Bizarre energieprijzen!

07-10-2021 16:25 923 berichten
Soweej, is dat wat!
Hoor de laatste tijd veel berichten over de energiekosten voor huishoudens en had eigenlijk geen idee waar ik nou aan moest denken qua kosten.

Ik heb verlengd voor 1 juli omdat toen al werd gewaarschuwd voor prijsstijgingen en heb stroomkosten voor 24 cent, wat ik al veel vond en gasprijs van een kleine 84 cent, een dubbeltje meer.

Nu keek ik net bij gaslicht en zag prijzen van 34 cent voor stroom en zelfs 1,59 voor gas! @( Schrok mij één sombrero.

Nou kan ik heel relaxed het komende jaar uitzitten, zit er warmpjes bij, maar wat gaat dat worden, vraag ik me dan af. Het is nu al door de bocht gevlogen, dat kan toch niet zo door blijven gaan met die prijsstijgingen?

En hoe zit het met de belasting op energie? Dat zijn de grootste kosten. Heeft iemand al vernomen of ze daar in Den Haag iets aan gaan doen?

Nu snap ik dus de energiearmoede en zoveel mensen die van de winter niet eens met een gerust hart de verwarming aan kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me ook best wel zorgen. We hebben veel geld geïnvesteerd in ons huis om het allemaal beter te isoleren (vrijstaande woning uit '69). De kosten om het huis tijdens koude en natte periodes, rond een graadje of 19 te houden, stegen bij ons echt de pan uit.
Nu dachten we er warmer bij te gaan zitten, en geld over te houden... en dan krijg je dit.
We zijn niet noodlijdend of zielig ofzo hoor, maar leuk vind ik het niet.
En ik begrijp héél goed waarom zo veel mensen kou lijden boven een enigszins behagelijk huis verkiezen.. uit angst voor de kosten.
Het is niet alsof je het niet aan zou kunnen zien komen. Al 12 jaar terug toen ik een woning bouwde investeerde ik veel extra om de woning zeer energiezuinig te maken omdat toen al werd voorspeld dat de energierekening op termijn de helft van de woonlasten zou gaan zijn.

Voor mensen met een energiezuinige woning betekent dit dus simpelweg dat hun woning straks veel meer waard gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
het is niet alleen de energie voor je huishouden , maar ook heel veel producten die duurder worden, in feite inflatie.
wij slapen nooit.
Pindakaasjes schreef:
07-10-2021 16:38
Ik maak me ook best wel zorgen. We hebben veel geld geïnvesteerd in ons huis om het allemaal beter te isoleren (vrijstaande woning uit '69). De kosten om het huis tijdens koude en natte periodes, rond een graadje of 19 te houden, stegen bij ons echt de pan uit.
Nu dachten we er warmer bij te gaan zitten, en geld over te houden... en dan krijg je dit.
We zijn niet noodlijdend of zielig ofzo hoor, maar leuk vind ik het niet.
En ik begrijp héél goed waarom zo veel mensen kou lijden boven een enigszins behagelijk huis verkiezen.. uit angst voor de kosten.
Nou, met noodlijdend of zielig heeft dit niets meer te maken. Zoals in de titel, het is gewoon bizar.
De prijzen die in de OP staan zijn de goedkoopste en dat is al te gek voor woorden. Ik vraag me ook echt af of er iets gedaan wordt aan de energiebelasting zodat het nog enigszins te behappen valt, maar de rechtsdenkenden kennende zal dat z'n tijd wel duren, als er al iets aan wordt gedaan.

Ik denk vooral aan ouderen met alleen een AOWtje, voor hen wordt het kiezen of een warm huis of een warme maaltijd.

Echt erg dit!
valentinamaria schreef:
07-10-2021 16:45
het is niet alleen de energie voor je huishouden , maar ook heel veel producten die duurder worden, in feite inflatie.
Ja, klopt. Dat komt er ook nog eens bovenop.
Ik las dat er kassen leegstaan omdat dat goedkoper is dan groente verbouwen en dat verkopen. Dat laatste zou tot grote verliezen leiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou de energieprijzen niet meer bij omdat wij zonnepanelen hebben en van het gas af zijn. Ik hoorde pas op het nieuws dat de prijzen zo zijn gestegen en ook blijven stijgen. Ernstige kwestie die veel mensen in meer of mindere mate raakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het kijken welke alternatieven er zijn
Jisjis schreef:
07-10-2021 16:53
Ik ben aan het kijken welke alternatieven er zijn
Er wordt een houtkachel geopperd, maar ten eerste is dat ook weer een hele investering en het moet maar kunnen in je woning.
Cateautje schreef:
07-10-2021 16:45
De prijzen die in de OP staan zijn de goedkoopste en dat is al te gek voor woorden.
Ik heb nu bij Oxxio € 0,21 voor elektriciteit en € 0,82 voor gas. Gaat dit dan ook nog verhoogd worden?

Ik heb hier echt geen verstand van.
Liptonicetea schreef:
07-10-2021 16:56
Ik heb nu bij Oxxio € 0,21 voor elektriciteit en € 0,82 voor gas. Gaat dit dan ook nog verhoogd worden?
Het ligt eraan wanneer je contract begonnen is en dus eindigt.


Mijn contract loopt vanaf de eerste week van Augustus en je mag 2 maanden van tevoren verlengen. Dat is mijn geluk geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst, ondanks dat ik heel graag wil verhuizen in deze krappe markt, 2 woningen afgewezen om o.a. de slechte isolatie. Met de huidige ontwikkelingen ben ik dubbel blij dat ik afgewezen heb, ik zou de energierekening letterlijk niet meer kunnen betalen. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit verder gaat verlopen.
Cateautje schreef:
07-10-2021 16:58
Het ligt eraan wanneer je contract begonnen is en dus eindigt.


Mijn contract loopt vanaf de eerste week van Augustus en je mag 2 maanden van tevoren verlengen. Dat is mijn geluk geweest.
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd sinds nov 2018.
Liptonicetea schreef:
07-10-2021 16:56
Ik heb nu bij Oxxio € 0,21 voor elektriciteit en € 0,82 voor gas. Gaat dit dan ook nog verhoogd worden?

Ik heb hier echt geen verstand van.
Dat hangt van je contract af.
  • Als je hebt gekozen voor een vast contract dan veranderen de kosten niet tot het moment dat je contract afloopt
  • En als je hebt gekozen voor een variabel contract dan zullen je kosten mee omhoog (of in theorie mee omlaag) gaan
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
07-10-2021 16:56
Er wordt een houtkachel geopperd, maar ten eerste is dat ook weer een hele investering en het moet maar kunnen in je woning.
moet je ook alleen doen als je er verstand van hebt.

mijn broer woont in Spanje, waar de energieprijzen al jaren torenhoog zijn.
alternatieven hebben daar nogal eens een dodelijke afloop.

de winters in Madrid zijn echt vreselijk koud, mensen moeten daar kiezen tussen eten en energie.


ik snap echt niet dat er gespeculeerd mag worden met energieprijzen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
07-10-2021 16:56
Er wordt een houtkachel geopperd, maar ten eerste is dat ook weer een hele investering en het moet maar kunnen in je woning.
Dat is een heel goed alternatief als je de planeet naar de klote wil helpen.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week zijn eindelijk de zonnepanelen op dak gelegd (ja, net na de zomer grrrr), maar goed, met deze prijzen ben ik blij dat we ze nu wel hebben. Het kan me goed voorstellen dat er nu een run komt op die dingen en dan had ik nog langer moeten wachten.
Liptonicetea schreef:
07-10-2021 17:00
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd sinds nov 2018.
Dan heb je een variabele prijs en is ondertussen opgelopen tot de bedragen in de OP, minstens.

Ik zou dat maar eens goed uitzoeken, voordat je je arm betaald.
valentinamaria schreef:
07-10-2021 17:00
moet je ook alleen doen als je er verstand van hebt.

mijn broer woont in Spanje, waar de energieprijzen al jaren torenhoog zijn.
alternatieven hebben daar nogal eens een dodelijke afloop.

de winters in Madrid zijn echt vreselijk koud, mensen moeten daar kiezen tussen eten en energie.


ik snap echt niet dat er gespeculeerd mag worden met energieprijzen.
Niets is toch meer van het basisbestaan, dat geldt toch ook voor wonen. Alles is markt, zelfs je boterhammetje.
Cateautje schreef:
07-10-2021 17:01
Dan heb je een variabele prijs en is ondertussen opgelopen tot de bedragen in de OP, minstens.

Ik zou dat maar eens goed uitzoeken, voordat je je arm betaald.
oke thanks!
Alle reacties Link kopieren
Liptonicetea schreef:
07-10-2021 17:00
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd sinds nov 2018.
Voor onbepaalde tijd is dan hoogstwaarschijnlijk een contract met variabele prijzen en niet met vaste prijzen, dan kan dat nog wel behoorlijk omhoog gaan ja.
Alle reacties Link kopieren
Vast is eigenlijk nooit goedkoper geweest, nu mogelijk wel. Groot dele van de rekening bestaat uit belasting.

In Groot Brittanië zijn al diverse kleine energiemaatschappijen omgevallen door de vaste contracten. Simpelweg omdat ze niet konden leveren voor deze prijs. Ik weet niet wat de kleine letters vermelden over situaties als deze bij Nederlandse energiemaatschappijen. Faillissementen wil je immers ook voorkomen.
Dahlia74 schreef:
07-10-2021 17:05
Vast is eigenlijk nooit goedkoper geweest, nu mogelijk wel. Groot dele van de rekening bestaat uit belasting.

In Groot Brittanië zijn al diverse kleine energiemaatschappijen omgevallen door de vaste contracten. Simpelweg omdat ze niet konden leveren voor deze prijs. Ik weet niet wat de kleine letters vermelden over situaties als deze bij Nederlandse energiemaatschappijen. Faillissementen wil je immers ook voorkomen.
Ik blijf bij de kleintjes vandaan. Veel teveel risico.
Liptonicetea schreef:
07-10-2021 17:03
oke thanks!
Wees iig blij dat je bij Oxxio zit. Als je dit jaar tegen (vaste) lage tarieven bent overgestapt naar een maatschappij met een negatieve solvabiliteit is de kans dat ze binnen een jaar naar de klote gaan erg groot en ben je alsnog al je (evt teveel betaalde) geld kwijt en word je automatisch overgenomen door een andere leverancier tegen de huidige, ziek hoge tarieven.
Alle reacties Link kopieren
Met moderne houtkachels kun je heel efficiënt stoken. Er zitten diverse fijnstoffilters op en je kan ze opnemen in het verwarmingssyteem van je huis. Maar het is ook een flinke investering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven