Dilemma huis blijven huren of kopen

20-04-2024 22:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met een dilemma, ik ben single en woon inmiddels al meer dan 4 jaar in mijn huidige huurwoning. Nu wilt mijn verhuurder van mijn huis af en heeft het aan mij te koop aangeboden. Nu twijfel ik dus heel erg, ik zou ooit wel een huisje willen kopen i.p.v blijven huren. Om toch een keer in te stappen in de wereld van huiseigenaar zijn.

Alleen gezien mijn inkomen en de stad waar ik zou willen wonen en de gekke markt waar we in zitten, zal dit lastig zijn om dit alleen te kunnen doen.. Nu heeft mijn huidige woning geen beste fundering en nu heb ik een redelijk summier funderingsrapport gevonden. Waarin het advies stond dat er naar alle verschijnlijkheid over 10/15 jaar funderingsherstel moet plaatsvinden. Inmiddels zijn we rond deze tijd beland en twijfel ik dus of dat het slim is om mijn huidige huurhuis ‘met dit grote probleem’ te kopen. Starten op de woningmarkt met een probleemhuis? Dat voelt niet fijn, maar het idee dat dit misschien wel een handig opstapje is in mijn wooncarriere om door te kunnen groeien lonkt ook.

Of moet ik hierin het risico nemen met het idee dat ik het misschien over 1,5/2jaar weer kan verkopen en weer door kan groeien naar een andere woning.. (en wieweet hoe mijn situatie er t.z.t uitziet)

Het voornaamste waar ik bij deze laatste variant bang voor ben is dat er over 2 jaar meer bekend is over de staat van de fundering, met daarbij de extra herstelkosten etc.. ik verplicht ben dit te vermelden bij verkoop en dat dit in mijn nadeel van de verkoop zou kunnen werken..

Ik vind het maar lastig. Ik hoor graag jullie gedachtes over bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niets kopen zonder bouwkundige keuring, dus als het geen recent rapport is, een nieuw rapport regelen. Mét indicatie van de kosten op het te regelen.
Zonder enige indicatie zou ik geen huis met funderingsprobleem kopen. Daarnaast is het ook verstandig om als dit probleem duidelijk is, dit gelijk te laten fixen.

Aan de andere kant, je huurt en je zit nog goed. Misschien dan gewoon niet voor een probleemhuis gaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was benieuwd wat funderingsherstwl zou kosten:
https://funderingsherstel-amsterdam.com ... gsherstel/

Of de verhuurder zou het voor een heel klein prijsje moeten aanbieden, maar anders zou ik er niet aan beginnen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou eens kunnen onderzoeken wat het kost om goed onderzoek te laten doen naar de fundering.

Verhuurders willen massaal verkopen en voor een huis met een huurder daarin bestaat veel minder belangstelling. Je zou daarom het huis relatief goedkoop moeten kunnen krijgen. Het is dus wel een kans.

Misschien kun je het rapport samen met de verhuurder laten maken? Ook voor de verhuurder is het belangrijke informatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou voor mij afhangen van de staat van de fundering, de geschatte kosten van herstel en de vraagprijs. Voor een bodemprijs zou ik het wel overwegen. Anders niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerst maar eens (laten) onderzoeken hoe het echt zit met die fundering, dat heb je een realistisch uitgangspunt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je verhuurder weet ook wel wat er in dat rapport staat en weet waarom hij het nu kwijt wil :-).

Ik zou het dus alleen doen met een degelijke bouwkeuring, een idee wat de kosten gaan zijn* én een aankoopprijs die rekening houdt met de komende kosten.
En als je een lening krijgt bij de bank natuurlijk.

De hoofdprijs betalen en dan over 2 jaar voor immense kosten staan ... dan zoekt de eigenaar maar een andere gek.



*Als je nu niet laat herstellen tel er dan ook nog maar minstens 10 % extra geld bij voor prijsstijgingen in de bouw.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet doen, maar ik ben heel voorzichtig in dit soort dingen.

Nu kopen als opstapje is ook niet altijd realistisch behalve als je naar een goedkopere regio wil tegen die tijd. Alle huizen in jouw regio stijgen nl net zo hard in waarde als jouw huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan laat je toch een onderzoek doen naar de fundering, dan weet je het meteen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu twijfel ik dus heel erg, ik zou ooit wel een huisje willen kopen i.p.v blijven huren. Om toch een keer in te stappen in de wereld van huiseigenaar zijn.

Huren is geen Vreselijke Overtreding hè?

Heb je voldoende financiën voor funderingsherstel/reparaties van het dak/nieuwe CV ketel/ isolatie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
En iets anders kopen met een goede fundering?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven