Eerste huis kopen, tips?

19-01-2021 20:33 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij (ik, manlief en zoontje van 3 jaar) willen eind dit jaar ons eerste huis gaan kopen. Nu zijn er een aantal dingen waar ik totaal geen verstand van heb, waarvan ik hoop dat jullie hier je ervaringen over willen delen.

-Is het zinvol om een aankoopmakelaar in te schakelen? We hebben totaal geen verstand van huizen kopen/bezichtigen/onderhandelen en gaan verhuizen naar een andere provincie waar we de buurten niet kennen. Heeft een aankoopmakelaar echt een meerwaarde of is het zonde van het geld? We hebben wel wat familie die ons zou kunnen helpen met de aankoop, maar die kring is niet groot.

-Hoe ver van te voren schakel je een aankoopmakelaar in? Wij willen eind dit jaar verhuizen, zouden we dan bijvoorbeeld in de zomer al een aankoopmakelaar aan het werk moeten zetten voor ons? Ik weet niet hoe snel je normaal gesproken een woning vindt als je met een aankoopmakelaar werkt?

-Omdat wij gaan verhuizen naar een andere provincie zal ik daar ander werk moeten gaan zoeken. Op dit moment heb ik een vast contract. De bank vraagt naar een werkgeversverklaring, maar is dat wel geldig als ik een andere baan moet gaan zoeken? Zijn er hier meer mensen die naar een andere plek in het land zijn verhuisd en daardoor niet bij hun huidige werkgever kunnen blijven? Hoe pak je dit aan?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
In welke regio ga je zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee ivm je laatste vraag. Dat vraag ik me voor onze situatie namelijk ook af.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-01-2021 20:34
In welke regio ga je zoeken?
Wij gaan zoeken in regio Brabant :)
Toen wij 160km verderop gingen wonen hebben we eerst 1 jaar gehuurd, dat jaar gebruikt om uit te vinden waar we precies wel en niet wilden wonen.
Ben ik nog steeds blij mee, we hadden direct niet de keuze gemaakt die het uiteindelijk is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Als het mogelijkheid om een tijd te forensen zou ik eerst een huis zoeken met je verklaring en daarna pas gaan zoeken naar een nieuwe baan.
Verder zou ik funda eens een maand goed in de gaten houden. Wat zijn de prijzen voor wat je zoekt? Voor hoeveel worden huizen verkocht? Ken je de buurten al?
Afhankelijk van de markt daar kun je een makelaar inschakelen. En flink sparen in de tussentijd!
Wij hebben ons huis zonder makelaar gekocht. Ging eigenlijk verbazend makkelijk. Er hing een eigen gemaakt bordje te koop in het raam. Ik heb aangebeld en 2 keer kijken later hebben we het huis gekocht. Ik weet dus eigenlijk niet wat een aankoopmakelaar zou moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
OliveViva schreef:
19-01-2021 20:39
Wij gaan zoeken in regio Brabant :)
Brabant is nogal groot.
Hier in de buurt (Tilburg) is de markt ook overspannen. Dan helpt een aankoopmakelaar zeker.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
19-01-2021 20:41
Toen wij 160km verderop gingen wonen hebben we eerst 1 jaar gehuurd, dat jaar gebruikt om uit te vinden waar we precies wel en niet wilden wonen.
Ben ik nog steeds blij mee, we hadden direct niet de keuze gemaakt die het uiteindelijk is geworden.
Dit hebben wij ook gedaan. Ik kom zelf uit Brabant en wij hebben jaren in de Randstad gewoond. Paar jaar geleden zijn we terug gegaan naar Brabant. Wij huren nu al 3 jaar (particulier) nadat we ons appartement goed verkocht hadden.
Goede manier om te zien of de buurt/stad/dorp je bevalt.
Wij willen binnen 1-2 jaar weer gaan kopen.
minnimouse wijzigde dit bericht op 19-01-2021 20:45
7.40% gewijzigd
Over je eerste vragen zullen de meningen uiteen lopen; doe wat goed voelt en wat je vertrouwt.

Over je derde vraag... Een vriend van mij is 4 provincies verderop verhuisd met de verklaring van de werkgever in de ‘oude’ provincie en zodra het rond was, baan opgezegd en nieuw contract getekend (was al aan het solliciteren en ergens aangenomen).
Alle reacties Link kopieren
Voor een tussenwoning, eindwoning on recente tweekapper zou ik geen aankoomakelalar aanschaffen, zonde van het geld.
Alle reacties Link kopieren
Stel je verwachtingen bij
Het gaat lang duren
Je gaat meer uitgeven dan je dacht
Je droomhuis wordt iets minder dromerig

De markt is echt moeilijk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 20:48
Stel je verwachtingen bij
Het gaat lang duren
Je gaat meer uitgeven dan je dacht
Je droomhuis wordt iets minder dromerig

De markt is echt moeilijk
Ja mee eens.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Zonder aankoopmakelaar hadden wij ons huidige huis niet gehad. Ik ben blij dat we dat gedaan hebben.
Kwam ook met goed aandachtspunten waar we zelf niet aan dachten en adviseerde met bieden. 2 dagen later kwam het verlossende telefoontje. De woning was van ons.
Uttepetut schreef:
19-01-2021 20:42
Wij hebben ons huis zonder makelaar gekocht. Ging eigenlijk verbazend makkelijk. Er hing een eigen gemaakt bordje te koop in het raam. Ik heb aangebeld en 2 keer kijken later hebben we het huis gekocht. Ik weet dus eigenlijk niet wat een aankoopmakelaar zou moeten doen?
Wanneer was dit? En waar?
Een gouden (haha) tip: KIJK HOE HET HUIS STAAT TEN OPZICHTE VAN DE ZON!!

Stel, je hebt je woonkamer op het noorden, daar zal het nooit warm (in de zin van gezellig) zijn. Dan mag je 30° warm stoken, het blijft een koele bedoening. En daarmee bedoel ik dus: het zuider- of westerlicht hebben een warmte in zich waardoor een lege kamer nog gezelliger oogt dan een fantastisch ingerichte kamer op het noorden.

Ik heb een groot vrijstaand huis dat slaapkamer en bureau op het noordwesten heeft. Bij wijze van spreken, mijd ik die kamers, zelfs bij een hittegolf is het licht er somber.

Ik wens je succes met het vinden van een geschikt huis, maar denk eraan: sprookjes bestaan niet. Een aankoopmakelaar, daar zie ik niet onmiddellijk het nut van in, als je bij de 2de (of 3de) bezichtiging iemand meeneemt die echt verstand van bouwzaken heeft, dan ziet die ook wel met welke haken en ogen het huis eventueel aan mekaar hangt.
Igoa schreef:
19-01-2021 20:59
Wanneer was dit? En waar?
2008, in de randstad
Alle reacties Link kopieren
Uttepetut schreef:
19-01-2021 21:13
2008, in de randstad
Toen was het toch crisis?
montblanc schreef:
19-01-2021 21:15
Toen was het toch crisis?
Ik bedoel maar.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
19-01-2021 20:46
Voor een tussenwoning, eindwoning on recente tweekapper zou ik geen aankoomakelalar aanschaffen, zonde van het geld.
In deze regio van Brabant, noord-oost, kom j er niet tussen zonder aankoopmakelaar.
Deze makelaars verdelen de huizen onder elkaar. Zo is het bij ons 2jaar geleden ook gegaan.
Nu kregen de klanten van onze aankoopmakelaar (wij dus) het huis en had hij al een huis voor een stel van de verkopende makelaar.

Voordeel van aankoopmakelaar is dat je vooronderzoek naar jouw situatie eventuele verkopers al meer zekerheid biedt, want je aankoopmakelaar kan al met je heel goed bekeken hebben wat je kan lenen.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
montblanc schreef:
19-01-2021 21:15
Toen was het toch crisis?
Voor de crisis gekocht. Begin 2008. Maar ik snap dat de markt nu anders is.
Beide huizen hebben we zonder aankoopmakelaar gekocht. We hadden de tijd niet om er een te vragen en wisten ook niet wat hij/zij toe zou moeten voegen. We hebben zeer recent een huis gekocht.

Stand van de zon vinden wij niet zo belangrijk. Nu hebben we de voortuin op het zuiden en achtertuin op het noorden. In de zomer genoeg zon overal. Dadelijk hebben we wat minder zon, maar hopelijk wel een fijner huis.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
19-01-2021 21:04

Ik wens je succes met het vinden van een geschikt huis, maar denk eraan: sprookjes bestaan niet. Een aankoopmakelaar, daar zie ik niet onmiddellijk het nut van in, als je bij de 2de (of 3de) bezichtiging iemand meeneemt die echt verstand van bouwzaken heeft, dan ziet die ook wel met welke haken en ogen het huis eventueel aan mekaar hangt.
2e of 3e bezichtiging? Hier gaat echt alles na 1 bezichtiging al weg. Je hebt geen kans op een 2e laat staan een 3e.
Nogmaals, wij hebben 2 en half jaar geleden meerdere huizen niet kunnen kopen, omdat de 1 bezichtingen al de kopers opgeleverd hadden.En wij hebben echt geen bijzonder moderne/ nieuwe huizen bekeken. Hele gewone huizen van bouwjaren in de 1980-1990.
Als warme broodjes en nu nog. Huis bij ons op de hoek is 3 jaar geleden voor 240.000 verkocht, stel wat erin is gekomen is uit elkaar gegaan en vorige maand is het huis verkocht over de 3 ton! Voor de show op Funda gezet, maar was al daarvoor verkocht, door, juist ja: de verkoop -en aankoopmakelaar die elkaar kenden.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Als het huis fijn voelt waar je naar gaat kijken probeer ervoor te gaan. Voelt een huis niet prettig dan niet doen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-01-2021 20:42
Brabant is nogal groot.
Hier in de buurt (Tilburg) is de markt ook overspannen. Dan helpt een aankoopmakelaar zeker.
Inderdaad Brabant is een ruim begrip. Ik woon zelf in de nabijheid vam Breda en zoals mini al zegt is een huis kopen in een jaar niet vanzelfsprekend. Dit geldt overigens ook voor regio Eindhoven/Den Bosch of je moet heel wat geld meenemen.

Waar zoek je precies en wat is je budget. Heb je al onderzocht wat de markt in je gewenste plaats doet en wat je kunt kopen voor je geld in relatie tot je wensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven