Buren klagen over katten

21-03-2020 16:57 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Voor mij de eerste keer dat ik iets plaats op dit forum (wel heel lang bij van alles meegelezen, Hihi). Het gaat om mijn katten.
Ik woon in een studentencomplex met een huisgenootje en twee katten. We hebben een woning op de begane grond met een strook gras ervoor (openbare weg), met tuindeuren, maar zonder eigen tuin. De laatste tijd met het lekkerdere weer laat ik mijn katten zo nu en dan naar buiten (denk een uurtje per dag hoogstens). Dit is voor de buren aanleiding geweest om vaker te komen klagen. Zij hebben wat plantjes voor hun ramen geplant, in die grasstrook. De buurvrouw wil niet dat mijn katten voor haar ramen langs lopen of aan de planten snuffelen. Dit omdat de buurvrouw zegt allergisch te zijn en de katten haren achter laten op de planten en zij daar dan last van heeft als ze haar raam open heeft (?). Daarnaast is ze bang dat de katten tussen haar planten gaan poepen of een vogel vangen voor haar deur, wat beiden nog nooit gebeurd is.
De enige keren dat ik haar of haar vriend/man/huisgenoot (geen idee) heb gesproken, is als ze komen klagen over de meest uiteenlopende dingen. De keren dat ik heb voorgesteld om samen een keer te praten, zijn ze er niet op ingegaan.
Nog een kleine sidenote wat het verhaal vreemder maakt is dat deze mensen ongeveer 50 zijn en nog steeds in een studentencomplex wonen. Ik weet dus ook niet goed waarom ze hier eigenlijk wonen.
Wat ik mij nu afvraag:
In hoeverre kunnen zij mijn katten verbieden over het gras te lopen?
En wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik wil liever niet dat mijn katten de dupe worden van zoiets onzinnigs.
Alvast bedankt!
Laat de katten gewoon binnen als ze hinder opleveren. De buurvrouw heeft er last van. Maakt niet uit op welke manier, maar dat geeft ze aan. De katten zijn niet gewend om buiten te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Katten horen niet in de tuin van een ander. Jouw kat, anderen moeten daar geen overlast van hebben. En ja,ik ben dol op katten, heb er zelf ook 1, maar die komt onze eigen tuin niet uit.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
21-03-2020 18:19
Katten horen niet in de tuin van een ander. Jouw kat, anderen moeten daar geen overlast van hebben. En ja,ik ben dol op katten, heb er zelf ook 1, maar die komt onze eigen tuin niet uit.
Er is geen tuin. :cat:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
21-03-2020 18:24
Er is geen tuin. :cat:
Katten horen nergens los te lopen waar ze een ander overlast kunnen veroorzaken. Net zo min als honden los horen te lopen waar ze een ander overlast kunnen veroorzaken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
21-03-2020 18:24
Er is geen tuin. :cat:
In de volgende zin schreef ik dat een kat niet voor overlast bij een ander moet zorgen. Dat kan ook zonder tuin.
Hoe kan zij dan tuindeuren hebben??
Wij noemen dat gewoon voordeuren.
En je wil niet dat de kat van een ander echt vlak voor je voordeur zijn behoeftes doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een hond, maar ik vind het bij katten vervelend dat zij in andermans tuin hun behoefte doen. Er is geen tuin geef je aan, dan geen katten naar buiten
Ik zou toch overwegen om de katten dan binnen te houden. In eerste instantie om de risico's van buitenlopen te beperken. In de situatie zoals jij beschrijft kunnen ze maar zo onder een auto lopen. Nu blijven ze misschien op een klein stukje maar naarmate de tijd vordert zullen ze hun gebied gaan uitbreiden. Met alle gevolgen van dien.

Wat betreft de buurvrouw, ik snap haar ergernis wat betreft kattenpoep wel. Mijn eigen katten zijn binnenkatten maar de katten van de buren komen (oa) in mijn tuin zitten schijten. Dat is echt heel vervelend en ook niet ongevaarlijk trouwens.

Wat betreft de allergie en dat de haren aan de planten hangen en door het raam naar binnen waaien, dat vind ik wel wat vergezocht. Kijk, ik heb ook regelmatig lange witte haren aan mijn tuinhek hangen, van de witte pers van de buren, maar dat is op ruw hout. Aan een plant.. eh..
Honden doen dat helaas soms ook. De drama toen ik een vrouw daarop aansprak.
nessemeisje schreef:
21-03-2020 17:30
Het is dus gemeentegrond en openbaar gebied? Ik vind het allemaal erg vergezocht klinken van de buuv en ik zou hier geen rekening mee houden. Als ze zo allergisch is voor iets dat in de lucht zou kunnen zweven, dan moet ze dr raam maar dichthouden.
Zou ik ook denken.
Ik hou niet van katten en ben ook allergisch en ook bijna 50 en vind het gezeur van die mensen.
Klinken als ongelofelijke zeikerds. De enigste reden waarom ik m’n kat dan zou binnen houden zou zijn omdat ik bang zou zijn dat deze vergiftigd wordt.

Wat een lulkoek, haren die aan de plantjes blijven hangen. Sorry hoor, maar dat is toch zeiken om te zeiken.
dat ze 50 zijn en waar ze wonen doet er helemaal niet toe. Als je katten hebt dan zorg je ervoor dat ze andere mensen niet tot last zijn, want natuurlijk poepen ze bij de buren tussen de planten. Dat doen katten
Ik vind mijn tip tot nog toe de beste.
Wat erger stinkt is pissen en als ze eenmaal buiten een favoriete pisplek hebben kom je er niet meer vanaf. En de buren mogen dan in die stank in de zomer buiten zitten.
Alle reacties Link kopieren
De ergste kattenoverlast lees ik altijd op viva.nl. In het echt komt dat helemaal niet zo vaak voor ;) Niets normaler dan katten die buiten lopen.

Kinderen, die zorgen pas voor overlast. Lopen ook buiten.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
21-03-2020 18:03
Hoe doe je dat: slechts een uurtje per dag?
Komen je katten vrijwillig terug als jij ze roept en laten ze zich naar binnen dragen?
Mijne wel hoor. Mogen even in de tuin van de buren schijten en dan roep ik ze weer terug
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw, had niet verwacht dat er zo snel zoveel reacties zouden komen. Bedankt voor de reacties allemaal in ieder geval. Ik vind het geen onzinnig iets, dat klonk in mijn hoofd logischer dan dat het er nu staat denk ik. Ik zou het jammer vinden als mijn katten de dupe zouden worden van iets wat absoluut geen groot probleem hoeft te zijn (onzinnig om ruzie over te maken oid bedoel ik daarmee).
Om op wat vragen/dingen te reageren:
Het is een studentencomplex, in je contract staat dat je eruit moet binnen 6 maanden na afstuderen. Huisdieren zijn toegestaan, dit heb ik heel goed uitgezocht van tevoren. De "tuindeuren" komen uit op een grasstrook en na 2,5 meter ongeveer begint de straat. Als ik de katten naar buiten laat, steek ik om de paar minuten even mijn hoofd naar buiten om te kijken waar ze zijn. Ze gaan eigenlijk nooit verder weg dan een meter of 6 en steken de straat niet over. Als ik roep komen ze tot nu toe wel altijd binnen. Reden voor buiten laten is vooral dat er een boom staat waar ze zich heel graag aan uitrekken en ze eten wat gras als ze buiten zijn. De laatste tijd is het ook heel rustig op straat, goh hoe zou dat komen... dus durf ik het iets beter aan, normaal ben ik erg terughoudend met ze naar buiten laten gaan.
Katten zijn beide gechipt overigens (vond ik eigenlijk vanzelfsprekend). De buren hebben idd plantjes staan in de grond voor hun huis. Andere huizen hebben deuren die direct op tegels uitkomen, dus ook niet iedereen heeft de luxe van een stukje gras.
Mijn idee was vooralsnog om de katten idd even binnen te houden, wil niet dat ze wat overkomt. Dat de katten een uurtje naar buiten gaan en dat de buurvrouw haar raam dan even dicht doet, leek mij een goede oplossing. Dan blijft wel het puntje van haren die in de planten hangen, waar ik me niet echt wat bij kan voorstellen (heb gevraagd hoe dat werkt, maar hier ging ze niet op in). Eigenlijk had ik het liefst een omheining gebouwd dat de katten naar buiten kunnen, maar niet eruit kunnen. Helaas is dit niet toegestaan, aangezien het de openbare ruimte betreft. Als ik een eigen huis heb (tuin is vereist) dan zet ik sowieso mijn hele tuin af voor de katten.
Als mensen nog geniale ideeën hebben die niet eerder genoemd zijn, is dat zeker welkom. Alles wat genoemd is heb ik iig gelezen en neem ik mee.
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
21-03-2020 21:10
Mijne wel hoor. Mogen even in de tuin van de buren schijten en dan roep ik ze weer terug
Heel chill deze reactie haha. Heb ik mijn lolletje voor de avond ook weer gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeik hier zeg... Katten mogen vrij buiten lopen en dat kunnen mensen wel stom vinden maar dat mag.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
21-03-2020 21:41
Wat een gezeik hier zeg... Katten mogen vrij buiten lopen en dat kunnen mensen wel stom vinden maar dat mag.
Tja het is niet fris als je buuf zes katten heeft die s morgens als eerste staan te pissen en te poepen in de tuin van de andere buren maar he het is blijkbaar gezeik als je er wat van vind. Je kan niet in de tuin zitten vanwege die stank maar ja het mag he
Jij maakt er echt weer heel iets anders van hè
Ik ben inmiddels daar vertrokken
wittereiger schreef:
21-03-2020 21:48
Jij maakt er echt weer heel iets anders van hè
Wie?
Alle reacties Link kopieren
In principe vind ik dat katten niet voor overlast moeten zorgen, net zo min als welk dier dan ook. Dus niet in andermans tuin dringen.

Maar volgens mij komen jouw katten niet in andermans tuin maar op openbare grond. Dus daar valt niets van te zeggen. En haren op plantjes???? Dat gaat mij een stap te ver. Lijkt mij onzin. Ik denk dat dit een sprake is van een allergie tussen de oren.

Maar als ze op een dag met die plantjes bezig gaat en ze graait in de stront van jouw katten, dán moet jij het oplossen. Maakt niet uit hoe, dan hou je ze desnoods binnen. Maar dan is er echt sprake van overlast.

Nu vind ik het vooral gelul in de leemte. Dat efkes dat ze buiten lopen.
Je zegt dat ze nooit verder gaan. Maar op een dag gaan ze dat wél doen. En dan steken ze de straat over. Met het gevaar om aangereden te worden en dat is wel iets om rekening mee te houden.
suzyqfive schreef:
21-03-2020 21:41
Wat een gezeik hier zeg... Katten mogen vrij buiten lopen en dat kunnen mensen wel stom vinden maar dat mag.
Hangt er vanaf. De katten van de ts vind ik nauwelijks de moeite waard om iets van te zeggen. Dat gaat nergens over.

Maar je buren in de stank laten zitten van jouw katten, dat kun je écht niet maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven