, als ik nu een hele nieuwe keuken zou inrichten, dan zou ik een grote oven/airfryer combo nemen, met een oven die heeeeel snel voorverwarmt, en een losse magnetron (die heb ik nu niet). Want het vervelende aan de oven vond ik het voorverwarmen, dat duurt bij mijn oven wel 20 minuten. En met de airfryer niet, en dat vind ik ideaal!
Als ik moest kiezen, koos ik absoluut voor de ouderwetse oven!
Ik heb, ook alleenstaand, beiden. Gebruik beiden voor verschillende dingen. Airfryer is sneller en voor friet en snacks etc. echt gebruiksvriendelijker dan een oven. Afbakbroodjes enzo gaan ook allemaal de Airfryer in evenals vlees. Maar als ik echt wil gaan bakken dan vind ik de Airfryer toch onhandig en kom ik weer bij de oven uit. Ik heb een Airfryer XXL maar hoe anderen daar een pizza in krijgen vraag ik me echt af.
Alle reacties Link kopieren
Elmervrouw schreef:
27-01-2022 17:33
Ik woon alleen. Hoogstens voor 2 personen.

Ja, lasagna zou ik dus ook willen maken. En brood of appeltaart bakken.

Zelf neig ik ook meer naar een oven, maar welke vinden jullie fijn?
Ik lees zo'n verschillende reviews..

Philips schijnt wel een goed merk te zijn.

Verder moet je er rekening mee houden, dat wanneer je bijvoorbeeld een taart wil bakken, je nog allerlei accessoires moet aanschaff, wat gemakkelijk zo'n 20 euro kost. Let daar dus goed op bij de aanschaf.

Uiteraard heb je dit met een oven ook, bakvormen/ovenschalen etc. Maar ik heb al een aantal keer meegemaakt dat mensen dachten dat het er allemaal bij in zat, bij de airfryer.
Ik heb een eenvoudige elektrische oven. Wat kleiner dan een grote inbouwoven maar voldoet fantastisch om te bakken. Kostte indertijd iets van 70 euro.

Ik zou niet zo snel kiezen voor een combimagnetron want dat is altijd een heteluchtoven. Ik houd van echt bakken, gebak, taarten, koeken enzovoorts, en dan is hetelucht niet altijd optimaal. Airfryer is ook hetelucht dus dat zal dezelfde beperkingen kennen vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Hangt ervan af hoe groot je gerechten zijn. Je kan er vier slagroomsoezen of cupcakes in bakken (doet ie prima overigens én snel) maar met meer wordt het dringen. Als je veel liefhebbers hebt is een oven beter. Kleine aanrechtoventjes zijn meestal teleurstellend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij met mijn airfryer omdat alles zo lekker snel klaar is, maar als ik moest kiezen zou ik 100% voor een oven gaan. In een airfryer past niet eens 1 pizza.
Alle reacties Link kopieren
Supersas09 schreef:
27-01-2022 17:30
Voor hoeveel personen moet je doorgaans iets maken? Want hier een 5-persoons huishouden met een xl airfryer, en dat is soms nog steeds behelpen. Kan mijn oven echt niet missen.
En dit. Want als ik voor 4 of 5 man afbakbroodjes in de airfryer moet doen (mijn oven is nu kapot), is dat echt heel irritant. En ook een overschotel voor meer dan 2 personen kan er echt niet in, terwijl ik ook een XL heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het moeilijk kiezen. Je kunt heel veel maken in de airfryer. Ik heb het liefst allebei. Ik heb veel gemaakt van de onderstaande site. Er staan op de site ook dingen die ik heb gemaakt. Als je hier door heen scrolled kun je zien wat je allemaal kan maken.


http://airfryer.bakavonturen.club/airfr ... ek-2015-2/
Een goede losse oven vind ik best lastig om te vinden trouwens.. veel is combo met magnetron en veel wordt niet goed heet of heel langzaam, kost veel stroom en niet geschikt voor brood bakken. Als je een goede hebt gevonden houd ik me aanbevolen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven