Dingen die je een andere naam geeft

27-10-2021 19:00 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had net een gesprek met een vriendin. Ik noem dingen vaak standaard anders dan ze heten. De waterkoker bijvoorbeeld. Die gebruiken we alleen voor thee dus ‘heet’ dat ding hier thuis het ‘thee apparaat’. Als in ‘schat, kun jij het theeapparaat even een zwengel geven voor me?’

Gebruiken jullie andere namen voor alledaagse dingen?
Alle reacties Link kopieren
De afstandsbediening heet bij ons “de macht” want wie m heeft heeft de macht over de tv. Die bij ons dan weer de pit heet. Iemand die gierig is noemen we Oom Jos. Wij hebben trouwens ook weleens onaardige bijnamen voor kennissen en buren die ze maar beter niet horen (Paardje voor iemand die hinnikt als ze lacht en de buurvrouw heet Mekker)
Alle reacties Link kopieren
Oplaadkabels zijn hier ‘draadjes’ ( mag ik het draadje voor mijn telefoon?)
hoi
Ik keek vroeger altijd naar het klokhuis en daar had je ooit een aflevering over de Engelse taal of iets dergelijks. Daar zat een scene in met een robot die de perforator een "paperfuck" noemde en sindsdien heette dat ding binnen ons gezin dus zo en ik gebruik het woord soms nog steeds :rofl: Weet ook nog steeds die reactie van een juf toen ik het een keer per ongeluk in het 'openbaar' zo noemde :hihi:

Achteraf denk ik dat hadden ze beter niet zo kunnen vertalen in een kinderprogramma.

Edit: Ik las net de rest van het topic door en we zijn dus niet de enigen. Wat was klokhuis toch een geweldig programma. :)
Alle reacties Link kopieren
Het navigatiesysteem in de auto heet Mientje..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik kom met regelmaat niet op een woord om er dan een te verzinnen. Helaas blijft die dan vaak hangen, zoals:
- de waaiklep (het klepje van het ventilatie rooster)
- de waaier (de afzuigkap)
- de waaier (ventilatie ding badkamer)

U ziet het thema. En ja de laatste zijn hetzelfde :rofl:

Verder hebben de kasten een naam, de vierkante kast (8 vak kallax... Zijn toch ook vierkanten? Ik vond het logisch lol) en de drankkast (tja dat zit er in, maar ook medicijnen oa dus dat geeft soms scheve gezichten lol).

Zo heb ik er vast nog veel meer waar ik nu niet op kom.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
De Labrador: Labbie Labschwanz.
Iemand die wil zappen, roept: "Ik heb AB recht!".
De auto: het scheurijzer.
Gamen: knallen.
Iemand in een game een headshot geven: "Recht in het kokosnootje".
Katten op straat worden steevast aangesproken met: "He, poesy woesy". Poezel ook een leuk woord!
beerlover wijzigde dit bericht op 28-10-2021 06:23
46.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De afstandsbediening is 'de macht'.
Als je een kat op schoot hebt, ben je felien gehandicapt (je kan dus niet opstaan om iets te doen/pakken).
Theezakje is zeetakje en een washand is een haswandje.
Een ontnieter (zo'n dingetje waarmee je nietjes uit een stapel papieren kan trekken) noem ik al jaren een 'schoonmoeder'. Volgens mij ooit geleerd op een kantoor en ik vond het erg grappig.
Mijn moeder noem ik ima (hebreeuws voor mama) en mijn vader pipa of de pieper.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
27-10-2021 22:14
Wij moeten dan aan het snoer. Niet het apparaat, maar wij/ik.
Ik ben dan on-line
Alle reacties Link kopieren
Ik noem tip-ex, of alle equivalenten daarvan, standaard blunderlak en kan ook niet bedenken hoe dat anders heet. Wel ooit heel hard om uitgelachen op de basisschool.

Verder heel wat woorden die regio gebonden zijn dus die ga ik hier niet allemaal neerzetten, maar die zijn ook niet specifiek voor mij. Ik word alleen buiten de regio vaak uitgelachen. En heel veel zijn gewoon "dat ding", heel duidelijk ook verder.
Chachachaa schreef:
27-10-2021 19:23
De frituurpan noemden we thuis de spetterput. En de wasmachine de flurtenklapper.... :proud: :facepalm:
Huh, wat? :D
Alle reacties Link kopieren
De nieuwsgierige buurvrouw = de krant/gazet
De aso buurman = de tokkie
De afstandsbediening = het kastje

Verder hebben wij best veel rare en vreemde uitspraken en bijnamen maar als ik die noem ben ik te herkenbaar.
caretta_01 schreef:
27-10-2021 21:43
Mijn auto ( Suzuki)…kom, we gaan in de “ zoek”, ik ben met de “zoek”

Mijne heet al voor de vierde keer Suzie. Mijn derde Suzie heeft onze dochter overgenomen. Dat was lastig want ze woonde nog thuis en toen hadden we ineens twee Suzie's voor de deur.
Handig allemaal. Wij zijn ons hele huis Smart aan het maken en ik word een beetje gek van al die 1000 verschillende benamingen.
Maak lamp woonkamer bank aan, maak lamp woonkamer eettafel aan, maak lamp woonkamerkast aan, maak lamp nachtkast X aan, maak lamp nachtkast Y aan……
TV en verwarming en muziek spreekt voor zich, maar al die lampen, spotjes etc….dat is andere koek.

Ik denk dat we er gemakkelijke “bijnamen” voor gaan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
28-10-2021 06:54
Ik noem tip-ex, of alle equivalenten daarvan, standaard blunderlak en kan ook niet bedenken hoe dat anders heet.
Klootzakkeninkt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er dus een grote hekel aan om dingen niet bij hun werkelijke naam te noemen, dus ik heb geen eigen bijdrage aan dit topic. Ik vind het echter wel leuk om te lezen wat anderen allemaal voor woorden gebruiken. Een verkapte tvp dus :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Als je je elleboog stoot waardoor je arm gaat tintelen > #%^(€%& m'n tinteldoosje
Alle reacties Link kopieren
Chachachaa schreef:
28-10-2021 07:45
Klootzakkeninkt!
Die kende ik niet. Als kind besefte ik dus amper wat 'blunderlak' als woord inhield, inmiddels vind ik hem wel grappig. Echt van huis uit meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-10-2021 01:18
Ik keek vroeger altijd naar het klokhuis en daar had je ooit een aflevering over de Engelse taal of iets dergelijks. Daar zat een scene in met een robot die de perforator een "paperfuck" noemde en sindsdien heette dat ding binnen ons gezin dus zo en ik gebruik het woord soms nog steeds :rofl: Weet ook nog steeds die reactie van een juf toen ik het een keer per ongeluk in het 'openbaar' zo noemde :hihi:

Achteraf denk ik dat hadden ze beter niet zo kunnen vertalen in een kinderprogramma.

Edit: Ik las net de rest van het topic door en we zijn dus niet de enigen. Wat was klokhuis toch een geweldig programma. :)
Ik heb het op mijn werk ook wel gebruikt omdat ik ook serieus even niet meer wist hoe zo'n ding echt heet. Had 'm ook niet zo vaak nodig... je raadt t al, mijn collega noemde dat ding ineens óók de paperfuck.

Sowieso, Klokhuis was echt baas met dat soort teksten/ woorden. Luister 'Johnny Afdruiprekje' of 'Op 't schip van de VOC' :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Kleine dingetje waar ik de naam niet van weet (speciale schroefjes enzo) noem ik altijd piefjes.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
28-10-2021 07:10
Mijne heet al voor de vierde keer Suzie. Mijn derde Suzie heeft onze dochter overgenomen. Dat was lastig want ze woonde nog thuis en toen hadden we ineens twee Suzie's voor de deur.
Ooo de mijne ook, maar ik rijd nog in Suzi2 :heart:
TsumTsum schreef:
28-10-2021 01:18
Ik keek vroeger altijd naar het klokhuis en daar had je ooit een aflevering over de Engelse taal of iets dergelijks. Daar zat een scene in met een robot die de perforator een "paperfuck" noemde en sindsdien heette dat ding binnen ons gezin dus zo en ik gebruik het woord soms nog steeds :rofl: Weet ook nog steeds die reactie van een juf toen ik het een keer per ongeluk in het 'openbaar' zo noemde :hihi:

Achteraf denk ik dat hadden ze beter niet zo kunnen vertalen in een kinderprogramma.

Edit: Ik las net de rest van het topic door en we zijn dus niet de enigen. Wat was klokhuis toch een geweldig programma. :)
Dat is het nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Dekentje wordt Tekkensje - beetje Fries terwijl we niet in Friesland wonen
Verder niet dat ik zo 1,2,3 kan bedenken. Waterkoker is gewoon waterkoker hier.
Alle reacties Link kopieren
Opvallend zijn de namen en begrippen rondom de afstandsbedieningen. We zijn allen coach potatoes.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook kastje voor afstandsbediening en spetterpan voor frituurpan.
De telefoon gaat aan het sap.
Ons huisdier is steevast een draak
De wifi heet Helga
En dat ventilator afzuiding noem ik altijd dat herrieding, ik kan er niet tegen. Zet 'm ook weer uit als ie aan springt. De afzuigkap noem ik dan wel weer gewoon afzuigkap.
Alle reacties Link kopieren
Koffertjes = poffertjes
Tatu = alles met sirene
Oma stamp = stamppot boerenkool van oma
Maxi = auto man
Mini = auto mij

Wat overigens niets met het formaat van de auto's heeft te maken, ze zijn beiden even groot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven