Elektrische vloerverwarming

20-11-2018 20:40 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die gekozen hebben voor elektrische vloerverwarming en naar hun ervaring hiermee?

Wij hebben een andere woning gekocht. We gaan hier een grote woonkeuken aan laten bouwen, deze willen we voorzien van vloerverwarming.
(Omdat wij aangesloten zijn op een propaangastank (in de tuin) willen we geen vloerverwarming via de CV ketel, (omdat we gas op bepaalde termijn willen gaan afsluiten en omdat propaangas een stuk duurder is dan aardgas kiezen we liever voor de elektrische variant. Ook omdat zonnepanelen hoog op ons lijstje staan.)

Wie heeft jou goed geadviseerd over het aanleggen van elektrische vloerverwarming?
Bevalt het je, is het warm genoeg?
Is de elektriciteitsrekening ook nog te doen? ;-)

De woonkeuken wordt een aanbouw van 9,5 x 4,5 meter. Deze wordt heel goed geïsoleerd. Dit nog ter extra informatie.

Deel je verhaal, je mening, je advies.

Dank je wel!
DTEEZ!
Wij hebben elektrische vloerverwarming in één kamer in het huis. Kosten geen idee maar het werkt erg goed en wordt snel warm.
Alle reacties Link kopieren
Hier elektrische vloerverwarming in een huurwoning, dus over aanschaf en aanleg weet ik niets, maar mn stroomrekening loopt wel de spuigaten uit als ik niet goed oplet. Hier dus liever een extra trui dan de kachel een graatje hoger, en hoewel dat natuurlijk heel milieubewust is, mijn buren met een baby zijn er niet blij mee. Dus verdiep je iig goed in de kosten (alhoewel die bij jullie nu ook al bovengemiddeld zullen zijn, dat scheelt waarschijnlijk in de overwegingen).
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
20-11-2018 21:03
Hier elektrische vloerverwarming in een huurwoning, dus over aanschaf en aanleg weet ik niets, maar mn stroomrekening loopt wel de spuigaten uit als ik niet goed oplet. Hier dus liever een extra trui dan de kachel een graatje hoger, en hoewel dat natuurlijk heel milieubewust is, mijn buren met een baby zijn er niet blij mee. Dus verdiep je iig goed in de kosten (alhoewel die bij jullie nu ook al bovengemiddeld zullen zijn, dat scheelt waarschijnlijk in de overwegingen).
Ik weet dat het inderdaad duurder is dan 'normale' vloerverwarming.
Maar normale vloerverwarming is natuurlijk bij ons al niet normaal, omdat de gasprijs voor het propaangas weer een stuk hoger is.

Maar de spuigaten uitlopen klinkt wel heel beangstigend!! :-o
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
20-11-2018 21:01
Wij hebben elektrische vloerverwarming in één kamer in het huis. Kosten geen idee maar het werkt erg goed en wordt snel warm.
Van de kosten geen idee, betekent dat je niet gek wordt van je stroomrekening iedere maand, toch? ;-)

Hier gaat het dus ook om 1 ruimte.
de overige ruimtes in huis komt geen vloerverwarming.
DTEEZ!
Djoels schreef:
20-11-2018 21:07
Van de kosten geen idee, betekent dat je niet gek wordt van je stroomrekening iedere maand, toch? ;-)

Hier gaat het dus ook om 1 ruimte.
de overige ruimtes in huis komt geen vloerverwarming.
Nee maar het gaat om een slaapkamer en daar hebben wij vrijwel nooit verwarming aan. De keren dat we hem wel gebruikten (als het echt heel koud was bijv), was het binnen een mum van tijd goed warm.
Kun je niet vast kijken naar een warmtepomp-systeem? Dan kun je "straks" relatief makkelijk van het gas af en de rest ook van vloerverwarming voorzien. Zeker als je ook al aan zonnepanelen denkt, ben je lekker duurzaam bezig. Moet je huis wel voldoende geisoleerd zijn/worden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
20-11-2018 21:13
Kun je niet vast kijken naar een warmtepomp-systeem? Dan kun je "straks" relatief makkelijk van het gas af en de rest ook van vloerverwarming voorzien. Zeker als je ook al aan zonnepanelen denkt, ben je lekker duurzaam bezig. Moet je huis wel voldoende geisoleerd zijn/worden natuurlijk.
We zijn ons daar zeker al over in het inlezen, hebben al een heel duurzaam huis bezocht etc.
Maar isoleren is eerst nog een stap, het is nu gewoon nog niet aan de orde. Dus de warmtepomp heeft nu nog geen zin.
Eerst andere keuzes maken en dan een duurzaamplan maken voor de komende jaren.

en de rest van vloerverwarming voorzien is heel leuk maar het valt me ontzettend tegen, dan moet je nog steeds convectoren erbij hebben.
En het huis heeft echt een geweldige oude tegelvloer op veel plekken, vloerverwarming betekent die er ook uit hakken. :-)

We hebben een prachtig huis gekocht, meer dan 100 jaar oud. Vloer en dak zijn geïsoleerd, wanden niet.
dat wordt tzt aan de buitenkant geïsoleerd. Kortom een meerjaren plan, financieel gezien.
die Warmtepomp is nu gewoon nog geen optie.
DTEEZ!
Oh nee dat past inderdaad helemaal niet bij dit huis dan!

Maar je wilt dus wel uiteindelijk van het gas af. In een woonkeuken wil je vaak en lang kunnen verblijven... ik heb het gevoel dat een elektrische vloerverwarming dan best eens duur kan uitpakken in verbruik.

En hoe ga je tzt de andere kamers verwarmen als je het gas afsluit? Kun je kijken naar een eigen opslag-punt van de opgewekte zonne-energie (straks, als de panelen er zijn)?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in de keuken deels vloerverwarming en deels niet (omdat we de voormalige onverwarmde bijkeuken bij de keuken hebben getrokken). Wij hebben voor het koude deel niet gekozen voor elektrische vloerverwarming maar voor plintverwarming. Dat geeft directe stralingswarmte en warmt daardoor behoorlijk snel op. Als het echt koud is, zetten we hem tien minuutjes aan en daarna blijft het nog uren warm. Wellicht is dat ook een optie om te overwegen? Het nadeel aan die dingen is dat ze best herrie maken, maar het voordeel is dat je ze handmatig bedient en ze veel directer reageren dan vloerverwarming, waardoor je het gebruik veel makkelijker kunt doseren (en de kosten beheersen).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in onze keuken en bijkeuken (30m2 schat ik) vloerverwarming via de ketel en in de badkamer electrische verwarming.

Beide is heerlijk. De vloer in de keuken blijft heel lang warm ook al is de verwarming al lang lager gezet.

Voor de badkamer hebben wij een timer geinstalleerd zodat het ‘s morgens en ‘s avonds lekker warm is. In de badkamer hebben wij nog wel desighradiatoren erbij. De badkamer is 5x3m2. Vlak voor mijn wasmachine (in een kast) hebben ze helaas een heel klein stukje overgeslagen daardoor kan je heel goed het verschil merken.

Kosten geen idee.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
20-11-2018 21:29
Oh nee dat past inderdaad helemaal niet bij dit huis dan!

Maar je wilt dus wel uiteindelijk van het gas af. In een woonkeuken wil je vaak en lang kunnen verblijven... ik heb het gevoel dat een elektrische vloerverwarming dan best eens duur kan uitpakken in verbruik.

En hoe ga je tzt de andere kamers verwarmen als je het gas afsluit? Kun je kijken naar een eigen opslag-punt van de opgewekte zonne-energie (straks, als de panelen er zijn)?
Tzt zal dat warmtepomp zijn met convectoren, of misschien ben ik die vloer dan wel zat!!

De electrische vloerverwarming zal inderdaad niet goedkoop zijn, maar wel goedkoper dan voor gas te kiezen in ons geval, vermoed ik.

Speksteenkachel zou mogelijk een goede combi zijn.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
20-11-2018 22:11
Wij hebben in de keuken deels vloerverwarming en deels niet (omdat we de voormalige onverwarmde bijkeuken bij de keuken hebben getrokken). Wij hebben voor het koude deel niet gekozen voor elektrische vloerverwarming maar voor plintverwarming. Dat geeft directe stralingswarmte en warmt daardoor behoorlijk snel op. Als het echt koud is, zetten we hem tien minuutjes aan en daarna blijft het nog uren warm. Wellicht is dat ook een optie om te overwegen? Het nadeel aan die dingen is dat ze best herrie maken, maar het voordeel is dat je ze handmatig bedient en ze veel directer reageren dan vloerverwarming, waardoor je het gebruik veel makkelijker kunt doseren (en de kosten beheersen).
Dank je wel voor de tip van plintverwarming, hier ga ik me ook eens in verdiepen! Hebben jullie deze electrisch of via de cv?
djoels wijzigde dit bericht op 21-11-2018 07:01
2.53% gewijzigd
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
20-11-2018 22:24
Wij hebben in onze keuken en bijkeuken (30m2 schat ik) vloerverwarming via de ketel en in de badkamer electrische verwarming.

Beide is heerlijk. De vloer in de keuken blijft heel lang warm ook al is de verwarming al lang lager gezet.

Voor de badkamer hebben wij een timer geinstalleerd zodat het ‘s morgens en ‘s avonds lekker warm is. In de badkamer hebben wij nog wel desighradiatoren erbij. De badkamer is 5x3m2. Vlak voor mijn wasmachine (in een kast) hebben ze helaas een heel klein stukje overgeslagen daardoor kan je heel goed het verschil merken.

Kosten geen idee.
Een timer erop, dat is ook een idee 💡.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
21-11-2018 06:58
Dank je wel voor de tip van plintverwarming, hier ga ik me ook eens in verdiepen! Hebben jullie deze electrisch of via de cv?
Elektrisch, en het wordt dus (letterlijk) weggewerkt achter de plint onder je keukenkastjes.
Alle reacties Link kopieren
Directe elektrische verwarming is altijd duur. Met een warmtepomp is je rendement 3 tot 5 keer zo hoog, afhankelijk van de buitentemperatuur. Je huis moet dan liefst goed geïsoleerd zijn, en je warmt het dan op met water van zgn Lage Temperatuur.
Daarvoor heb je vloerverwarming nodig met extra veel lussen, of extra grote radiatoren. Convectorputten kunnen ook, maar bij Lage Temperatuur moet dan steeds een ventilator de lucht de kamer in blazen. Vloerverwarming geeft meer comfort door stralingswarmte en lijkt me de fijnste oplossing als je de verwarming veel gaat gebruiken. Het warmt heel traag op dus als je alleen een paar uur in een kamer wil zijn is het niet handig.

Het lijkt me wel zonde om nu elektrische vloerverwarming aan te leggen terwijl je over een aantal jaar behoefte hebt aan verwarmingsleidingen in de vloer.

Misschien is het iets om tot die tijd een pelletkachel(tje) te gebruiken? Dat is niet zo duur, makkelijk in gebruik en duurzaam, zolang je de pellets (houtkorrels) van een goede bron haalt. Geeft wel een beetje fijnstof, dus in een stad is het een minder goede optie.
Alle reacties Link kopieren
Even een update.

We gaan toch voor reguliere vloerverwarming. Inmiddels gesproken met aannemers, installateurs, berekeningen gemaakt en de keuze is toch gevallen voor cv vloerverwarming, ondanks de hogere gasprijs.

Dat wilde ik nog even laten weten.
Bedankt voor alle adviezen!
DTEEZ!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven