Eerste huis kopen, tips?

19-01-2021 20:33 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij (ik, manlief en zoontje van 3 jaar) willen eind dit jaar ons eerste huis gaan kopen. Nu zijn er een aantal dingen waar ik totaal geen verstand van heb, waarvan ik hoop dat jullie hier je ervaringen over willen delen.

-Is het zinvol om een aankoopmakelaar in te schakelen? We hebben totaal geen verstand van huizen kopen/bezichtigen/onderhandelen en gaan verhuizen naar een andere provincie waar we de buurten niet kennen. Heeft een aankoopmakelaar echt een meerwaarde of is het zonde van het geld? We hebben wel wat familie die ons zou kunnen helpen met de aankoop, maar die kring is niet groot.

-Hoe ver van te voren schakel je een aankoopmakelaar in? Wij willen eind dit jaar verhuizen, zouden we dan bijvoorbeeld in de zomer al een aankoopmakelaar aan het werk moeten zetten voor ons? Ik weet niet hoe snel je normaal gesproken een woning vindt als je met een aankoopmakelaar werkt?

-Omdat wij gaan verhuizen naar een andere provincie zal ik daar ander werk moeten gaan zoeken. Op dit moment heb ik een vast contract. De bank vraagt naar een werkgeversverklaring, maar is dat wel geldig als ik een andere baan moet gaan zoeken? Zijn er hier meer mensen die naar een andere plek in het land zijn verhuisd en daardoor niet bij hun huidige werkgever kunnen blijven? Hoe pak je dit aan?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Uttepetut schreef:
19-01-2021 21:13
2008, in de randstad
Ja, echt vergelijkbaar met hoe het nu is.

@TO, vast contract / werkgeversverklaring is bij het kopen van een huis symbolisch. Je kunt altijd weer opzeggen na koop van het huis.
Alle reacties Link kopieren
In jullie geval (eerste huis, totaal geen ervaring, andere regio die je niet goed kent) en in deze markt zou ik zeker een aankoopmakelaar gebruiken. Je klinkt een beetje naïef. Helaas kun je op dit moment erg lastig plannen wanneer je gaat verhuizen, ik ken mensen die 2 jaar op zoek zijn geweest. Waar wij graag willen wonen zijn in een jaar tijd 2 huizen te koop gekomen die bij onze (vrij normale) wensen aansloten. De eerste zijn we dik overboden, de andere kwamen we niet eens tussen om te mogen kijken. Je kunt geluk hebben, maar reken erop dat het een stuk langer kan duren om iets te vinden dan je denkt.

Ik zou nu al gaan kijken op Funda en misschien af en toe gaan kijken zodat je weet wat je wel en niet wil. Huren is ook een goede optie.

Vwb baan: ik werk 1,5 uur van mijn woonplaats. Hoe ver zou het voor jullie rijden zijn? En is het makkelijk werk te vinden met jouw achtergrond? Ik zou baan houden, verhuizen en dan zoeken. Of andere baan, huren en dan na een tijd bij vast contract kopen.
Schrijf je ook in bij makelaars voor huizen. Dan krijg je huizen net iets eerder te zien dan ze op funda staan, zeggen ze. Ik keek elke dag op funda en reagereerde direct als iets voorbij kwam wat ik me leuk leek.
Alle reacties Link kopieren
Wat iedereen al zegt: begin met vanaf nu Funda in de gaten houden voor de huizen in des straal waar je wilt gaan wonen binnen je prijsklasse. Je kunt meldingen aanzetten op je zoekterm en op die manier krijg je snel een beeld van hoeveel nieuwe huizen er op de markt komen, wat de huizen die jullie leuk vinden kosten en hoe snel ze verkocht zijn. Je kunt op een gegeven moment bij het Kadaster ook verkoopprijzen opvragen.

Het idee om eerst naar een huurhuis te gaan, de omgeving goed te leren kennen en te zorgen voor een nieuwe baan lijkt me ok helemaal niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
19-01-2021 21:25
2e of 3e bezichtiging? Hier gaat echt alles na 1 bezichtiging al weg. Je hebt geen kans op een 2e laat staan een 3e.
Dit!

Het is mij pas gelukt een huis te kopen nadat ik een aankoopmakelaar had. Andere makelaars nemen je dan net wat serieuzer.
Het moment van kopen van je huis is op dit moment echt niet te bepalen. Ik zou zo snel mogelijk gaan kijken en bieden dan krijg je een beetje gevoel voor wat je echt wilt en of de prijs kloppend is.
delicious35 schreef:
19-01-2021 21:45
Dit!

Het is mij pas gelukt een huis te kopen nadat ik een aankoopmakelaar had. Andere makelaars nemen je dan net wat serieuzer.
Het moment van kopen van je huis is op dit moment echt niet te bepalen. Ik zou zo snel mogelijk gaan kijken en bieden dan krijg je een beetje gevoel voor wat je echt wilt en of de prijs kloppend is.
Ons is het dus gelukt zonder aankoopmakelaar. We hadden niet eens tijd om een makelaar in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
19-01-2021 21:26
Inderdaad Brabant is een ruim begrip. Ik woon zelf in de nabijheid vam Breda en zoals mini al zegt is een huis kopen in een jaar niet vanzelfsprekend. Dit geldt overigens ook voor regio Eindhoven/Den Bosch of je moet heel wat geld meenemen.

Waar zoek je precies en wat is je budget. Heb je al onderzocht wat de markt in je gewenste plaats doet en wat je kunt kopen voor je geld in relatie tot je wensen.
Klopt, ook de andere regio's in Brabant zijn overspannen en duur.
Ik kijk bijna elke dag op Funda en de huizen in de prijsklasse waarin wij zoeken (nu nog niet heel serieus) die een beetje aan onze wensen voldoen, daar staat dezelfde dag al op Funda dat ze een aanmeldstop hebben vanwege de vele reacties.

Een aankoopmakelaar lijkt me dan prettig omdat die je kan tippen voordat iets op Funda komt.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
19-01-2021 21:37
Schrijf je ook in bij makelaars voor huizen. Dan krijg je huizen net iets eerder te zien dan ze op funda staan, zeggen ze. Ik keek elke dag op funda en reagereerde direct als iets voorbij kwam wat ik me leuk leek.
Ik heb een jaar geleden een huis gekocht end at ook zonder aankoopmakelaar gedaan. Maar wel zoals hierboven: als ik wakker werd funda als eerste bekijken en dagelijks de Facebookpagina’s en eigen pagina`s van makelaars doorscrollen. Maar vooral goed weten waar je wel en niet wil kopen, hoe de buurt is, war je belangrijk vindt en wat minder. Want als je ergens hebt gekeken moet je eigenlijk dezelfde dag nog beslissen, anders ben je te laat.
Overigens hadden we wel al een gesprek met een hypotheekadviseur gehad en stond alles klaar om de hypotheek aan te vragen, dat hielp ook.
montblanc wijzigde dit bericht op 19-01-2021 22:02
8.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
OliveViva schreef:
19-01-2021 20:33

-Is het zinvol om een aankoopmakelaar in te schakelen? We hebben totaal geen verstand van huizen kopen/bezichtigen/onderhandelen en gaan verhuizen naar een andere provincie waar we de buurten niet kennen. Ja, dat is zeker zinvol. Zeker als je er weinig verstand van hebt. Hier kom je er niet tussen zonder aankoopmakelaar. De makelaar weet wat een realistische prijs voor een woning is. Uiteindelijke verkoopprijzen zijn wat heel anders dan de Fundaprijzen. Daarnaast wijzen ze je op eventuele gebreken, doen ze de onderhandelingen voor je, regelen ze de taxatie en de notaris voor je.

-Hoe ver van te voren schakel je een aankoopmakelaar in? Wij willen eind dit jaar verhuizen, zouden we dan bijvoorbeeld in de zomer al een aankoopmakelaar aan het werk moeten zetten voor ons? Ik weet niet hoe snel je normaal gesproken een woning vindt als je met een aankoopmakelaar werkt? Het ligt er een beetje aan hoeveel huizen er op de markt komen die in jullie zoekprofiel passen. Wij hadden een woning binnen 2 maanden gevonden via een aankoopmakelaar. Daarna duurde het nog een paar maanden tot de oplevering.

-Omdat wij gaan verhuizen naar een andere provincie zal ik daar ander werk moeten gaan zoeken. Op dit moment heb ik een vast contract. De bank vraagt naar een werkgeversverklaring, maar is dat wel geldig als ik een andere baan moet gaan zoeken? Zolang jij je baan nog niet hebt opgezegd kun je gewoon een hypotheek krijgen en daarvoor de stukken aanleveren. Dat je daarna (wanneer de hypotheek is goedgekeurd en de overdracht is geregeld) van baan wisselt maakt niet uit. Het zou wat zijn als je niet meer van baan mag wisselen omdat je een hypotheek hebt.
miek_ wijzigde dit bericht op 19-01-2021 22:15
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
19-01-2021 22:00
Ik heb een jaar geleden een huis gekocht end at ook zonder aankoopmakelaar gedaan. Maar wel zoals hierboven: als ik wakker werd funda als eerste bekijken en dagelijks de Facebookpagina’s en eigen pagina`s van makelaars doorscrollen. Maar vooral goed weten waar je wel en niet wil kopen, hoe de buurt is, war je belangrijk vindt en wat minder. Want als je ergens hebt gekeken moet je eigenlijk dezelfde dag nog beslissen, anders ben je te laat.
Overigens hadden we wel al een gesprek met een hypotheekadviseur gehad en stond alles klaar om de hypotheek aan te vragen, dat hielp ook.
Hier net zo. Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht zonder aankoopmakelaar.
Maar je OP klinkt erg naief, dus dan lijkt het me wel zinvol.
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
19-01-2021 21:25
2e of 3e bezichtiging? Hier gaat echt alles na 1 bezichtiging al weg. Je hebt geen kans op een 2e laat staan een 3e.
Nogmaals, wij hebben 2 en half jaar geleden meerdere huizen niet kunnen kopen, omdat de 1 bezichtingen al de kopers opgeleverd hadden.En wij hebben echt geen bijzonder moderne/ nieuwe huizen bekeken. Hele gewone huizen van bouwjaren in de 1980-1990.
Als warme broodjes en nu nog. Huis bij ons op de hoek is 3 jaar geleden voor 240.000 verkocht, stel wat erin is gekomen is uit elkaar gegaan en vorige maand is het huis verkocht over de 3 ton! Voor de show op Funda gezet, maar was al daarvoor verkocht, door, juist ja: de verkoop -en aankoopmakelaar die elkaar kenden.
Ik snap dus écht niet waarom je hier als verkoper mee akkoord zou gaan.
Laat die makelaar voor je werken en er het maximale uithalen...
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
19-01-2021 21:53
Ons is het dus gelukt zonder aankoopmakelaar. We hadden niet eens tijd om een makelaar in te schakelen.
Mij ook (dit jaar, regio Amsterdam, dus geen uithoek). Mijn voordeel was dan wel weer dat ik een ontzettende opknapper heb gekocht, daar is gewoon veel minder belangstelling voor. Als je hier een instapklaar, gemiddeld gezinshuis zoekt, ben je inderdaad een van de 50. Overigens vond ik een aankoopmakelaar hier ook niet heel handig, er zijn eigenlijk maar twee makelaars in de buurt. De ene is de verkopende, dan moet de andere dus alle 50 mogelijke kopers vertegenwoordigen. Dat gaat natuurlijk niet, dus dan moet je er een nemen van verder weg, maar zit dan weer niet in het netwerk.

Oh, en voor TO: hou je er rekening mee dat er nog (vaak best veel) tijd zit tussen bezichtigen en kopen en de verhuizing? Een maand of 4 is niks, en meer komt ook zeker voor. Dus als je rond september zou willen verhuizen, moet je meestal rond april echt wel iets gekocht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt het niet specifiek maar kijk naar de locatie. Je kind gaat over een jaar naar school. Is die school dichtbij? Hoe zit je ten opzichte vanwinkels en ov? Parkeergelegenheid, soort buurt, drukke wegen etc.
Ga in de wijken kijken die jullie aanspreken op dat soort gebieden.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een andere regio zoekt dan zou ik juist wel een aankoopmakelaar inschakelen. Die kent de lokale markt en kan je meer vertellen over wijken en verkoopprijzen. Bovendien is het lastig om snel te kunnen bezichtigen als je niet uit de buurt komt, een aankoopmakelaar kan toch makkelijker contact leggen. Soms kom je er niet eens tussen zonder aankoopmakelaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met nu al makelaars te gaan benaderen in de regio en een zoekopdracht uit te zetten.

Wij hebben ons huis (zuid-Oost Brabant) in oktober gekocht en kregen in mei de sleutel. Huis heeft niet of Funda gestaan en wij konden gaan kijken doordat de makelaar me mailde nav mijn zoekopdracht. Dag later tweede bezichtiging en vraagprijs geboden. Later op de dag bod akkoord.

Bedenk ook even wat je vraagprijs is. Rijtjeshuizen gaan hier nu voor 3 ton. Vandaag hoekhuis gezien waar je zelfs al ruim 4 ton voor mocht neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en wat betreft je hypotheek:
Zolang je hypotheek nog niet afgesloten is (oftewel: je hebt alle papieren getekend, maar het huis moet nog overgedragen worden), heb je wel degelijk de plicht om de geldverstrekker van alle relevante informatie te voorzien. Dus ook als je inkomen verandert omdat je je baan op zegt. Hoewel het natuurlijk moeilijk te controleren is, is het fraude als en dat niet doet. Dat zal waarschijnlijk niet per direct een probleem zijn, maar ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Want als het wel naar boven komt, kunnen ze ofwel alsnog de hypotheek weigeren (en zit je met een huis wat je niet meer kunt afzeggen maar zonder hypotheek). Of als je er al woont de hele hypotheek in 1 keer opeisen.

Dus papieren tekenen, dan van baan veranderen, en dan pas de overdracht kán wel degelijk een risico zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven