BSR hele jaar betalen na opzeggen woning

20-06-2021 22:54 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ben per 4 februari 2021 gaan samenwonen met mijn partner. Maar krijg alsnog een factuur voor heel 2021 van de BSR. Is dat niet heel erg gek omdat ik mijn woning in 2021 opzeg dat je dan standaard voor een heel jaar moet betalen?
Wie heeft hier ervaring mee toevallig?
Dat gebeurd vaker en zou dan achteraf gecorrigeerd moeten worden. Heb je de factuur pas net en voor het eerst binnen? Dan kan je bezwaar maken en zullen ze hem moeten kunnen aanpassen voor je betaald. Is de bezwaartermijn al voor bij betaal je hem helemaal en zal later het te veel betaalde bedrag terugkrijgen. Dat is in ieder geval altijd hoe het in de gemeentes is gegaan waar ik als volwassenen heb gewoond.


Bel ze anders even om het uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik BSR google, kom ik op de waterschapsbelasting voor Rivierenland. bedoel je die?
In dat geval: ja, dat klopt. Voor de waterschapsbelasting en ook voor de gemeentebelastingen wordt meestal de eigenaar of gebruiker aangeslagen die er per 1 januari woonde. Van de andere kant hoef je dit kalenderjaar dan dus nog niets te betalen voor je nieuwe woning, dus dat scheelt weer. (Edit: O, dat geldt voor jou dus niet omdat je bent gaan samenwonen.) Ik dacht dat altijd dit in alle gemeentes zo was, maar in een eerder discussie over dit onderwerp leerde ik dat er ook gemeentes zijn waar het wel gecorrigeerd wordt.
Bij het verkopen van een huis worden de belastingen vaak onderling verrekend, maar aangezien jij het hebt over opzeggen ga ik er vanuit dat het om een huurwoning ging.
Alle reacties Link kopieren
Ja heb al gebeld en uitgelegd dat ik op dit moment geen inkomen heb en niet eens kan betalen.
Vind het zo krom want mijn partner betaald voor zijn woning al BSR.
Heb maar voor de zekerheid vrijstelling aangevraagd kijken of dat werkt.
Maar vind het raar dat je voor een woning moet betalen een heel jaar terwijl je die woning niet meer hebt.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
20-06-2021 23:05
Als ik BSR google, kom ik op de waterschapsbelasting voor Rivierenland. bedoel je die?
In dat geval: ja, dat klopt. Voor de waterschapsbelasting en ook voor de gemeentebelastingen wordt meestal de eigenaar of gebruiker aangeslagen die er per 1 januari woonde. Van de andere kant hoef je dit kalenderjaar dan dus nog niets te betalen voor je nieuwe woning, dus dat scheelt weer. (Edit: O, dat geldt voor jou dus niet omdat je bent gaan samenwonen.) Ik dacht dat altijd dit in alle gemeentes zo was, maar in een eerder discussie over dit onderwerp leerde ik dat er ook gemeentes zijn waar het wel gecorrigeerd wordt.
Bij het verkopen van een huis worden de belastingen vaak onderling verrekend, maar aangezien jij het hebt over opzeggen ga ik er vanuit dat het om een huurwoning ging.
Ja klopt had een huurwoning. En zelf betaald mijn partner al voor de waterschapsbelasting.
diamond1983 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 23:10
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik googlede nog een beetje verder op https://www.bsr.nl/home/verhuizing-particulier_3115/
en daar staat:
Als u gaat verhuizen, geeft u dat door aan uw gemeente. De gemeente geeft uw verhuizing vervolgens aan ons door. U hoeft hier verder niets voor te doen. Heeft u een aanslag ontvangen op uw oude adres, dan ontvangt u altijd een eindafrekening. Blijft u woonachtig in het werkgebied van BSR dan ontvangt u op het nieuwe adres weer een aanslag.

Vermindering aanslagen
Bij een verhuizing vermindert BSR sommige belastingen wel, en andere belastingen niet. Dit hangt af van de soort belasting. Een verhuizing heeft geen invloed op:


OZBE - onroerende zaakbelasting eigenaren
OZBG - onroerende zaakbelasting gebruikers
RIOE- Rioolheffing Eigenaren
RZBE - roerende zaakbelasting eigenaren
RZBG - roerende zaakbelasting gebruikers
WSHG - watersysteemheffing ingezetenen
WEGG - wegenheffing ingezetenen (Vijfheerenlanden Alblasserwaard)
WEGE - wegenheffing eigenaren WSHE - watersysteemheffing eigenaren
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Diamond1983 schreef:
20-06-2021 23:09
Ja klopt had een huurwoning. En zelf betaald mijn partner al voor de waterschapsbelasting.
je partner heeft waarschijnlijk ook niet het meerpersoons tarief aangeslagen gekregen. want jij stond daar 1 januari nog niet ingeschreven...
Diamond1983 schreef:
20-06-2021 23:09
Ja klopt had een huurwoning. En zelf betaald mijn partner al voor de waterschapsbelasting.
Maar wel voor een eenpersoonshuishouden.
Bij koopwoningen wordt dit vaak verrekend bij de overdracht. Bij huur kan dat natuurlijk niet. Jullie hebben als huishouden aan de ene kant een nadeel (jouw deel), aan de andere kant een voordeel (je partner betaalt voor het hele jaar het 1 persoonstarief, dat aanmerkelijk lager is dan het gezinstarief).
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook gehad met samenwonen op 1 feb. Ik moest gewoon betalen en kreeg in juni een correctie. Toen kreeg mijn vriend op het nieuwe adres ook een correctie zodat dat van eenpersoons naar meerpersoons ging.

Je kunt altijd vragen om een betalingsregeling. Dat zal een euro of 20 zijn per maand, hopelijk lukt dat je

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven