Thuis
alle pijlers
Donzen dekbed, diervriendelijk en/of alternatieven
donderdag 31 oktober 2024 07:12
Ik ben mij aan het oriënteren op nieuwe dekbedden. Tientallen jaren geleden heb ik mijn donzen dekbed weg gegaan toen ik het dierenleed achter zo'n dekbed had ontdekt.
Nu zie ik dat je tegenwoordig gerecycled dons kunt kopen. Maar hoe diervriendelijk is dat: hoe meer mensen dit kopen, dan zijn er uiteindelijk toch ook weer dieren nodig lijkt me.
Ook vraag ik me af of gerecycled dons hetzelfde voelt als een gewoon donzen dekbed.
Heeft iemand hier ervaring mee?
War zouden goede alternatieven zijn? Een donzen dekbed is zo heerlijk dik, maar super licht en een beetje pofferig. Dat vind ik er zo heerlijk aan.
Heb nu één van soort linnen/katoen. Met periodes zweetaanvallen 's nachts en merk dat het dekbed dan koud aanvoelt. Dat begint me echt tegen te staan.
Dit dekbed heeft ook niet dat hele lichte en pofferige wat een donzen wel heeft.
Heeft iemand tips voor een dekbed wat lijkt op een donzen dekbed? Dus pofferig dik, maar super licht. Warm maar ook goed ventilerend.
Nu zie ik dat je tegenwoordig gerecycled dons kunt kopen. Maar hoe diervriendelijk is dat: hoe meer mensen dit kopen, dan zijn er uiteindelijk toch ook weer dieren nodig lijkt me.
Ook vraag ik me af of gerecycled dons hetzelfde voelt als een gewoon donzen dekbed.
Heeft iemand hier ervaring mee?
War zouden goede alternatieven zijn? Een donzen dekbed is zo heerlijk dik, maar super licht en een beetje pofferig. Dat vind ik er zo heerlijk aan.
Heb nu één van soort linnen/katoen. Met periodes zweetaanvallen 's nachts en merk dat het dekbed dan koud aanvoelt. Dat begint me echt tegen te staan.
Dit dekbed heeft ook niet dat hele lichte en pofferige wat een donzen wel heeft.
Heeft iemand tips voor een dekbed wat lijkt op een donzen dekbed? Dus pofferig dik, maar super licht. Warm maar ook goed ventilerend.
donderdag 31 oktober 2024 07:34
Toen de tijk van ons oude dekbed helemaal versleten was hebben wij gekozen voor gerecycled dons van Duckey Dons.
In je dekbed zit dan niet maar één soort dons want in de fabriek gaan alle soorten uit oude dekbedden en kussens door elkaar. Je kunt dus niet voor de superlichte soorten kiezen zoals eiderdons. Desondanks is het is een prima dekbed.
Wij wilden het dekbed alleen kopen in een winkel die ook inleverpunt was en hebben daarmee de plaatselijke leverancier overgehaald om inleverpunt te worden.
Twee jaar later nog erg blij met het dekbed.
In je dekbed zit dan niet maar één soort dons want in de fabriek gaan alle soorten uit oude dekbedden en kussens door elkaar. Je kunt dus niet voor de superlichte soorten kiezen zoals eiderdons. Desondanks is het is een prima dekbed.
Wij wilden het dekbed alleen kopen in een winkel die ook inleverpunt was en hebben daarmee de plaatselijke leverancier overgehaald om inleverpunt te worden.
donderdag 31 oktober 2024 07:38
Als je je dekbed inlevert bij een recyclepunt wel. Gooi je het gewoon bij het (grof)vuil niet. Bij de afvalverwerking worden oude dekbedden niet uit de afvalberg gehaald. Ik weet niet wat er gebeurt als je het in een textielcontainer gooit.
donderdag 31 oktober 2024 08:03
Ah, dat is goed te horen. Is er een bepaald keurmerk waar ik op moet letten wb het gerecycled dons?Irregular_Choice schreef: ↑31-10-2024 07:29Ik heb een donzen/veren dekbed van IKEA. Is inderdaad gerecycled. Merk daar niks anders aan dan aan een ander donzen dekbed.
donderdag 31 oktober 2024 08:07
Een aantal jaren geleden ben ik eens in de fabriek in Ermelo geweest. Daar hebben ze toen het proces van recycling laten zien.Speculaastaart schreef: ↑31-10-2024 07:34Toen de tijk van ons oude dekbed helemaal versleten was hebben wij gekozen voor gerecycled dons van Duckey Dons.
Net even gegoogled op DD nav jouw berichtje.
Ze zijn alleen zo duur
donderdag 31 oktober 2024 08:13
Ja, ik wil ook zeker proefliggen. Heb ooit weleens georiënteerd ook op texeler lamswol. Vond het toen toch zwaar aanvoelen.Explorista schreef: ↑31-10-2024 08:03Mijn Texeler lamswollen dekbed is ook lichtgewicht.
Ik ben gaan proefliggen bij een beddenwinkel. Deze sprong er uit.
donderdag 31 oktober 2024 08:16
Gelezen en ze beweren inderdaad dat het als dons aanvoelt, maar lees wel dat het een bewerkte synthetische korrel is en mijn ervaring is toch dat dat echt niet ademt.
Vind het een te groot risico om zoiets online te kopen.
donderdag 31 oktober 2024 08:23
donderdag 31 oktober 2024 08:26
Dat is zeker waar. En het is ook weer een investering, dus heb het er ook voor over. Daarom wil ik ook goed oriënteren.
donderdag 31 oktober 2024 08:34
Wij stonden vorig jaar voor hetzelfde dilemma. Dons vonden we geen optie, en ook met wol waren we terughoudend want ook in die industrie is een hoop dierenleed.
En toen vonden we dit; https://herdersbed.nl/
We zijn er heel blij mee. (Er zat een licht “wol” geurtje aan in het begin, maar niet hinderlijk. En dat ging al snel weg)
En toen vonden we dit; https://herdersbed.nl/
We zijn er heel blij mee. (Er zat een licht “wol” geurtje aan in het begin, maar niet hinderlijk. En dat ging al snel weg)
_horizon_ wijzigde dit bericht op 31-10-2024 08:38
17.69% gewijzigd
donderdag 31 oktober 2024 08:36
Geen dons, gewoon niet. Ook niet gerecycled, je houdt toch dierenleed in stand zo.
Ik heb een paar jaar geleden een Tencel winterdekbed gekocht. Heerlijk fluffy en warm. Vond het jammer dat we geen koude winter hadden vorig jaar, want ik heb het snel warm 's nachts. Als mijn zomerdekbed aan vervanging toe is komt daar ook Tencel, ik heb nu een van bamboe van de Hema. Die vind ik minder, is helemaal niet fluffy meer na de eerste keer wassen.
Ik heb een paar jaar geleden een Tencel winterdekbed gekocht. Heerlijk fluffy en warm. Vond het jammer dat we geen koude winter hadden vorig jaar, want ik heb het snel warm 's nachts. Als mijn zomerdekbed aan vervanging toe is komt daar ook Tencel, ik heb nu een van bamboe van de Hema. Die vind ik minder, is helemaal niet fluffy meer na de eerste keer wassen.
donderdag 31 oktober 2024 08:39
Er wordt geen nieuw dier geslacht voor jouw dekbed. En er wordt geen volgend dier levend geplukt. Wat in het verleden is gebeurt kun je niet terugdraaien, je kunt wel zorgen dat al dat dons nog een ronde mee gaat en niet wordt verbrand.
Om de hoeveelheid gerecycled dons op peil te houden is er uiteraard nieuw dons nodig dus ergens gaan er wel dieren aan dood natuurlijk. Dons als slachtafval voor consumptievlees heb ik minder moeite mee dan alleen dieren slachten voor het dons of levend plukken.
donderdag 31 oktober 2024 08:41
Rondstruiner1 schreef: ↑31-10-2024 08:36Geen dons, gewoon niet. Ook niet gerecycled, je houdt toch dierenleed in stand zo.
Snap ik als je ook vegetariër/veganist bent.
Andere mensen maken andere keuzes en dat mag ook.
donderdag 31 oktober 2024 08:50
Nuja, daar twijfel ik ook zo in. Het proces van recycling vind ik wel heel oké. Maar dat betekent ook dat er vraag naar dons blijft.
Plus ik vroeg me ook af of het hetzelfde voelt als een 'echte' donzen, maar begrijp uit een reactie van wel.
Wol is me te dik/te zwaar.
Ben een slechte slaper en met periodes nu dus ook last van de warmteaanvallen met zweten. Ook heb ik het sneller koud. Voorheen ging een dik sprei/kleed erbij pakken prima, maar nu niet meer.
donderdag 31 oktober 2024 09:25
Je kunt wel heel kritisch zijn op gerecycled dons, dat er toch ergens in de keten nieuw dons nodig is. Dat is ook zo. Maar er zullen altijd mensen zijn die perse een dekbed met nieuw dons willen hebben. Dan is het toch alleen maar prettig dat hun oude dekbed nog een ronde mee gaat?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 31 oktober 2024 09:27
Precies, de vraag naar dons neemt er niet door af. Het klinkt leuk, maar het blijft dons. Voor mij dus ook de reden dat ik er niet aan meedoe.
Ik heb ooit in een b&b geslapen met een heerlijk dekbed, echt zo fijn! Het bleek een katoenen dekbed van de Hema te zijn.
Oja, tegen koude nachten gebruik ik een lange hittepit (en mijn man inmiddels ook).
Ik heb ooit in een b&b geslapen met een heerlijk dekbed, echt zo fijn! Het bleek een katoenen dekbed van de Hema te zijn.
Oja, tegen koude nachten gebruik ik een lange hittepit (en mijn man inmiddels ook).
Such fun!1
donderdag 31 oktober 2024 09:28
dianaf schreef: ↑31-10-2024 09:25Je kunt wel heel kritisch zijn op gerecycled dons, dat er toch ergens in de keten nieuw dons nodig is. Dat is ook zo. Maar er zullen altijd mensen zijn die perse een dekbed met nieuw dons willen hebben. Dan is het toch alleen maar prettig dat hun oude dekbed nog een ronde mee gaat?
Die sterven ook wel een keertje uit.
Such fun!1
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in