Bang alleen naar huis fietsen

19-09-2020 22:35 152 berichten
hi allemaal,

Ik ben een vijfdejaars student aan de uni en elke week ga ik met vriendinnen uit in de stad. Nu vanwege Corona is dit uiteraard niet meer echt mogelijk en gaan we vaak gewoon in een café zitten of op het terras. De meeste vriendinnen wonen in de stad of net over de brug. Ook ik woon dichtbij de café’s, ongeveer 5 minuten fietsen. Het probleem is nu dat ik best angstig ben om het laatste stukje alleen te fietsen. Het is zeg maar een best brede straat met bomen met na ongeveer 30 seconde aan beide kanten huizen. Het laatste stuk is ongeveer 2 minuten, maar toch vind ik het heel vervelend. Heeft iemand tips om minder bang te zijn? Ik kan uiteraard vragen of er een vriendin meefietst maar toch voel ik me dan een beetje bezwaart en ook zij moet dan dat stukje alleen terug. Ik heb overigens al zelfverdediging les gehad maar merk niet dat dit echt iets geholpen heeft. Ik wil ook weer niet als enige om 22:00 uur richting huis keren en en aan deze angst toegeven.
smulrol schreef:
20-09-2020 09:57
Nee die zitten thuis, waar de meeste verkrachtingen plaats vinden. De enge man die uit de bosjes springt is een zeldzaamheid.

Dat is niet waar hoor. Er wordt zelden aangifte gedaan om verschillende redenen. Ik heb 2 meiden opgevoed en weet uit hun vriendenkring aardig wat gevallen van aanranding te melden.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-09-2020 11:25
Dat is niet waar hoor. Er wordt zelden aangifte gedaan om verschillende redenen. Ik heb 2 meiden opgevoed en weet uit hun vriendenkring aardig wat gevallen van aanranding te melden.
Je bedoelt: dat ze op straat door willekeurige vreemde mannen intiem betast zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-09-2020 11:25
Dat is niet waar hoor. Er wordt zelden aangifte gedaan om verschillende redenen. Ik heb 2 meiden opgevoed en weet uit hun vriendenkring aardig wat gevallen van aanranding te melden.
Wat is niet waar?
Een verkrachting is sowieso niet hetzelfde als een aanranding
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-09-2020 11:25
Dat is niet waar hoor. Er wordt zelden aangifte gedaan om verschillende redenen. Ik heb 2 meiden opgevoed en weet uit hun vriendenkring aardig wat gevallen van aanranding te melden.
Geloof ik meteen. Maar uit je eigen vriendenkring niet meer neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-09-2020 11:46
Wat is niet waar?
Een verkrachting is sowieso niet hetzelfde als een aanranding
De politie is elke week druk met meerdere verkrachtingen door onbekenden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verdrietig topic dit.

Aan de ene kant snap ik de angst wel, je bent alleen in het donker kwetsbaar. Aan de andere kant ik het denk ik ook belangrijk om kritisch naar je angst te kijken: is het realistisch en in proportie? Is de plek waar je fietst echt gevaarlijk?

Het is verstandig om alert te zijn en voor je gemoedsrust kunnen dingen als een alarmknop of iemand appen dat je onderweg bent, helpen. Maar de angst die je erbij voelt helpt je niet echt, en ik denk dat hij erger wordt als je de 'enge' stukken gaat vermijden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Die misdaadcijfers dalen omdat politie aangiftes ontmoedigt. Toen ik slachtoffer was van identiteitsfraude moest ik hemel en aarde bewegen om aangifte te kunnen doen.
suish schreef:
20-09-2020 12:16
Die misdaadcijfers dalen omdat politie aangiftes ontmoedigt. Toen ik slachtoffer was van identiteitsfraude moest ik hemel en aarde bewegen om aangifte te kunnen doen.
Ja zie dit:

https://www.trouw.nl/binnenland/het-gat ... gle.com%2F

Er wordt wel melding gedaan maar het leidt niet vaak tot een aangifte. En daarna ook niet altijd tot een strafzaak.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
20-09-2020 12:16
Wat een verdrietig topic dit.

Aan de ene kant snap ik de angst wel, je bent alleen in het donker kwetsbaar. Aan de andere kant ik het denk ik ook belangrijk om kritisch naar je angst te kijken: is het realistisch en in proportie? Is de plek waar je fietst echt gevaarlijk?

Het is verstandig om alert te zijn en voor je gemoedsrust kunnen dingen als een alarmknop of iemand appen dat je onderweg bent, helpen. Maar de angst die je erbij voelt helpt je niet echt, en ik denk dat hij erger wordt als je de 'enge' stukken gaat vermijden.
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-09-2020 13:17
Reden: provoceren
29.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar om slachtofferschap aan aantrekkelijkheid te koppelen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
20-09-2020 12:50
Wat bizar om slachtofferschap aan aantrekkelijkheid te koppelen.
Ik denk dat die persoon zit te trollen, maar het risico op slachtoffer worden wordt door hem/haar gekoppeld aan uiterlijk
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-09-2020 12:54
Ik denk dat die persoon zit te trollen, maar het risico op slachtoffer worden wordt door hem/haar gekoppeld aan uiterlijk
Ja, maar is dat niet realistisch dan? Ik zit niet te trollen. Ik ben gewoon reëel. Kijk even naar de lustmoorden van de laatste jaren. Stuk voor stuk bijzonder knappe jonge vrouwen met een normaal tot slank postuur.

Ik heb nooit een lustmoord slachtoffer gezien dat niet bijzonder knap was.
Alle reacties Link kopieren
seikwief schreef:
20-09-2020 12:35
Er gebeurt veel, maar hele groepen vrouwen zijn gewoon veilig. Als je niet jong bent, of overdreven knap hoef je echt niet zo bang te zijn. Jonge meiden zijn helaas vaak wel kwetsbaar.

Een vriendin van mij heeft een dochter die al 20 is en ook doodsbang is om in het donker te fietsen. Het kind is ruim 1 m80 en op zijn zachtst gezegd mollig. Ik heb haar erop gewezen dat ze niets te vrezen heeft. Mannen gaan niet graag de strijd aan met een gebouw, en zeker geen gevangenisstraf riskeren voor een onaantrekkelijke vrouw. Zo heb ik het overigens niet geformuleerd hoor, ik zei niet in die bewoording dat ze dat was, maar wel dat ze haar gewicht in de strijd kon gooien en dat dan geen man zich daaraan waagt.

Begon ze keihard te huilen. Sommige vrouwen lijken het wel jammer te vinden dat ze niet innaanmerking komen.
Ik staf je even hoor. Dit is wel zo krankzinnig.
Alle reacties Link kopieren
seikwief schreef:
20-09-2020 12:35
Er gebeurt veel, maar hele groepen vrouwen zijn gewoon veilig. Als je niet jong bent, of overdreven knap hoef je echt niet zo bang te zijn. Jonge meiden zijn helaas vaak wel kwetsbaar.

Een vriendin van mij heeft een dochter die al 20 is en ook doodsbang is om in het donker te fietsen. Het kind is ruim 1 m80 en op zijn zachtst gezegd mollig. Ik heb haar erop gewezen dat ze niets te vrezen heeft. Mannen gaan niet graag de strijd aan met een gebouw, en zeker geen gevangenisstraf riskeren voor een onaantrekkelijke vrouw. Zo heb ik het overigens niet geformuleerd hoor, ik zei niet in die bewoording dat ze dat was, maar wel dat ze haar gewicht in de strijd kon gooien en dat dan geen man zich daaraan waagt.

Begon ze keihard te huilen. Sommige vrouwen lijken het wel jammer te vinden dat ze niet innaanmerking komen.
Ach, houd toch op. Ga ergens anders zitten trollen.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
20-09-2020 12:59
Ach, houd toch op. Ga ergens anders zitten trollen.
De nieuwste trol van Viva deze. Ik herken de schrijfstijl alweer, deze is niet nieuw :-D
Nogmaals dank voor alle reacties, het zijn er iets te veel om er individueel op in te gaan. Interessante discussie die is los gebarsten, naar mijn idee heeft het inderdaad niks met aantrekkelijkheid of leeftijd te maken. Ik las laatst weer een nieuwsbericht van een vrouw van 42 die in de polder bijna een busje was ingetrokken.. ik denk niet dat het uitmaakt of je een rokje of een dikke broek draagt, als ze je willen pakken ze je toch wel..
Mijn moeder heeft een vriendin die net als sommige hier zeggen van; ‘hoe groot is de kans nu dat er net als ik daar op dat stukje heide fiets een man op een veldje op mij zit te wachten?’. Tja ik weet het niet.. en bij mij gaat het trouwens ook écht om dat specifieke straatje, ik zou makkelijk drie kwartier in mijn geboorte stad naar huis fietsen (mijn zus doet dit nog steeds) vanuit de stad, dit zou ik op de een of andere manier dan weer niet eng vinden. Misschien is het ook wel dat ik niemand echt ken in onze straat. ondanks dat het wel een buurt is met veel kinderen en dan wellicht als ‘veiliger’ wordt gezien vind ik het toch geen fijn stuk.

Hoe deze angst is ontstaan weet ik niet precies, ik denk door het verhaal van een verdwijning van een meisje in deze stad. Weliswaar niet op hetzelfde stuk en ook nog eens 27 jaar geleden, het feit dat ze nooit meer gevonden is vind ik toch heel naar..
Griebus67 schreef:
20-09-2020 12:58
Ik staf je even hoor. Dit is wel zo krankzinnig.
Nou, inderdaad. Dit is echt een bizarre mening.

:-[
seikwief schreef:
20-09-2020 12:58
Ja, maar is dat niet realistisch dan? Ik zit niet te trollen. Ik ben gewoon reëel. Kijk even naar de lustmoorden van de laatste jaren. Stuk voor stuk bijzonder knappe jonge vrouwen met een normaal tot slank postuur.

Ik heb nooit een lustmoord slachtoffer gezien dat niet bijzonder knap was.

Doe niet zo achterlijk alsjeblieft.
seikwief schreef:
20-09-2020 11:58
Geloof ik meteen. Maar uit je eigen vriendenkring niet meer neem ik aan?

Mijn eigen vriendenkring is zo verstandig om voorzichtig te zijn en de risico-plekken en-tijden te vermijden.
smulrol schreef:
20-09-2020 11:46
Wat is niet waar?
Een verkrachting is sowieso niet hetzelfde als een aanranding

Een aanranding was het omdat ze net op tijd "gered"was door een toevallige voorbijganger. Een verkrachting was wel het doel.
pejeka schreef:
20-09-2020 11:35
Je bedoelt: dat ze op straat door willekeurige vreemde mannen intiem betast zijn?
Ik bedoel dat 2 vriendinnen van mijn dochter aangerand zijn op straat inderdaad. In de nachtelijke uren na het stappen. Eén van deze twee aanrandingen is uitgelopen op een daadwerkelijke verkrachting. Ze was bijna thuis en werd van haar fiets getrokken en door twee mannen aangerand waarvan 1 haar verkracht heeft. De daders zijn nooit gevonden, waarschijnlijk zeelui die weer vertrokken zijn uit de stad. Dat meisje heeft er jarenlange seksuele problemen door opgelopen. Het andere meisje idem dito maar die is de dans net op tijd ontsprongen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-09-2020 18:20
Ik bedoel dat 2 vriendinnen van mijn dochter aangerand zijn op straat inderdaad. In de nachtelijke uren na het stappen. Eén van deze twee aanrandingen is uitgelopen op een daadwerkelijke verkrachting. Ze was bijna thuis en werd van haar fiets getrokken en door twee mannen aangerand waarvan 1 haar verkracht heeft. De daders zijn nooit gevonden, waarschijnlijk zeelui die weer vertrokken zijn uit de stad. Dat meisje heeft er jarenlange seksuele problemen door opgelopen. Het andere meisje idem dito maar die is de dans net op tijd ontsprongen.
Dat is vreselijk. En ik hoop dat de daders zich ooit moeten verantwoorden.

Aanranding (als in: ongewenste aanrakingen) gebeuren echter zowel door vrouwen als mannen. Al vaak genoeg meegemaakt in een kroeg dat een meisje/vrouw tegen een man stond aan te hijgen (om het maar netjes uit te drukken) terwijl hij al een paar keer had aangegeven geen interesse te hebben. Of van achter een hand in zijn overhemd liet glijden en dan veelbetekenend zeggen: "Jee, lekkere borst heb jij, hou wel van behaard...". Of op de barkruk naast een man gaan zitten en dan schaamteloos een hand op zijn dijbeen leggen, terwijl ze haar eigen bloesje nog een knoopje extra open doet. In feite ook allemaal aanranding. En heus, lang niet alle mannen vinden dat altijd even plezierig of gewenst. Maar blijkbaar is er een idee in de samenleving ontstaan dat aanranding alleen door mannen plaatsvindt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-09-2020 18:34
Dat is vreselijk. En ik hoop dat de daders zich ooit moeten verantwoorden.

Aanranding (als in: ongewenste aanrakingen) gebeuren echter zowel door vrouwen als mannen. Al vaak genoeg meegemaakt in een kroeg dat een meisje/vrouw tegen een man stond aan te hijgen (om het maar netjes uit te drukken) terwijl hij al een paar keer had aangegeven geen interesse te hebben. Of van achter een hand in zijn overhemd liet glijden en dan veelbetekenend zeggen: "Jee, lekkere borst heb jij, hou wel van behaard...". Of op de barkruk naast een man gaan zitten en dan schaamteloos een hand op zijn dijbeen leggen, terwijl ze haar eigen bloesje nog een knoopje extra open doet. In feite ook allemaal aanranding. En heus, lang niet alle mannen vinden dat altijd even plezierig of gewenst. Maar blijkbaar is er een idee in de samenleving ontstaan dat aanranding alleen door mannen plaatsvindt.

O wat jij beschrijft geloof ik direct hoor. Seksuele intimidatie komt in alle gradaties voor.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ruikt-park

Nou, ik las dit net op het nieuws. Hier draait mijn maag echt van om.
En het was niet eens 's avonds laat of zo.
Getaway_Car_59 schreef:
21-09-2020 19:43
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ruikt-park

Nou, ik las dit net op het nieuws. Hier draait mijn maag echt van om.
En het was niet eens 's avonds laat of zo.
Ach getver. Wat vreselijk voor dat meisje.
En heftig verhaal, herfstappeltaart.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven