Delft, Rotterdam, Den Haag, Leiden of Rijswijk?

21-09-2021 11:39 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

Man en ik hebben beiden de optie om in het westen van het land te gaan werken en zijn er ook wel aan toe om van omgeving te veranderen. We gaan de stap maken van Brabant naar het Westen 😅

Nu zitten wij te kijken naar huizen in Delft, Den Haag, Rotterdam, Leiden en Rijswijk. Natuurlijk nemen we de grote dorpen in de omgeving ook mee.

Persoonlijk neig ik heel erg naar Rotterdam of Delft en man naar Delft. Tips, adviezen, aanraders en afraders? Voor degenen die in deze steden wonen: wat maakt het leuk wonen? Hoe is het centrum? Zijn de voorzieningen compleet en gemakkelijk te bereiken?

Bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Echt néver dat ik vanuit Brabant deze kant op zou komen. Echt. Niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel geld heb je?
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
21-09-2021 12:03
Ik heb in Leiden gewoond en vond het fantastisch. Mooie stad, het voelt knus maar wel groter dan Delft. Met OV zit je er heel goed. Nadeel is dat de huizenprijzen erg hoog liggen. Vrienden wijken o.a. uit naar Voorschoten of Leiderdorp (vind ik zelf minder).
Leiden vind ik een stuk lastiger te bereiken met de auto dan Delft, R'dam, Den Haag etc.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
21-09-2021 13:32
Leiden vind ik een stuk lastiger te bereiken met de auto dan Delft, R'dam, Den Haag etc.
Ja, daarom zei ik met OV.
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
21-09-2021 13:34
Ja, daarom zei ik met OV.
Ja, ik dacht laat ik het benadrukken :)

Overigens is Rotterdam ook allang niet meer betaalbaar, ik ken veel mensen die zijn uitgeweken naar Capelle aan den IJssel.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Leiden, en ik vind het een heel fijne stad om te wonen.
Bereikbaarheid vanuit Brabant is uiteraard minder dan Rotterdam, want stuk verder en dat stuk staat ook nog een vaak vast.
Wel is het zo dat de A4 en A44 binnen 2 jaar met elkaar verbonden zijn en ik hoop dat dat de verkeersdruk een stuk minder maakt.

Ik reis zelf niet veel met de auto, en als ik dat doe, in de avond en weekenden heb ik niet zo heel veel last van verkeersdrukte.

Het is wel erg duur geworden. Ik heb zo'n 10 jaar geleden in een leuke wijk een mooie ruime eensgezinswoning gekocht.
Die kostte toen net onder de 3 ton.
Inmiddels is dit huis getaxeerd op 520.000,- en gaan huizen in mijn straat ruim boven die vraagprijs binnen een week weg. En dan heb je dus een tussenwoning met 3 slaapkamers. Ruime slaapkamers dat wel, maar wat een geld..
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
21-09-2021 13:23
En ik zie net dat je een jong kind hebt, bereid je maar voor op een zoektocht naar opvang. Veel zit vol. Ik weet niet op welke termijn je wilt verhuizen, maar realiseer je dat die beschikbaarheid van opvang wel lastig kan worden.


En school. Fikse wachttijden.
Alle reacties Link kopieren
Rotterdam is echt niet goedkoop hoor.
Ik zou zelf niet in Rotterdam (behalve Hillegersberg) of Den Haag willen wonen, maar wel in de plaatsen eromheen. Daar woon ik dus ook :-D. 10 min met de trein naar centrum Rotterdam. Ik hou van Rotterdam.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was inderdaad ook Lansingerland nog overwegen. Afhankelijk van de kern (Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs of Bleiswijk) goed te doen met ov naar Den Haag of Rotterdam. Met de auto ook prima bereikbaar.
Heeft geen spectaculair centrum, maar wel gezellig (en snel naar een groter centrum). Voor kinderen zijn er wel prima faciliteiten (oa. een mooi zwembad en een leuke speeltuinvereniging).

Ik vind Rotterdam zelf leuk (vond het vroeger verschrikkelijk, maar inmiddels niet meer. Ik zou er zelf alleen niet willen wonen. Delft en Leiden beide erg leuk. Wel duur en veel studenten. Den Haag heeft leuke en mooie wijken, maar ook mindere. Betaalbaar en leuk wonen is toch vaak buiten het centrum en dan ben je ook nog wel even bezig daar te komen. Kan je beter buiten de stad zitten.

welke voorzieningen zoek je trouwens?
Alle reacties Link kopieren
gizz schreef:
21-09-2021 11:55
Ik woon in Delft maar zou je Rijswijk aanraden. Alles net iets voordeliger en je zit in de buurt van Den Haag, Delft, Rotterdam. En toch lekker rustig. Delft is centrum prachtig idd en je zit ook overal met tram of trein, maar de overige wijken vind ik persoonlijk hard achteruit hollen de afgelopen jaren.
Leefbaarheid van de wijken is voor ons erg belangrijk. We hebben een zoon van 1 en willen de komende 5 jaar het liefst nog 2 kinderen. Dus Rijswijk zullen we dan nader onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
21-09-2021 12:03
Ik heb in Leiden gewoond en vond het fantastisch. Mooie stad, het voelt knus maar wel groter dan Delft. Met OV zit je er heel goed. Nadeel is dat de huizenprijzen erg hoog liggen. Vrienden wijken o.a. uit naar Voorschoten of Leiderdorp (vind ik zelf minder).
Leiden hoor ik ook van vrienden veel positiefs over! Mijn man heeft Leiden op nr. 2, maar ik ben er nog nooit geweest 🙈 Denk dat we binnenkort even een weekje Leiden gaan doen om de sfeer te proeven. Huizenprijzen hebben we geluk mee dankzij de overwaarde op ons huidige huis + we hebben nog een 2e huis wat bijna afbetaald is (destijds voor heel weinig kunnen kopen).
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
21-09-2021 12:05
Neem je een hoop geld mee voor een huis? De huizenprijzen zijn in Delft ronduit belachelijk en worden enorm overboden.
Ik mag van geluk spreken, maar het antwoord is 'ja' 🙈
Alle reacties Link kopieren
Ik zal na mijn werk verder gaan met reageren
Alle reacties Link kopieren
Maak er gewoon een vakantie van. Lekker rondfietsen in de regio en de verschillende wijken en dan een ‘verlanglijstje’ maken. Zo hebben wij het een paar jaar geleden ook aangepakt en wij zijn terecht gekomen in het heerlijke centrum van Delft. (Maar veel van de door jou genoemde plaatsen zijn fraai, het is maar net welke wijk en/of plek.)

Het leuke is dat de zaken waarover je van tevoren druk over maakt, goed uitpakken. Auto? Inmiddels staat die in een parkeergarage en gebruiken we die alleen voor ver familie- en vriendenbezoek en doen we al onze dagelijkse dingen met fiets en OV. En dat ervaar ik als zeer relaxed.

Eerlijk gezegd ben ik nog steeds blij met onze keuze voor Delft. Ik was er niet eerder geweest, tot onze zoektochtvakantie en ik was direct onder de indruk. En het heeft voor ons erg goed uitgepakt. Maar ik was wel streng: niet wonen naast een studentenhuis was een van die eisen.
You have to trust me on this one. (Jack Bauer in 24)
Alle reacties Link kopieren
Delft en Leiden zijn allebei gezellige studentensteden met een charmant oud centrum. Buiten dat centrum kan het erg wisselen per wijk of het leuk wonen is. Er is in Leiden best een contrast tussen de studentenpopulatie en de rest van de bevolking; ik heb de indruk dat er in Delft een wat grotere middengroep is. Het ov in Leiden vind ik matig, het is de enige stad uit het rijtje dat je noemt zonder tram/metronetwerk, al zijn er geloof ik nu wel plannen voor een tramlijn. Om Leiden heen heb je Oegstgeest, Warmond, Voorschoten, Zoetewoude; rustiger dan Leiden maar wel dichtbij.

Den Haag moet je eigenlijk niet zien als één stad. Het is groot en de stadsdelen/wijken zijn enorm divers, je zou het ook gesegregeerd kunnen noemen. Het fijne van Den Haag t.o.v. Leiden en Delft vind ik de nabijheid van de duinen en het strand. Daartegenover staat dat een echt gezellig oud centrum ontbreekt (al zijn er zeker mooie historische straten). Vergeleken met Delft heb je in Den Haag veel meer keuze wat betreft scholen, er zijn er simpeweg meer en meer verschillende soorten.

Voorburg ligt tegen Den Haag aaan, niet ver van Delft, en heeft ook leuke buurten.

Oftewel: in al deze steden kun je erg leuk wonen. Het is vooral afhankelijk van de buurt en van je prioriteiten.
tyche wijzigde dit bericht op 21-09-2021 18:45
4.77% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Laat het ook afhangen van waar je gaat werken. Vanaf Leiden zijn Den Haag en Amsterdam makkelijk. Rotterdam is minder handig vanaf Leiden.
Vanaf Delft en Rijswijk zijn Rotterdam en Den Haag makkelijk. Amsterdam weer iets minder handig.
Als je geld genoeg hebt zou ik inderdaad eens rustig gaan kijken in Leiden en Delft. Zelf vind ik Leiden leuker, maar beide vind ik wel leuk
Ik heb zelf in (oud) Rijswijk gewoond, het leuke daaraan vond ik dat je zowel Den Haag, Delft als Rijswijk zelf binnen handbereik hebt. Veel mogelijkheden en afwisseling.
Alle reacties Link kopieren
Met een klein kind en nog meer kinderen op komst zou ik kiezen voor één van de dorpen in die regio: Pijnacker, Berkel, Nootdorp, Bergschenhoek, Bleiswijk, Zoetermeer.

Of voor de buitenwijken van de stad. Centrum zou ik niet doen. Nooit je auto voor de deur kunnen parkeren, overlast van geluid, niet snel zonder toezicht buiten kunnen spelen etc.

Maar je vraag is wat moeilijk te beantwoorden als we jullie wensen niet kennen. Wat ik vreselijk vind, vinden jullie misschien juist wel heel fijn en andersom.
Dus, wat willen jullie? Willen jullie levendigheid, of juist groen, een groot winkelcentrum, of is een supermarkt op loopafstand ook voldoende, etc.?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
21-09-2021 12:08
Als je het kan betalen, is het centrum van Delft echt geweldig om te wonen.
Zoals eerder gezegd, alles is daar en er is altijd wat te doen, zonder dat het te onrustig wordt.
Rotterdam zou ik echt niet doen. Ik heb er jaren gewerkt in verschillende wijken en ik vind het erg anoniem en er zijn veel te veel problemen.
Als sfeer, beleving of hoe het er uit ziet, echt niks uitmaakt, kun je overwegen om in Rijswijk te gaan wonen. Er is niks te doen maar het is wel lekker goedkoop.
Ik woon zelf in Den Haag. Dat kan heel erg leuk zijn als je in de juiste (en dus dure) buurt woont. Het leuke aan Den Haag is dat het door de vele expats een hele internationale vibe heeft zonder de excessen van Amsterdam. Ook het strand om de hoek is echt geweldig.

Waar het eigenlijk in de hele randstad op neer komt is dat je heel veel geld nodig hebt om in een leuke buurt te wonen.
Overigens kan dat best een goede investering zijn. De komende twee jaar gaan de prijzen nog 25% omhoog schijnt het.
Ik denk dat je wel heel erg gelijk hebt over Rotterdam qua anonimiteit. Dat lijkt mij als buitenstaander ook een 'probleem' daar. Daarnaast vind ik niet ieder deel er even netjes uitzien. Maar ik kan me uit nachten uitgaan en feesten etc. Herinneren dat er wel veel te doen was. Hoewel dat natuurlijk niet de levensfase is waarin ik me momenteel bevind 😅

Het strand en het internationale karakter van Den Haag is ook datgene wat mij aanspreekt! Qua wijken dachten wij bij Den Haag vooral aan Vogelwijk. Hoewel de vruchten buurt ook wel veel scholen leek te hebben. Heb je aanraders qua wijken? De prijzen zijn erg hoog, maar wij hebben gelukkig heel wat overwaarde. Dus dat zou ook nog een mooie investering zijn 😊
Alle reacties Link kopieren
Dag dames, ik was van plan om vanavond uitgebreid iedere reactie te beantwoorden, maar ik zie nu al dat dit mij niet goed genoeg lukken. Er zijn namelijk zoveel goede tips en adviezen gegeven! Hartstikke bedankt voor het meedenken ❤️ Ik ga alles meenemen in ons proces en onze zoektocht naar ons nieuwe huis.

Even wat achtergrondinfo over onze situatie en onze wensen:
* Momenteel heb ik 1 zoon, binnenkort willen we gaan voor de 2e. Ligt natuurlijk ook aan de nieuwe situatie met ons werk.
* Wij mogen geluk spreken en dat besef ik heel goed, maar man en ik hadden beiden een koophuis voor een zeer voordelige prijs voordat we gingen samenwonen/trouwen. Beide huizen zijn grotendeels afbetaald/hebben mooie overwaarde. Het huis waar we niet in wonen, wordt verhuurd. Dus ons budget is passend bij de huidige markt.
* Wat wij belangrijk vinden:
- Goede voorzieningen (opvang, sportschool, supermarkt, scholen, sport+hobby mogelijkheden voor kinderen wanneer ze op doe leeftijd zijn)
- Sfeervol centrum
- Fijne horeca (goed eten, mooie sfeer, lekkere koffie, man houdt natuurlijk van speciaalbier)
- genoeg opties met groen in de nabijheid

Wat wij als gezin gaan doen is volgende maand met onze opgespaarde corona vakantiedagen een tour door Zuid-Holland en omgeving doen! Ik denk dat dit inderdaad de beste manier is om sfeer te proeven en een keuze te maken. Hebben we toch nog een beetje vakantiegevoel erbij ook 😆 Ook leuk om wat kleinere plaatsen in de buurt als tip te zien, sommige plaatsen had ik helemaal niet aan gedacht. Dus ook dank daarvoor.

Mochten jullie specifieke wijken hebben die je absoluut wel/niet zou aanraden om in te wonen, dan zou ik dat graag horen! Ik heb nu in ieder geval een mooi lijstje kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
En kijk alvast opfunda naar huizen die jullie wel wat lijken. Kun je gelijk de buurt proeven.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook Barendrecht of Dordrecht nog kunnen overwegen. Net wat betaalbaarder en gunstig qua ligging. Met het OV is alles in de Randstad makkelijk en snel te bereiken en met de auto ben je ook zo de Randstad uit (sneller dan vanuit Den Haag/Delft/Rijswijk.
Alle reacties Link kopieren
Als je ook wat randgemeente wilt kijken zou ik zeker Lansingerland meenemen (al genoemd), maar ook Voorburg en Nieuwerkerk aan den IJssel.

Gouda en Capelle zou ik niet doen, teveel ongezellige wijken. Krimpen wil je echt niet zitten vanwege de files over het water.

Rotterdam heeft nog wel eens projecten waar nieuwe bewoners gezamenlijk opdrachtgever worden voor een project (blok huizen) op plekken in en rondom het centrum. Zo woont een familielid van mij vlakbij het centrum in een eengezinswoning met eigen achtertuin en nog een gezamenlijke achtertuin. Dat is wel heel leuk wonen! Maar in de stad wonen moet je liggen, ik kan niet wennen aan het constante geluid waardoor je nooit lekker met de ramen open kunt slapen.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
21-09-2021 20:58
Je zou ook Barendrecht of Dordrecht nog kunnen overwegen. Net wat betaalbaarder en gunstig qua ligging. Met het OV is alles in de Randstad makkelijk en snel te bereiken en met de auto ben je ook zo de Randstad uit (sneller dan vanuit Den Haag/Delft/Rijswijk.
Dordrecht, goeie! Dat is zeker leuk.
Ik zou het volledig laten afhangen van de vraag waar jullie gaan werken. De wijk of zelfs straat waar je woont is wat mij betreft meer bepalend dan de stad. Openbaar vervoer is in de meeste steden goed, maar druk. Dan is die fijne treinverbinding wel handig, maar als je altijd moet staan is het toch al een stuk minder leuk.

Dus eerst kijken waar jullie werken en er dan een woonplek bij zoeken. Als je voldoende geld (ik zou zeggen minimaal 7 ton, maar liefst natuurlijk iets meer) te besteden hebt, is er overal wel wat geschikts te vinden. Centrum zou ik zelf met jonge kinderen niet doen. Ik ken redelijk wat mensen die met jonge kinderen in het stadscentrum zijn begonnen en een vrij groot percentage is verhuisd naar een wijk iets buiten het centrum. Vooral in de studentensteden kan de overlast van studenten behoorlijk groot zijn. Daar zou ik wel rekening mee houden (vrienden van mij hadden een prachtig huis, totdat het huis naast hen opgekocht werd door een huisjesmelker en een studentenhuis werd, dat vergalde hen woonplezier nogal a.g.v. een andere leefritme van hun nieuwe buren).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven