Droomhuis gezien!

09-12-2018 08:57 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Weer een woonvraag. Wij hebben een huis gezien dat aan al onze wensen voldoet. Vrijstaand, in het dorp, mooie buurt etc. Op het moment hebben wij een huis met verkoopwaarde van 240.000 euro. We hebben nog 30.000 euro hypotheek, de rest afgelost. Sinds een jaar voel ik me in de huidige woning niet meer op m’n plek. Ik ben opgegroeid in een vrijstaand huis en wil zo weer gaan wonen. Dat betekend wel dat we opnieuw een hypotheek krijgen. Het vrijstaande huis kost 417.000. We kunnen het maandelijks betalen maar houden dan wel minder over voor andere leuke dingen. Wie is er verhuist naar een groter huis met hogere hypotheek? Wel of niet doen..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat gedaan, aan de ene kant balen we wel eens van de kosten, maar we genieten ook enorm van het huis en de ruimte. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt toch helemaal aan wat je overhoudt en hoe je leven er uitziet?
Alle reacties Link kopieren
Ontopic: ja, gedaan, maar we woonden in een klein appartement en kregen een tweede kind. Moesten dus wel. Met overwaarde en spaargeld en extra hypotheek een huis gekocht (in Amsterdam, dus niet goedkoop) en sinds we er wonen zeer bewust extra aan het aflossen geslagen. We wilden best extra kosten maken (korte reistijd naar ons werk was ons wat waard) maar niet die kosten 30 jaar blijven dragen.
beetjegek schreef:
09-12-2018 09:15
Wij hebben dat gedaan, aan de ene kant balen we wel eens van de kosten, maar we genieten ook enorm van het huis en de ruimte. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
Bij ons hetzelfde. We kunnen niet 3x per jaar op vakantie, maar met zo’n tuin lijkt elke dag wel een vakantiedag. Dat dagelijks genieten weeg tevoorschijn ons zwaarder dan een nieuwe auto, veel kleding, veel uitgaan etc. Wij hoeven overigens echt niet elk dubbeltje om te draaien, we hebben het gewoon goed, maar we kunnen niet meer zonder na te denken grote uitgaven doen. Vindt ik overigens ook niets mis mee, we geven ons geld nu veel bewuster uit.
Alle reacties Link kopieren
Een groter huis kost ook meer onderhoud! Je hebt een grotere tuin die duurder is. Kunnen jullie dit ook opbrengen?

Heeft het drop ook alle voorzieningen of moet je overal de auto voor nemen? Hebben jullie kinderen? Kunnen die naar school, sport, etc in het dorp?

Wanneer je de hypotheek kan betalen voor je nieuwe woning en dat er dan minder geld overblijft voor leuke dingen, zal waarschijnlijk ook betekenen dat je je hypotheek niet extra zal aflossen. Je maandlasten zullen dan ook niet snel dalen. Het is dan niet even minder geld voor leuke dingen maar de komende jaren.

Kan je de hypotheek ook opbrengen wanneer jullie in inkomen gaan dalen? Je ziek, of andere gezondheidsproblemen krijgt of je baan kwijt raakt?

Je nieuwe hypotheek zal voor ongeveer €200.000 zijn. Dit is geen heel hoog bedrag. Jullie zullen dit waarschijnlijk kunnen betalen.

Hoe staat je partner in dit verhaal?

Zet alle plussen en minnen onder elkaar en besluit dan wat voor jullie de beste keuze is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-12-2018 09:22
Een groter huis kost ook meer onderhoud! Je hebt een grotere tuin die duurder is. Kunnen jullie dit ook opbrengen?

En ook waarschijnlijk een hogere energierekening, want groter en vrijstaand, hogere WOZ waarde.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Zonder kinderen zou ik niet kiezen voor groter. Je kunt ook klein en vrijstaand wonen. Er is weleens uitgezocht dat mensen met een groot huis maar 20-30% van de ruimte 80% van de tijd gebruiken terwijl je wel 100% voor al die ruimte betaald.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-12-2018 09:50
Zonder kinderen zou ik niet kiezen voor groter. Je kunt ook klein en vrijstaand wonen. Er is weleens uitgezocht dat mensen met een groot huis maar 20-30% van de ruimte 80% van de tijd gebruiken terwijl je wel 100% voor al die ruimte betaald.
Daarom lijkt me zonder kinderen zo'n tiny house ideaal. Zou ik over een jaar of 15 wel willen, als de kinderen het huis uit zijn.
Alle reacties Link kopieren
Huh? Wat is er gebeurd met de arbeiderswoning van gisteravond?

Ik woon in een vrijstaand huis en geniet er elke dag van. De rust en ruimte hier geven me een permanent gevoel van ontspanning. Ik vind het de kosten dus meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-12-2018 09:50
Zonder kinderen zou ik niet kiezen voor groter. Je kunt ook klein en vrijstaand wonen. Er is weleens uitgezocht dat mensen met een groot huis maar 20-30% van de ruimte 80% van de tijd gebruiken terwijl je wel 100% voor al die ruimte betaald.
Volgens mij heeft TO wel kinderen.

Hier een niet enorm maar wel ruim huis en vrijwel alle ruimtes worden goed gebruikt. Er is 1 kamertje waar we minder verblijven, maar die kamer wordt gebruikt als kastenkamer en kan tevens in voorkomende gevallen als logeerkamer dienen.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu bijna niks betaald aan hypotheek, heb je dan zin om weer 30 jaar lang rond de 800 euro te gaan zitten? En wat hierboven al gezegd, hogere energierekening, meer onderhoud, hogere ozb.
En hoe oud zijn jullie? Zijn de kinderen nog jong? Houd er rekening mee dat ze na hun 16e echt geld gaan kosten.
Kan je stoppen met werken als je dat wilt? Of hangt de hypotheek als een molensteen om je nek?
ik geef mn bek ook maar een douw
Nummer*Zoveel schreef:
09-12-2018 10:03
Huh? Wat is er gebeurd met de arbeiderswoning van gisteravond?

Ik woon in een vrijstaand huis en geniet er elke dag van. De rust en ruimte hier geven me een permanent gevoel van ontspanning. Ik vind het de kosten dus meer dan waard.
Jij zegt precies wat ik ook dacht en denk.

Die vrijstaande woning is de hogere kosten volgens mij wel waard tov die gehorige midden-arbeiderswoning voor 100k gaan verbouwen.
viva-amber schreef:
09-12-2018 09:50
Zonder kinderen zou ik niet kiezen voor groter. Je kunt ook klein en vrijstaand wonen. Er is weleens uitgezocht dat mensen met een groot huis maar 20-30% van de ruimte 80% van de tijd gebruiken terwijl je wel 100% voor al die ruimte betaald.
Precies! Ik woon in 'n kleine bungalow en heb meer dan voldoende ruimte voor 1 persoon. Maar de tuin en het wonen in het bos is zo'n enorme meerwaarde voor mij.
apiejapie schreef:
09-12-2018 10:00
Daarom lijkt me zonder kinderen zo'n tiny house ideaal. Zou ik over een jaar of 15 wel willen, als de kinderen het huis uit zijn.
Dat zou ik dan weer veel te krap vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nornaal huis gekocht en hebben daardoor lage maandlasten. Heerlijk! We werken beide parttime en sparen genoeg voor later. We hebben financieel genoeg ruimte om te doen wat we willen. Mocht er een zijn baan kwijt raken dan is er geen man overboord. En voor mijn 60ste is het huis afbetaald. Voor ons de enige echte luxe die je kan hebben.
Ik wil nooit meer anders dan vrijstaand. Een hypotheek van 2 ton is heel goed op te brengen toch? Als je rond de dertig bent is je huis rond je 60e zeker afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Wij verhuizen aankomende zomer van een jaren '70 huis naar een nieuwbouwwoning, zo'n 50m2 groter. Het huis is twee keer zoveel waard maar door de lage rente gaan we niet veel meer aan maandlast betalen.

We zijn rond de 40 en moesten nog 18 jaar betalen aan huidige hypotheek. Maar de nieuwe woning heeft zoveel voordelen; minder onderhoud, betere (geluids)isolatie, meer woonopppervlakte en een grote garage dat het voor ons zeker waard is om te verhuizen.

En we verwachten toch niet langer dan 20 jaar daar te wonen, nieuwbouw behoudt meestal wel zijn waarde en we willen extra aflossen. De tijd dat ik dacht dat we hypotheekvrij moesten leven is voor mij wel voorbij. Ook met hypotheeklasten kunnen wij meer dan prima rondkomen en ik leef NU, je weet nooit hoe het over 20 jaar is.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-12-2018 10:03
Huh? Wat is er gebeurd met de arbeiderswoning van gisteravond?

Ik woon in een vrijstaand huis en geniet er elke dag van. De rust en ruimte hier geven me een permanent gevoel van ontspanning. Ik vind het de kosten dus meer dan waard.
Dat is voor ons een afweging. De arbeiderswoning betekent minder kosten maar wel elke dag de kids halen en brengen. De vrijstaande wordt duurder. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen, thanx 😃
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-12-2018 09:15
Wij hebben dat gedaan, aan de ene kant balen we wel eens van de kosten, maar we genieten ook enorm van het huis en de ruimte. Het is maar net waar je waarde aan hecht.
Ja dat kan ik me voorstellen. Ik ga nu bijna elke dag weg (vaak met de camper ook op plaatselijke camping) in de zomer smiddags na school. Ik vind het dan niet leuk in onze kleine achtertuin met mega veel buurtgeluid
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
09-12-2018 09:18
Dat ligt toch helemaal aan wat je overhoudt en hoe je leven er uitziet?
Het blijft er bijna hetzelfde uitzien maar we kunnen dan veel minder sparen dus wel wat onzekerder
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
09-12-2018 09:20
Bij ons hetzelfde. We kunnen niet 3x per jaar op vakantie, maar met zo’n tuin lijkt elke dag wel een vakantiedag. Dat dagelijks genieten weeg tevoorschijn ons zwaarder dan een nieuwe auto, veel kleding, veel uitgaan etc. Wij hoeven overigens echt niet elk dubbeltje om te draaien, we hebben het gewoon goed, maar we kunnen niet meer zonder na te denken grote uitgaven doen. Vindt ik overigens ook niets mis mee, we geven ons geld nu veel bewuster uit.
Ja dat lijkt me heerlijk wonen!
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-12-2018 09:22
Een groter huis kost ook meer onderhoud! Je hebt een grotere tuin die duurder is. Kunnen jullie dit ook opbrengen?

Heeft het drop ook alle voorzieningen of moet je overal de auto voor nemen? Hebben jullie kinderen? Kunnen die naar school, sport, etc in het dorp?

Wanneer je de hypotheek kan betalen voor je nieuwe woning en dat er dan minder geld overblijft voor leuke dingen, zal waarschijnlijk ook betekenen dat je je hypotheek niet extra zal aflossen. Je maandlasten zullen dan ook niet snel dalen. Het is dan niet even minder geld voor leuke dingen maar de komende jaren.

Kan je de hypotheek ook opbrengen wanneer jullie in inkomen gaan dalen? Je ziek, of andere gezondheidsproblemen krijgt of je baan kwijt raakt?

Je nieuwe hypotheek zal voor ongeveer €200.000 zijn. Dit is geen heel hoog bedrag. Jullie zullen dit waarschijnlijk kunnen betalen.

Hoe staat je partner in dit verhaal?

Zet alle plussen en minnen onder elkaar en besluit dan wat voor jullie de beste keuze is.
Dankjewel! Ja alle voorzieningen zijn op de fiets bereikbaar. We kunnen de woning blijven betalen bij ziekte maar zullen dan wel elk dubbeltje om moeten draaien. Maar aan de andere kant zie ik het ook als investering. Er is hier grote vraag naar huizen. Als wij met pensioen gaan kunnen we kleiner gaan wonen en leuke dingen doen met de overwaarde. En in tussentijd genieten van het fijne huis
moosien schreef:
09-12-2018 11:58
Dankjewel! Ja alle voorzieningen zijn op de fiets bereikbaar. We kunnen de woning blijven betalen bij ziekte maar zullen dan wel elk dubbeltje om moeten draaien. Maar aan de andere kant zie ik het ook als investering. Er is hier grote vraag naar huizen. Als wij met pensioen gaan kunnen we kleiner gaan wonen en leuke dingen doen met de overwaarde. En in tussentijd genieten van het fijne huis
Zou je dan nog kunnen wennen aan achteruitgang als je eenmaal de luxe van ruimte en rust gewend bent?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-12-2018 12:00
Zou je dan nog kunnen wennen aan achteruitgang als je eenmaal de luxe van ruimte en rust gewend bent?
We zouden er ook kunnen blijven wonen. Wij zijn nu dertig dus dan zou de woning afbetaald zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven