Andijvie-topic: ontkalken van espressomachine

18-06-2021 15:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de valreep nog gauw vragen hoe dat zit.
Sinds kort heb ik een espressomachine (WMF Lumero) en die geeft nu aan dat hij ontkalkt moet worden. Best wel snel vind ik, maar weet ik veel. Hiervoor had ik een gewoon simpel filterapparaatje en dat ontkalkte ik gewoon met azijn als ik er eens aan dacht.

Ik heb natuurlijk gezocht op internet en daar zie ik toch voornamelijk staan dat er speciale ontkalker gebruikt moet worden. Al bij Kruidvat en Hema geweest maar daar was nauwelijks iets te vinden.

Vraag aan degenen met ook zo'n apparaat: wat doen jullie?
Mij lijkt dat azijn zelfs minder agressief is dan het speciale spul, maar ik lees op internet anders. Ik wil natuurlijk niet mijn apparaat slopen...
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik heb een jura en die verkopen daar zelf spullen voor. Kan je geen info hierover vinden bij de verkoper?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij verkopen ze spul daarvoor ook bij de Action, of anders Blokker en soortgelijke winkels.
Ik heb een siemens en haal ontkalktabletten en spoelmiddel (meestal heb je ze beide nodig) bij een zaak als handyman. Is wel prijzig, samen ruim 20 euro (een verpakking voor 6x en 1 voor 10 keer). Ik heb wel merkloos spul, anders was het het dubbele. Ik proef het wel als de machine net schoon is, dan is de koffie een soort van zachter. Ik ben alleen en moet hem ongeveer eens in de 2 maanden spoelen.

Kijk even in je gebruiksaanwijzing welke spullen geadviseerd worden en google ze dan.
Ik las vorige week het antwoord op een topic waar iemand een senseo had en een betere duurder koffieapparaat wilde kopen.
Eventjes kijken bij thuis of eten
Ik vul mijn Senseo met bronwater. Ook lekker zachte koffie.
Ontkalktabletjes of vloeibaar en dan doen wat de handleiding zegt, elke machine is anders.
Cateautje schreef:
18-06-2021 15:24
Ik vul mijn Senseo met bronwater. Ook lekker zachte koffie.

Tja een heel ander zacht dan een machine die zwaardere koffie geeft omdat deze vies is. Dan helpt bronwater niet meer hoor. Maar goed, senseo is in mijn optiek dan ook geen koffie. :$
GenieInABottle schreef:
18-06-2021 15:26
Tja een heel ander zacht dan een machine die zwaardere koffie geeft omdat deze vies is. Dan helpt bronwater niet meer hoor. Maar goed, senseo is in mijn optiek dan ook geen koffie. :$
Ik heb het apparaat, niet de koffie, daarvan heb ik de best geteste en dat is een heerlijk bakkie.
Cateautje schreef:
18-06-2021 15:28
Ik heb het apparaat, niet de koffie, daarvan heb ik de beste geteste en dat is een heerlijk bakkie.

Fijn dat je ervan geniet!
Voor mij liever een glas water dan iets bruins uit die machine. Nog los van het gegeven dat ik gewoon hete koffie wil ipv lauwe. Gelukkig voor elke koffiedrinker een geschikte variant beschikbaar :cheers:
GenieInABottle schreef:
18-06-2021 15:30
Fijn dat je ervan geniet!
Voor mij liever een glas water dan iets bruins uit die machine. Nog los van het gegeven dat ik gewoon hete koffie wil ipv lauwe. Gelukkig voor elke koffiedrinker een geschikte variant beschikbaar :cheers:
Je bent bevooroordeeld. Maar goed, dat zijn er wel meer, die in mijn bank ploffen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk inderdaad even in je handleiding. In de mijne (heb een Philips) staat dat ik natuurazijn moet gebruiken. Bij mijn vorige apparaat bestelde ik duur spul via CoolBlue.
Ik moet trouwens elke maand ontkalken. Ik woon in een gebied met hard water en omdat het waterreservoir van glas is, zie ik zelf al wanneer het nodig is. Dan slaat het helemaal wit uit.
Cateautje schreef:
18-06-2021 15:32
Je bent bevooroordeeld. Maar goed, dat zijn er wel meer, die in mijn bank ploffen.

Dat is een aanname. Heeft puur met smaak en ervaring te maken, niets met vooroordeel.
Maar fijn om te lezen dat er mensen zijn die de koffie die uit een senseo komt lekkerder vinden dan een espressomachine met verse bonen. Mijn moeder zweert ook bij de senseo en een ander merk pads, prima, maar niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op internet dat ik in mijn woonplaats 'tamelijk hard water' heb. Vullen met bronwater is misschien wel een goed idee, zodat ik niet zo vaak hoef te ontkalken.

Volgens de handleiding moet ik een ontkalker geschikt voor espresso-apparaten gebruiken. Er staat geen specifiek merk genoemd.

Maar waar ik nu benieuwd naar ben: wat is er nu zo anders aan die ontkalker vergeleken met azijn? En zou het dan echt slecht zijn voor het apparaat om azijn te gebruiken?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
GenieInABottle schreef:
18-06-2021 15:39
Dat is een aanname. Heeft puur met smaak en ervaring te maken, niets met vooroordeel.
Maar fijn om te lezen dat er mensen zijn die de koffie die uit een senseo komt lekkerder vinden dan een espressomachine met verse bonen. Mijn moeder zweert ook bij de senseo en een ander merk pads, prima, maar niet voor mij.
En dat die smaak en ervaring wel bij jou het geval is en bij mij niet is geen aanname?
Cateautje schreef:
18-06-2021 15:49
En dat die smaak en ervaring wel bij jou het geval is en bij mij niet is geen aanname?
Nee, want dat is nl. helemaal niet wat ik schrijf. Taaltechnisch ook niet, dus dat is puur jouw interpretatie en die is inderdaad onjuist.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik gewoon de vloeibare ontkalker van HG of dubro. Beide bij onze Albert heijn verkrijgbaar
Elmervrouw schreef:
18-06-2021 15:48
Ik zie op internet dat ik in mijn woonplaats 'tamelijk hard water' heb. Vullen met bronwater is misschien wel een goed idee, zodat ik niet zo vaak hoef te ontkalken.

Volgens de handleiding moet ik een ontkalker geschikt voor espresso-apparaten gebruiken. Er staat geen specifiek merk genoemd.

Maar waar ik nu benieuwd naar ben: wat is er nu zo anders aan die ontkalker vergeleken met azijn? En zou het dan echt slecht zijn voor het apparaat om azijn te gebruiken?
Ik heb van het merk solute (goedkoopste bij mijn winkel en siemens is niet zo van "alleen eigen spul"):
reinigingstabletten (die gaan bij de bonenmaler) 10 stuks
ontkalkinstabletten (in het waterreservoir) 6 stuks

Reinigen na ongeveer 200 koppen (nou ja mokken) koffie.

Geen idee waarom geen azijn, maar geen zin om mijn apparaat te vernachelen omdat ik goedkoop uit wilde zijn (dat is een beetje mijn nachtmerrie :$ )
GenieInABottle schreef:
18-06-2021 15:55
Nee, want dat is nl. helemaal niet wat ik schrijf. Taaltechnisch ook niet, dus dat is puur jouw interpretatie en die is inderdaad onjuist.
Iets met kletsen en nekharen.


Fijne dag verder...
Cateautje schreef:
18-06-2021 16:05
Iets met kletsen en nekharen.


Fijne dag verder...

Oh een typische Cateautje reactie. Jij ook een fijne dag hoor! En dank voor de smile op mijn gezicht!
Alle reacties Link kopieren
Geen bonenmaler trouwens bij mijn apparaat.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
GenieInABottle schreef:
18-06-2021 16:06
Oh een typische Cateautje reactie. Jij ook een fijne dag hoor! En dank voor de smile op mijn gezicht!
Ja! Met dom gelul ben ik gauw klaar.
Cateautje schreef:
18-06-2021 16:33
Ja! Met dom gelul ben ik gauw klaar.

Lijkt me lastig voor je. Hoe ga je dan met jezelf om als je klaar bent met jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Waarom is hier ineens zo'n vervelende sfeer?
Kunnen we weer on-topic gaan?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Sorry Elmervrouw, maar ik word graag verkeerd begrepen blijkbaar.

In ieder geval: Als je je machine schoon hebt dan adviseer ik je fleswater te gebruiken, kosten per anderhalve liter een paar dubbeltjes bij de Aldi en dan blijft je koffie zacht en je machine schoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven