Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Ja hier wordt het buiten ook rap frisser. Komen over een uurtje ook buien aan zag ik.
Ben blij dat ik toch wat anders aan had gedaan toen ik ging wandelen want het is uiteindelijk niet warmer geworden hier en tijdens het wandelen waaide het en viel er soms een druppel. Het regent hier inmiddels al ruim een uur en het onweert een beetje.

Het huis is ook weer heerlijk afgekoeld (24 graden nu) en ga voor vanavond even mijn bed verschonen, had eerder deze week geen nut met al dat gezweet. Ook fijn dat de ventilator uit kon, hoe fijn dat ding ook was met de hitte ik kreeg er een stijve nek van en m'n neus begon er soms van te lopen.
Lekker buiten zeg. Het was hier binnen alweer opgewarmd tot 28 graden vanmiddag maar nu alweer naar beneden naar 26. Er staat een hele frisse wind. Kat en ik zijn voor het eerst in een week weer een rondje om gegaan na het eten. Ik vond het fris met blote armen.

Solo, kan je kat niet naar buiten dan? Dat je het even door kan laten luchten.
Afgelopen dagen niet veel kunnen doen tijdens mijn vakantie helaas. Het was echt véél te warm. We zijn wel even gaan wandelen 's ochtends vroeg maar dat was al niet meer te doen. We zijn maar extra veel in het zwembad geweest.

Nu lekker weer thuis en het regent de hele avond al. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ha, eindelijk begint het af te koelen hier, die vieze warme wind is gaan liggen.
Alles open tegen elkaar en zo lekker nog wat gaan fietsen, denk ik.
Regen, daar kunnen we alleen maar van dromen hier. Misschien vannacht?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
27-07-2019 19:02

Solo, kan je kat niet naar buiten dan? Dat je het even door kan laten luchten.
Kat kan niet naar buiten.

Of nou ja...... dat kon ie laatst dus wel, hij sprong uit het raam van de eerste verdieping.
Maar terug ging niet, dus moest ik hem gaan vangen en weer mee naar boven nemen.

Maar ik heb een briljant plan bedacht: kippengaas voor de ramen.
Tis alleen te warm om dat nu te bevestigen. :hihi:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-07-2019 20:20
Kat kan niet naar buiten.

Of nou ja...... dat kon ie laatst dus wel, hij sprong uit het raam van de eerste verdieping.
Maar terug ging niet, dus moest ik hem gaan vangen en weer mee naar boven nemen.

Maar ik heb een briljant plan bedacht: kippengaas voor de ramen.
Tis alleen te warm om dat nu te bevestigen. :hihi:

Kun je geen kattentrap maken? (een andere keer, als het koeler is ;-D )
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-07-2019 20:23
Kun je geen kattentrap maken? (een andere keer, als het koeler is ;-D )
Aan de tuinkant van mijn flat is een heel stelsel van kattentrapjes, erg leuk.
Helaas zit mijn woning aan de straatkant, vind ik een minder fijn idee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Blijft die warmte bij jullie ook zo lang hangen in huis? Buiten is het nu behoorlijk afgekoeld maar binnen is het nog een oven (bijna 30 graden). :(
Alle reacties Link kopieren
Ja Rik hier ook.
Maar we krijgen hier in het noorden pas vanmiddag regen
Bloedhitte is net op tijd weer weg.
Kon er niet meer tegen, ook door de hormoonellende in mijn lichaam.
Ah vandaar Solo, dat is wel balen dan. Kan je de kat ook niet een uurtje in de badkamer of een andere kamer opsluiten dat je het even laat doorluchten?

Het is hier aardig afgekoeld, gisteravond ook al. Toen had ik het gewoon koud op de bank met mijn korte mouwen. Ik was wel zo dom om vannacht alles dicht te doen ( zelfs mijn kleine bovenraampjes ) dus het was beneden 26 graden toen ik wakker werd. Terwijl het gisteravond nog 24 was. Snel weer alles open en nu 25 in huis. Het is bewolkt hier en gisteren een spatje regen gehad maar meer niet. Ik heb wel lang geslapen, een uur of 9. Ben weer opgeknapt nu.

Het wordt hier vandaag 23 graden max, volgens de weerapp. Maar bewolkt gelukkig. Ik ben die grafzon helemaal zat. De warmte blijft zeker lang in mijn huis hangen ja. Krijg je met de oude huizen. Het zit in de muren lijkt wel. Dinsdag nog een warme dag met 27 graden en daarna weer lekker koeler. Ik kijk er naar uit.
Ik ben echt blij dat het afgekoeld is, ik trok die hitte echt niet meer. Goddank is het maar een paar dagen per jaar. Maar door de opwarming van de aarde ben ik wel bang dat het vaker gaat worden en dat de zomers steeds extremer worden.

Balen dat je er zoveel last van hebt Miedo. Dat lijkt me echt een hel. :hug:
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
28-07-2019 10:09
Blijft die warmte bij jullie ook zo lang hangen in huis? Buiten is het nu behoorlijk afgekoeld maar binnen is het nog een oven (bijna 30 graden). :(
Gisteren was het heel benauwd binnen en leek het niet goed af te koelen. Vandaag geen zon en miezer buiten en het koelt binnen veel beter af. Ik heb heel veel ramen en deuren open, anders helpt het niet.
Life is short. Eat dessert first.
Overdag koelt het redelijk af in huis, maar omdat er veel hitte in de muren zit, warmt het in de avond weer op als ik de deur en ramen weer heb gesloten.
Het blijft de hele zomer zo, tenzij we een weekje of wat nauwelijks zon hebben, dan krijgen de muren de tijd om een beetje af te koelen.

Hoewel de temp. buiten wel lekker is, is het wat klam en dat is minder.
Ja zolang de zon maar weg is. Dat scheelt al een hoop graden. Goddank dat die hel bal nu weer even achter de wolken is. Er staat weer regen op het menu maar de beloofde regen van gisteren is ook niet gevallen dus ik hoop er maar niet op. Volgens mijn weerapp en buienradar zou er 7mm vallen om 21.00. Nou ik heb niets gezien hoor.

Net lekker mijn bed verschoont, wassen gedraaid, huis beetje opgeruimd. Veel meer energie nu ik goed geslapen heb en het fijn is in huis. Het waait ook lekker door dus alles staat weer open. Kat is toch buiten.
Hoe heeft Balin zich gehouden met de warmte Cateautje?

Die torenventilator was een geweldige aankoop trouwens, duur maar zeker de moeite waard. Zeker een goede hitte tip. Hij werkt als een tierelier en lijkt echt koele wind te blazen. Zelfs toen het in huis 30 graden was vond ik er verkoeling mee. Ja als je er niet voor zit dan is het wel heet maar hij hielp echt wel.
Hij piepte ook boven mijn bed uit dus ik kon er ook goed mee slapen. Je kan de timer inschakelen voor s'nachts.
Verder vond ik de ramen bedekken van buiten met de handdoeken en van binnen met het karton hele nuttige tips.
Goeie vraag Madrid.
Balin heeft voor Pampus gelegen en heeft me met die hitte met moeite één keer per dag een kopje gegeven, maar dat is hij nu ruimschoots aan het inhalen.
Het lijkt erop dat hij me heeft gemist, want hij is kroelkonteriger dan normaal en dan is het al erg. :-D
Ah wat schattig. :heart:
Fijn dat hij het nu even komt goedmaken met je. :)

Mijne heeft ook veel voor pampus gelegen buiten ( in de hitte ipv een koeler huis ) en is nu ook weer aan het spelen waar hij daar eerder geen zin in had.
Hij sprong ook zowaar zo op mijn schoot gisteren, dat doet hij zelden uit zichzelf. Als ik hem pak blijft hij meestal wel zitten maar na een minuut of tien gaat hij er altijd wel weer af. Het is geen echte schootkat helaas. Maar knuffels krijg ik wel genoeg.
Madrid87 schreef:
28-07-2019 12:39
Ah wat schattig. :heart:
Fijn dat hij het nu even komt goedmaken met je. :)

Mijne heeft ook veel voor pampus gelegen buiten ( in de hitte ipv een koeler huis ) en is nu ook weer aan het spelen waar hij daar eerder geen zin in had.
Hij sprong ook zowaar zo op mijn schoot gisteren, dat doet hij zelden uit zichzelf. Als ik hem pak blijft hij meestal wel zitten maar na een minuut of tien gaat hij er altijd wel weer af. Het is geen echte schootkat helaas. Maar knuffels krijg ik wel genoeg.
Ja fijn hè, dat ze weer tot leven komen?
Als zelfs dieren het opgeven die van nature uit warmen landen komen dan is er echt iets aan de hand.
Wel eigenwijs van die van jou, om de hitte op te zoeken, maar goed, katten zijn toch eigenwijze mormels.
Cateautje schreef:
28-07-2019 12:47
Ja fijn hè, dat ze weer tot leven komen?
Als zelfs dieren het opgeven die van nature uit warmen landen komen dan is er echt iets aan de hand.
Wel eigenwijs van die van jou, om de hitte op te zoeken, maar goed, katten zijn toch eigenwijze mormels.

Maar geven ze het op of passen ze hun gedrag aan? Ik denk dat we wat dat betreft veel kunnen leren van dieren.
RikM schreef:
28-07-2019 12:51
Maar geven ze het op of passen ze hun gedrag aan? Ik denk dat we wat dat betreft veel kunnen leren van dieren.
Balin wist niet waar hij het zoeken moest en was naarstig op zoek naar een koel plekje. Hij heeft het echt overal geprobeerd, maar kon z'n draai niet vinden, dus ook hij had er moeite mee. :)
Gisteren had ik toen ik ging slapen ook weer het raam open gelaten zodat de warmte meer weg kon. Ben als een blok in slaap gevallen in mijn verschoonde bed. Was zelfs m'n oordoppen vergeten in te doen. Nu is het nog steeds lekker koel met soms wat regen en miezer. De zon heeft zich vandaag nog niet laten zien.

Zag wel dat het de komende week weer 27-28 graden kan worden, zo lang het maar geen 30+ wordt.
22 graden hier binnen nu. Woehoe!! :cheer:
Het waaaait. Zelfs boven is het eindelijk afgekoeld. Nog steeds warmer dan beneden maar zeker koeler. Hoe is het bij jullie?
Fijn is dat he? Hier is het binnen nog een graad of 23. En op sommige kamers is het wat koeler dan dat.
Het huis lijkt de warmte niet kwijt te kunnen hier. Buiten is het heeerlijk afgekoeld naar 23 graden maar binnen is het na twee uur maximaal doorluchten nog steeds 28.8 graden :cry:
Heb morgen een vroege dienst dus wilde er vroeg in, maar denk dat ik lekker buiten ga genieten van de koelte tot het huis echt wat is afgekoeld. Dan nog maar een kort nachtje.
Alle reacties Link kopieren
En weer stralend zonnig hier.
Wel afgekoeld, maar mijn woonkamer is op het westen, dus straks warmt het gewoon weer op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik las net dit op nu.nl : https://www.nu.nl/binnenland/5976129/me ... -juli.html

Er zijn tijdens de hittegolf 2.964 personen overleden, dan zijn er gemiddeld 400 meer dan in een normale week in de zomer. Er zijn dit jaar ook meer mensen overleden aan de hittegolf dan vorig jaar. Grootste gedeelte was 80+.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven