Bizarre energieprijzen!

07-10-2021 16:25 923 berichten
Soweej, is dat wat!
Hoor de laatste tijd veel berichten over de energiekosten voor huishoudens en had eigenlijk geen idee waar ik nou aan moest denken qua kosten.

Ik heb verlengd voor 1 juli omdat toen al werd gewaarschuwd voor prijsstijgingen en heb stroomkosten voor 24 cent, wat ik al veel vond en gasprijs van een kleine 84 cent, een dubbeltje meer.

Nu keek ik net bij gaslicht en zag prijzen van 34 cent voor stroom en zelfs 1,59 voor gas! @( Schrok mij één sombrero.

Nou kan ik heel relaxed het komende jaar uitzitten, zit er warmpjes bij, maar wat gaat dat worden, vraag ik me dan af. Het is nu al door de bocht gevlogen, dat kan toch niet zo door blijven gaan met die prijsstijgingen?

En hoe zit het met de belasting op energie? Dat zijn de grootste kosten. Heeft iemand al vernomen of ze daar in Den Haag iets aan gaan doen?

Nu snap ik dus de energiearmoede en zoveel mensen die van de winter niet eens met een gerust hart de verwarming aan kunnen zetten.
RikM schreef:
27-10-2021 22:52
Dit lijkt me toch goed nieuws.


Poetin geeft opdracht gasvoorraden Europa aan te vullen

https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... -te-vullen
Ja, dat was hij al van plan, alleen de Europese landen deden net alsof één van de twee gek was.
pamelacourson schreef:
14-10-2021 10:45
Hier ook maar eens uitgezocht hoe het zit. We hebben een contract tot april en dan wordt het weer warmer, dus als het goed is zitten we nog wel een jaar prima. Desondanks ga ik maar eens proberen deze winter zuinig te zijn met energie. Verwarming wat lager, niet meer de hele dag aan laten in de badkamer en de wasmachine en vaatwasser minder laten draaien.
De vaatwasser en wasmachine worden toch electrisch verwarmd ipv met gas?
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
27-10-2021 23:36
De vaatwasser en wasmachine worden toch electrisch verwarmd ipv met gas?
Elektriciteit is ook energie waarop je kunt bezuinigen :)
Sterrenstof74 schreef:
28-10-2021 00:00
Elektriciteit is ook energie waarop je kunt bezuinigen :)
Wordt vaak met gas opgewekt ook.
Juliette schreef:
16-10-2021 12:01
Ik las van de week hier iets over een gezin dat kinderen van een half uur naar een kwartier douchen gaan... Wat een familie joh.
Beter zou zijn zeker voor dit soort gezinnen dat je net als met belminuten een X bedrag aan gas zou mogen inkopen. Is het op dan gaat de kraan dicht. Of je gaat bij betalen. Beter ook om zo ervan bewust te worden wat je werkelijk verbruikt.
Toen mijn kinderen nog klein waren (meer dan 10 jaar geleden) had ik al elke dag ruzie met vooral 1 vd 2 die zich absoluut niet hield aan de door ons gestelde max van 10 minuten. Het was elke dag drama, elke dag stond ik met stress in mijn nek wéér te timen en naar boven te roepen, te waarschuwen en de kraan beneden dicht te draaien. Het maakte geen drol uit. En om dat week in week uit dag in dag uit te doen, terwijl ik nóg een kind had en ook op tijd de deur uit moest en pfffff. Ik herinner me dat als grootste strijdpunt en krijg er wéér stress van. Hoe dan ook, ik heb serieus overwogen zo'n campingaansluiting te nemen waar je muntjes in moet gooien voor 4 minuten douchen en dan elk kind max 2 muntjes per dag. Helaas was dat nogal een ombouwgedoe waardoor ik het erbij heb laten zitten. Het kind waar het om gaat heeft nog steeds maling aan het voorschrift en man oh man, ik ga die serieus geen bijdrage meer betalen als het zo doorgaat. Kan het gewoon niet meer betalen zo.
Vraag me af of dat ook voor gas geldt.

Afbeelding
diyer schreef:
28-10-2021 00:03
Toen mijn kinderen nog klein waren (meer dan 10 jaar geleden) had ik al elke dag ruzie met vooral 1 vd 2 die zich absoluut niet hield aan de door ons gestelde max van 10 minuten. Het was elke dag drama, elke dag stond ik met stress in mijn nek wéér te timen en naar boven te roepen, te waarschuwen en de kraan beneden dicht te draaien. Het maakte geen drol uit. En om dat week in week uit dag in dag uit te doen, terwijl ik nóg een kind had en ook op tijd de deur uit moest en pfffff. Ik herinner me dat als grootste strijdpunt en krijg er wéér stress van. Hoe dan ook, ik heb serieus overwogen zo'n campingaansluiting te nemen waar je muntjes in moet gooien voor 4 minuten douchen en dan elk kind max 2 muntjes per dag. Helaas was dat nogal een ombouwgedoe waardoor ik het erbij heb laten zitten. Het kind waar het om gaat heeft nog steeds maling aan het voorschrift en man oh man, ik ga die serieus geen bijdrage meer betalen als het zo doorgaat. Kan het gewoon niet meer betalen zo.

Mijn eerste reactie was wie is de baas in huis maar door jouw zin over stress kreeg ik een deja vu dat overigens al een paar dagen in mijn hoofd als een film wordt afgedraaid. Ook deze nacht weer wakker met flashbacks naar vroeger. Gaat niet zo goed met mijn zoon maar dat terzijde.
Want ik herken de stress, hier was het een strijd om eten en op tijd slapen en opstaan. ELKE DAG, JARENLANG.
Gevolgen ondergewicht, oververmoeid en nu zware depressies want slapen lukt hem nog steeds niet
Niets werkte en heb jarenlang een strijd moeten leveren. Inmiddels alweer 20 jaar geleden maar ik krimp gewoon weer in en voel de spanning en kramp in mijn lijf als ik terugdenk aan die jaren.

Veel sterkte jij, hoop dat de rekening mee valt.
Cateautje schreef:
28-10-2021 00:22
Vraag me af of dat ook voor gas geldt.

Afbeelding


Misschien dat klimaat ook mee speelt. Als de prijzen niet meer te betalen zijn dan zijn mensen genoodzaakt de gaskraan minder open te zetten. Beter voor het milieu.
Denk ik hoor.

Ik ben blij dat mijn woning redelijk goed geïsoleerd is, hoewel het van de week toch maar 17,5 g was. Ik heb wel gang woon kamerdeur open staan voor de hond. Trek ik wel een vest aan en ik douche als ik thuis kom dus heb het de eerste uren niet koud
Voorlopig rond de 1 kub gas per dag,zit nog een stuk onder de 1 euro, nog wel maar over een paar weken € 1,32.
Alle reacties Link kopieren
Nou, net de eindrekening van afgelopen contractjaar binnen. Ik krijg wat geld terug (30 euro, prima). Het nieuwe termijnbedrag gaat van 83 naar 106 euro per maand. Na alle paniekberichten vind ik dat wel meevallen. Ik heb een variabel contract bij EnergieDirect.

Of kunnen ze de prijs nog aanzienlijk veranderen per 1 januari?
Ja!
Alle reacties Link kopieren
Stom!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
28-10-2021 00:22
Vraag me af of dat ook voor gas geldt.

Afbeelding
Wel knap om zoveel fouten in de werkwoorden te maken.
72Jelle schreef:
28-10-2021 11:26
Wel knap om zoveel fouten in de werkwoorden te maken.
Is dat relevant?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
28-10-2021 12:11
Is dat relevant?
Absoluut. Het lijkt net een van Facebook getrokken plaatje.
Happyplant schreef:
28-10-2021 21:20
Absoluut. Het lijkt net een van Facebook getrokken plaatje.
Ik vind de info erop veel interessanter en veelzeggender.
Juliette schreef:
28-10-2021 06:58
Mijn eerste reactie was wie is de baas in huis
(...)
Veel sterkte jij, hoop dat de rekening mee valt.
Niet ik ; )
72Jelle schreef:
28-10-2021 11:26
Wel knap om zoveel fouten in de werkwoorden te maken.
Welke werkwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
28-10-2021 23:29
Welke werkwoorden?
Koste moet kostte zijn en de mens word belazerd is natuurlijk de mens wordt belazerd. Oh en wie belazerd is uiteraard wie belazert.
Ugli schreef:
29-10-2021 00:19
Koste moet kostte zijn en de mens word belazerd is natuurlijk de mens wordt belazerd. Oh en wie belazerd is uiteraard wie belazert.
Nogmaals, welke werkwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Vandebron en Innova gaan de prijzen vanaf morgen weer verhogen, lees ik op nu.nl.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
28-10-2021 12:11
Is dat relevant?
Vind ik wel; het leidt af van de inhoud, die ik ook niet meer serieus kan nemen met zoveel fouten erin…
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
31-10-2021 15:00
Vind ik wel; het leidt af van de inhoud, die ik ook niet meer serieus kan nemen met zoveel fouten erin…
Dat zou dan zuur zijn voor de wetenschapper die een middel tegen kanker uitvindt maar dyslexie heeft.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2021 15:02
Dat zou dan zuur zijn voor de wetenschapper die een middel tegen kanker uitvindt maar dyslexie heeft.
Dan zou ik de publicatie waarin ik de ontdekking beschrijf door een ander laten redigeren denk ik.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
28-10-2021 23:22
Ik vind de info erop veel interessanter en veelzeggender.
Als de info zou kloppen wel. Maar zoals het wordt gepresenteerd is absoluut fout.

In october 2008 was een vat ruwe olie 86 USD, juni 2015 68 USD en nu 74 USD. Openbare informatie.
In de tussentijd zijn de accijnzen verhoogd, en daar is niks belazeren bij, dat is ook gewoon openbare informatie.
Verder zijn er nog veel kosten die gemaakt moeten worden om van ruwe olie naar benzine te komen. Personeelskosten zijn bijvoorbeeld flink gestegen in de hele keten van transport, raffinage, en distributie (het salaris van pompstationmedewerkers hangt niet af van de olieprijs).

Ook is er geen vaste relatie tussen ruwe olie prijs en de benzineprijs. Als er heel veel vraag is naar benzine, maar veel minder naar andere producten die van ruwe olie worden dan stijgt de prijs van benzine harder dan van andere producten.

Wel grappig dat de complottheoristen altijd roepen dat ze niets vertrouwen en zelf onderzoeken om vervolgens onzin te publiceren die aantoonbaar niet klopt. Als degene die dit plaatje heeft verspreid 10 minuten onderzoek had gedaan had ze kunnen vinden dat het niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
29-10-2021 00:25
Nogmaals, welke werkwoorden?
Dat zijn toch werkwoorden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven