Bemoeien / betutteling

03-11-2025 11:10 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit even van me af schrijven. Vind het zo stom.

Sinds vorig jaar hebben onze kliko's een chip. Alledrie, de GFT en de PMD bak betaal ik (nog) niet extra voor, maar voor de restbak komt er per leging nog eens bijna een tientje bovenop de afvalheffing.

Ik heb zeer weinig restafval, misschien twee kleine vuilniszakjes per maand, dus elke maand laten legen kan niet uit, maar maanden opsparen vind ik goor.
Mijn buurvrouw zet 'm wel elke maand of zelfs 2 x per maand aan de weg, en omdat zij vaak bij mij eet, mogen mijn vuilniszakken bij haar kliko in, als een soort tegenprestatie ofzo.

Nu komt het : ik kreeg van de gemeente een brief, dat ik dit jaar mijn kliko niet of weinig had aangeboden voor leging. Dat afval dumpen verboden is, en dat het consequenties kan hebben.

En nu voel ik mij betutteld, er wordt blijkbaar vanuit gegaan dat ik mijn afval illegaal dump, ik ben helemaal niet gediend van dit soort controle en bemoeienis.

Ja, er zijn veel ergere dingen, weet ik, maar dit voelt gewoon lullig, onterecht en stom.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Ik snap dat het oneerlijk en betuttelend voelt. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een algemene brief is die automatisch verstuurd wordt naar aanleiding van het aantal keer dat je kliko is geleegd.
Koffiezetapparaat schreef:
03-11-2025 15:03
Ik snap dat het oneerlijk en betuttelend voelt. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een algemene brief is die automatisch verstuurd wordt naar aanleiding van het aantal keer dat je kliko is geleegd.
Dat denk ik ook.
Iets van:
aantal ledigingen in de afgelopen 12 maanden < 1 -> dumpbrief of zo. Het is ook niet onwaarschijnlijk dat er gekeken wordt naar de gemiddelden in de wijk. Als die gemiddeld op 15 uitkomt, dan is 1 of 2 al heeeeeeel erg uit de maat. Als die gemiddeld 2-3 is, dan is 1 nog plausibel bij een klein huishouden.
Maar nul/0 is erg afwijkend.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Koffiezetapparaat schreef:
03-11-2025 15:03
Dat zal allemaal wel, maar ook die standaard brief is ooit door een gemeente-ambtenaar bedacht. En het zou fijn zijn als ook gemeente-ambtenaren begrijpen dat je niet erg ver komt met geïnstitutionaliseerd wantrouwen.
"Walchelijk!"
In dierbare herinnering aan Viola Holt, 1949-2025
Lady*Voldemort schreef:
03-11-2025 15:07
Dat zal allemaal wel, maar ook die standaard brief is ooit door een gemeente-ambtenaar bedacht. En het zou fijn zijn als ook gemeente-ambtenaren begrijpen dat je niet erg ver komt met geïnstitutionaliseerd wantrouwen.
Tja, wellicht zitten er wel mensen bij die schrikken van zo'n brief omdat ze hun troep dumpen.
Als dat voor TO niet geld, gooi je de brief gewoon weg en klaar ben je

Altijd maar weer dat negatieve gezeur..
noas_1993 schreef:
03-11-2025 15:18
Tja, wellicht zitten er wel mensen bij die schrikken van zo'n brief omdat ze hun troep dumpen.

Ik vind dat gemeente loopt te zeuren
noas_1993 schreef:
03-11-2025 15:18

Ik gok erop dat de meeste troepdumpers echt niet schrikken van zo'n brief hoor, die zullen hooguit wat beter uit gaan kijken dat ze niet worden betrapt.
"Walchelijk!"
TinyTiny schreef:
03-11-2025 15:21
Ik vind dat gemeente loopt te zeuren
Wie denk je dat die gedumpte troep op moet ruimen?
Dat zal vast de reden zijn van zo'n brief. ;-)
Lady*Voldemort schreef:
ik zie het niet als wantrouwen. En ook niet als dreigement (je latere post).
Het is ter informatie. Gewoon een formaliteit, maar mogelijk ook nodig voor als er wel verdere stappen nodig zijn.
Misschien mogen ze geen sanctie opleggen als er niet eerst schriftelijk geïnformeerd is.
Pelle schreef:
03-11-2025 15:48
Het is ter informatie. Gewoon een formaliteit, maar mogelijk ook nodig voor als er wel verdere stappen nodig zijn.
Misschien mogen ze geen sanctie opleggen als er niet eerst schriftelijk geïnformeerd is.
Daar zat ik ook aan te denken...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dank voor alle reacties, ik ben mijn ergernis in ieder geval kwijt 😁

Brief is inmiddels gebruikt om de kachel mee aan te maken, ik heb nog even gespeeld met het idee om een mail te sturen naar de gemeente, maar denk dat ik het voor nu maar zo laat.
dianaf schreef:
03-11-2025 14:39
Inderdaad. Niet op reageren. Waarom zou je ze wijzer maken dan nodig is?

En... misschien vergezocht... misschien is het een keer door iemand gesignaleerd dat TO afval in de bak van een ander doet? En diegene TO herkende of zo?
Ik kan mij voorstellen als het legen van zo'n container zo duur is, dat er dan mensen zijn die hun eigen zak in de bak van een anders stoppen. En ik denk dat dit technisch gezien ook dumpen is.
😳
Dit zien mensen mij wel eens doen, denk ik. Maar ze zien me sowieso veel bij de buurvrouw, ik zorg voor haar.
Dat er dan mensen zijn die dat gaan melden / verklikken vind ik ook heel stom.
Elisha schreef:
03-11-2025 16:07
😳
Dit zien mensen mij wel eens doen, denk ik. Maar ze zien me sowieso veel bij de buurvrouw, ik zorg voor haar.
Dat er dan mensen zijn die dat gaan melden / verklikken vind ik ook heel stom.
Natuurlijk is dat stom en raar. Realistisch gezien is het niet heel waarschijnlijk. Maar je zult net maar iemand treffen die te weinig omhanden heeft.
En in werkelijkheid, stel dat iemand dit wel heeft gemeld, dan is het natuurlijk nog geen bewijs of zo. Mocht iemand (toezichthouder/BOA of whatever) je aanspreken op het moment dat je het wel doet, dan kun je altijd verwijzen naar de buurvrouw. ;-)

Het is niet zo spannend.
Pelle schreef:
03-11-2025 15:48
Waar willen ze dan een sanctie voor opleggen? Voor het niet laten legen van een container?

En natuurlijk mogen ze een sanctie opleggen als ze je op heterdaad betrappen bij het dumpen van afval, daar hoeven ze je echt niet eerst een brief over te sturen hoor. Ze moeten echter wel bewijzen hebben, en in het geval van TO hebben ze die bewijzen niet dus dan zijn die onderhuidse beschuldingingen nergens voor nodig. Ik zou er als ik TO was dus zeker wel een mailtje aan wagen want het is echt een heel nare manier van omgaan met je inwoners.
"Walchelijk!"
noas_1993 schreef:
03-11-2025 15:26
Wie denk je dat die gedumpte troep op moet ruimen?
Dat zal vast de reden zijn van zo'n brief. ;-)
En dan maar brieven sturen naar iemand die daar niets mee te maken heeft?
TinyTiny schreef:
03-11-2025 17:53
En dan maar brieven sturen naar iemand die daar niets mee te maken heeft?
En wat voor brieven.

Voor hetzelfde geld levert iemand nooit restafval in omdat ie geen geld heeft om eten (en het bijbehorende plastic) te kopen, maar ze zullen echt geen brief sturen met de vraag of de niet-inleveraar soms hulp nodig heeft.Of TO is zo iemand die alles bij de boer haalt in zelf genaaide katoenen zakjes, kan ook nog. En in plaats van dat ze dan een brief sturen met hulde aan het feit dat zij nooit plastic inlevert en of ze een keer met haar om de tafel mogen hoe ze dat voor elkaar krijgt sturen ze haar een brief met de mededeling dat ze vast illegaal dumpt en dat daar harde sancties op gaan volgen.

Raar gedoe.
"Walchelijk!"
Ik zou hier ook echt een beetje pissig om worden. En ook kijken of dit wel mag. Ik vin het wel gek. Ze moeten natuurlijk mijn persoonsgegevens verwerken om bij te houden hoeveel ik moet betalen. Maar of ze die gegevens ook mogen gebruiken om dit soort brieven te versturen vraag ik. mij wel af.

Daar worden geloof ik dus hele factsheets en stappenplannen voor geschreven waaruit het volgens mij wel kan, maar wel onder voorwaarden.
https://vang-hha.nl/aan-de-slag/privacy ... valbeheer/
Geachte zonnestraaltjes, schatteboutjes en honneponnetjes,

Vol verbazing las ik uw brief.
Eerder dan dit wantrouwen had ik complimenten verwacht voor het reduceren van mijn afval en het vermijden van stankoverlast door samen te werken met mijn buurvrouw (ook nog participerend en sociaal).

Het is vervelend voor u dat u zo negatief in het leven staat, daarom laat ik u weten dat uw wantrouwen ongegrond is en ook niet gewaardeerd wordt.

Desondanks alsnog met vriendelijke groet,

Mevrouw de Pleurtopmetjenegativiteit.
Zonnetjeslaan 44 (<— vieren!)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lady*Voldemort schreef:
Ter kennisgeving aannemen en brief weggooien.
Lady*Voldemort schreef:
03-11-2025 18:02
En wat voor brieven.

Voor hetzelfde geld levert iemand nooit restafval in omdat ie geen geld heeft om eten (en het bijbehorende plastic) te kopen, maar ze zullen echt geen brief sturen met de vraag of de niet-inleveraar soms hulp nodig heeft.Of TO is zo iemand die alles bij de boer haalt in zelf genaaide katoenen zakjes, kan ook nog. En in plaats van dat ze dan een brief sturen met hulde aan het feit dat zij nooit plastic inlevert en of ze een keer met haar om de tafel mogen hoe ze dat voor elkaar krijgt sturen ze haar een brief met de mededeling dat ze vast illegaal dumpt en dat daar harde sancties op gaan volgen.

Raar gedoe.
Mja. Die brief kan zeker een stuk genuanceerder, misschien toch maar eentje terugschrijven, met tips 😁

Ik haal inderdaad wel veel uit eigen moestuin, en bij de boerderijwinkels in de buurt, en ik heb inderdaad veel zelfgenaaide spullen.
Maar, mijn PMD-kliko zit ook gewoon halfvol elke maand, en mijn groenbak ook.
feow schreef:
03-11-2025 18:48
Geachte zonnestraaltjes, schatteboutjes en honneponnetjes,

Vol verbazing las ik uw brief.
Eerder dan dit wantrouwen had ik complimenten verwacht voor het reduceren van mijn afval en het vermijden van stankoverlast door samen te werken met mijn buurvrouw (ook nog participerend en sociaal).

Het is vervelend voor u dat u zo negatief in het leven staat, daarom laat ik u weten dat uw wantrouwen ongegrond is en ook niet gewaardeerd wordt.

Desondanks alsnog met vriendelijke groet,

Mevrouw de Pleurtopmetjenegativiteit.
Zonnetjeslaan 44 (<— vieren!)
Hear, hear! Inspiratie, ik krijg er toch wel zin in om er een brief aan te wagen!
Er speelt mogelijk ook nog iets anders waarom de gemeente een brief stuurt en dat heet de Diftar paradox:

De diftar-paradox is de situatie waarbij gemeenten in de problemen komen omdat inwoners dankzij de succesvolle invoering van diftar (gedifferentieerde tarieven) zo goed hun afval scheiden, dat de inkomsten uit de afvalstoffenheffing te laag worden om de kosten te dekken. Het variabele deel van de heffing is gebaseerd op de hoeveelheid restafval die huishoudens aanbieden, wat betekent dat er minder wordt ingezameld dan begroot, waardoor de gemeente minder inkomsten genereert.

Uitleg
Diftar: Een afvalsysteem waarbij de afvalstoffenheffing is opgebouwd uit een vast deel en een variabel deel. Dit variabele deel is afhankelijk van de hoeveelheid restafval die een huishouden aanbiedt.

De paradox: Door goed afval te scheiden, bieden huishoudens minder restafval aan en betalen ze minder. De gemeente loopt hierdoor echter inkomsten mis, omdat de budgettering (deels) is gebaseerd op de verwachte hoeveelheid restafval.

Gevolg: Gemeenten kunnen in financiële problemen komen en hun begroting kan tekorten vertonen, ook al is dit een gevolg van het succes van hun afvalbeleid.

Oplossingen: Gemeenten moeten de tarieven en begrotingen nauwkeuriger afstemmen, mogelijk door de kosten meer te spreiden over het vaste tarief, en inwoners goed informeren om te voorkomen dat de publieke perceptie negatief wordt.
Lady*Voldemort schreef:
03-11-2025 16:53
Waar willen ze dan een sanctie voor opleggen? Voor het niet laten legen van een container?

En natuurlijk mogen ze een sanctie opleggen als ze je op heterdaad betrappen bij het dumpen van afval, daar hoeven ze je echt niet eerst een brief over te sturen hoor. Ze moeten echter wel bewijzen hebben, en in het geval van TO hebben ze die bewijzen niet dus dan zijn die onderhuidse beschuldingingen nergens voor nodig. Ik zou er als ik TO was dus zeker wel een mailtje aan wagen want het is echt een heel nare manier van omgaan met je inwoners.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat TO niks verkeerd doet.
Dus uiteraard gaan ze haar geen sanctie opleggen.

Ze beschuldigen haar helemaal nergens van. Ze sturen iedereen een brief die niet of zelden zijn kliko laat ledigen. Er zijn echt wel mensen die als ze worden betrapt hun afval ergens anders te dumpen, zeggen dat ze niet wisten dat het niet mocht. Die kunnen ze dan wijzen op de brief.
Star⁴ schreef:
03-11-2025 18:54
Ter kennisgeving aannemen en brief weggooien.
Ja, zo simpel is het.
dianaf schreef:
03-11-2025 14:39
Inderdaad. Niet op reageren. Waarom zou je ze wijzer maken dan nodig is?

En... misschien vergezocht... misschien is het een keer door iemand gesignaleerd dat TO afval in de bak van een ander doet? En diegene TO herkende of zo?
Ik kan mij voorstellen als het legen van zo'n container zo duur is, dat er dan mensen zijn die hun eigen zak in de bak van een anders stoppen. En ik denk dat dit technisch gezien ook dumpen is.
Nee gelukkig is dat niet zo. Dumpen van afval is het onbeheerd en onrechtmatig achterlaten van afval. TO heeft toestemming van de buurvrouw dus is per definitie niet onrechtmatig bezig.
Solsol schreef:
03-11-2025 21:21
Nee gelukkig is dat niet zo. Dumpen van afval is het onbeheerd en onrechtmatig achterlaten van afval. TO heeft toestemming van de buurvrouw dus is per definitie niet onrechtmatig bezig.
Ik had het over de mensen die zonder toestemming dus hun afvalzak in de container van een ander gooien. Je kunt aan iemand niet zien of ze wel of geen toestemming hebt. Of dat het misschien gewoon je eigen bak is. :-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven