Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Zazamaenade schreef:
21-06-2019 14:15
Dragonders, wat een prachtig woord! Dat draag ik voor als vergeetwoord van de maand, hierbij aan de vergetelheid ontrukt :D

Van ijs krijg ik altijd nog meer dorst dan ik al had en het is veel te zoet maar diepgevroren blauwe bessen zijn heerlijk koel, zoetig en nog goed voedsel ook.
Niet zo duur ook: 4,99 per kilozak bij AH.
Die bevroren blauwe bessen voor een mooi prijsje zijn een goede tip. Bedankt!!!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-06-2019 14:17
Die bevroren blauwe bessen voor een mooi prijsje zijn een goede tip. Bedankt!!!

Ja, ik ben er zelf ook erg blij mee. Ze zijn zelfs 2 euro per kilo goedkoper geworden, de laatste tijd.
50 cent voor een portie ijskoude bessen is best te betalen. Net zo duur als een redelijke kwaliteit ijsje uit de supermarkt, trouwens.
nounou
Zazamaenade schreef:
21-06-2019 14:30
Ja, ik ben er zelf ook erg blij mee. Ze zijn zelfs 2 euro per kilo goedkoper geworden, de laatste tijd.
50 cent voor een portie ijskoude bessen is best te betalen. Net zo duur als een redelijke kwaliteit ijsje, trouwens.
Ja en veel lekkerder ook.


Mijn Balin is er gek op, dus dat wordt vechten om de laatste bes.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 14:32
9.50% gewijzigd
Vorig jaar de hitte doorstaan met mijn voeten in een bak water met daarin koelelementen uit de vriezer. Verder maakte ik steeds mijn haar nat en besproeide mijn armen en benen met de plantenspuit. En dan voor de ventilator zitten Het was 36 graden in huis.
Alle reacties Link kopieren
Qua ijs ben ik fan van vrieslollies https://www.ah.nl/producten/product/wi7 ... ieslollies
Ideaal met een kleine vriezer: 1x boodschappen doen en een paar van die zakken halen en gewoon nieuwe in de vriezer leggen als de voorraad op begint te raken ;-)

Ook lekker: een drinkflesje vullen met water en in de vriezer stoppen. Voor je gaat slapen eruit halen, dan heb je de hele nacht door als je wakker wordt een koud slokje water klaar staan op je nachtkastje.

Warmte het huis uitkrijgen door 's avonds als het is afgekoeld een ventilator in een deur/raam te zetten (met de blazende kant naar buiten).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanochtend na het lezen van dit topic een mobiele airco besteld én een ventilatorzuil. Als ik het volgende week met de laatste afkan, stuur ik de airco weer terug, maar dan heb ik er maar vast een in huis voordat ze allemaal uitverkocht zijn :proud:
Ik wil dit jaar gewoon kunnen slapen als het zo heet is.

Edit: en nu is het weerbericht bijgesteld naar beneden? :O
.
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien ben ik mosterd.

Om een beetje te kunnen slapen neem ik een koude douche vlak voor ik in bed kruip. Ik weet dat vaak gezegd wordt dat je juist heet moet douchen, maar voor mij werkt dat averechts. Ik kan erg slecht tegen vochtige warmte, dus dan raak ik totaal oververhit en val ik bijna (en soms helemaal) flauw. Plus dat ik na het afdrogen alweer nat ben van het zweet, blegh.

Door een koude douche koel ik zodanig af dat ik het de eerste uren niet meer te warm heb. Meer dan genoeg tijd om lekker in slaap te vallen. Als het echt extreem heet is neem ik 's nachts gewoon nog zo'n douche als ik wakker word van de hitte. Manlief was altijd van de warme douches, maar heeft het eens geprobeerd en is nu ook om.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
20-06-2019 18:10
Als je zo'n ontzettend last hebt van de warmte zou ik gewoon gaan sparen voor een airco. Hebben wij ook gedaan. Wij hebben er 1 beneden en nu ook 1 op de slaapkamer staan. Allebei rond de €300 dus niet super duur. Maar ze doen het prima en daardoor slaap ik in ieder geval goed want ik kan ook echt niet tegen de hitte.
Alle andere tips zijn allemaal een druppel op een gloeiende plaat als je eenmaal last hebt van hitte. Misschien nu alvast gaan sparen voor volgend jaar?
Mag ik vragen waar je een airco van 300 hebt gekocht? Ik had toch het idee dat die dingen een stuk duurder waren. Of zijn dit mobiele?
viavia2013 schreef:
21-06-2019 13:54
Mijn man stikt bijna in z’n eigen slijm, maar zeggen dat hij wel moet genieten :bonk:
Ik had het niet tegen je man, niet tegen jou in het bijzonder..

Al heb ik te doen met je man en ben ik aankomende week mantelzorgster voor een mw. bij mij in de straat die COPD Gold IV heeft; ik weet nu al dat dat nodig is en familie heeft ze hier niet.

Net als ik, ook COPD (in de beginfase en verbeterd na stoppen met roken maar toch... het gaat niet meer weg en zonder Seretide en nog wat troep heb ik het ook héél benauwd, mét gaat het nog wel, dank u) en als je dan bedenkt dat de kaart paars is van de pollen in de lucht en ik ook hooikoorts heb snap je waarom ik zoveel binnen achter de laptop zit.
Heb het ook benauwd...

Niet meteen zo uit je panty vliegen, als ik jouw reactie aan mijn zoon zou laten lezen zou hij ws ook die emoticon van dat hamertje naar je toesturen..
Never mind, ik begrijp oprecht dat je je zorgen maakt voor volgende week, ik hoop dat het meevalt en dat meen ik uit de grond van mijn hart.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
‘s Nachts een ventilator bij het open raam zetten, hij zuigt lucht aan van de achterzijde en blaast dat voor eruit, zo blaast hij koelere lucht. Daarom is de gedachte van bevroren flessen erachter zetten ook niet zo gek. Het proberen waard als je last hebt van de warmte lijkt me.

Hier is de voorspelling nu de hele week 30+ en vooral midden van de week 37 graden. Mijn badkamer wordt deze week gestuct. Ik ben heel blij dat ik dat niet zelf hoef te doen...
Alle reacties Link kopieren
Toen ik ooit regelmatig bikram yoga in de ochtend deed had ik het de rest van de dag altijd koud, ook als het 30 graden was. Ik zweette zo enorm veel daar dat ik voor de rest van de dag afgekoeld was.

Dus, doe een lesje bikram of hot yoga en je kan er de rest van de dag weer tegenaan. Je kunt vast ook hardlopen/in de sportschool/ boksen/fietsen of de sauna gaan zitten, als je maar heel heel veel zweet.
Yoga is helaas niet echt mijn ding. :proud:

De voorspellingen zijn hier ietsje beter geworden, vanaf donderdag weer maar 27-28 graden ipv 31. Dat gaat de goede kant op. Hopen dat het uitkomt. :fortune:

Ik heb mijn luchtbed al opgepompt en daar lig ik nu lekker op te typen. Luchtbedden doen me altijd denken aan de vakanties als kind. Kamperen en s'ochtends samen met broertje de tent uit drijven omdat je vol op de zon stond. Good times. :P
Vandaag nog even genieten van het laatste koele dagje. :cheer:

Ik heb de rollen aluminiumfolie klaar liggen, die ga ik straks op de ramen doen. Verder vandaag alle boodschappen halen en al het schoonmaakwerk etc in huis doen. Hoeven we vanaf morgen lekker niets.
Ik zag gisteren op straat veel mensen lopen met ventilators trouwens. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat is het vannacht lekker koel geweest, hè?
Ik heb alles tegen elkaar openstaan, en zowaar is het nu onder de 20 graden. Heerlijk!
nounou
SadButTrue999 schreef:
22-06-2019 01:40
Ik had het niet tegen je man, niet tegen jou in het bijzonder..

Al heb ik te doen met je man en ben ik aankomende week mantelzorgster voor een mw. bij mij in de straat die COPD Gold IV heeft; ik weet nu al dat dat nodig is en familie heeft ze hier niet.

Net als ik, ook COPD (in de beginfase en verbeterd na stoppen met roken maar toch... het gaat niet meer weg en zonder Seretide en nog wat troep heb ik het ook héél benauwd, mét gaat het nog wel, dank u) en als je dan bedenkt dat de kaart paars is van de pollen in de lucht en ik ook hooikoorts heb snap je waarom ik zoveel binnen achter de laptop zit.
Heb het ook benauwd...

Niet meteen zo uit je panty vliegen, als ik jouw reactie aan mijn zoon zou laten lezen zou hij ws ook die emoticon van dat hamertje naar je toesturen..
Never mind, ik begrijp oprecht dat je je zorgen maakt voor volgende week, ik hoop dat het meevalt en dat meen ik uit de grond van mijn hart.
Sterkte!
Dank je wel, ik reageerde te emotioneel. Ik word een beetje kriegelig van mensen die enthousiast worden van dit soort temperaturen, omdat er ook veel leed door gecreëerd wordt.

Jij ook sterkte de komende week.
Zazamaenade schreef:
22-06-2019 08:34
Wat is het vannacht lekker koel geweest, hè?
Ik heb alles tegen elkaar openstaan, en zowaar is het nu onder de 20 graden. Heerlijk!
Heerlijk inderdaad ja. Hier in huis 19.5 graden nu. Ik heb ook alles lekker open gezet. Ga zo bij de AH boeken halen ( blijkbaar zit er een soort bieb in de AH nu ), salades inslaan en heel veel ijsjes. :proud:

Ik ga echt niet koken de komende dagen. Behalve vandaag. Iemand nog een leuke museum tip voor omgeving Amsterdam? Scheepvaartmuseum ben ik vorig jaar al geweest op mijn verjaardag. Heel leuk maar nu wel gezien.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
22-06-2019 09:11
Heerlijk inderdaad ja. Hier in huis 19.5 graden nu. Ik heb ook alles lekker open gezet. Ga zo bij de AH boeken halen ( blijkbaar zit er een soort bieb in de AH nu ), salades inslaan en heel veel ijsjes. :proud:

Ik ga echt niet koken de komende dagen. Behalve vandaag. Iemand nog een leuke museum tip voor omgeving Amsterdam? Scheepvaartmuseum ben ik vorig jaar al geweest op mijn verjaardag. Heel leuk maar nu wel gezien.

Ik ga denk ik maar eens een pan aardappelen koken voor een paar dagen, prima om salades mee te maken, of even op te bakken als ik behoefte krijg aan een zoute vette bek :biggrin:
En veel sla, wortelen, paprika en tomaten inslaan op de markt.
nounou
Ja dat is ook slim, alvast vooruit koken.
Dat kan ik wel doen maar te weinig ruimte in het kleine vriesvak om alles in bakjes op te slaan helaas. Oh ik kan wel tortillas maken, daar doe ik zo een paar dagen mee. Kan ik in de magnetron opwarmen.

Ik ga de waterflesjes tip toch nog eens proberen. Nu begrijp ik dat je ze achter de ventilator moet zetten en niet ervoor? Ik heb ze er altijd voor gezet.
Madrid87 schreef:
22-06-2019 09:11
Heerlijk inderdaad ja. Hier in huis 19.5 graden nu. Ik heb ook alles lekker open gezet. Ga zo bij de AH boeken halen ( blijkbaar zit er een soort bieb in de AH nu ), salades inslaan en heel veel ijsjes. :proud:

Ik ga echt niet koken de komende dagen. Behalve vandaag. Iemand nog een leuke museum tip voor omgeving Amsterdam? Scheepvaartmuseum ben ik vorig jaar al geweest op mijn verjaardag. Heel leuk maar nu wel gezien.
Ben je al eens in Body World geweest?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens geprobeerd de ramen juist open te houden overdag?

Ik heb namelijk ook een oud huis. En bij mij is het koeler om de ramen open te houden. Alles tegen elkaar open te zetten.

Verder goede zonwering. Verduisterende rolgordijnen houden veel warmte buiten.

Dubbel glas er in laten zetten.
Nee nooit van gehoord Kwebbeltje, ik zal eens googlen.

Alles open houden lijkt me geen goed plan, de zon staat hier de hele dag op beide kanten van mijn huis. Voor en achter. Ik kan het morgen eens proberen maar van wat ik begreep is het beter om alles dicht te houden. Verduisterende gordijnen heb ik beneden en boven hangen.

Ik heb een sloophuis dat volgend jaar plat gaat dus er nu nog dubbel glas in laten zetten vind ik zonde van het geld.
Ik zou de boel ook zeker dichthouden hoor. Dat doe ik hier ook. Ik heb in de middag de zon. Vanaf morgen houd ik de screens en gordijnen dicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaasde mij er ook over, omdat de overheid en iedereen zegt, ramen dicht.

Ik heb het vorige zomer beide geprobeerd. En mijn huis is koeler als ik overdag ramen tegen over elkaar open laat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus de gordijnen dicht maar ramen/deuren die niet achter de gordijnen zitten open.
Als het buiten warmer is dan binnen dan heeft het niet veel zin om alles open te zetten. Dan laat je die warme lucht juist binnen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
22-06-2019 09:47
Als het buiten warmer is dan binnen dan heeft het niet veel zin om alles open te zetten. Dan laat je die warme lucht juist binnen.
Klopt, mijn huis word veel warmer als buiten. Dus er komt dan heerlijk koelte binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven