Dingen die een leven lang meegaan

17-10-2020 21:44 89 berichten
Ik heb vandaag 3 paar sokken besteld, voor ruim €60. Gek geworden? Wellicht; maar nadat ik weer een paar goedkope sokken moest wegsmijten omdat ze versleten waren ging ik op zoek naar alternatieven en kwam er achter dat darn tough sokken een levenslange garantie hebben!
Kortom: één keer investeren, en dan voor altijd van het sokkenprobleem af. (En, voor mij belangrijk, gemaakt van ethisch geproduceerde merino-wol)

En toen vroeg ik me af: wat bezit ik nog meer dat een leven lang mee gaat? Verrassende dingen nog!
- ik heb een oven/gasfornuis uit de jaren ‘60. Nog brandschoon en doet t waanzinnig.
- ik heb een nilfisk stofzuiger uit de jaren ‘80. Best zwaar om te tillen maar aan de andere kant: briljant ding.
- een les pooch hondenborstel. Gebruik ik al 10 jaar zo’n 3x per week om de hond uit te borstelen en ik ga nooit meer een andere kopen.
- ik heb een aantal meubels die jarenoud zijn, maar goed dit telt niet echt vind ik want meubels kunnen niet echt stuk.

Op mijn verlanglijstje staat nog: echt goede pannen. Het liefst geëmailleerde maar niet perse Le creuset. Ik weet nog niet exact welke dan wel.

Wat hebben/gebruiken jullie voor voorwerpen die een leven lang meegaan of zouden moeten gaan?
Mijn wasmachine heb ik al 25 jaar en die doet het nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een wat duurdere Zenner haarborstel die al minstens tien jaar dagelijks wordt gebruikt en geen teken van verval vertoont, in tegenstelling tot elke andere borstel tot nu toe.

Hij ziet er heel gewoon uit: metalen pinnen op een rood rubber matje en op elke pin een bolletje, maar om een of andere reden trotseert hij de tijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een bundel kersttakken die net echt zijn. Ze zijn van een betere imitatiekwaliteit dan wat er nu geproduceerd wordt. Ik heb er vijftien ongeveer. Ze worden gebruikt in kerststukken, schoorsteenmantelversieringen en dergelijke en je moet echt heel dichtbij komen om te zien dat ze niet levend zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Tefal steelpannen, officieel sauspannen genoemd, die gebruikt worden om te koken. Teflon is niet sterk als het gebruikt wordt om mee te bakken en vooral vetarm maakt dat bestanddelen in zetmeel gaan inbranden, maar tegen gewoon koken, dus 100 graden en minder, zijn ze prima bestand. Dus ook die heb ik meer dan 15 jaar in de kast staan bij de meestgebruikte pannen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_12 schreef:
18-10-2020 00:08
Ik verwacht de Lego verzameling van mijn man :facepalm:
Verder mijn pannenset + bestekset van Sola en onze percolator van Bialetti!
Vleugeldroogrek, wasmanden, auping bed, enz.

Ik denk dat er veel meer dingen zijn die een levenlang mee zouden kunnen gaan, maar dat er zoveel keus is dat mensen iets vervangen als ze er op uitgekeken zijn terwijl het artikel nog prima functioneert.
Ja, dat denk ik ook. Ik heb trouwens best veel van heel lang geleden.
Leuk topic.
Wat ik een leven lang zal gebruiken zijn mijn rvs kookpannen. Die slijten gewoon niet.
Idem mijn bestek-cassette (gekocht toen we trouwden) Gaat ook nooit verslijten.
We hebben een lits-jumeaux bed en dat gaat ook nooit meer weg (waarschijnlijk wel een keer nieuwe matrassen)

Verder weet ik het even niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gietijzeren poffertjespan. Ooit wel eens een andere geprobeerd, zo'n dun goedkoop gevalletje, maar dat werkt voor geen meter. Verder ook een gietijzeren, loodzware wok die we meerdere keren per week gebruiken, fantastisch ding.
Ook heb ik een blauwe thermoskan van Ikea die bij ons dienstdoet als theepot, al meer dan 20 jaar, niet stuk te krijgen en dat is best knap met een binnenkant van glas! Fantastisch ding en ik hoop dat ik er nog heel lang mee kan doen.
O en wat ik ook al heel lang heb is mijn oranje jaren zeventig handmixer.
Moosey schreef:
17-10-2020 22:21
Emaille is kwetsbaar hoor, zelfs van een Le Creuset kun je stukjes afstoten (maar omdat ze zo duur zijn, draagt dat alleen maar bij aan de charme ;-D )
Ik zou serieus bij de Ikea kijken. Goed spul, ook mooi, vind ik.

Vind ik ook. Echt ruim de prijs waard. Ik heb de grote crèmekleurige ovale gietijzeren braadpan. Werkt uitstekend. Hachee, stoofvlees, ik maak het hiermee allemaal in de oven. Ik moet natuurlijk nog afwachten of de kwaliteit die van Creuset evenaart qua levensduur.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 08:19
8.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over pannensets gesproken...Ik had van mijn oorspronkelijke pannenset nog 3 pannen over. De rest al een keer vervangen door een paar andere omdat de serie toen niet meer te krijgen was. Laat ik nou afgelopen week bij de kringloop "mijn" pannenset vinden in prima staat! Dus ik heb er 3 meegenomen. De allergrootste heb ik laten staan want die had ik nog en die neemt nogal ruimte in beslag. Ben er zo blij mee!
De pannen die ik over had zijn naar kind gegaan.
Verder heb ik mijn eerste handmixer en broodrooster ook nog.
elizabethie wijzigde dit bericht op 18-10-2020 08:16
15.10% gewijzigd
Elizabethie schreef:
18-10-2020 08:13
Over pannensets gesproken...Ik had van mijn oorspronkelijke pannensets nog 3 over. De rest al een keer vervangen door een paar andere omdat de serie toen niet meer te krijgen was. Laat ik nou afgelopen week bij de kringloop "mijn" pannenset vinden in prima staat! Dus ik heb er 3 meegenomen. De allergrootste heb ik laten staan want die had ik nog en die neemt nogal ruimte in beslag. Ben er zo blij mee!
De pannen die ik over had zijn naar kind gegaan.

O dat is wel heel leuk inderdaad :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele dure grote wokpan gekocht die denk ik wel voor altijd mee gaat. Topding, sindsdien koop ik vaker duurdere spullen die langer meegaan. Global messen, ook zo’n cadeautje aan jezelf
KamilleT schreef:
17-10-2020 22:10
Meubels telt niet echt, denk ik. Ik heb twee antieke kasten en een kastje uit 1970. Die gaan nog wel 100 jaar mee.
Inderdaad. Zo heb ik een antieke kast die van de moeder van mijn oma is geweest. Die gaat al minstens 100 jaar mee en kan nog wel 100 jaar vooruit.
Vlees- en kaas bewaarbakken in de koelkast. Die heb ik al 20 jaar hier in huis. Toen ik hier ging wonen had ik ze van mijn moeder gekregen die ze ook al jaren had. Perfect en gebruik ze nog steeds dagelijks.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Ik heb een radiowekker die al 32 jaar meegaat. Soms zou ik hem willen vervangen door een mooier designexemplaar, maar ik ben er ondertussen aan gehecht. Ik heb hem destijds voor een verjaardag gekregen.

Ik heb ook schoenen die al 20 jaar heb. Ik vind ze nog altijd mooi. O, en een bureaulamp van mijn grootvader die hij als kind had (jaren '30). Ze werkt nog als ik ze test, maar ik gebruik ze niet meer want ik zou ze eigenlijk eens opnieuw moeten laten bedraden. Ik denk niet dat stekkers van pakweg 85 jaar oud zo veilig zijn. Maar ik vind ze wel mooi, ze is in art déco-stijl.
Mijn bestek gaat ook een leven mee. Mijn moeder gebruikt nog steeds het bestek van haar grootmoeder (net zoals wijnglazen en koffieserviezen, trouwens). Dat bestek is van hetzelfde merk als het mijne.

Verder inderdaad veel speelgoed: lego, duplo, barbie, gezelschapsspelletjes.... maar ook nog poppenspul dat van mijn moeder is geweest. Idem met boeken. Ik heb als kind veel boeken gelezen die zij als kind las. Mijn nintendo uit 1990 werkt trouwens ook nog. Daar spelen mijn kinderen soms wel eens op. Mijn moeder heeft een groot huis en bewaart veel :)
Alle reacties Link kopieren
Ik bedacht me nog iets: m’n Samsonite-koffer! Die overleeft al een jaar of 20 een heleboel reizen (inclusief gegooi en gesmijt op de bagageband). Ik verwacht dat die het echt een leven lang uithoudt.
Als ik sokken zou kopen van € 20 pp dan zou ik elke dag mijn teennagels checken uit angst om toch gaten in die sokken te krijgen.

Deze dingen https://www.google.com/search?q=panneno ... jJxs0nuj0M onverwoestbaar en heb ik al ruim 30 jaar.

Maar meerdere dingen zoals glazen, schalen, bestek. Een BK pannenset heb ik ook al 30 jaar. Een hele grote medenilla kunstplant. Kostte wat maar blijft heel mooi. Deze heb ik nu 10 jaar en gaat vast nog jaren mee.
the4ofus schreef:
18-10-2020 09:24
Ik denk niet dat stekkers van pakweg 85 jaar oud zo veilig zijn.
Kan niet veel mis mee gaan hoor. Hij is waarschijnlijk niet geaard dus ik zou zeggen: niet in de badkamer of keuken gebruiken.
Het kan zijn dat je oude ongeaarde stekker niet in het stopcontact past. Dan kan je de stekker gewoon van het snoer knippen, het snoer een stukje strippen en er een nieuwe geaarde stekker op zetten (kan je bij de bouwmarkt kopen). De aardedraad zit er niet dus die sluit je niet aan, maar je kan de lamp dan gewoon weer gebruiken.
Ik heb hier een staande lamp van een jaar of 40 oud waarbij ik precies hetzelfde heb gedaan en die ik dagelijks gebruik.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
18-10-2020 08:26
Inderdaad. Zo heb ik een antieke kast die van de moeder van mijn oma is geweest. Die gaat al minstens 100 jaar mee en kan nog wel 100 jaar vooruit.
Oh ja, mijn halve huis staat vol. Het huis zelf is ook oud😜
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hanger met een fossiel erin, en die is zelfs al 500 miljoen jaar oud!
Dus ale er éen ding onverslijtbaar is, is dat het wel.
Metallover schreef:
18-10-2020 12:03
Ik heb een hanger met een fossiel erin, en die is zelfs al 500 miljoen jaar oud!
Dus ale er éen ding onverslijtbaar is, is dat het wel.
Ok jij wint 😂
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
18-10-2020 12:03
Ik heb een hanger met een fossiel erin, en die is zelfs al 500 miljoen jaar oud!
Dus ale er éen ding onverslijtbaar is, is dat het wel.
Hoe weet je feitelijk dat dat ding écht is en een half miljard jaar oud?

Was je erbij toen hij uit de rots gemept werd :-D ?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
18-10-2020 09:30
Kan niet veel mis mee gaan hoor. Hij is waarschijnlijk niet geaard dus ik zou zeggen: niet in de badkamer of keuken gebruiken.
Het kan zijn dat je oude ongeaarde stekker niet in het stopcontact past. Dan kan je de stekker gewoon van het snoer knippen, het snoer een stukje strippen en er een nieuwe geaarde stekker op zetten (kan je bij de bouwmarkt kopen). De aardedraad zit er niet dus die sluit je niet aan, maar je kan de lamp dan gewoon weer gebruiken.
Ik heb hier een staande lamp van een jaar of 40 oud waarbij ik precies hetzelfde heb gedaan en die ik dagelijks gebruik.
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
18-10-2020 08:19
Ik heb een hele dure grote wokpan gekocht die denk ik wel voor altijd mee gaat. Topding, sindsdien koop ik vaker duurdere spullen die langer meegaan. Global messen, ook zo’n cadeautje aan jezelf
Toch blijf ik mijn opvatting verdedigen: niet alleen dure spullen kunnen lang mee gaan. Van echt onwaarschijnlijk goedkope troep moet je natuurlijk sowieso verre blijven, en ik ben er ook van overtuigd dat de sokken uit de OP langer meegaan dan mijn Hema-sokken, maar mijn plaatstalen wok van de toko van 3 tientjes zie ik ook van m’n leven niet stuk gaan. Net als die IKEA-braadpan.

Verder is er natuurlijk niks op tegen om geld uit te geven aan goeie spullen, veel liever dat dan wegwerptroep kopen, of spullen die gemaakt worden onder hele slechte omstandigheden en met veel milieu-impact, maar ik vind het zelf wel sport om spullen te vinden die én goed zijn én niet de hoofdprijs kosten.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-10-2020 20:28
Hoe weet je feitelijk dat dat ding écht is en een half miljard jaar oud?

Was je erbij toen hij uit de rots gemept werd :-D ?

Haha nee dat kan ik niet 100% weten, maar stel dat hij ‘slechts’ 1 miljoen jaar oud is ipv 500 miljoen, dat wint hij toch nog steeds :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven