Eettafel in woonkamer of in keuken?

20-01-2021 19:28 42 berichten
Hallo,

We hebben een huis op het oog. Momenteel staat er een eetkamertafel in de woonkamer + zithoek en een klein tafeltje in de keuken (waar de tafel net past).

Ik dacht aan het een stuk laten uitbouwen van de keuken (die optie lijkt er te zijn) zodat er gegeten kan worden in de keuken en in de woonkamer meer ruimte over blijft.

In onze huidige (eerste) woning hebben we een aparte eetkamer en woonkamer. De keuken is bij ons te klein om er een tafel in te plaatsen.

Concrete vraag is: waar staat de eettafel bij jou en waarom?

Mijn dubio: ik ben zelf een eetkamer gewend en met gasten zit je altijd 'netjes' (is het idee dat ik mijn hoofd heb). Maar ik vond bij mijn ouders eten in de keuken altijd het gezelligst en bij anderen doet eten in de keuken huiselijk aan.
anoniem_402747 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 19:29
2.64% gewijzigd
Als jij zelf altijd in de keuken eet, zou ik inderdaad gaan voor een grote leefkeuken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel een (kleine, 4-persoons) eettafel in mijn dichte keuken als een ruimere eettafel in mijn woonkamer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
en met gasten zit je altijd 'netjes'
Bij de ene vriendin zit ik altijd aan de eettafel in een aparte keuken, bij de ander aan de eettafel die tussen de woonkamer en de keuken staat, bij weer een ander altijd in de woonkamer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote leefkeuken waar ook een grote tafel staat om aan te eten, en een aparte kamer.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen hebt of wilt, dan zeker in de keuken. Is makkelijker en als de kinderen wat groter worden is wat afstand tussen de zit- en eethoek erg fijn. Kun je rustig natafelen terwijl de kinderen zich verderop vermaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk alleen maar in huizen gewoond waar de eethoek in de huiskamer kon staan. In alle huizen geen optie tot tafel in de keuken. Als ik ooit verhuis waar het wel kan zou de beslissing lastig zijn, want een eethoek in de kamer vult wel op. Als de eethoek nu in de keuken zou staan zou ik een hele lege woonkamer hebben

In het huis waar ik nu woon is de keuken dicht, maar de deur zit in het midden van de deur, dus de eettafel staat vrij van de muren en gelijk aan de keukendeur.
3_14pac wijzigde dit bericht op 20-01-2021 19:38
32.26% gewijzigd
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
Wij hebben het nu allebei, maar in de praktijk eten we meestal in de keuken. We zijn echter aan het verbouwen zodat we één grote leefruimte krijgen met keuken, eetgedeelte en woonkamer. De huidige keuken wordt dan bijkeuken. Met kinderen vind ik allemaal aparte kamers niet handig en ook niet gezellig. Maar goed, ik weet niet hoe jouw gezinssituatie is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-01-2021 19:32
Ik heb zowel een (kleine, 4-persoons) eettafel in mijn dichte keuken als een ruimere eettafel in mijn woonkamer.
Dat is het meest ideale. Hadden wij vroeger thuis ook. Ben dat bij mijn opa’s en oma’s ook gewend. Kom nu nooit meer bij mensen die dat hebben.

Wij hebben de tafel in de woonkamer staan en een open keuken. Mocht ik ooit een ander huis kopen zou ik ook graag een gesloten grote leuken willen waar de tafel kam staan.
MollyMalone schreef:
20-01-2021 19:35
Als je kinderen hebt of wilt, dan zeker in de keuken. Is makkelijker en als de kinderen wat groter worden is wat afstand tussen de zit- en eethoek erg fijn. Kun je rustig natafelen terwijl de kinderen zich verderop vermaken.
Kinderen hebben we. Klinkt heel gezellig eigenlijk. In de woonkamer zal dan ook meer ruimte overblijven voor hen om te spelen.
pejeka schreef:
20-01-2021 19:32
Ik heb zowel een (kleine, 4-persoons) eettafel in mijn dichte keuken als een ruimere eettafel in mijn woonkamer.
Waar zit je het meest, als ik vragen mag?
Ik heb beiden, grote eettafel in de kamer waar we elke avond eten. Kleinere tafel in de keuken voor ontbijt en lunch.

Maar ik heb ook twee zithoeken. Grote zithoek met tv en kleine zithoek achter met zicht op de tuin.

Eettafels worden voor meer dingen gebruikt dan eten. Kan ook best even blijven liggen dan want dan eten we een keer aan de andere tafel.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 19:49
23.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de eettafel in de keuken. Als ik eters heb, dan verdwijnt de afwas tussen de gangen door in de grote wasbak (voordat we de vaatwasser inruimen) dus dat staat dan netjes uit het zicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag een dichte keuken met tafel willen.
Maar heb nu een rijtjeshuis met kleine open keuken en dus eettafel in de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
Een klein tafeltje in de keuken, maar ik eet altijd op de bank.
Ik vind hier dingen van.
Wij hebben een grote woonkeuken met een grote tafel, en een kleinere huiskamer met een kleine tafel die je groter kunt schuiven. Echt ideaal met kinderen die puzzels leggen, knutselen en ook wel eens wat willen laten liggen tot de dag erna ofzo. In de huiskamer hebben we er wel krukken bij zodat het niet te lomp staat.
Alle reacties Link kopieren
Op gewone dagen eten wij in de keuken en met gasten in de woonkamer, we hebben dus 2 eettafels.
Alle reacties Link kopieren
Ruime keuken (6,5 bij 4,5 m) waar een grote tafel in staat. Schuifdeuren naar de woonkamer toe, daar alleen een zithoek. Kunnen wij nog lekker natafelen als de kinderen in de kamer spelen, gooien we de schuifdeuren dicht 😊 in de praktijk zit mijn oudste eigenlijk altijd aan de keukentafel te tekenen/knutselen/lezen. Gezellig. Tevens dubbele tuindeuren vanuit de keuken zodat de tuin in de zomer een verlening is van de leefkeuken.
Alle reacties Link kopieren
In de eetkamer, die grenst aan de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
20-01-2021 19:39
Waar zit je het meest, als ik vragen mag?
Voor ontbijt en dergelijke in de keuken, vaak na het werk ook even met een kop koffie en de krant in de keuken, en een boek lezen of iets dergelijks in mijn vrije tijd doe ik ook wel regelmatig aan de keukentafel. Avondeten in de huiskamer meestal, en als er gasten zijn sowieso. Maar komt er een vriend/vriendin even langswaaien voor een kop koffie, dan landen we regelmatig ook in de keuken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Een woonkeuken, ik zou zo graag een woonkeuken hebben!!!
Alle reacties Link kopieren
Nu open keuken en eettafel tussen keuken en bank in. Straks dichte keuken dus eettafel in de woonkamer, geen ruimte in de keuken.

Ik zou ook het liefst een ontbijt/lunchtafel in de keuken en een diner/gastentafel in de woonkamer willen :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
In de keuken heb ik een ronde tafel staan met 4 stoelen, een grenenhouten buffetkast van 100 jaar oud, en dat is het "zitgedeelte" in de keuken. In de huiskamer een rechthoekige tafel met 6 stoelen, kunnen er 8 aan, en die gebruiken we voor avondeten, etentjes met vrienden, spelletjesavonden, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wij hebben een open keuken gemaakt door een muurtje en deur weg te halen en de eettafel staat tussen het woonkamerzitgedeelte en de keuken in. Omdat niet anders kan maar ook omdat de eettafel ook de kletstafel is, de hobbytafel en de studeertafel. Is gewoon gezellig.

Ik zit zeker de helft van de dag aan die tafel.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 21:04
6.73% gewijzigd
Mijn eettafel staat in de keuken. Het is gezellig om erbij te zitten als iemand aan het koken/bakken is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven