Buren klagen over katten

21-03-2020 16:57 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Voor mij de eerste keer dat ik iets plaats op dit forum (wel heel lang bij van alles meegelezen, Hihi). Het gaat om mijn katten.
Ik woon in een studentencomplex met een huisgenootje en twee katten. We hebben een woning op de begane grond met een strook gras ervoor (openbare weg), met tuindeuren, maar zonder eigen tuin. De laatste tijd met het lekkerdere weer laat ik mijn katten zo nu en dan naar buiten (denk een uurtje per dag hoogstens). Dit is voor de buren aanleiding geweest om vaker te komen klagen. Zij hebben wat plantjes voor hun ramen geplant, in die grasstrook. De buurvrouw wil niet dat mijn katten voor haar ramen langs lopen of aan de planten snuffelen. Dit omdat de buurvrouw zegt allergisch te zijn en de katten haren achter laten op de planten en zij daar dan last van heeft als ze haar raam open heeft (?). Daarnaast is ze bang dat de katten tussen haar planten gaan poepen of een vogel vangen voor haar deur, wat beiden nog nooit gebeurd is.
De enige keren dat ik haar of haar vriend/man/huisgenoot (geen idee) heb gesproken, is als ze komen klagen over de meest uiteenlopende dingen. De keren dat ik heb voorgesteld om samen een keer te praten, zijn ze er niet op ingegaan.
Nog een kleine sidenote wat het verhaal vreemder maakt is dat deze mensen ongeveer 50 zijn en nog steeds in een studentencomplex wonen. Ik weet dus ook niet goed waarom ze hier eigenlijk wonen.
Wat ik mij nu afvraag:
In hoeverre kunnen zij mijn katten verbieden over het gras te lopen?
En wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik wil liever niet dat mijn katten de dupe worden van zoiets onzinnigs.
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
22-03-2020 14:34
Maar als ze op een dag met die plantjes bezig gaat en ze graait in de stront van jouw katten, dán moet jij het oplossen. Maakt niet uit hoe, dan hou je ze desnoods binnen. Maar dan is er echt sprake van overlast.

Nou ja, die buuv heeft niets te graaien in die grond natuurlijk. Prima als ze het doet en het door gemeente toegestaan wordt, maar niet net doen alsof het dan ook je eigen grond is


TO, je katten zijn nog heel jong? Hou er rekening mee dat ze steeds verder weg zullen gaan met alle risico's van dien. Ik zou ze toch aanleren om alleen aan tuig met lijn buiten te laten. En zet in je kamer lekker een plafondhoog klimmeubel (en dan langs alle muren hoge spring- en ligplankjes, succes gegarandeerd).
Ik ben echt geen kattenhater maar ik vind het wel heel irritant en ronduit asociaal dat ik altijd de kattenstront van een ander uit mijn tuin kan vissen. Ik kan niet eens fatsoenlijk tuinieren zonder met mijn handen in de stront te grijpen. Katten behoor je op eigen terrein te houden, niet op het terrein van een ander, openbaar of privéterrein.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-03-2020 14:52
Nou ja, die buuv heeft niets te graaien in die grond natuurlijk. Prima als ze het doet en het door gemeente toegestaan wordt, maar niet net doen alsof het dan ook je eigen grond is
Het is een kwestie van iedereen z'n ding gunnen, en niet je eigen ding door dringen ten koste van dat van een ander. Als zij daar graag plantjes heeft, dat moet je haar gunnen. Dat heet gunfactor en de mensen moesten dat onderling eens méér naar elkaar hebben. En niet botweg "zij heeft dat niet te doen" omdat het jou niet past.

Buurvrouw moet niet te snel zeuren over katten, en lekker met haar plantjes rommelen. En die katten hoeven daar niet tussen de zeiken en te poepen. Is ook nergens voor nodig.
Gewoon ieder z'n ding. Is dat zoveel gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
22-03-2020 14:57
Ik ben echt geen kattenhater maar ik vind het wel heel irritant en ronduit asociaal dat ik altijd de kattenstront van een ander uit mijn tuin kan vissen. Ik kan niet eens fatsoenlijk tuinieren zonder met mijn handen in de stront te grijpen. Katten behoor je op eigen terrein te houden, niet op het terrein van een ander, openbaar of privéterrein.

Katten mogen nog steeds in het openbaar rondlopen. Sinds onze eigen kat is overleden, vind ik het supergezellig, de katten van de buren in onze tuin. En prettiger dan andermans peuken in m’n voortuintje.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
22-03-2020 14:57
Het is een kwestie van iedereen z'n ding gunnen, en niet je eigen ding door dringen ten koste van dat van een ander. Als zij daar graag plantjes heeft, dat moet je haar gunnen. Dat heet gunfactor en de mensen moesten dat onderling eens méér naar elkaar hebben. En niet botweg "zij heeft dat niet te doen" omdat het jou niet past.

Buurvrouw moet niet te snel zeuren over katten, en lekker met haar plantjes rommelen. En die katten hoeven daar niet tussen de zeiken en te poepen. Is ook nergens voor nodig.
Gewoon ieder z'n ding. Is dat zoveel gevraagd?

Die katten zeiken en poepen daar dus helemaal niet. Dus wie loopt er nou te zeiken?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-03-2020 15:47
Die katten zeiken en poepen daar dus helemaal niet. Dus wie loopt er nou te zeiken?
Ja hoor, die katten blijven altijd keurig maximaal een uurtje buiten en aangezien ze zo vreselijk gehoorzaam zijn, zullen ze ook wel altijd alleen in hun eigen kattenbak schijten en piesen. Gewoon tegen ze zeggen, dat het buiten niet mag en dan doen ze dat natuurlijk ook. :facepalm: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-03-2020 15:47
Die katten zeiken en poepen daar dus helemaal niet. Dus wie loopt er nou te zeiken?
Hoe weet jij dat? Katten die buiten rondlopen zeiken en poepen gewoon waar ze zin hebben. Echt niet dat die hun behoefte ophouden omdat hun baasje een kattenbak heeft staan. Bovendien doen ze het ook om hun territorium te markeren. Dus ja, katten die buiten los rondlopen, zeiken en poepen gewoon.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-03-2020 14:52
TO, je katten zijn nog heel jong? Hou er rekening mee dat ze steeds verder weg zullen gaan met alle risico's van dien. Ik zou ze toch aanleren om alleen aan tuig met lijn buiten te laten. En zet in je kamer lekker een plafondhoog klimmeubel (en dan langs alle muren hoge spring- en ligplankjes, succes gegarandeerd).
Nee dat valt mee, de ene is bijna 3 en de ander bijna 1. Ik vind het zelf niet zo heel jong meer. Ik heb tot nu toe niet echt gemerkt dat ze steeds verder gingen, ze komen bij het eerste geringste weer naar binnen gerend. De oudste gaat ongeveer de laatste 9 maanden regelmatig naar buiten, in de lente en zomer duidelijk meer dan in de winter. De kleine vanaf dat ze hier 6 weken was, dat was half zomervakantie vorig jaar.
Heb je zelf ook van die plankjes ed aan de muur thuis? In mijn huidige woning mag dat niet, maar wil zoiets zeker gaan doen als ik een eigen huis heb.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
22-03-2020 14:57
Het is een kwestie van iedereen z'n ding gunnen, en niet je eigen ding door dringen ten koste van dat van een ander. Als zij daar graag plantjes heeft, dat moet je haar gunnen. Dat heet gunfactor en de mensen moesten dat onderling eens méér naar elkaar hebben. En niet botweg "zij heeft dat niet te doen" omdat het jou niet past.

Buurvrouw moet niet te snel zeuren over katten, en lekker met haar plantjes rommelen. En die katten hoeven daar niet tussen de zeiken en te poepen. Is ook nergens voor nodig.
Gewoon ieder z'n ding. Is dat zoveel gevraagd?
Dit is inderdaad wat ik ook vind. Heb geen probleem met die planten ed, maar aangezien het op dezelfde grond is als voor mijn huis, kan ik dan niet garanderen dat de katten niet langs haar huis lopen om aan de andere kant te komen. Wat ik begreep zit daar ook al het probleem in en zit het probleem niet in plassen en poepen tussen de planten, want dat hebben ze nog nooit gedaan.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
22-03-2020 14:57
Ik ben echt geen kattenhater maar ik vind het wel heel irritant en ronduit asociaal dat ik altijd de kattenstront van een ander uit mijn tuin kan vissen. Ik kan niet eens fatsoenlijk tuinieren zonder met mijn handen in de stront te grijpen. Katten behoor je op eigen terrein te houden, niet op het terrein van een ander, openbaar of privéterrein.
Ik snap dat het in je tuin niet fris is, maar ik vind dat degelijk anders dan openbaar terrein. Natuurlijk kun je katten alleen op eigen terrein houden, maar dat kan ook gezegd worden over spelende kinderen, of bijvoorbeeld rokers. Ik word gek als er mensen voor mijn huis staan te roken, maar ze hebben het volste recht om daar te staan roken, ze zijn immers buiten. Dat is het idee van openbare ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Skittelkat schreef:
22-03-2020 17:10
Ik snap dat het in je tuin niet fris is, maar ik vind dat degelijk anders dan openbaar terrein. Natuurlijk kun je katten alleen op eigen terrein houden, maar dat kan ook gezegd worden over spelende kinderen, of bijvoorbeeld rokers. Ik word gek als er mensen voor mijn huis staan te roken, maar ze hebben het volste recht om daar te staan roken, ze zijn immers buiten. Dat is het idee van openbare ruimte.
Klopt. En de openbare ruimte is geen plaats om je huisdieren los te laten. Of het nou konijnen, cavia's, parkieten, papegaaien, honden of katten zijn, die laat je niet los rondlopen in de openbare ruimte.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-03-2020 16:04
Hoe weet jij dat? Katten die buiten rondlopen zeiken en poepen gewoon waar ze zin hebben. Echt niet dat die hun behoefte ophouden omdat hun baasje een kattenbak heeft staan. Bovendien doen ze het ook om hun territorium te markeren. Dus ja, katten die buiten los rondlopen, zeiken en poepen gewoon.
Dat verschilt per kat. 1 van onze katten komt dus wel degelijk naar huis om te poepen/piesen. Loopt naar binnen, doet een plasje op de kattenbak, en loopt weer naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-03-2020 15:45
Katten mogen nog steeds in het openbaar rondlopen. Sinds onze eigen kat is overleden, vind ik het supergezellig, de katten van de buren in onze tuin. En prettiger dan andermans peuken in m’n voortuintje.
Iemands tuin is niet openbaar. Maar daar komen ze ook. Dat klopt gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-03-2020 15:47
Die katten zeiken en poepen daar dus helemaal niet. Dus wie loopt er nou te zeiken?
Die buurvrouw dus.
Skittelkat schreef:
22-03-2020 17:02
Dit is inderdaad wat ik ook vind. Heb geen probleem met die planten ed, maar aangezien het op dezelfde grond is als voor mijn huis, kan ik dan niet garanderen dat de katten niet langs haar huis lopen om aan de andere kant te komen. Wat ik begreep zit daar ook al het probleem in en zit het probleem niet in plassen en poepen tussen de planten, want dat hebben ze nog nooit gedaan.
Die buurvrouw moet ook meer gunfactor hebben in jouw richting en je katten. Verder doe je niets wat niet wettig is. Zodra je buurvrouw poep aantreft in haar plantjes heeft ze recht van klagen. Eerder niet. Schouders op halen en laten gaan. Dat is het enige wat je kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-03-2020 17:13
Klopt. En de openbare ruimte is geen plaats om je huisdieren los te laten. Of het nou konijnen, cavia's, parkieten, papegaaien, honden of katten zijn, die laat je niet los rondlopen in de openbare ruimte.

Daar is de openbare ruimte nou juist wel voor. Ook voor jou.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-03-2020 18:31
Daar is de openbare ruimte nou juist wel voor. Ook voor jou.
OK: mensen, Marinda zegt het. Doe de voordeur open en laat je konijnen, je cavia's, je honden en katten, je leguanen en je slangen uit het terrarium, je kanaries en je parkieten, gewoon lekker naar buiten. Want daar is de openbare ruimte voor.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Goedzo!
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-03-2020 18:45
OK: mensen, Marinda zegt het. Doe de voordeur open en laat je konijnen, je cavia's, je honden en katten, je leguanen en je slangen uit het terrarium, je kanaries en je parkieten, gewoon lekker naar buiten. Want daar is de openbare ruimte voor.
Wat een droomwereld :cheer2:
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
lise1985 schreef:
22-03-2020 14:57
Ik ben echt geen kattenhater maar ik vind het wel heel irritant en ronduit asociaal dat ik altijd de kattenstront van een ander uit mijn tuin kan vissen. Ik kan niet eens fatsoenlijk tuinieren zonder met mijn handen in de stront te grijpen. Katten behoor je op eigen terrein te houden, niet op het terrein van een ander, openbaar of privéterrein.
Ja daahaag. Dan zit ik met die poep. Ik laat ze niet voor niets buiten
Alle reacties Link kopieren
Waarom lijn je je katten niet gewoon aan en ga je er een uurtje mee wandelen?
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
22-03-2020 20:15
Waarom lijn je je katten niet gewoon aan en ga je er een uurtje mee wandelen?

Omdat het geen honden zijn gok ik.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
22-03-2020 20:28
Omdat het geen honden zijn gok ik.
Ja, dus? Een fret of konijn lijn je ook aan als je er openbaar terrein mee op gaat.
Skittelkat schreef:
22-03-2020 17:10
Ik snap dat het in je tuin niet fris is, maar ik vind dat degelijk anders dan openbaar terrein. Natuurlijk kun je katten alleen op eigen terrein houden, maar dat kan ook gezegd worden over spelende kinderen, of bijvoorbeeld rokers. Ik word gek als er mensen voor mijn huis staan te roken, maar ze hebben het volste recht om daar te staan roken, ze zijn immers buiten. Dat is het idee van openbare ruimte.
Alles wat overlast geeft, hou je weg bij mensen die daar last van (kunnen) hebben. Dus ook je katten. Waarom moeten mensen zich aanpassen omdat jij katten wil. Het zou net andersom moeten zijn.

En als een roker voor mijn huis overlast geeft, zeg ik daar ook wat van. Mijn huis hoeft niet naar andermans rook te stinken en ik heb astma, dus ik word er benauwd van en dat is ook niet de bedoeling.
Kit_Kat schreef:
22-03-2020 20:15
Waarom lijn je je katten niet gewoon aan en ga je er een uurtje mee wandelen?
dat willen ze niet
Als ik je buurvrouw was zou ik mijn sigaretten net naast jouw open tuindeuren opsteken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven