Bang alleen naar huis fietsen

19-09-2020 22:35 152 berichten
hi allemaal,

Ik ben een vijfdejaars student aan de uni en elke week ga ik met vriendinnen uit in de stad. Nu vanwege Corona is dit uiteraard niet meer echt mogelijk en gaan we vaak gewoon in een café zitten of op het terras. De meeste vriendinnen wonen in de stad of net over de brug. Ook ik woon dichtbij de café’s, ongeveer 5 minuten fietsen. Het probleem is nu dat ik best angstig ben om het laatste stukje alleen te fietsen. Het is zeg maar een best brede straat met bomen met na ongeveer 30 seconde aan beide kanten huizen. Het laatste stuk is ongeveer 2 minuten, maar toch vind ik het heel vervelend. Heeft iemand tips om minder bang te zijn? Ik kan uiteraard vragen of er een vriendin meefietst maar toch voel ik me dan een beetje bezwaart en ook zij moet dan dat stukje alleen terug. Ik heb overigens al zelfverdediging les gehad maar merk niet dat dit echt iets geholpen heeft. Ik wil ook weer niet als enige om 22:00 uur richting huis keren en en aan deze angst toegeven.
PietjeBello schreef:
19-09-2020 23:27
Het gaat (voor mij) ook niet zozeer om de kans op verkrachtingen. Ik werk in de forensische zorg en het verbaast mij oprecht hoe jong kinderen zeer ernstige delicten plegen. Totaal geen moreel besef en deinzen nergens voor terug. Dat wil ik ‘s avonds echt niet tegen komen in mijn eentje zonder alarmknop waarbij beveiliging en collega’s naar mij toe stormen om me te helpen.
Je begrijpt dat de straat niet de kliniek is? Dit klinkt niet gezond hoor.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er mannen zijn die dit bange gevoel veroorzaken want je hebt er wat gekke tussen lopen helaas.
Skawa schreef:
19-09-2020 23:38
Ik lees dot topic echt met verbazing mee dat er zoveel vrouwen zo angstig zijn:S wat naar

Ik heb er zelf gelukkig geen last van. Ik heb een pony in het buitengebied staan en ben daar ook wel s avonds laat in t donker en ik fiets ook op mijn gemak terug na een avondje / deel nacht stad met vriendinnen. Blijkbaar niet zo vanzelfsprekend als ik dit lees
Ik ook. Kijk ik voel me overdag veiliger in mijn tuin natuurlijk, maar ik zet wel de knop om. Ik mag de straat ook gewoon gebruiken en laat me niet wegjagen.
Plus ik moest wel, ik werkte vaak ook laat in de avond, stage was ook tot 23 u, etc.
En in een tijd waarbij je in mijn buurt nog de ouderwetse verslaafden, heroinehoertjes, klanten dealers etc had en zonder telefoon.
Dus ja, dan kon ik wel bang zijn naar ik moest toch naar huis.
Feitelijk gezien gebeurde er ook amper wat, ik was 4 nachten per week wel op pad en als je dan zag hoe vaak er wat gebeurde, overdag gebeurde meer.
Ik vraag me dan ook af wat die angst voedt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik moest ook ooit door zo'n fietstunnel om thuis te komen. Brrr. Ik had altijd pepperspray bij me. Mag niet meer, dus nu zou ik zoiets nemen:

https://www.shogun.nl/tiw-defence-spray.html

Goed, ik ben een oud wijf en loop 's nachts nooit meer alleen door de stad. Maar ik ben wel eens lastig gevallen 's avonds laat. Ik vond dat echt heel eng.
Alle reacties Link kopieren
Hoe mannen zich gedragen tijdens uitgaan of hoe ze je ’s middags naroepen, ik vind het nogal wat. Predator gevoel. Ik wil geen man tegenkomen in het donker in mijn up, waar dan ook nog eens alcohol bij in het spel kan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat erg dat zoveel vrouwen dit hebben!

Zelf kom ik wekelijks 's nachts in welbekende achterstandswijken, altijd op hakken en in kort rokje. Werkelijk nog nooit iets engs gebeurd, hoogstens 'hoer' naar je hoofd krijgen.

Enige nare plek vind ik bij mijn eigen buurt, zit een opvang voor (heroïne?) verslaafde daklozen vlak naast zo'n goor tunneltje. Die zijn echt totaal van het padje af, ben niet bang dat ze me aanranden of iets maar ze zijn gewoon echt ontzettend goor en heb er ook al met een machete zien lopen.

Op die momenten, dat je echt je instinct voelt brullen, bel ik altijd direct een vriendin o.i.d.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur altijd mijn live locatie door aan vriend en heb een busje deo bij me in de jaszak in de hoop dat als ik dat in iemands ogen spuit, het mij genoeg tijd geeft om heel hard weg te fietsen. En ik heb een noodknop op mijn telefoon, als ik die drie keer indruk word mijn locatie naar een aantal aangewezen personen gestuurd met geluid en camera opnames en een tekst dat ik in nood ben en hulp nodig heb. Dat zit op de meeste smartphones tegenwoordig.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
Ik had standaard een mini busje deo in mn jaszak als ik alleen onderweg was.
Nu niet zo angstig meer want verhuis naar n dorp. Maar toch vind ik t fijner als ik savonds met iemand mee kan fietsen. Er zijn hier van de zomer ook 2 incidenten geweest. :@@:
Been there, done that, got the T-shirt.
Het-groepje schreef:
19-09-2020 23:41
Je begrijpt dat de straat niet de kliniek is? Dit klinkt niet gezond hoor.
Uiteraard begrijp ik dat. De vrouw die op straat liep en zwaar mishandeld werd voor een stomme telefoon door een 14 jarige zal zich waarschijnlijk ook niet meer zo veilig voelen. Maar goed, ik ben inderdaad misschien te veel in dat wereldje om nog zorgeloos over straat te lopen.

Het is er ook niet beter op geworden nadat mijn broer een mes tussen zijn ribben kreeg toen hij per ongeluk inbrekers overliep. Sindsdien heb ik helemaal het gevoel dat het overal en zomaar kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
19-09-2020 23:51
Hoe mannen zich gedragen tijdens uitgaan of hoe ze je ’s middags naroepen, ik vind het nogal wat. Predator gevoel. Ik wil geen man tegenkomen in het donker in mijn up, waar dan ook nog eens alcohol bij in het spel kan zitten.
Gelukkig hebben veruit de meeste mannen geen kwade bedoelingen, toch voel ik me op bepaalde plekken echt niet veilig, ook overdag niet.
Alle reacties Link kopieren
HoleyMalonely schreef:
19-09-2020 23:00
Wat naar! Precies de reden waarom ik nooit alleen een taxi pak.

Mannen hebben echt geen idee waar ‘wij vrouwen’ mee te maken hebben :-(
Terwijl ik juist “gered” ben door een taxi. Ik liep door een ontzettend eng leeg stuk bekend om aanranding want mn band wasem. Had geen geld bij me. Maar een taxi wilde me toch meenemen want op die plek moest ik niet alleen lopen. Hij is zelfs omgekeerd om mn fiets in de achterbak te gooien en thuis facet zetten. Dus ik denk juist ik pak wel een taxi.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
19-09-2020 22:52
Heb je een iPhone? Daar kan je een noodoproep doen door een bepaalde knoppen combo in te drukken. Bij mij is dat de uit-knop en een volumeknop lang ingedrukt houden.
Dat lijkt me in geval van nood moeilijk (of eigenlijk onmogelijk) om te doen.
Kleine tip, ik lees hier veel over kleine flesjes deo maar haarlak is net even geniepiger en die hou je gewoon in je hand op het stuur. Ik heb ergens ooit gelezen dat je beter "Brand" kan schreeuwen dan "help", bij het woord brand gaan de meeste mensen wel kijken of het niet om hun bezit gaat ,om hulp roepen is blijkbaar voor mensen minder alarmerend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga laat in de avond ook nooit alleen naar buiten.
Ik snap ook nooit dat mensen denken dat zelfverdediging veel helpt. Het helpt een beetje maar als vrouw kan je gemiddeld gezien niet winnen in een fysiek gevecht. En als je leven op het spel staat wil je toch zo min mogelijk risico nemen?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik altijd deed:
Hard fietsen
Afspreken met je vriendinnen om te appen bij thuiskomst
Zorgen voor een hele volle blaas, had weleens gelezen dat dit de aanrander/verkrachter kan afschrikken.
Bellen vind ik dan weer minder fijn omdat ze je horen aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Oja en pepperspray idd, of iets wat erop lijkt.
Spuitbus deo of haarlak
Bij een feestwinkel zo'n toeter kopen, die dingen maken een pokke herrie
Inderdaad bellen tijdens het fietsen, en als je lastig gevallen word tijdens het fietsen
luid en duidelijk kenbaar maken en signalement doorgeven.
Brand roepen werkt beter dan Help roepen, daar reageert bijna niemand op.

Om eerlijk te zijn, ik snap de angst over het algemeen ook niet zo. Tenzij je inderdaad eerdere nare ervaringen hebt gehad. Ik ben opgegroeid in hartje Amsterdam, mijn ervaring daar, was hoe angstiger je over straat liep, hoe meer je een doelwit werd.
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld, niemand hoort zich onveilig te voelen op straat.

Maar je moet jezelf ook geen angsten en gevaren gaan aanpraten die niet reëel zijn. In de openingspost lees ik dat het gaat om een stukje straat waar ze in 2 minuten doorheen is gefietst. Twee keer flink trappen en je bent er voorbij, zeg maar. Dus veel meer dan 100 meter zal het niet zijn. Waaróm juist zo bang voor dát stukje straat?

Ik snap het helemaal dat je het laat in de avond/rond middernacht niet fijn zou vinden door een park of een stuk bos te fietsen, maar gewoon een stukje openbare weg van 100 meter?

Heus, er loert niet achter iedere boom of struik een enge man. Of ander gevaar. Laat jezelf niet gek maken en maak jezelf niet gek.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Heel herkenbaar helaas, het komt weleens voor dat ik ga rennen in plaats van lopen, gewoon in de hoop sneller thuis te zijn.

Ik zit er zelfs over na te denken om een taser op zak te gaan dragen. Ik ben ervan op de hoogte dat dit niet mag, maar dat risico ben Ik bereid te nemen. Ergo: ik wou dat ik het eerder had gedaan, toch vind ik het ergens weer te ver gaan om met een wapen rond te gaan lopen.

Lastig. Ik hoop dat je wat kan met de tips hier.
Alle reacties Link kopieren
Met een slok op telefonerend op de fiets....de kans dat je ergens tegen aan rijdt is groter dan de kans dat iemand je lastig valt. 2 min: gewoon hard fietsen. Ik bracht vroeger ook wel vriendinnen naar huis. Indien het maar om 2 min fietsen gaat, dan kan dat toch.

EEn klein busje haarlak in je zak kan ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
19-09-2020 22:41
Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken maar dit kost volgens mij €90 en dat vind ik toch best prijzig
2 euro bij alieexpress. Gewoon een persoonlijk alarm. En ik had altijd een minibusje deo of haarlak in mijn zak.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
PietjeBello schreef:
20-09-2020 00:04
Uiteraard begrijp ik dat. De vrouw die op straat liep en zwaar mishandeld werd voor een stomme telefoon door een 14 jarige zal zich waarschijnlijk ook niet meer zo veilig voelen. Maar goed, ik ben inderdaad misschien te veel in dat wereldje om nog zorgeloos over straat te lopen.

Het is er ook niet beter op geworden nadat mijn broer een mes tussen zijn ribben kreeg toen hij per ongeluk inbrekers overliep. Sindsdien heb ik helemaal het gevoel dat het overal en zomaar kan gebeuren.
Maar...
Als een ouder persoon die nog over de verslaafden, dealers etc heen moest stappen. Zonder mobiel.
Ik werkte toen... Even kijken...in een verslavjngskliniek met crisisopvang voor de politie.m, gedwongen opnames vaak.
Daarna was ik casemanager bij heftige cliënten, ik ging overdag alleen op huisbezoek bij die mensen.
En waarvan er eentje, jawel, voor mijn huis stond ineens.
Ik ben als heel jong iemand ook nog eens ernstig gestalkt, door iemand die ik verder niet kende, tot een mes op mijn keel aan toe.

Juist daarom dacht ik: wacht eens even.
Ik kan nu of inderdaad altijd maar thuis blijven. Wat niet hielp want dan staat er toch ineens iemand bij de deur. Overdag.
Of ik kan gewoon leven.
Helaas is gevaar overal.
Je kunt de hele dag thuisblijven en jezelf een avondklok opstellen. En dan verkracht je collega je, of de vriend van je broer bij je ouders thuis.
Je kunt ook alert zijn, opletten, je leven blijven leiden. Het is helaas niet zo dat je veilig bent voor narigheid als je 1 factor uitsluit.
De factor: op straat lopen, is voor vrouwen niet de meest riskante.
Integendeel: agressie incidenten gebeuren mannen veel vaker. Let maar op bij jou in de kliniek, bij ons werkten alleen maar kleine vrouwtjes. Dat houdt de boel rustig.
Plus met hoe meer we lopen, fietsen, hoe minder gevaarlijk het is voor degenen die wel bang zijn.
Stel je toch voor, een stad waar gewoon iedere vrouw overal rondloopt.
Bellen kan ik afraden. Tenzij je met headset belt. Bellen op de fiets is sowieso verboden en daarnaast word jr een gemakkelijker doelwit, omdat een junk o.i.d. zo je telefoon uit je handen grist. Telefoon in binnenzak/bh en dan headset in lijkt me veilig.

Verder herkenbaar, rotgevoel he? Zelf helaas ook de nodige nare ervaringen. Zeer gewelddadig van mijn tas beroofd toen ik naar huis fietste 's nachts. Terwijl ik met een vriendin aan het bellen was nota bene. Ik gilde toen ik van de fiets getrokken werd, zij hoorde dat, maar is toen zelf gaan slapen (gestoord mens, ook geen vriendin meer). Ik had op zo'n moment inderdaad geen tijd/mogelijkheid om een knop te drukken, omdat ik volledig in de vecht/vlucht modus schoot.

Later overgestapt op 's nachts met de taxi naar huis na nog wat bedreigende incidenten, terwijl ik in het centrum van een stad woonde. Helaas ook gehad dat de chauffeur naar zijn huis reed i.p.v. het mijne en vroeg of ik even mee naar binnen kwam.

Dat is nu jaren geleden. Nu woon ik ergens in een dorp en de bus gaat vaak en stopt voor de deur. En anders ga ik met een vrouwelijke taxi.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
20-09-2020 03:43
Ik zit er zelfs over na te denken om een taser op zak te gaan dragen. Ik ben ervan op de hoogte dat dit niet mag, maar dat risico ben Ik bereid te nemen. Ergo: ik wou dat ik het eerder had gedaan, toch vind ik het ergens weer te ver gaan om met een wapen rond te gaan lopen.

Elk wapen dat je bij je draagt, kan ook tegen je gebruikt worden. En gemiddeld genomen is een aanvaller altijd net een tikkeltje alerter en sneller door de adrenaline van de voorgenomen aanval, terwijl het jou onverwachts overvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeker niet bang aangelegd. Ik heb altijd veel gereisd voor werk en kwam regelmatig de avonds laat pas aan in een stad waarna ik nog mijn hotel moest zien te vinden. Toch zijn er situaties geweest waarin mijn intuïtie gelijk aangaf dat er iets niet klopte. Ik herinner me nog dat ik een keer in een Zweedse stad een hotel had geboekt vlak bij het station. Ik kwam het station uit en ik kon het zien liggen, maar ik voelde ook gelijk de dreiging van de vele dakloze en dronken mannen die op de paar 100 meter tussen mij en het hotel in stonden. Ik heb voor ongeveer 250 meter een taxi genomen, en de taxichauffeur bevestigde nog even dat dat een goede beslissing was.

In mijn eigen woonplaats ben ik niet zo snel bang. Ik fiets hier gerust in de nacht naar huis, maar fiets meestal wel om parken en stukjes bos heen. Ik blijf liever wat in de bewoonde wereld. Toch kan ik me je angst wel voorstellen, je wordt met je eigen kwetsbaarheid geconfronteerd.

Dat volgens misdaad cijfers het niet zo vaak voor komt dat er iets gebeurd zegt imho niet zo veel. Veel vrouwen doen geen aangifte (aangifte wordt vaak zelfs ontmoedigd) en uiteindelijk maakt het percentage niet uit als het jou overkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven