Bed en matras op maat maken?

10-05-2021 20:09 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kamer van 1.94m breed. Een van onze kinderen is inmiddels toe aan een 'echt' volwassen bed, en om die overdwars te zetten, scheelt dat veel ruimte. En zeker als we deze 130 cm breed maken, kan het bed nog jaren mee. Nou zijn de meeste aanbieders van dit soort producten online. Heeft iemand goede ervaringen met een prettig matrassensnijder of aanbieder of bedombouw? Of inspirerende plaatjes voor een leuke ombouw, eventueel wat verhoogd? Mijn inspiratie is na een intensieve verhuizing op. Alvast dank!
Twijfelaars zijn meen ik 120 cm breed. Is dat geen optie?
1.94 is een kort bed hoor! Ik weet niet of degene die erin moet slapen al uitgegroeid is, maar anders zou ik het niet durven.

Om nog maar niet te spreken over eventuele partners trouwens, anders heb je nog niks aan een bijna tweepersoonsbed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op swiss sense een lattenbodem van 120x190, kun je poten bij bestellen. Is dat iets?
Alle reacties Link kopieren
Of slaapbank Asarum van Ikea? Is 191 cm breed. Evt met een topper erop?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot ik ging samenwonen geslapen in een zijkamertje van 195*355 cm op een frame (door timmerman gemaakt) met lades eronder en een auping matras erop, https://www.auping.com/nl/matrassen/120x190. Lag heerlijk knus daar (ben zelf 182 cm lang).

140*190 is ook wel een gangbare maat.
madamejean wijzigde dit bericht op 10-05-2021 21:46
7.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of Hemnes van Ikea, precies 194.
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
10-05-2021 21:06
1.94 is een kort bed hoor! Ik weet niet of degene die erin moet slapen al uitgegroeid is, maar anders zou ik het niet durven.

Om nog maar niet te spreken over eventuele partners trouwens, anders heb je nog niks aan een bijna tweepersoonsbed.
Als het een meisje is blijft ze vermoedelijk wel onder de 190. En voor een partner van zou ik geen bed kopen, integendeel :-)
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
10-05-2021 21:25
Of Hemnes van Ikea, precies 194.
Dan moet je wel opletten met de plinten! Heb je 194 op de grond? Of van muur tot muur?
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
10-05-2021 21:06
1.94 is een kort bed hoor! Ik weet niet of degene die erin moet slapen al uitgegroeid is, maar anders zou ik het niet durven.

Om nog maar niet te spreken over eventuele partners trouwens, anders heb je nog niks aan een bijna tweepersoonsbed.
Die 6 centimeter maken niet zoveel uit als kind niet al te lang is/gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
10-05-2021 21:26
Dan moet je wel opletten met de plinten! Heb je 194 op de grond? Of van muur tot muur?

Haal je de plinten eraf.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
10-05-2021 21:25
Of Hemnes van Ikea, precies 194.
Ja? Ik heb die laatst bekeken en de buitenmaat van die bedden is best groot juist dacht ik
Alle reacties Link kopieren
Het bed staat in de opslag, dus ik kan het niet nameten, maar ik meende dat hij 194 was. Voor de zekerheid zou ik hem even nameten als het je wat lijkt.
Alle reacties Link kopieren
In de Hemnes bedbank past toch een gewoon matras van 2 meter lang?
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
10-05-2021 21:33
Het bed staat in de opslag, dus ik kan het niet nameten, maar ik meende dat hij 194 was. Voor de zekerheid zou ik hem even nameten als het je wat lijkt.
Op de IKEA site staat hij als 209 cm lang :-)
Alle reacties Link kopieren
Echt? Dan zou de ombouw 9,5 cm per kant zijn, want de matras is maar 190. Dat lijkt me niet kloppen bij het bed. Ik ga even zoeken...
Alle reacties Link kopieren
200cm zie ik. Okee, negeer me maar, ik ga even in een hoekje chips eten 🙈
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
10-05-2021 21:44
200cm zie ik. Okee, negeer me maar, ik ga even in een hoekje chips eten 🙈
Eet smakelijk! En jammer, had anders handig in een nis gepast :)
Mijn man heeft een hoogslaper getimmerd die precies zo'n ruimte opvult. Is dus maximaal 195 cm ofzo. Met het oog op groei is de bodem 120 cm breed.

Maar dat is nu nog niet nodig (zoon is nu 1.52 cm), dus er ligt een auping spiraalbodem van 80cm breed op plus een matras van 80 cm breed. De strook ernaast is betimmerd als een soort nis/bureau plank waar mijn zoon dingen in kan leggen en op zetten (ventilator, wekker, strips, drinken). Daardoor voelt het voor hem als een lekker veilig huisje: de muren boven zijn matras hebben we met plakhout afgewerkt om dat effect te vergroten. Hij heeft aan een korte zijde van het bed een raam: daar loopt dus het bed voor langs: vanuit zijn bed heeft hij nog een klein deel vh raam over om naar buiten te kijken. Als hij groter wordt, halen we de houten nis weg en kunnen we er een twijfelaarmatras op leggen zodat hij diagonaal kan slapen.

Ik ben zelf 1.79, maar ik vind het nu te krap om permanent zo te slapen. Heb er wel incidenteel een nachtje geslapen (zoon ziek in ons bed naast papa), maar als buikslaper strek je je voeten helemaal uit, en dan ben je langer.
Ons matras van natuurlatex was trouwens gewoon 2.00 m , geloof ik. Gekocht in het vorige huis. Maar die latex is wel soepel, dus daar hoefde niets van af.

Mijn zoon vind het nu prachtig; hoogte er onder is ca 1.60 ofzo. Hij kan nu nog rechtop staan en heeft er een klein bureautje voor het raam en een aantal rekken met Lego staan.
Ik heb vorig jaar een bed laten maken via beddenopmaat.nl

Ik ben erg tevreden, het is een mooi stevig bed. Wel zelf afmonteren en in de beits zetten
MadameJean schreef:
10-05-2021 21:25
Als het een meisje is blijft ze vermoedelijk wel onder de 190. En voor een partner van zou ik geen bed kopen, integendeel :-)

Als je ligt, heb je meer ruimte nodig dan je staand lang bent. Met 188 vind mijn man en bed van 200 voor dagelijks te kort. Wij hebben dus 210 gekocht. In de vouwwagen hangen zijn voeten altijd een stukje over de rand, maar als daar een muur is kan dat dus niet.

Onze dochter heeft alles kind in mijn puberbed geslapen. Destijds was 190 voor bedden heel normaal. Dochter is 175 en heeft nu 200 lengte zonder hoog voeteneind.
MadameJean schreef:
10-05-2021 21:25
Als het een meisje is blijft ze vermoedelijk wel onder de 190. En voor een partner van zou ik geen bed kopen, integendeel :-)
Ik ben met 1.78 al te lang voor bepaalde bedden. Je ligt normaal gesproken niet met je hoofd strak tegen het hoofdeinde. En voor partner van, zoals ik al zei: anders heb je nog niks aan een bijna tweepersoonsbed.
HennieHen schreef:
10-05-2021 21:27
Die 6 centimeter maken niet zoveel uit als kind niet al te lang is/gaat worden.
Vandaar dat ik vroeg of het kind al uitgegroeid was :idee:
Alle reacties Link kopieren
Voor iemand die niet zo groot is is het niet erg. Maar voor de meeste puberjongens wel. Mijn vriend is 1.86 en niet eens overdreven groot. Maar mijn bed is 2.10. En dat heeft hij echt nodig want buikslaper. en dus voeten in de lengte ook. In een 2.00 bed met hoofd en voeteneind zou hij dus echt 'ingeklemd' slapen. Lijkt me geen pretje en een soort doodskist ervaring. Je ligt nooit met je hoofd helemaal tegen de muur aan. Daar zit al 15 centimeter ruitmte tussen minimaal.

Maar voor een meisje laten we zeggen zoals ik, met mijn 1.70... Ach voor mij zou het prima kunnen.

Maar goed, we gaan ervan uit dat het nog een tijdje duurt voor het kind op de 1.85 zit als het dat al komt natuurlijk. Ik zou gewoon even gaan googelen naar op maat gemaakte bedden denk ik. Ik heb er geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Het gaat om een 6jarig meisje. Het zou kunnen dat ze 1.80m wordt later maar zelf ben ik vrij klein. Mijn man is 1.95 en slaapt net als de kinderen als een bolletje :-D . Hij zou bij wijze van nog steeds in een peuterbed passen. Maar als ze het uiteindelijk te kort vindt, gaan we tzt iets anders verzinnen.

MadameJean, goed om je ervaring te horen. 140 lijkt me ook wel leuk, de zusjes kruipen graag 's ochtends bij elkaar in bed.

Ladida, ook bedankt voor de tips! Bij een slaapbank ben ik altijd bang dat het matras niet goed is, maar hoeft niet zo te zijn natuurlijk. De slaapfauteuilles van Ikea zijn inderdaad 1.88-1.90m lang maar die vind ik niet zo geschikt, wel heel leuk als logeerbed!

Maree, ik denk inderdaad dat het verschilt per persoon wanneer een bed te klein aanvoelt. Dat is dus afwachten bij haar. Ik heb zelf een tweetal jaren gewerkt in een land waar de bedmaat 1.80m is en dat was enorm wennen, maar wende ook vrij snel. En hier gaat het om een verschil van max 6 cm inderdaad, van muur tot muur is het 1.96m maar voor de ombouw heb je toch ook wat ruimte nodig. Het is ook nog een idee om de matras echt van muur tot muur te laten komen, dan heb je wel maximale lengte.

Blijmetmij, ik moest je reactie een paar keer lezen maar nu heb ik beeld, wat een goed plan! Voor dochter is dat zeker ook een idee, al wil ze liever niet te hoog liggen. Ik ga het eens bekijken, schetsen en opmeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven