Een huisdier nemen en welke dan?

25-03-2020 11:44 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen altijd dat je je in moeilijkere tijden moet focussen op de toekomst. En aangezien ik nu zoveel thuis zit en tijd heb om na te denken, realiseerde ik me dat ik het hebben van een huisdier erg mis. In mijn huidige woning mag ik geen huisdier, maar ik moet er dit jaar uit. En in plaats van zitten te stressen over de corona crisis of het feit dat ik misschien geen woning kan vinden, leek het mij beter om alvast weg te dromen bij het idee van mijn toekomstige huisdier!

Maar nu vraag ik me dus af, past een huisdier in mijn leven en vooral welke dan? Maar ook of het eigenlijk niet zielig is om een huisdier te nemen? Ik hoor graag jullie advies, eigen ervaringen en meningen over huisdieren!

Hieronder alvast wat huisdieren die ik zelf al bedacht had (en eventuele reden dat het niet kan). Ik hoop dat jullie nog meer input hebben. :)


Hond (Ik ben dol op honden, maar teveel van huis. Is dus geen optie)
Kat (Super leuk, maar ben ik allergisch voor. Ja ik weet dat met allergie te leven is, maar niet iets wat mij nu slim lijkt)
Cavia's (Heb ik altijd gehad, helaas ook daar allergisch voor. Dus tijdens echt lang knuffelen kreeg ik last. Kijk dus liever even verder.)
Konijn (Heb ik niet per se veel mee en vermoedelijk ook allergisch voor. Dus iets anders lijkt me leuker.)

Egel / witbuikegel ( Ik ben verliefd, dat lijkt me heel leuk. Iemand ervaring?)
Hamster (Makkelijk in onderhoud)
Axelotl (Kan je alleen naar kijken. Zijn wel leuke beestjes)
Muisjes (Die schijn je goed tam te kunnen maken en ik vind ze wel schattig)
Ratten (Ook weer allergisch, wel erg leuk maar ze stinken wel, dus nee.)
Dwergrelmuis (Weet ik niet zoveel vanaf, maar lijkt wel leuk te zijn)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
25-03-2020 14:05
Een vriendin van mij doet dat maar die loopt dus ook de hele dag keutels te rapen. En je kunt geen kabels los hebben liggen.
Is dat konijn gecastreerd en ouder dan 1? Zo nee, dan is het hormonaal.

Puber konijnen en niet gecastreerde konijnen doen aan territorium afbakening met hun keutels.
Ik vind het houden van een egel ontzettend zielig. Zijn die beesten überhaupt gedomesticeerd? Als in dat ze tam worden en mensen een soort van leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
25-03-2020 14:09
Is dat konijn gecastreerd en ouder dan 1? Zo nee, dan is het hormonaal.

Puber konijnen en niet gecastreerde konijnen doen aan territorium afbakening met hun keutels.
Ik dacht ook dat konijntjes heel goed zindelijk te maken waren?
Aardvarkentje schreef:
25-03-2020 13:49
Ja ik ken meerdere mensen met allergieën en deze katten. Een vriendin van mij is zo'n kattenliefhebber, ondanks hevige allergie wilde ze ze toch graag. Het zijn van die prachtige met heel lang. In het begin was het wel heftig, ze was super benauwd en ze had heel veel last. Maar schijnbaar went je lichaam er toch aan. Want het gaat nu goed. Ze slapen ook bij haar bed. Mijn moeder is ook allergisch en die heeft wel zelfs een keer in het ziekenhuis gelegen omdat ze toen kittens had en ze daar schijnbaar nog meer allergisch voor was? Dus ik vind het toch wel spannend om dan ineens een kat te nemen. Wat nou als het niet gaat? Misschien moet ik eens een leenkat namen voor een maandje. Kijken hoe dat gaat.

Ja ze zijn heel mooi (en heel harig). Vriendin van mij heeft er twee en die is echt zo'n beetje allergisch voor alles. Maar deze gaan goed. Ze waren wel erg duur.

Eén konijn schijnt zielig te zijn. Dan moet je er gelijk twee.
Alle reacties Link kopieren
Een Aardvarkentje!
Ugli schreef:
25-03-2020 14:02
Konijnen lopen niet weg als ze tam zijn, die van mij komen juist naar me toe en komen me beklimmen en bedelen. Cavia's durf ik niks over te zeggen, geen ervaring mee. Konijnen kunnen los in huis ja, want ze zijn zindelijk. En ze kunnen heel aanhankelijk zijn, als in bij je op de bank komen liggen en actief bedelen om aaitjes en aandacht. Je kunt ze ook van alles leren (clicker training) want ze zijn slim. Alleen ze knagen aan ALLES. Maar dan echt alles. Banken, meubels, gordijnen, plinten...Dan moet je alles dus konijn proof maken. Een alternatief is ze overdag los laten lopen en dan als jij slaapt of er niet bent ze in een ruime ren stoppen. Mocht je ze overwegen, neem er dan alsjeblieft 2 (mannetje en vrouwtje) want het zijn groepsdieren.

Muisjes stinken ook (of nou ja stinken, ze ruiken naar muis zeg maar, zoals honden en paarden ook "stinken") en hamsters zijn ook vooral kijk dieren. Ratjes kun je heel goed tam maken, maar ruiken naar rat inderdaad en je bent helaas allergisch.

Chinchilla's en fretten zijn geen geschikte huisdieren (niet genoemd maar ik dacht ik ben je voor), zijn extreem lastig voor te zorgen.

Vissen kunnen héél leuk zijn! Kijk maar eens naar het houden van aquaria, je kan hele ecosysteempjes maken en het kan een echte hobby worden. Je kan zelfs zeepaardjes houden als je dapper genoeg bent, of andere zoutwater vissen. Betta's zijn héle mooie vissen.
Fretten waren wel al genoemd en ook al moet je ze echt opvoeden wel hele leuke dieren hoor.
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
25-03-2020 14:11
Ik vind het houden van een egel ontzettend zielig. Zijn die beesten überhaupt gedomesticeerd? Als in dat ze tam worden en mensen een soort van leuk vinden.
Ja een normale egel mag je natuurlijk niet zomaar houden. Het gaat hier over de afrikaanse witbuikegel. Die kan je tam maken ja. Ze kunnen schijnbaar heel knuffelig worden.

https://www.youtube.com/watch?v=Ex6DF_Wz55o

Ze hebben alleen vrij ingewikkelde zorg nodig. Maar dit is hierboven ook al genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
25-03-2020 14:18
Een Aardvarkentje!
Ja balen die staat niet op de positief lijst.
Jufjoke schreef:
25-03-2020 14:18
Een Aardvarkentje!
Heb daar over ingelezen maar gaan bij verveling alles slopen. Niet handig als je geen echt buiten terrein hebt denk.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-03-2020 14:15
Ja ze zijn heel mooi (en heel harig). Vriendin van mij heeft er twee en die is echt zo'n beetje allergisch voor alles. Maar deze gaan goed. Ze waren wel erg duur.

Eén konijn schijnt zielig te zijn. Dan moet je er gelijk twee.
Twee is ook goed! Dat vind ik van katten en honden ook hoor. Twee is beter.
Kezia schreef:
25-03-2020 14:11
Ik vind het houden van een egel ontzettend zielig. Zijn die beesten überhaupt gedomesticeerd? Als in dat ze tam worden en mensen een soort van leuk vinden.
Ik vind een egel houden niet zieliger dan een cavia of vogel.

Koe eten vind ik wel zieliger, ben je vegetarisch?
Alle reacties Link kopieren
Uit een onderzoek van de Universiteit van Wageningen is gebleken dat honden niet geschikt zijn als huisdier. Een wallaby en civet kat scoorden schijnbaar wel goed.

Wel grappig eigenlijk.


https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... s-huisdier
https://phys.org/news/2016-07-scientist ... -pets.html
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
25-03-2020 14:22
Ik vind een egel houden niet zieliger dan een cavia of vogel.

Koe eten vind ik wel zieliger, ben je vegetarisch?
Ik vind een vogel eerder zielig. Vliegende dieren leggen doorgaans veel grotere afstanden af dan scharrelende dieren. Als schijnt de witbuikegel ook heel veel te moeten rennen op een dag. Daarom moeten ze altijd zo'n molentje net als hamsters.
Aardvarkentje schreef:
25-03-2020 14:25
Uit een onderzoek van de Universiteit van Wageningen is gebleken dat honden niet geschikt zijn als huisdier. Een wallaby en civet kat scoorden schijnbaar wel goed.

Wel grappig eigenlijk.


https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... s-huisdier
https://phys.org/news/2016-07-scientist ... -pets.html
Ook flinke tuin voor nodig denk? Wel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd is het alleen voor een (buiten!)kat of hond leuk om als huisdier gehouden te worden en die zijn niet geschikt. Dan zou ik zeggen laat het, tenzij je een konijnenparadijs in de tuin gaat maken.
-
Alle reacties Link kopieren
Als je zo allergisch bent, neem dan gewoon geen huisdier.
Alle dieren die hier worden genoemd zijn of niet hypo-allergieën of je vindt ze saai.
Denk niet dat jij echt geschikt bent om een huisdier te geven wat die nodig heeft!
Phloxx schreef:
25-03-2020 14:29
Heel eerlijk gezegd is het alleen voor een (buiten!)kat of hond leuk om als huisdier gehouden te worden en die zijn niet geschikt. Dan zou ik zeggen laat het, tenzij je een konijnenparadijs in de tuin gaat maken.
Hamster in heel groot hok kan ook. Schildpad ook.
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
25-03-2020 14:14
Ik dacht ook dat konijntjes heel goed zindelijk te maken waren?
Klopt! Ze zijn van nature zindelijk, dus je hoeft ze niet eens zindelijk te maken. Alle konijnen die ik ken en tot nu toe had waren zindelijk. Ze kunnen hun keutels buiten hun toilet gaan leggen als ze hun territorium willen afbakenen of hormonaal zijn, dat heeft niks met zindelijkheid te maken. Dat doen ze dus als ze niet gecastreerd zijn, als je ze net samen hebt gezet met een nieuw maatje (dan moet even bepaald worden wat van wie is en wie de baas is en zo, daarna houdt het op) of als ze onzeker zijn omdat je hun territorium vaak wisselt (ren verplaatsen of als ze naar en oppas adresje gaan, dat soort dingen, maar dat houdt op als je stopt met verplaatsen).
Alle reacties Link kopieren
Juffiejuf schreef:
25-03-2020 14:34
Als je zo allergisch bent, neem dan gewoon geen huisdier.
Alle dieren die hier worden genoemd zijn of niet hypo-allergieën of je vindt ze saai.
Denk niet dat jij echt geschikt bent om een huisdier te geven wat die nodig heeft!
Nou nou nou ik kan er ook niets aan doen dat ik allergisch ben toch? Ik heb trouwens alleen vissen een beetje saai genoemd. En met allergie valt prima te leven. Maar is natuurlijk wel een verschil tussen een poes die bij je bed in slaapt of een diertje in de woonkamer waar je allergisch voor bent. En wat bedoel je met die laatste zin? Komt nogal aanvallend over namelijk. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd? Ik open gewoon een topic om gezellig te fantaseren over huisdieren.

Ik ben toch niet iemand die meteen naar de dierenwinkel rent en een beest aanschaft zonder kennis? Of die gewoon een hond neemt terwijl je de hele dag afwezig bent (en geloof me hoor er zijn genoeg mensen die dat doen). Ik wil het juist graag goed doen. Dus ik snap niet waar zo'n sneer dan voor nodig is?
LoveLucy schreef:
25-03-2020 14:22
Ik vind een egel houden niet zieliger dan een cavia of vogel.

Koe eten vind ik wel zieliger, ben je vegetarisch?
Nee is misschien ook zo. Waarschijnlijk omdat je t vaker ziet dat ik er aan wen.

Ja, gedeeltelijk veganistisch.
Alle reacties Link kopieren
Een loopeend misschien, of een gans. Gaat niet op een flat overigens. Of een parkiet of kanarie. Of wat zebravinkjes. Zijn alledrie wel luidruchtig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=v5yD4Acm01I
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt wel alsof de kans groot is dat je allergisch bent voor harige dieren.
Dat zou ik niet gokken. Maar een terrarium is heel erg mooi en schildpadden zijn heel erg leuk en tam te krijgen, ze kunnen loslopen als je er bent en ook in de tuin bij goed weer.
Ook hele leuke dieren: baardagamen. Ze hechten zich echt aan mensen, kunnen ook los en zijn heel grappig.

Tja en als je ruimte hebt is een vijver met karpers heel leuk. Die mafketels zijn nergens bang voor, ze eten uit je hand en je kan ze ook aaien. Ze zijn super nieuwsgierig.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
25-03-2020 17:41
Een loopeend misschien, of een gans. Gaat niet op een flat overigens. Of een parkiet of kanarie. Of wat zebravinkjes. Zijn alledrie wel luidruchtig.
Ik zie al een gans op een balkon! Ik heb nu een tuin. Maar dat is voor de toekomst dus nog even afwachten. Zebravinkjes ga ik ook eens opzoeken. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
slekire schreef:
25-03-2020 17:54
Het klinkt wel alsof de kans groot is dat je allergisch bent voor harige dieren.
Dat zou ik niet gokken. Maar een terrarium is heel erg mooi en schildpadden zijn heel erg leuk en tam te krijgen, ze kunnen loslopen als je er bent en ook in de tuin bij goed weer.
Ook hele leuke dieren: baardagamen. Ze hechten zich echt aan mensen, kunnen ook los en zijn heel grappig.

Tja en als je ruimte hebt is een vijver met karpers heel leuk. Die mafketels zijn nergens bang voor, ze eten uit je hand en je kan ze ook aaien. Ze zijn super nieuwsgierig.
Bedankt voor de tips! Ik ga dat eens onderzoeken. Ik heb wel eens een baardagaam vastgehouden. Ook een kameleon. Wel leuke diertjes.

Een vijver heb ik dan weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven