Beste boek ooit gelezen

21-10-2019 23:31 39 berichten
Hoi!

Ik ben benieuwd wat jouw beste boek is wat je ooit heb gelezen? Ik zou het leuk vinden om wat inspiratie op te doen voor mooie boeken.

Ik vond 'De Keuze' van Eva Edith Eger persoonlijk erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
Joop Ter Heul natuurljk.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
mijn studieboeken
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Meerdere boeken waar ik echt niet meer op kan komen. Het gaat dan eerder om bepaalde gezichtspunten die mij aanspreken dan om literaire kunst, hoewel het natuurlijk fijn is als de schrijver zich makkelijk kan uitdrukken en goeie zinnen maakt.

Boeken waar iedereen het over eens is dat ze literaire hoogstandjes zijn daarvan zie ik dan wel in dat de schrijver talent en ervaring heeft maar dat wat hij over wil brengen spreekt me vaak niet aan.

Ik vond een roman genaamd Amber nogal tragisch en dan wist ik niet of ik medeleven of afschuw moest voelen voor de hoofdfiguur.

Oh het heet anders zie ik. Deze is het vermoedelijk: https://www.bol.com/nl/p/forever-amber/ ... oductImage

Er zullen wel vertalingen bestaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat leuk al die reacties!
Alle reacties Link kopieren
De eenzaamheid van de priemgetallen - Paola Guordani

Zelden een boek gelezen dat zo in m’n hoofd bleef spoken. Prachtig geschreven en met een verhaal waar ik meermaals flink om heb moeten huilen.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
22-10-2019 03:21
Wel leuk als er een waarom bij staat!!
.
patsy--stone schreef:
22-10-2019 01:39
Ik heb er niet maar één.

Vrijwel alles van Thea Beckman > de heldin uit mijn kinderjaren maar ook onlangs heb ik nog de trilogie over Thule met veel plezier herlezen. Omdat ze (in haar meeste romans) historische feiten vermengt met een mooi fictief verhaal, dus je er ook wat van leert. Omdat het tussendoor ook romantisch is maar gaat over liefde tussen pubers dus juist nog heel puur en schattig en zonder seks.

Ali en Nino door Kurban Said, omdat het ook over waargebeurde geschiedenis gaat van Azerbaidjan dat deels Christelijk is en deels islamitisch, romantisch over een vrouw uit de ene cultuur en een man uit de andere, leerzaam, en grappig omdat de gebruiken van de 'andere' cultuur een beetje belachelijk worden gemaakt maar op een liefdevolle manier.

Het Negerboek door Lawrence Hill, omdat het waargebeurde geschiedenis vertelt die ik niet eens wist, over slaven die van Afrika naar de VS werden verscheept, vanuit het zuiden vluchtten en in New York vrije mensen waren, in Nova Scotia terecht kwamen, en daar door een Europeaan weer naar Afrika werden gebracht om een eigen staat te stichten.

Burnt Shadows - Kamilia Shamsie: Had ik al gezegd dat ik van historische romans houd? Begint met de atoombomaanval in Japan, een Duits-Japans koppel, en het verhaal loopt verder door Pakistan en de VS. Heel mooi geschreven.

Mornings in Jenin - Susan Abulhawa: Schokkend en het zet je aan het denken. Een Palestijns babytje wordt gestolen door een Israelische soldaat en opgevoed als joods kind, en komt daardoor later in gewetensconflict. Heel mooi geschreven en je leert meer over het conflict in dat gebied.

veel van Alice Walker, zij schrijft zo mooi en je leert veel over de beleving van de wereld als zwart persoon in de VS.

veel van Haruki Murakami: Heerlijk verdwijnen in de mooi opgebouwde, bizarre, half realistische en half magische verhalen. Kafka on the Shore is mijn favoriet. Norwegian Wood is zijn enige realistische roman maar is ook prachtig (en heel verdrietig).

Long Walk to Freedom - Nelson Mandela: Omdat je veel leert over zijn jeugd, dat hij eerst gewelddadig begon, dat hij vanuit de gevangenis ook veel heeft bereikt (ik zag dat vroeger altijd als 'verloren jaren'), en hoeveel humor die man heeft!

veel van Hella Haasse: Mooi geschreven, grappige twists in de verhalen, ook een aantal romans over Nederlands Indië.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Alle hierboven genoemde boeken die Kobo Plus aanbiedt staan nu op mijn e-reader. Ben erg benieuwd en hoop op nog veel meer inspiratie :-D
Alle reacties Link kopieren
Banaanman! Ik ga niet je hele post hier quoten maar ik wil je een GROOT compliment maken voor je post.
Ik recenseer al bijna 40 jaar maar jouw niveau haal ik niet hoor.
Wat me ook triggerde was het onderwerp want ik ben maar één keer in Moskou geweest maar vond het geweldig. Prachtige stad voor toeristen.

En dan een lijstje - ik heb er veel te veel maar hier een kleine greep.

Eline Vere - Couperus. Lees ik elk jaar wel een keertje. Een diep, diep droevig boek maar zeldzaam mooi.
The Name of the Rose - Umberto Eco. Vanwege het onbeschrijflijk mooie taalgebruik gecombineerd met spanning én kerkgeschiedenis.
Opstaan op zaterdag - Jan Gerhard Toonder. Over een tot in de puntjes geregelde maatschappij waar iedereen op de juiste plaats zit. Of niet?
A tree grows in Brooklyn - Betty Smith. Niet altijd vrolijk maar een prachtig boek over hoe je zelf iets van het leven moet maken.
Het kan niet altijd kaviaar zijn - Johannes Maria Simmel. Hilarisch boek over een dubbelspion, gelardeerd met recepten.

Later meer ;-)
Ik zal ze nog eens opschrijven, maar dan met onderschrift.

Wijsheid en kracht van Peter Watson.

Een kunstgeschiedenisboek over en levensloop van een schilderij van Genovese. Voor het grootste gedeelte van de geschiedenis waren kunsten alleen weggelegd voor koningen keizers en andere hoogwaardigheidsbekleders. In dit boek wordt uit de doeken gedaan wie dat schilderij allemaal in bezit hebben gehad, hoe ze eraan zijn gekomen en wat de eigenaren zoal bezighield in de periode van bezit.
Een pareltje van een boek, dat ik nog met enige regelmaat herlees.

De slinger van Foucault van Umberto Eco.

Een briljant geschreven boek over boeken, vol avonturen en wederwaardigheden van twee mannen die op ontdekking gaan van zaken die in het diepste geheim door schimmige groepen worden uitgevoerd.
Een must read!
Alle reacties Link kopieren
Mosquito coast van Theroux vond ik geweldig. Dit is echt mijn all time favorite.

Ik ben ook groot fan van Garcia Marquez.


Verder van Proulx Barkskins en The Shipping news.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
22-10-2019 01:41
Joh, ik ga jou gelukkig maken!
Er zijn zes boeken :)


Voor mezelf:
Leven en Lot van Vasisli Grossman
Moeder was niet thuis voor haar begrafenis van Arnoni
Haha ik heb ze ook nog eens alle zes gelezen :mrgreen: . Vooral toen ik jonger was vond ik dat geweldig, lekker dikke boeken ook, kon je lang mee doen.

Mijn favoriete schrijfster is Connie Palmen. Haar schrijfstijl gaat niet vervelen, altijd jammer als het boek weer uit is. Ik ben gefascineerd door ‘I.M.’ en ‘geheel de uwe’ waarin ze haar liefdesrelatie verwerkte, ze verdwijnt helemaal in die man en het is mooi en gruwelijk tegelijk om daarover te lezen.

Dit topic staat in mijn favorieten.
Alle reacties Link kopieren
De Rijstmoeder, ongelofelijk hoe veel moeders moeten doorstaan
Klein eiland, idem eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Een man die Ove heet.
Alle reacties Link kopieren
Noem me bij jouw naam - André Aciman.

Er zijn meer boeken die ik erg mooi vind, maar dit boek wilde ik direct weer lezen toen ik het uit had.

Een omschrijving die ik op internet vond:
Een universeel liefdesrelaas waarin iedereen die ooit écht verliefd is geweest, zich kan herkennen: voortdurend heen en weer geslingerd tussen verlangen, twijfel, lust, angst en gelukzaligheid.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven