Dressoir omtoveren tot badkamermeubel, kan dat?

26-01-2014 17:32 20 berichten
Hallo allemaal,



ik heb even een vraag aan de ervaren klussers van het viva forum (of andere handige harry's in de omgeving ).

Wij willen dit jaar onze badkamer van ons nieuwe huis gaan verbouwen in een landelijke stijl. Als pronkstuk van de badkamer willen we graag een landelijk badkamermeubel gaan plaatsen zoals hier bijvoorbeeld te zien zijn: http://www.elisense.nl/la ... dmeubels-met-2-waskommen/



Nu hebben we best een grote badkamer (14m2) en álles moet gerenoveerd worden (kleurenpalet is nu bruin/groen/camé ) en dus zouden we het een goeie meevaller vinden als het badkamermeubel niet een godsvermogen kost wat wel is bij zo'n landelijke meubels. Ik heb al vele sites bekeken en dacht "zijn die badkamermeubels niet gewoon omgepimpde dressoirs/oude kasten tot badkamermeubels"? Of denk ik nu te simpel?



Graag zou ik jullie willen vragen of iemand ervaring heeft met het maken van een badkamermeubel van een oude kast en indien dat zou kunnen, waar je dan rekening mee moet houden?

(moet het eikenhout, vurenhout zijn, aflakken met botenlak oid, hoe diep moet de kast zijn ivm syfon etc).



Alvast heel erg bedankt voor de tips en info!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in ons vorige huis ook zelf een badkamermeubel gemaakt van een kastje en een losse waskom, dus ja het is mogelijk. Ons kastje had bovenin twee laatjes die we moesten inkorten voor de sifon. Het hout moesten we een paar keer per jaar in de olie zetten tegen het vocht.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons stond de waskom OP de kast en was dus niet verzonken zoals in jouw link, dat maakte het maken iets makkelijker maar dat voorbeeld van jou lijkt me ook niet onmogelijk om te maken.
Hallo GiB,



dank je wel voor je reactie!!



Hadden jullie gewoon een eikenhouten kastje? En daar dan gat uitgefreesd en toch afgelakt? Of enkel hebben jullie alleen olie gebruikt?

Alvast bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
We waren overigens voor minder dan 150 euro klaar, inclusief kraan en sifon. Wel twee slagen kleiner maar dat was ook nodig in die badkamer.
Alle reacties Link kopieren
Zou best kunnen. Ik heb ooit een kast gekocht voor de slaapkamer in die stijl van Elise Chauvel uit Oostzaan (winkel Zuideinde 48 in Oostzaam). Ik ben toen ook in haar workshop geweest. Zij koopt oude meubels op in Belgie en Frankrijk, zandstraald deze en geeft de meubels een white wash. Zij staat met haar meubels o.a. op marktplaats en volgens mij maakt zij ook dingen in opdracht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:maddies schreef op 26 januari 2014 @ 17:40:

Hallo GiB,



dank je wel voor je reactie!!



Hadden jullie gewoon een eikenhouten kastje? En daar dan gat uitgefreesd en toch afgelakt? Of enkel hebben jullie alleen olie gebruikt?

Alvast bedankt voor je reactie!

Omdat bij ons de wasbak op het kastje stond, volstond het om een gat te maken voor de afvoer en voor de (flexibele) waterleidingen. We hebben het gat niet afgelakt omdat het niet aan de buitenlucht werd blootgesteld (want de verbinding tussen de bak en het kastje was goed afgedicht) maar dat had wel gekund.



De olie was dus alleen voor de buitenkant van het kastje.
Alle reacties Link kopieren
Hier ooit een oud directie bureau omgeturnt tot wastafelmeubel, hij was al gelakt



Daar een wasbak als deze op geplaatst

http://www.badenmarkt.nl/ ... MGLp_mjnLwCFYlc3godFgoAiQ



Ging prima, en super origineel
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
@GiB, super! dank je wel voor de info! Wij zijn helaas niet zo handig dus hoop dat dat kan met verzonken wasbakken...anders is wellicht een opzetwasbak een optie? Kun jij me wellicht nog aangeven of het soort hout uitmaakt? Of ligt het er puur aan welke afwerking je gebruikt? ((boten)lak voor blad, rest van kastje kan ik reguliere waterbasis verf voor zover ik het begrijp via google).



@viva-amber: dank je wel voor de tip! wat een geweldige spullen verkoopt ze! helemaal mijn stijl, helaas een te klein huis om verschillende dingen een thuis te kunnen geven Helaas woon ik te ver uit de buurt voor een workshop anders hield ik me van harte aanbevolen



Mochten er nog meer tips zijn dan hoor ik het heel graag!

Alvast bedankt!
@ Sense 1970, dank je wel voor je reactie! mag je ik je vragen van welk hout het meubel was of maakt dat niet uit? En met welke lak het meubel afgelakt was? Ik vraag me nl af of je dit perse met botenlak (duur!) moet doen of dat een andere blanke watergedragen lak (bijv parketlak oid) volstaat?

Alvast bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
http://www.welke.nl/lookbook/angeliquek ... ieurideeen





http://www.welke.nl/lookb ... -oude-deurtjes.1344414131
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
met waskommen erop is volgens mij niet zo moeilijk te maken, wij hebben zoiets gekocht, 2e hands, een zelfgemaakte door iemand anders dus, maar het zag er niet ingewikkeld uit, alleen een gat voor de afvoer eigenlijk..



zoiets als dit maar met houten blad, ipv beton anders zaagt het wat moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Maddies, het was een zwaar eikenhouten bureau, afgelakt met donkere lak



Leek een beetje hierop qua model

http://www.antiquewarehouse.nl/producten/show/1468



Maar dat kan ook prima met een dressoir, je moet alleen wel even goed de hoogte in de gaten houden
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
@blijfgewoonbianca: dank je wel voor de links ! Deze had ik inderdaad ook al gevonden, zo mooi

Ik ben eigenlijk meer op zoek naar hoe je het precies moet afwerken (welke lak, en verf etc) en hoe je het gemaakt krijgt...helaas kan ik daar weinig over terugvinden...



@ Citronella: dank je wel voor je reactie! Dit vind ik dus geweldig, maar mijn man wil geen kommen ivm gespetter van water en lastigheid om rondom kom schoon te maken...is zijn gedachte daarover gegrond?? Want ik vind het met kommen én mooier én volgens mij is gemakkelijker om te maken Weet jij misschien ook hoe het hout bij jullie kast afgewerkt is?



@Sense-1970: wat mooi!! echt super! Je geeft aan dat jullie meubel afgelakt is met donkere lak. Weet jij wellicht of dit een water of terpetine basis lak was? Als ik google zegt de een dat het perse een waterbasis (acryl) lak moet zijn en de ander terpetine (alkyd). Wij willen het dressoir graag dekkend schilderen in lichtblauw/grijzige kleur...



Mochten er nog meer tips zijn hoor ik het heel graag!

Dank jullie wel!
Even *up*



mochten er nog tips zijn met welke lak ik het meubel kan aflakken (alkyd of acryl, botenlak, parketlak oid) dan hoor ik het heel graag!

Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Kun je het beste in een doe-het-zelfzaak vragen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Jachtlak is hoogglans. Je zult misschien ook beits hebben die echt voor buiten is, dus tegen de regen.



Ik denk dat je meerdere mogelijkheden hebt. Ik vind dat je leuke ideen hebt.



Heb je trouwens al eens gedacht aan de vele kaptafels of dressoirs met een marmeren blad? Daar kun je ook een gat in zagen voor een wastafel.
Alle reacties Link kopieren
Teakhout is zeer geschikt voor natte ruimtes omdat het teakhout natuurlijke eigenschappen heeft welke uitstekend bestand zijn tegen water of vochtige ruimtes.



Je kunt ook 2 teakhouten bladen van bv tafel gebruiken.

1 horizontaal voor opbouw van 2 waskommen.

Het andere tafelblad plaats je horizontaal staand ervoor.

In 2 stukken zagen en daar 2 deuren van maken.Daarachter kan je de wasmachine/wasdroger uit het zicht plaatsen.De zijkanten

haal je ook uit die tafels zodat je 1 groot meubel krijgt.



Daarna vochtwerende verfsoort erop als je het wit wilt.
@Noushi, dank je wel voor je berichtje. Maar dat doe ik niet meer blind vertrouwen op dhz personeel heb een drietal ervaringen die nog permanent in ons huis te zien zijn, dus ik zoek het liever zelf uit



@Inones: dank je wel voor je berichtje. Dat is inderdaad het volgende euvel ...ik zou het liefste alles (de verf) zo mat mogelijk willen hebben Als we een eiken meubel vinden, dan willen we het meubel het liefst eikenkleur laten, maar mocht dat niet zijn dan wordt het waarschijnlijk een vergrijsde blauwtint...

Dank je wel voor de tip voor het marmeren blad, ik heb echt geen idee, maar kun je dat zelf verzagen?? maar mijn man wil sowieso geen waskommen ivm spettergevaar dus het wordt denk ik zo'n opzetbak of het wordt een inzetbak (ken) en dan zelf betegelen ...



@ElleMichelle: dank je wel voor de tip! ik was idd aan het zoeken geslagen welke houtsoorten mogen in de badkamer...zo hebben we nu een 'prachtig' houten schrootjes plafond...vraag me werkelijk af welke houtsoort dat is en hoe het kan dat het zo goed blijft? (lijkt niet afgelakt).

Teak hout is een goeie tip, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Laat het spuiten, bv bij een spuiter die auto's, boten spuit,

Hebben vrienden van mij ook gedaan!
DTEEZ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven