Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Ik heb net 'n half uurtje alles tegen elkaar open gezet en nu is het 24,4 binnen, het was daarvoor 24,9 en stik benauwd.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-06-2019 21:53
Bijna 10 uur in de avond, eindelijk kan alles weer open omdat het buiten niet veel warmer meer is dan binnen :@@:
De enige wind die er is komt van mijn kleine ventilator, buiten is alles vrijwel bladstil.
Wil iemand vanuit de kant van de zee even wat frisse lucht deze richting op blazen?
Het is hier nog steeds 29 graden.
Hier nog 30 buiten :| . Binnen is het koeler. Dus de ramen open zetten gaat hier niet op.
Voor iedereen een groene tuin
Zazamaenade schreef:
25-06-2019 21:53
Bijna 10 uur in de avond, eindelijk kan alles weer open omdat het buiten niet veel warmer meer is dan binnen :@@:
De enige wind die er is komt van mijn kleine ventilator, buiten is alles vrijwel bladstil.
Wil iemand vanuit de kant van de zee even wat frisse lucht deze richting op blazen?
Het is hier nog steeds 29 graden.
Ik zit vlakbij zee maar hier is het ook windstil. De verkoelende bries die ze hadden beloofd is in geen velden of wegen te bekennen dus het is nog steeds snikheet in huis :thunder:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Hier wordt het morgen gewoon weer 30 graden dus ik verwacht ook niet dat de warmte snel uit huis zal zijn. :|
Calamitycat schreef:
25-06-2019 22:15
Ik zit vlakbij zee maar hier is het ook windstil. De verkoelende bries die ze hadden beloofd is in geen velden of wegen te bekennen dus het is nog steeds snikheet in huis :thunder:
Hier waait het wel een beetje, lekker hoor! Zit nu buiten. Omgeving Amsterdam.
impala wijzigde dit bericht op 25-06-2019 22:27
2.27% gewijzigd
.
RikM schreef:
25-06-2019 22:23
Hier wordt het morgen gewoon weer 30 graden dus ik verwacht ook niet dat de warmte snel uit huis zal zijn. :|
Hier ook :| . Buiten nog steeds warmer dan binnen. En binnen beneden is het 26 graden. Boven is het nog warmer O_O . Ik zit enorm tegen de nacht op.
Voor iedereen een groene tuin
Vochtige hydrofielen in bed <3
Hier word het morgen gelukkig 'slechts' 22 graden.
Mijn dochter slaapt op zo´n koelmat voor honden ;-D .

Wij hebben gewoon het raam openstaan en vliegengaas erin. We slapen prima, onder de deken zelfs. Maar wel; groot raam en als we een meter zouden kunnen opschuiven zouden we buiten slapen.

Verder had ik enorme mazzel; door een gigantisch probleem in het belsysteem mocht ik naar een andere locatie. Met airco. Eigen locatie is veel leuker en gezelliger, maar die airco ga ik missen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Misschien is mijn tip al voorbij gekomen.......maar......Vandaag de tip opgevolgd van een collega: een natte handdoek in je nek leggen en die eens in de zoveel tijd weer onder de koude kraan houden. Werkt als een tierelier!

Kan niet in elke werkomgeving, maar in de mijne keek niemand vreemd op :-P
impala schreef:
25-06-2019 22:27
Hier waait het wel een beetje, lekker hoor! Zit nu buiten. Omgeving Amsterdam.
Wat heerlijk! Ik woon iets meer richting de westkust maar echt geen wind hier.
Volgens BR is het hier 22.7 graden maar dat brengt helaas geen afkoeling binnen.
Venusss schreef:
25-06-2019 22:33
Misschien is mijn tip al voorbij gekomen.......maar......Vandaag de tip opgevolgd van een collega: een natte handdoek in je nek leggen en die eens in de zoveel tijd weer onder de koude kraan houden. Werkt als een tierelier!

Kan niet in elke werkomgeving, maar in de mijne keek niemand vreemd op :-P
Ja heb ik vandaag ook gedaan op mijn werk. Ik kreeg op een gegeven moment zwarte vlekken voor mijn ogen van de hitte op mijn werkplek maar die koude natte handdoek maakte het iets dragelijker.
Calamitycat schreef:
25-06-2019 22:35
Wat heerlijk! Ik woon iets meer richting de westkust maar echt geen wind hier.
Volgens BR is het hier 22.7 graden maar dat brengt helaas geen afkoeling binnen.
Misschien komt het van het IJsselmeer?
.
Zou kunnen Impala. Maar waar het dan ook vandaan komt, geniet ervan! :)
Zelfs op de Wadden waait het amper:

Afbeelding
nounou
Calamitycat schreef:
25-06-2019 22:38
Zou kunnen Impala. Maar waar het dan ook vandaan komt, geniet ervan! :)
Dat doe ik zeker! Heb net gestofzuigd, dus had ook wel verkoeling nodig. Helaas komen er nu muggen. Ik ga zo naar binnen, douchen en onder de ventilator liggen.
.
impala schreef:
25-06-2019 22:40
Dat doe ik zeker! Heb net gestofzuigd, dus had ook wel verkoeling nodig. Helaas komen er nu muggen. Ik ga zo naar binnen, douchen en onder de ventilator liggen.

Stofzuigen met dit weer :O
Ik ben dezer dagen teruggekeerd naar stoffer en blik als er écht iets moet gebeuren.
Het voordeel van de relatieve droogte hier is dat er vrijwel geen muggen zijn. Ik heb nu licht aan, alles open en geen horren, er is maar één mug binnen.

@Calamity, geen last van bollenboeren met grote machines vanavond?
nounou
rosings schreef:
25-06-2019 22:28
Vochtige hydrofielen in bed <3

Wordt dat niet klam?
Ik heb zelf een paar diepvrieselementen in een doek in bed liggen, (lekker koud aan mijn voeten en in mijn rug), maar zelfs die produceren condens.
nounou
Het eten was heel gezellig, maar helaas erg warm. Er was airco beloofd in een groot deel van het restaurant maar in de praktijk was het er gewoon erg heet binnen. Al trok ik het nog het beste van de familie, de rest zat te soppen op de stoelen.
Ik had alles dicht gelaten en nu dus stikheet in huis ( ben net een half uurtje thuis ) en dus meteen alles open gegooid. Het is boven warm maar niet te heet omdat ik daar wel het raam open had gezet.
Over een half uur maar naar bed. Kat is hem weer naar buiten gepeerd. Groot gelijk. Veel te warm hier binnen.

Maar goed, het was een gezellige avond. Paar cadeautjes gehad en vanaf morgen eindelijk weer normaal weer ( hier dan ).
Bedankt voor de felicitaties nog allemaal!
Zazamaenade schreef:
25-06-2019 22:47
Stofzuigen met dit weer :O
Ik ben dezer dagen teruggekeerd naar stoffer en blik als er écht iets moet gebeuren.
Het voordeel van de relatieve droogte hier is dat er vrijwel geen muggen zijn. Ik heb nu licht aan, alles open en geen horren, er is maar één mug binnen.

@Calamity, geen last van bollenboeren met grote machines vanavond?
Machines! Dat was het woord wat ik zocht eerder vandaag maar niet op kon komen met mijn verhitte hoofd ;-D
Ik hoop het niet, nu nog niets gezien of gehoord maar gisteren begonnen ze pas rond half twaalf....
Fijn dat het gezellig was Madrid, al was het dan wel erg warm in het restaurant.
Kat heeft inderdaad gelijk, hier zijn ze ook niet naar binnen te branden en als ze binnenkomen ploffen ze neer op het redelijk koele laminaat. In bed slapen is er niet meer bij in deze hitte, erg ongezellig.

Slaap lekker en geniet van de verkoeling morgen :)
Het is alweer aardig gedaald naar 27 graden. Dat is snel gegaan. Ik houd alles maar weer open vannacht. Ik heb waakhonden hier beneden wonen die om elk geluidje aanslaan dus ik ben wat dat betreft niet zo bang om met ramen wijd open te slapen.
Er staat nu een aardig windje ook. Niet te hard maar het blaast wel lekker naar binnen.
Ik heb helaas vloerbedekking ipv laminaat maar mijn kat gaat op de stenen van de douche liggen. Denk dat hij vannacht weer buiten gaat slapen. Hij is erg hangerig en ik heb het idee dat hij best last heeft van de warmte. Hij eet minder, slaapt veel.
Hoe is het met die van jou?

Ja het was zeker gezellig. Ik heb heerlijk gegeten. Het personeel kwam ineens zingend naar binnen met ijs met sterretjes en ik schaamde me al half, bleek het voor die vrouw net achter me te zijn, die was blijkbaar ook jarig vandaag. :proud:
Ik ga lekker morgen in de koelte mijn huis weer wat op orde maken na 2 dagen afzien. Stofzuigen, afwas doen etc. Voor mijn gevoel begint mijn vakantie nu pas. Ik geniet echt niet van mijn dagen als het zo warm is.
Als het zaterdag weer zo heet is ga ik bij mijn moeder in huis zitten, daar was het maar 25 graden toen ik daar vanmiddag binnen stapte. Daar is het beneden altijd koel, boven wel warm.
Madrid87 schreef:
25-06-2019 23:20
Het is alweer aardig gedaald naar 27 graden. Dat is snel gegaan. Ik houd alles maar weer open vannacht. Ik heb waakhonden hier beneden wonen die om elk geluidje aanslaan dus ik ben wat dat betreft niet zo bang om met ramen wijd open te slapen.
Er staat nu een aardig windje ook. Niet te hard maar het blaast wel lekker naar binnen.
Ik heb helaas vloerbedekking ipv laminaat maar mijn kat gaat op de stenen van de douche liggen. Denk dat hij vannacht weer buiten gaat slapen. Hij is erg hangerig en ik heb het idee dat hij best last heeft van de warmte. Hij eet minder, slaapt veel.
Hoe is het met die van jou?

Ja het was zeker gezellig. Ik heb heerlijk gegeten. Het personeel kwam ineens zingend naar binnen met ijs met sterretjes en ik schaamde me al half, bleek het voor die vrouw net achter me te zijn, die was blijkbaar ook jarig vandaag. :proud:
Ik ga lekker morgen in de koelte mijn huis weer wat op orde maken na 2 dagen afzien. Stofzuigen, afwas doen etc. Voor mijn gevoel begint mijn vakantie nu pas. Ik geniet echt niet van mijn dagen als het zo warm is.
Als het zaterdag weer zo heet is ga ik bij mijn moeder in huis zitten, daar was het maar 25 graden toen ik daar vanmiddag binnen stapte. Daar is het beneden altijd koel, boven wel warm.
:rofl: Daar ben je goed mee weggekomen :biggrin:

Mijn katten leven 's avonds pas weer op. Wat ze overdag doen weet ik niet want op mijn werk maar ze liggen vast ergens lekker in de tuin in de schaduw, die is er gelukkig genoeg. Veel grote struiken en bomen. Ze zijn nu ook nog alle drie buiten dus als ik straks naar bed ga gaat het luikje op standje wel naar binnen niet meer naar buiten en dan zie ik wel wie ik morgenochtend aantref :D Ik laat ze maar lekker genieten, er valt vast genoeg te beleven in het donker buiten. Normaal wil ik ze het liefst binnen 's nachts maar ik probeer mijn zorgen daarover los te laten en dat lukt aardig tot dusver.
Katten zijn eigenlijk heel slim, ze weten dat ze zich met die hitte het beste rustig kunnen houden dus dan is overdag slapen natuurlijk een hele goede optie :) Ze eten hier ook wel wat minder hoor. Behalve Nilfisk, maar die wil eigenlijk altijd en overal wel eten.

Ik ben morgen vrij en heb ook huishoudelijke klussen en klussen in de tuin op het programma staan. Hopelijk kan je nu wel wat meer genieten van je vakantie. Echt niet leuk dat het aankomend weekend weer zo heet wordt maar hier zien de voorspellingen voor volgende week er gelukkig wel weer goed uit, zo rond de 20 graden. Heerlijk.
Ik heb twee kelders. Een in de kamer en een in de keuken.
In de keuken heb ik het tuinstel gezet en daar ga ik geregeld af koelen.
Kreeg vanmiddag visite en die zijn er gezellig bij komen zitten.
Vanavond stak er hier zomaar een heerlijke wind op. Is nu weer gaan liggen.

Wel lekker zo buiten nu en alle deuren en ramen open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven