Dilemma paard (advies gevraagd aan paardenmensen)

28-06-2020 10:38 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn paard heeft vorig jaar een einschuss gehad. (onderhuidse ontsteking aan 1 van haar benen.) Been is altijd dikker gebleven, maar ze loopt er wel goed op. Nu met het warme weer, merken we dat ze flink vocht vast houdt in het been en wat stijver loopt.

Nu kwam de staleigenaar met het voorstel, om haar naar de zomer wei te brengen. Deze wei is 15 ha groot en ligt aan het Haringvliet, waar ze ook in kunnen. Dit brakke water is zeker goed voor het been. Nadeel is, dat het weiland zo’n 17 km verder op is, je gaat er dus niet even op de fiets naar toe. (Dochter, ik zal dus altijd mee moeten.)

Alternatief combi weigang, stal. Weides in de buurt van de manege zijn vrij beperkt en klein en moeten dus gedeeld worden. Maar dan is ze wel in de buurt.

Wat zou jullie voorkeur hebben, dochter maakt het niet zo veel uit.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
*Pauze* schreef:
28-06-2020 11:01
Dat argument is dan blijkbaar na je OP bij je opgekomen, want daar heb je het er nog over dat het nadeel vooral is dat het jou dan meer tijd zal kosten omdat je dochter er niet op de fiets naartoe kan. Maar kan me voorstellen dat je dit beter vindt klinken.
Dan kan ze er dus niet meerder keren per dag naar toe, dus het is Maarten hoe kopje het uitlegt, maar ik had dat inderdaad duidelijker kunnen zeggen. Dacht dat ik dat ook gedaan had, maar staat inderdaad niet in de OP.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
17 Km verderop..... Als ik zie hoe blij onze paarden zijn als ze met anderen op de wei staan, en helemaal als het voor het paard zelf beter is....Ik zou er niet over na moeten denken.
Alle reacties Link kopieren
Zomerwei! Hij zal daar wat meer beweging krijgen gedurende de dag, je dochter kan een keer in de week op een manegepaard rijden en in de herfst kijk je of je je eigen paard weer kunt opbouwen of dat hij nog last heeft.

Maar ik neem daarbij wel aan dat de staleigenaar zelf wel elke dag een keer gaat kijken in de wei. Als dat niet zo is, zou ik er niet voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-06-2020 11:03
Maar als ie op de zomerwei staat hoef je toch uberhaupt niet dagelijks langs te gaan?
Doe ik normaal ook niet (ze gaat normaal als we op vakantie zijn) maar ik wil het been eigenlijk ook wel in de gaten houden.

Denk dat ik inderdaad maar voor de zomerwei ga.
Such a beautiful place to be with Friends.
Het is zo goed als zomervakantie, ik zou hem op bereikbare afstand houden, zo lang als mogelijk de wei op, drie keer daags aan de hand gaan stappen, veel door stromend water, veel afspuiten en overleggen met de veearts of hij iets vochtafdrijvend kan geven of het been leeg kan trekken.
redbulletje schreef:
28-06-2020 10:56
Dan eigen paard op de wei (krijgt ie vanzelf wel z'n beweging) en de zomervakantie gewoon manegepaarden rijden met haar vriendinnen.
En ga dan af en toe naar eigen paard kijken en wellicht met zonsopkomst door de branding stappen.
Dit zou ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
28-06-2020 11:07
Zomerwei! Hij zal daar wat meer beweging krijgen gedurende de dag, je dochter kan een keer in de week op een manegepaard rijden en in de herfst kijk je of je je eigen paard weer kunt opbouwen of dat hij nog last heeft.

Maar ik neem daarbij wel aan dat de staleigenaar zelf wel elke dag een keer gaat kijken in de wei. Als dat niet zo is, zou ik er niet voor gaan.
Uiteraard gaat er elke dag iemand langs.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
28-06-2020 11:08
Het is zo goed als zomervakantie, ik zou hem op bereikbare afstand houden, zo lang als mogelijk de wei op, drie keer daags aan de hand gaan stappen, veel door stromend water, veel afspuiten en overleggen met de veearts of hij iets vochtafdrijvend kan geven of het been leeg kan trekken.
Beweging op eigen initiatief in een kudde zou mijn voorkeur hebben. Daarbij is drie keer daags aan de hand stappen soms helemaal niet haalbaar. Ik zou echt deze zomer pakken voor herstel op de wei en pas in de herfst oppakken met zo min mogelijk ingrepen.
fluttershy schreef:
28-06-2020 11:08
Het is zo goed als zomervakantie, ik zou hem op bereikbare afstand houden, zo lang als mogelijk de wei op, drie keer daags aan de hand gaan stappen, veel door stromend water, veel afspuiten en overleggen met de veearts of hij iets vochtafdrijvend kan geven of het been leeg kan trekken.
Je hoeft niet 3 keer per dag te gaan stappen als het paard op de wei staat. Daar krijgt ie z'n beweging vanzelf wel. En een spuitplaats zal er op de wei niet zijn. Ik neem aan dat de stalhouder dagelijks een controlerondje doet (voor o.a. waterbakken) dus dan hoef je niet dagelijks zelf op en neer.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat ik me afvraag is of hij zelf wel het water in gaat? Mijn huidige en vorige paard hielden allebei niet van water, die zag ik uit zichzelf echt niet gaan pootjebaden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-06-2020 11:11
Je hoeft niet 3 keer per dag te gaan stappen als het paard op de wei staat. Daar krijgt ie z'n beweging vanzelf wel. En een spuitplaats zal er op de wei niet zijn. Ik neem aan dat de stalhouder dagelijks een controlerondje doet (voor o.a. waterbakken) dus dan hoef je niet dagelijks zelf op en neer.
Waha, redbull, we zijn het weer eens eensch als het over paarden gaat. :-)
Alle reacties Link kopieren
En met kamferspiritus masseren.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Staat het paard op de zomerwei alleen of in een kudde?
Dat lijkt me ook van belang. Paarden kunnen niet alleen staan.
Is er iets van toezicht daar, boerderij waar het paard dichtbij staat oid?
Wij hebben onze paarden heel dichtbij huis en langs de doorgaande weg naar het dorp. Daardoor hebben we regelmatig zicht erop. Ze staan daar, wel met lijntjes tussen de verschillende landjes, met meerdere paarden die met mooi weer ook buiten blijven, dat spreken we vaak af zodat een paard niet alleen buiten blijft. Al een paar keer is er wel iets gebeurd maar omdat er goed zicht is op de paarden is er op tijd ingegrepen. 1 keer paard met koliek, die lag enorm te rollen en ik reed met de auto langs, gelijk alarm geslagen, maar ook eentje die door haar lijntjes doorbrak bijvoorbeeld. Moet er niet aan denken als mijn paard 17km verderop staat en dat er weinig toezicht is. Als je maar 1x per dag komt kan er in die andere 23.5u veel gebeuren.
Je zou ook regelmatig naar het strandje dichtbij kunnen gaan en koelen met de tuinslang. Heb ook wel eens compressiekous/pak gezien voor paard om zwelling te verminderen?
Alle reacties Link kopieren
Even een hele andere gedachte. Heb je ook al naar oplossingen gezocht in de voeding qua vochtafdrijving etc? Onze paarden staan op hooi maar standaard wordt er op stal kuil gevoerd waar veel paarden ook vocht door kunnen vasthouden.

Wij gebruiken al jaren bij één van onze paarden Ice Vibes, eerst tijdens zijn blessure en nu preventief voor en na het rijden. Ze zijn vrij prijzig maar wij zien wel echt resultaat. Soms zijn ze ook nog tweedehands te vinden, dan is ophalen wel het beste ivm testen qua werking.

https://hypostore.nl/horseware-ice-vibe-boots.html
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
28-06-2020 11:20
Het enige dat ik me afvraag is of hij zelf wel het water in gaat? Mijn huidige en vorige paard hielden allebei niet van water, die zag ik uit zichzelf echt niet gaan pootjebaden.
Ze loopt er normaal zo in, dus denk het wel.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
mariska1974 schreef:
28-06-2020 11:26
Staat het paard op de zomerwei alleen of in een kudde?
Dat lijkt me ook van belang. Paarden kunnen niet alleen staan.
Is er iets van toezicht daar, boerderij waar het paard dichtbij staat oid?
Wij hebben onze paarden heel dichtbij huis en langs de doorgaande weg naar het dorp. Daardoor hebben we regelmatig zicht erop. Ze staan daar, wel met lijntjes tussen de verschillende landjes, met meerdere paarden die met mooi weer ook buiten blijven, dat spreken we vaak af zodat een paard niet alleen buiten blijft. Al een paar keer is er wel iets gebeurd maar omdat er goed zicht is op de paarden is er op tijd ingegrepen. 1 keer paard met koliek, die lag enorm te rollen en ik reed met de auto langs, gelijk alarm geslagen, maar ook eentje die door haar lijntjes doorbrak bijvoorbeeld. Moet er niet aan denken als mijn paard 17km verderop staat en dat er weinig toezicht is. Als je maar 1x per dag komt kan er in die andere 23.5u veel gebeuren.
Je zou ook regelmatig naar het strandje dichtbij kunnen gaan en koelen met de tuinslang. Heb ook wel eens compressiekous/pak gezien voor paard om zwelling te verminderen?
Uiteraard in een kudde, anders zou ik het niet eens overwegen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Protego schreef:
28-06-2020 11:28
Even een hele andere gedachte. Heb je ook al naar oplossingen gezocht in de voeding qua vochtafdrijving etc? Onze paarden staan op hooi maar standaard wordt er op stal kuil gevoerd waar veel paarden ook vocht door kunnen vasthouden.

Wij gebruiken al jaren bij één van onze paarden Ice Vibes, eerst tijdens zijn blessure en nu preventief voor en na het rijden. Ze zijn vrij prijzig maar wij zien wel echt resultaat. Soms zijn ze ook nog tweedehands te vinden, dan is ophalen wel het beste ivm testen qua werking.

https://hypostore.nl/horseware-ice-vibe-boots.html
Ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tip.

Ze krijgen hooi bij ons trouwens.
Such a beautiful place to be with Friends.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
28-06-2020 11:10
Beweging op eigen initiatief in een kudde zou mijn voorkeur hebben. Daarbij is drie keer daags aan de hand stappen soms helemaal niet haalbaar. Ik zou echt deze zomer pakken voor herstel op de wei en pas in de herfst oppakken met zo min mogelijk ingrepen.
Dat lijkt mij ook het beste voor het paard. Ik heb genoeg gezien dat dat drie keer aan de hand wandelen er niet van komt, of dat die staprondjes steeds korter worden. En zelfs in het beste geval, als dochter het toch genoeg doet, staat het paard nog uren op stal. Ik zou het dier dus zonder enige twijfel de wei opgooien.
redbulletje schreef:
28-06-2020 11:11
Je hoeft niet 3 keer per dag te gaan stappen als het paard op de wei staat. Daar krijgt ie z'n beweging vanzelf wel. En een spuitplaats zal er op de wei niet zijn. Ik neem aan dat de stalhouder dagelijks een controlerondje doet (voor o.a. waterbakken) dus dan hoef je niet dagelijks zelf op en neer.
Zeker als dat been wat trekt en de kudde is heel rustig heb je kans dat hij een hele dag praktisch stil staat, lekker kop aan de grond en eten. Dan zou het mijn voorkeur hebben om hem overdag (of bij warm weer juist s nachts) op de wei te hebben met een ander paard of een paar andere paarden en daarnaast nog regelmatig aan de hand te gaan stappen. Weet je tenminste zeker dat hij beweegt. Stappen op het harde geeft ook meer effect op het vocht (mits het paard verder dus niet opgestald wordt)

En ik zou zelf m'n geblesseerde paard zelf elke dag willen controleren.
Alle reacties Link kopieren
De wei in. Zelf laten herstellen. Ik zou zelf wel dagelijks gaan kijken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
*Pauze* schreef:
28-06-2020 10:55
Dus als ik het goed begrijp is het kiezen tussen wat beter is voor het paard en wat makkelijker is voor jullie?
En daar moet je een topic voor openen? Doen wat beter voor paard is natuurlijk!
Je gaat een dier natuurlijk niet moedwillig laten doorlopen met een blessure alleen omdat het jullie dan minder tijd kost. Het is geen fiets.
Precies. En op stal is ook al iets waar ik niet voor zou kiezen. Liefst stal en bitloos. Alleen een schuilstal, dat is wel fijn. Die van mij schuilen wel graag :-P
Alle reacties Link kopieren
Het is zo niet goed om je paard uren op stal te zetten. Ga zelf eens de hele nacht op de wc zitten. Daarmee kun je het vergelijken. Die van mij staan lekker buiten met schuilplek.
Alle reacties Link kopieren
Lekker wei op!
LoveDobby schreef:
28-06-2020 11:38
Ga ik eens naar kijken, bedankt voor de tip.

Ze krijgen hooi bij ons trouwens.
Misschien heb je hier iets aan, ook vocht afdrijvende kruiden enzv.
https://www.paardenkruiden.nl/lp/214-pa ... en-of-niet
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
28-06-2020 14:13
Misschien heb je hier iets aan, ook vocht afdrijvende kruiden enzv.
https://www.paardenkruiden.nl/lp/214-pa ... en-of-niet
Bedankt voor de tip, was al een beetje aan het kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer wat nou echt werkt.
Such a beautiful place to be with Friends.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven