Ben ik VERPLICHT om mijn meter te vervangen?(zonnepanelen)

20-06-2018 17:23 61 berichten
Ik heb zonnepanelen.
Een tijdje geleden ontving ik een brief van enexis dat ik een gratis slimme meter krijg. Leuk denk je, maar na een rondje google en een telefoontje met de meneer van enexis zelf heb ik de slimme meter geweigerd.

Daarna krijg ik nog een brief van enexis dat mijn meter niet geschikt is voor saldering.
Ben ik verplicht om mijn meter te vervangen?
Ik heb nml meteen gebeld en die meneer die ik aan de telefoon kreeg gaf me groot gelijk aangezien je na 2020 veel minder geld terug krijgt voor de stroom die je oplevert.
Daarmee snij je jezelf in de vingers.
Maar ik kan er te weinig inhoudelijks over op het internet terug vinden. Bovendien heeft ons hele blok wel die slimme meter (laten plaatsen) en tevens zonnepanelen.

We hebben ongeveer hetzelfde stroomverbruik als in het vorige huis waar we ook zonnepanelen hadden.
Ik ga er vanuit dat het bedrijf dat de zonnepanelen plaatst checkt of de meter ook geschikt is voor teruglevering.
Enexis zegt dat wij onze meter MOETEN vervangen. We krijgen zelfs een vrij opdringerige herinneringsbrief.
Wat ik weet is dat slimme meters helemaal niet zo slim zijn.
Zijn we verplicht om de meter die we nu hebben te vervangen? Ik wil nml helemaal geen slimme meter maar ik wil weten of ik verplicht ben er eentje te nemen. Aangezien de brieven die wij ontvangen dit wel claimen en bovendien, ik citeer, staat er in koeienletters: UW HUIDIGE METER IS NIET GESCHIKT VOOR TERUGLEVERING.

'Geen vergoeding voor teruglevering'
Om het volledige rendement van uw zonnepanelen te halen is het noodzakelijk dat uw electriciteitsmeter teruglevering registreert (volgens mij is dit alleen maar in Enexis zijn voordeel)
Uw huidige meter kan dit niet (hoezo, ik heb net bij overstappen naar een andere energieleverancier een sloot aan geld terug gekregen en bovendien hebben wij dezelfde meter - geen slimme- als in het vorige huis waar wij evenveel zonnepanelen hadden)
Waardoor u geen financiele vergoeding van uw energieleverancier kunt krijgen voor teruglevering. Enexis vervangt gratis uw meter zodat u geen geld misloopt (en dit is het punt waarover ik geen goed gevoel heb)


Details:
We hebben een Schlumberger SIR2E.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:37
Dat kan die wel. Hij kan niet een negatief saldo hebben. Maar als jij duizend gebruikt en je wekt 250 op staat onze meter op 750. Slimme meters registreren zowel die 1000 als die 250. Voor die 250 krijg je drie keer zo weinig als je voor die 1000 hebt betaald (per kilowatuur)
Ik denk niet dat ie het kan. Maar het hangt natuurlijk wel af van het moment van de dag dat je energie gebruikt en opwekt. Stel dat je op hetzelfde moment 10 kW aan het gebruiken bent, maar je levert 2 kW op, dan registreert je meter dus maar een verbruik van 8 W (want de andere 2 gaan linea recta van je zonnepanelen naar het ding dat stroom verbruikt). Maar als je op het ene moment 10 kW gebruikt, en op een ander moment op de dag 0 kW gebruikt maar 2 kW opwekt, dan gaat die 2 kW dus terug het elektriciteitsnet in. Maar jouw meter (die Schlumberger) kan dat (zo te zien) niet registreren, dus daar zie je dan geen geld voor terug.
Maar goed, officieel is het niet verplicht.

Kijk eens op de site van Vereniging Eigen Huis, vind je vanzelf je antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, niet verplicht. Wij hebben nog gewoon een ouderwetse meter, en die draait gewoon terug bij mooi zonnig weer.

Wij hebben totaal geen zin om de energieleverancier, en iedereen die mee kan kijken op het internet, inzichten te geven over ons stroomverbruik. Het is allemaal niet zo veilig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nee, je bent niks verplicht. Wij hebben hem ook geweigerd. Google maar eens op Radar en slimme meter. Het is alleen voor de energieleverancier slim.
Laat je niet imponeren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Habbekratz schreef:
20-06-2018 17:40
https://www.zonnepanelen.net/slimme-met ... _cookies=1

De salderingsregeling is een regeling die van toepassing is tot en met 2020. Het houdt in dat u uw eigen verbruik kunt verrekenen met opgewekte zonne-energie. Als de zon schijnt levert u terug en als het donker is gebruikt u diezelfde stroom. Dat wordt dan tegen elkaar weggestreept. Na 2023 is het nog uiterst onzeker wat er met die regeling gaat gebeuren. Het zou best eens kunnen zijn dat de salderingsregeling wordt afgeschaft of beperkt, althans dat heeft minister Kamp op 2 juni 2014 in de tweede kamer al laten doorschemeren. In dat geval krijgt u geen of minder geld voor teruggeleverde kilowatturen op zonnige dagen. En dan kunt u beter een analoge meter hebben die terug kan tellen. Er kan dan door de netbeheerder namelijk niet precies geregistreerd worden of en wanneer er elektriciteit teruggeleverd wordt en later weer verbruikt is. Ze weten immers alleen de meterstanden die u zelf doorgeeft. En zodoende kunt u met een analoge meter altijd blijven salderen, ook als de salderingsregeling is afgeschaft!
Dat snap ik, onze meter kan salderen.
Maar blijft de vraag overeind:
BEN IK VERPLICHT EEN ANDERE METER AAN TE SCHAFFEN?
Alle reacties Link kopieren
Als ik nog geen slimme meter had (heb ook zonnepanelen) dan zou ik die zeker liever niet laten vervangen. Of ze het kunnen verplichten weet ik niet zeker.

Hier staat dat je de slimme meter kunt weigeren:
https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... imme-meter

Op Tweakers zijn hier trouwens meerdere topics over.
Dankjullie wel. We hebben idd al veel gevonden op het net maar omdat enexis heel dwingend is met zijn: je moet en je loopt geld mis, werd ik toch wel een beetje zenuwachtig.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je bent niet verplicht om een andere meter te nemen.

Wanneer jij een meter hebt welke wel gewoon terugdraait op het moment dat je aan het net levert (en er zijn genoeg van die meters) maar die dit niet registreert (wat een moderne meter wel doet) kan het ook zeker in je voordeel werken wanneer je straks nog maar 1/3 terug krijgt van de prijs welke je zelf betaalt.
Niet geschoten is altijd mis
We hebben het, even voor de duidelijkheid niet over het plaatsen van een SLIMME meter maar het vervangen van mijn meter in zijn algemeenheid. Want ik vrees dat er geen andere optie meer is dan een slimme meter als ik onze analoge meter laat vervangen. Die vraag is of dat moet. Of ik al deze brieven gewoon als niet verzonden mag beschouwen. Ik heb nml achteraf geen zin in gedoe of het mislopen van geld.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 17:55
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:52
Dankjullie wel. We hebben idd al veel gevonden op het net maar omdat enexis heel dwingend is met zijn: je moet en je loopt geld mis, werd ik toch wel een beetje zenuwachtig.
Zij lopen geld mis ja :-D
spraakwater schreef:
20-06-2018 17:54
Zij lopen geld mis ja :-D
Precies wat ik dacht!
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 17:33
Ik lever helemaal niet GRATIS terug, ik lever het nu terug voor het tarief waar ik het ook voor inkoop.
En dat is nu het probleem waar die energie en netbeheerders mee zitten.

In het afname tarief zit namelijk ook verrekend wat het kost om het netwerk, het koperdraad dat door alle straten loopt tot aan de energiecentrale, kost in onderhoud, instandhouding en afbetaling. Dus een groot deel van de kosten die jij betaald per kW verbruik betaald voor die 'slijtage'. Die slijtage is er dus ook wanneer jij effectief levert aan het net ipv dat jij afneemt, maar dan worden die kosten dus niet in rekening gebracht terwijl die kosten er nog steeds zijn.

Wat zo'n energie bedrijf ook kan doen is de energie kosten los berekenen en dan vaste aansluit kosten in rekening brengen, dat doen ze al natuurlijk, want zelfs al gebruik je niets aan energie, het feit dat het netwerk naar jouw woning aanwezig is en dus onderhouden wordt, kost geld dus die vaste aansluit kosten. Daarna wordt men verder dus belast op verbruik. Verbruik jij meer, dan belast jij het netwerk meer, dus draag je meer bij in de onderhoudskosten daarvan t.o.v. iemand die weinig of geen gebruik maakt van het netwerk. Deze balans gaat dus mank op het moment dat afnemers ineens gaan toeleveren, want dan "draait die meter de andere kant op" en wordt het netwerk nog steeds gebruikt zonder dat iemand daar voor betaald.

Zo'n nieuwe meter houdt dan dus ook rekening met hoeveel men terug levert aan het netwerk en brengt daarvoor dus ook netwerkkosten in rekening.


Dus ben je het verplicht, Nee. Maar door het niet te doen is het energiebedrijf gerechtigd om een inschatting te maken van jouw belasting van het netwerk door levering en jouw dat in rekening te brengen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Sorry als je dit al duidelijk hebt gemaakt, maar lopen jouw meterstanden nu achteruit? Dus als je niets verbruikt maar wel energie opwekt, gaat de meterstand dan naar beneden?

Je hebt het over de digitale variant van een ferrarismeter, maar een ferrarismeter is nooit digitaal. Je hebt op een ferraris, die terugdraait of een digitale die dat meestal niet doet.

Als dat niet zo is, dan krijg je op dit moment ook geen vergoeding voor de energie die je opwekt maar niet meteen zelf verbruikt. Dat wordt dan nergens geregistreerd.

Nogmaals: je bent niets verplicht, maar het is natuurlijk zonde als je geld misloopt door onduidelijkheid over meters (van o.a. Enexis).
jaw schreef:
20-06-2018 17:56
En dat is nu het probleem waar die energie en netbeheerders mee zitten.

In het afname tarief zit namelijk ook verrekend wat het kost om het netwerk, het koperdraad dat door alle straten loopt tot aan de energiecentrale, kost in onderhoud, instandhouding en afbetaling. Dus een groot deel van de kosten die jij betaald per kW verbruik betaald voor die 'slijtage'. Die slijtage is er dus ook wanneer jij effectief levert aan het net ipv dat jij afneemt, maar dan worden die kosten dus niet in rekening gebracht terwijl die kosten er nog steeds zijn.

Wat zo'n energie bedrijf ook kan doen is de energie kosten los berekenen en dan vaste aansluit kosten in rekening brengen, dat doen ze al natuurlijk, want zelfs al gebruik je niets aan energie, het feit dat het netwerk naar jouw woning aanwezig is en dus onderhouden wordt, kost geld dus die vaste aansluit kosten. Daarna wordt men verder dus belast op verbruik. Verbruik jij meer, dan belast jij het netwerk meer, dus draag je meer bij in de onderhoudskosten daarvan t.o.v. iemand die weinig of geen gebruik maakt van het netwerk. Deze balans gaat dus mank op het moment dat afnemers ineens gaan toeleveren, want dan "draait die meter de andere kant op" en wordt het netwerk nog steeds gebruikt zonder dat iemand daar voor betaald.

Zo'n nieuwe meter houdt dan dus ook rekening met hoeveel men terug levert aan het netwerk en brengt daarvoor dus ook netwerkkosten in rekening.


Dus ben je het verplicht, Nee. Maar door het niet te doen is het energiebedrijf gerechtigd om een inschatting te maken van jouw belasting van het netwerk door levering en jouw dat in rekening te brengen.
Ik snap wat je zegt maar de stroom die ik opwek verkopen zij gewoon weer.
En daarin zit dan de kosten voor het netwerk.
ZoeyMaar schreef:
20-06-2018 18:00
Sorry als je dit al duidelijk hebt gemaakt, maar lopen jouw meterstanden nu achteruit? Dus als je niets verbruikt maar wel energie opwekt, gaat de meterstand dan naar beneden?

Je hebt het over de digitale variant van een ferrarismeter, maar een ferrarismeter is nooit digitaal. Je hebt op een ferraris, die terugdraait of een digitale die dat meestal niet doet.

Als dat niet zo is, dan krijg je op dit moment ook geen vergoeding voor de energie die je opwekt maar niet meteen zelf verbruikt. Dat wordt dan nergens geregistreerd.

Nogmaals: je bent niets verplicht, maar het is natuurlijk zonde als je geld misloopt door onduidelijkheid over meters (van o.a. Enexis).
Onze meter wordt beschreven als de digitale variant van de ferrarismeter.

Oke dat zou best kunnen. Hoe werkt dit dan precies. Ik vind dit wel interessant.
ZoeyMaar schreef:
20-06-2018 18:00
Sorry als je dit al duidelijk hebt gemaakt, maar lopen jouw meterstanden nu achteruit? Dus als je niets verbruikt maar wel energie opwekt, gaat de meterstand dan naar beneden?

Je hebt het over de digitale variant van een ferrarismeter, maar een ferrarismeter is nooit digitaal. Je hebt op een ferraris, die terugdraait of een digitale die dat meestal niet doet.

Als dat niet zo is, dan krijg je op dit moment ook geen vergoeding voor de energie die je opwekt maar niet meteen zelf verbruikt. Dat wordt dan nergens geregistreerd.

Nogmaals: je bent niets verplicht, maar het is natuurlijk zonde als je geld misloopt door onduidelijkheid over meters (van o.a. Enexis).
Ik heb eigenlijk geen idee want ik kan bijna niks online vinden over onze meter. Kan je mij hier meer over vertellen?
Medewerker van Essent was het overigens met ons eens dat een slimme meter plaatsen niet in ons voordeel was.
Dus ik ben benieuwd naar het hele ferraris verhaal
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 18:05
Onze meter wordt beschreven als de digitale variant van de ferrarismeter.

Oke dat zou best kunnen. Hoe werkt dit dan precies. Ik vind dit wel interessant.
Wacht eens op een mooie, zonnige middag, zet zoveel mogelijk elektriciteitsvreters in je huis uit (in ieder geval wasmachine, droger, elektrische boiler, en verder zoveel als praktisch mogelijk), en hou je meter in de gaten. Loopt ie terug? Of blijft ie stil staan?
Carooo1985 schreef:
20-06-2018 18:09
Wacht eens op een mooie, zonnige middag, zet zoveel mogelijk elektriciteitsvreters in je huis uit (in ieder geval wasmachine, droger, elektrische boiler, en verder zoveel als praktisch mogelijk), en hou je meter in de gaten. Loopt ie terug? Of blijft ie stil staan?
Kijk, goeie tip!
Carooo1985 schreef:
20-06-2018 18:09
Wacht eens op een mooie, zonnige middag, zet zoveel mogelijk elektriciteitsvreters in je huis uit (in ieder geval wasmachine, droger, elektrische boiler, en verder zoveel als praktisch mogelijk), en hou je meter in de gaten. Loopt ie terug? Of blijft ie stil staan?
Kijk, goeie tip!
Alle reacties Link kopieren
Ook wij hebben de slimme meter 2 jaar geleden geweigerd.
Mijn broer werkt al jaren in de gaswereld en die had het ons met klem afgeraden.
Hij vertelde toen al dat je over een aantal jaren minder geld zou krijgen voor het terug leveren, dit was toen nog niet zo algemeen bekend, maar hij wist het al wel dat dit eraan zat te komen.
Ik heb Enexis gebeld en gezegd dat ik de meter weiger, tuurlijk probeerden zij mij over te halen, maar ik bleef standvastig en heb geweigerd.

Wij hebben gewoon een oude meter en deze draait terug.
Mocht er toch nog een slimme meter moeten komen omdat deze oude stuk is...dan kost mij dat 125 euro.
Tot die tijd hou ik fijn mijn oude meter en weten ze niet precies wat ik terug lever.
Ik heb jarenlang bij Stedin gewerkt (wat bij jullie in de regio Enexis is) en mij is altijd vertelt dat alleen de ouderwetse Ferarris meters, dus degene met een tellertje waarbij je het laatste cijfer langzaam ziet ronddraaien, terugdraaien in het geval dat er teruggeleverd wordt. 'Domme' digitale meters (oftewel: meters met een digitaal schermpje, maar die niet vanaf een andere locatie uit te lezen zijn) lopen niet terug.

Ik zou dus zeker een paar dagen de meterstanden in de gaten houden, want ik denk dat je inderdaad geld misloopt op het moment.
Ik beantwoord dit soort vragen dagelijks.

Het ligt eraan wat voor meter je nu hebt. Heb je een draaischijfmeter? Draait die terug? Dan kun je de draaischijfmeter nog even aanhouden. Op den duur zal die vervangen moeten worden, en dan zit je alsnog met een digitale of slimme meter.

Heb je een digitale meter met een oneven aantal telwerken? Of een draaischijfmeter die niet terugdraait? Dan is je meter ongeschikt. Je leverancier kan de saldering dan mogelijk niet goed verwerken.

Het is trouwens wel raadzaam om een slimme (of op z'n minst een geschikte digitale) meter te nemen bij teruglevering. Hoe weet je anders hoe veel je nog verbruikt en wat je teruglevert?

Daarbij is er nog helemaal niets bekend over wat er in 2020 wordt afgesproken. Het zou zo maar kunnen zijn dat je voor een teruggeleverde kWh dan méér krijgt dan voor een verbruikte kWh.

Ik zou naar je netbeheerder luisteren en gewoon die meter wisselen. Dan ben je klaar voor de toekomst.
Als je geen slimme meter wilt, zeg je tegen Enexis dat je een digitale 'domme' meter wilt. Of je laat de uitleesfunctie van de slimme meter uitzetten.

Ik snap overigens compleet de paniek over de slimme meter niet. Het zijn de beste en het nieuwste van het nieuwste. Je kunt er straks zo veel meer mee. En mensen die bang zijn voor je privacy: die meters zijn nog nooit gehackt. En bovendien. Boeiend. In de meeste andere landen hangen de meters gewoon aan straat en kan iedereen zien wat je verbruikt.
Alleen de OP gelezen.
Nee, je bent niet verplicht een slimme meter te nemen. Controleer wel goed of je huidige meter kan teruglopen. Sommige ferrarismeters hebben een terugloopblokkering - in dat geval zou je inderdaad gratis stroom terugleveren aan het net en dat wil je niet.

Wat ze bedoelen met "niet geschikt voor saldering" is dat de meter niet geijkt is voor teruglopen. Het kan dus zijn dat wat de meter registreert afwijkt (positief of negatief) van wat er werkelijk teruggeleverd wordt. Voor levering aan jou, dus vooruitlopen, is een meter wel geijkt. In de praktijk werkt een ouderwetse meter prima. Ik heb de mijne ook gehouden na installatie van de zonnepanelen. Als ie kapot gaat, tja, dan zal ik aan de slimme meter moeten, maar ik hoop dat dat nog heel lang duurt. Ik heb er namelijk weinig vertrouwen in dat de huidige gunstige salderingsregeling blijft bestaan. Die wordt ongetwijfeld versoberd omdat de regering steeds meer belastinginkomsten misloopt door de toename van particuliere zonnepanelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven