Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

vrijdag 7 juni 2019 om 12:04
vrijdag 7 juni 2019 om 12:27
ineens wat nieuwe namen erbij zie ik, welkom
Sam4645, natuurlijk mag je vragen stellen, daar is dit topic voor, ook om te roepen welke spellen je leuk vindt, waar leuke beurzen of verenigingen zijn. Kortom, alles wat met spellen te maken heeft.
Om nu jouw vraag te beantwoorden voor korte spelletjes,ik zal er ook wat dobbelspellen tussen zetten.
kaarten: The Game, Illusion, Origami.
dobbelspellen: Clever, of Dobbel so clever. de tweede is een uitgebreidere versie van de eerste. Quix, wat Zeewater al noemde, en Quinto past ook in dat rijtje.
Verder heb je tegenwoordig nogal wat roll & write spelletjes. Je gooit de dobbelstenen en aan de hand daarvan teken je een speelveld vol, waarmee je punten verzamelt. Voorbeeld hiervan is Rail road Ink.
Istanbul Dobbelspel is ook leuk, maar ik vind het gewone bordspel leuker.
Take 5, regenwormen en vlotte geesten ook leuk.
hoop dat je hiermee even vooruit komt, zo niet vragen kan altijd, de meeste spellen hebben wel een uitleg op you tube, zodat je kan zien wat het is, en een goede spellenwinkel kan ook uitkomst bieden
Sam4645, natuurlijk mag je vragen stellen, daar is dit topic voor, ook om te roepen welke spellen je leuk vindt, waar leuke beurzen of verenigingen zijn. Kortom, alles wat met spellen te maken heeft.
Om nu jouw vraag te beantwoorden voor korte spelletjes,ik zal er ook wat dobbelspellen tussen zetten.
kaarten: The Game, Illusion, Origami.
dobbelspellen: Clever, of Dobbel so clever. de tweede is een uitgebreidere versie van de eerste. Quix, wat Zeewater al noemde, en Quinto past ook in dat rijtje.
Verder heb je tegenwoordig nogal wat roll & write spelletjes. Je gooit de dobbelstenen en aan de hand daarvan teken je een speelveld vol, waarmee je punten verzamelt. Voorbeeld hiervan is Rail road Ink.
Istanbul Dobbelspel is ook leuk, maar ik vind het gewone bordspel leuker.
Take 5, regenwormen en vlotte geesten ook leuk.
hoop dat je hiermee even vooruit komt, zo niet vragen kan altijd, de meeste spellen hebben wel een uitleg op you tube, zodat je kan zien wat het is, en een goede spellenwinkel kan ook uitkomst bieden

vrijdag 7 juni 2019 om 12:28
Zeer leuk inderdaad! Wij hebben laatst de connected variant gekocht. Ook leuk, maar de gewone versie blijft zeker zo leuk.Zeewater70 schreef: ↑07-06-2019 12:04Zo veel pagina's en er worden hier zo veel voor mij onbekende spellen genoemd, maar ik wil toch mijn lievelingsspel even onder de aandacht brengen: Qwixx!! Echt een geweldig leuk spel. Ik kende het eerst helemaal niet, maar volgens mij is het wel een relatief bekend spel?
vrijdag 7 juni 2019 om 12:34
Die is al best bekend ja, en als je die leuk vindt zal je Quinto ook leuk vinden. En niet zo vreemd als je veel spellen niet kent als je niet in dat wereldje zit. Er komen bij ons op de spellenclub nog steeds nieuwe leden, die denken al wat spellen te kennen, maar echt verbaasd staan bij wat wij meegenomen hebben, Meer dan de helft kennen ze vaak niet. Geen probleem, alles kun je leren, en hoe meer je er kent hoe meer dat je er wil leren. Bij de grote ketens zoals Intertoys worden alleen de meest bekende spellen, en vooral kinderspellen verkocht. En helaas heb je niet in iedere plaats een goede spellenwinkel.Zeewater70 schreef: ↑07-06-2019 12:04Zo veel pagina's en er worden hier zo veel voor mij onbekende spellen genoemd, maar ik wil toch mijn lievelingsspel even onder de aandacht brengen: Qwixx!! Echt een geweldig leuk spel. Ik kende het eerst helemaal niet, maar volgens mij is het wel een relatief bekend spel?
zondag 9 juni 2019 om 12:46
wow dat zijn wel heel verschillende spellen. Azul is een redelijk makkelijk te spelen spel, kleuren sparen en elkaar wat dwars proberen te zitten door juist stenen weg te kapen of te laten liggen.
Pandemic is coöperatief, dus samenwerken en overleggen. ook leuk, behalve als er een speler tussen zit die denkt dat hij alles moet regelen : Jij moet dat doen en dan moet jij daarheen.
(ben bang dat je niet veel aan dit antwoord hebt

vrijdag 28 juni 2019 om 23:58
Ik denk dat de hitte niet helpt... Ik heb vorig weekend weer eens Azul gedaan. Maar verder staan wij al een tijdje stil op spel gebied.
Ik wacht met smart tot zoon oud genoeg is, met 3,5 kom ik nog niet erg ver. Wel al wat junior games op de kop getikt bij de kringloop

"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zaterdag 29 juni 2019 om 01:02
misschien moeten we weer eens afsprekenLunchLover schreef: ↑28-06-2019 23:58Ik denk dat de hitte niet helpt... Ik heb vorig weekend weer eens Azul gedaan. Maar verder staan wij al een tijdje stil op spel gebied.
Ik wacht met smart tot zoon oud genoeg is, met 3,5 kom ik nog niet erg ver. Wel al wat junior games op de kop getikt bij de kringloopHij kan nu memory.
zaterdag 29 juni 2019 om 08:33
Wij hebben vorig weekend welcome to gespeeld, leuker dan gedacht.
Ook ticket to ride UK hadden we gespeeld, was wel leuk maar ben vooral benieuwd naar het Pennsylvania bord wat er ook bij zit. Helaas heb je met 2 spelers dan een dummy speler en daar houd ik meestal niet van. Hebben jullie een favoriet bij TTR?
Morgen gaan we bij vrienden spelen met een net iets meer expert gaming voorraad. Ben benieuwd. Wij kopen zelf vaak spellen die relatief makkelijk zijn, in ieder geval qua uitleg makkelijk.
En kopen jullie weleens via kickstarter een bord- of kaartspel?
zaterdag 29 juni 2019 om 11:08
Welocme to heb ik pas ook gespeeld. Leuk puzzelen hoe je het beste je stad vol krijgt.banaaaana schreef: ↑29-06-2019 08:33Wij hebben vorig weekend welcome to gespeeld, leuker dan gedacht.
Ook ticket to ride UK hadden we gespeeld, was wel leuk maar ben vooral benieuwd naar het Pennsylvania bord wat er ook bij zit. Helaas heb je met 2 spelers dan een dummy speler en daar houd ik meestal niet van. Hebben jullie een favoriet bij TTR?
Morgen gaan we bij vrienden spelen met een net iets meer expert gaming voorraad. Ben benieuwd. Wij kopen zelf vaak spellen die relatief makkelijk zijn, in ieder geval qua uitleg makkelijk.
En kopen jullie weleens via kickstarter een bord- of kaartspel?
TTR ben ik niet echt fan van, misschien de basis iets te vaak gespeeld met mensen die alle routes zo ongeveer uit hun hoofd kenden. De Rails &Sails (of zo'n soort naam) vond ik wel leuk.Moet je kiezen of je per boot of trein verder gaat. Maar duur spel. Kickstarter doe ik niet, ik wil een spel zien, of tenminste gedaan hebben voor ik het koop.

maandag 1 juli 2019 om 02:06
Voor ticket to ride met 2 spelers: Nordic countries en Zwitserland.
Azul en Pandemie zijn zo verschillend dat je ze makkelijk beiden kan aanschaffen.
Persoonlijke voorkeur: Azul.
Zowel de eerste als de tweede speel ik graag en ook daarin als je t spelidee aanspreekt voldoende variatie om beiden aan te schaffen.
Onlangs de nieuwste Centery gespeeld, New world. Wat mij betreft blijft de eerste de leukste, specerijenroute, maar New world spreek me dan weer meer aan dan de tweede, eastern wonders.
Azul en Pandemie zijn zo verschillend dat je ze makkelijk beiden kan aanschaffen.
Zowel de eerste als de tweede speel ik graag en ook daarin als je t spelidee aanspreekt voldoende variatie om beiden aan te schaffen.
Onlangs de nieuwste Centery gespeeld, New world. Wat mij betreft blijft de eerste de leukste, specerijenroute, maar New world spreek me dan weer meer aan dan de tweede, eastern wonders.
maandag 1 juli 2019 om 16:21
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de verschillende 'centuries' ?? Jij zegt dat de een leuker is dan de ander, ik was in de veronderstelling dat het alleen andere plaatjes e.d. zijn.....?theatime schreef: ↑01-07-2019 02:06Voor ticket to ride met 2 spelers: Nordic countries en Zwitserland.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
maandag 1 juli 2019 om 16:46
het is eigenlijk een drieluik, ofwel een serie van 3 spellen die nogal los op elkaar gebaseerd zijn. Net als Cottage garden, Indian Summer en Spring Meadow.
heb 2 filmpjes kunnen vinden, daaraan zie je al dat het draait om de kruiderijen, maar in de verschillende spellen zijn ze op verschillende manieren te verzamelen, het derde deel heb ik nog niet gespeeld
https://www.youtube.com/watch?v=mhWe-VsRJsI
https://www.youtube.com/watch?v=HR62K33sNXE

maandag 1 juli 2019 om 18:26
De eerste century is ook uitgebracht in golem-editie. Deze heeft andere vormgeving maar is qua spel verder gelijk, mogelijk bedoelde je deze.
De drie century spellen zijn los te spelen maar ook onderling te combineren in elk denkbare samenstelling.
De eerste is deckbuilding.
De tweede en derde voegen workerplacement toe.
Inmiddels 1, 2 en 3 gespeeld en 1 en 2 gecombineerd. De tweede vindt ik echter erg chaotisch/druk overkomen en hierdoor minder prettig spelen. Een combinatie van de drie spellen lijkt me daardoor wat te veel van t goede.
De drie century spellen zijn los te spelen maar ook onderling te combineren in elk denkbare samenstelling.
De eerste is deckbuilding.
De tweede en derde voegen workerplacement toe.
Inmiddels 1, 2 en 3 gespeeld en 1 en 2 gecombineerd. De tweede vindt ik echter erg chaotisch/druk overkomen en hierdoor minder prettig spelen. Een combinatie van de drie spellen lijkt me daardoor wat te veel van t goede.

woensdag 3 juli 2019 om 13:17