Ervaring Ikea Bestå als bankje (max. Belasting)

14-09-2020 22:04 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag mijn complete kamerwand willen voorzien van een zwevend ikea besta meubel. Daarvan zal een deel dienen als tv meubel en een deel als bank bij de eethoek.

Het liefst bevestig ik hem zwevend. De muur is van beton dus met een paar serieuze pluggen en goede schroeven moet je best een aardige draagkracht kunnen krijgen.
Maar officieel kan zo’n kast maar 50 kilo hebben.

Iemand ervaring?

Edit: *geen goed idee dus... ;)
trien30 wijzigde dit bericht op 15-09-2020 13:48
3.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof best dat de ophanging in de muren stevig genoeg kan zijn (maar laat je daar ook over adviseren, want met een plugje en schroefje kom je er niet).
Maar ik denk niet dat de kast het kan hebben. 50 kilo is een groot kind. Maar vooral bij het gaan zitten (neerploffen) komen er veel grotere krachten bij kijken. En als je het over een bankje hebt, wil je vast meerdere mensen tegelijk laten zitten.
Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat je echt muurankers nodig zult hebben. En dat je dan de kans loopt dat de kast afbreekt, want niet sterk genoeg.

Zelf heb ik jarenlang een Lack kast horizontaal op pootjes gehad. Bij feestjes zaten daar ook (max 3/4) mensen. Dat ging prima, maar dan zit je niet met die muurbevestiging.

Mijn advies dus: doe maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Als het al zou kunnen, kan je dan als je zit je voeten nog wel naar achter doen?
Alle reacties Link kopieren
Ikea is de laatste jaren steeds lichter gaan produceren, dus hun producten bestaan steeds meer uit stevig karton met fineer eromheen. Goed voor het milieu, maar niet sterk. Mijn Lack-kast dateerde nog uit de vorige eeuw - en is dus wsl sterker dan huidige producten.
Ik zou het niet doen inderdaad..en dan eerder van meubelpanelen in dezelfde kleur zelf een mooie, aansluitende bank maken
Alle reacties Link kopieren
Als je het probeert zou ik niet zwevend monteren. Bij poten is er nog steun in de richting van de krachten en aan de voorkant van de kast. Bij zwevend monteren hangt hij op de achterkant dus grote kans dat hij dan naar voren van de muur af knalt.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
14-09-2020 22:11
Ik geloof best dat de ophanging in de muren stevig genoeg kan zijn (maar laat je daar ook over adviseren, want met een plugje en schroefje kom je er niet).
Maar ik denk niet dat de kast het kan hebben. 50 kilo is een groot kind. Maar vooral bij het gaan zitten (neerploffen) komen er veel grotere krachten bij kijken. En als je het over een bankje hebt, wil je vast meerdere mensen tegelijk laten zitten.
Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat je echt muurankers nodig zult hebben. En dat je dan de kans loopt dat de kast afbreekt, want niet sterk genoeg.

Zelf heb ik jarenlang een Lack kast horizontaal op pootjes gehad. Bij feestjes zaten daar ook (max 3/4) mensen. Dat ging prima, maar dan zit je niet met die muurbevestiging.

Mijn advies dus: doe maar niet.
Ja ik heb nu een expedit/kallax kast. En die zijn echt super stevig.

Zie overal op Pinterest dat de besta kasten ook als bankje worden gebruikt, maar dan staan ze op de grond. Zou ik uiteindelijk ook kunnen doen hoor, of met een plintje. Maar zwevend vind ik zo mooi 😅

Ik kan me dus niet voorstellen dat de draagkracht echt maar 50 kilo is gezien alle voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Zwevend nog wel... dat gaat never nooit lukken.

De gemiddelde wandplank heeft een maximale draagkracht van 10-15kg.

Die besta kan vast wel meer dan 50kg hebben als hij op de grond staat, maar op den duur zullen de planken dan waarschijnlijk door gaan buigen.
flipje2 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 22:33
69.38% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Maar de krachten worden echt heel anders verdeeld met een pootje tov zwevend. Als bankje zal best gaan maar ik denk dat de kast niet eens stevig genoeg is om goed te monteren, want waar maar je die schroeven en bouten aan vast bij het kastje? Het gewicht van een hangende kast tov iemand die er op gaat zitten (moment van ‘neerploffen’) is totaal anders.
Ik zou het risico ook niet durven nemen.
Een smal pootje valt mee toch? Zeker als het aan een tafel is. Je kan ook eens bij de keukens kijken voor losse pootjes.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
14-09-2020 22:30
Maar de krachten worden echt heel anders verdeeld met een pootje tov zwevend.
Dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
14-09-2020 22:30
Maar de krachten worden echt heel anders verdeeld met een pootje tov zwevend. Ik zou het risico ook niet durven nemen.
Een smal pootje valt mee toch? Zeker als het aan een tafel is. Je kan ook eens bij de keukens kijken voor losse pootjes.
Dat is dus de andere optie. Keukenpootjes met een zwart plintje.

Overigens komt er nog een houten plank op. Dus dat verdeeld het gewicht ook al wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
14-09-2020 22:34
Dat is dus de andere optie. Keukenpootjes met een zwart plintje.

Overigens komt er nog een houten plank op. Dus dat verdeeld het gewicht ook al wel een beetje.
Dus dan is er nog het extra gewicht van de plank dat sowieso al op de kast leunt.
Alle reacties Link kopieren
Bij een vriendin van mij: de zwevende besta aan de muur kon nog niet vier maanden het gewicht dragen van een breedbeeld televisie. Toen begon het al te kieren tussen kast en muur (ook speciale pluggen en schroeven). Het materiaal leek gewoon te verpulveren rondom het ophangsysteem.

Ik zou het ook zeker niet proberen om van een zwevende bestakast een ‘bankje’ te maken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
En waarom geen pootje zonder plint zodat je er toch onder kan kijken? Je kan het pootje vooraan best een cm of 5 naar achteren monteren zodat het minder opvalt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel mooie poten te vinden.

Zoiets is toch ook gaaf? Evengoed strak design.

Afbeelding
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
14-09-2020 22:37
Er zijn zoveel mooie poten te vinden.

Zoiets is toch ook gaaf? Evengoed strak design.

Afbeelding
Dat pootje kost meer dan die hele besta kast denk ik :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wij hebben een poosje de besta gehad als keukenbank, maar wel op de grond en met een plank erop. Anders wordt hij sowieso te hoog ivm de zithoogte.

Ik werd overigens knettergek dat ik met mijn hielen de hele tijd de deurtjes open schopte. Op een gegeven moment het ik die druk-openers er maar afgehaald, maar toen kreeg ik de deurtjes niet meer echt makkelijk open.

Ik ben dus niet echt fan van deze Ikea-hack.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-09-2020 22:40
Dat pootje kost meer dan die hele besta kast denk ik :-)
Haha ja, maar iets vergelijkbaars is ook wel goedkoper te vinden. Ik zocht even snel een voorbeeld voor zo'n soort poot/ onderstel.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
14-09-2020 22:37
Er zijn zoveel mooie poten te vinden.

Zoiets is toch ook gaaf? Evengoed strak design.

Afbeelding
Dan wordt hij veel te hoog. De besta is 40 cm hoog. Een eetkamerstoel is gemiddeld 40-45 cm hoog. Als je dit nog hoger maakt, stoot je je knieën tegen de tafel en moet je bukken om normaal te kunnen eten.

Zwevend wordt dan sowieso maar raar. Dan hangt hij maximaal 5 cm boven de grond. Daar kun je geeneens onder stofzuigen.
anoniem_329319 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 22:47
3.91% gewijzigd
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Overigens moet ik er wel bij vertellen dat we niet vaak op de bank zullen zitten. We zijn maar met zn tweetjes. Het is meer voor als er bezoek is.

Ik wil geen zichtbare poten hebben. Vind het gewoon niet mooi.

Maar met pootjes en een plint die een cm of 20 naar binnen valt of eventueel een frame van hout zou nog een beetje het idee van een zwevend meubel geven.
Maar juist met bezoek (een feestje?) zullen er misschien zelfs meerdere mensen tegelijk op zitten?
Het lijkt me gewoon niet geschikt. Het ophangsysteem kan nog zo sterk zijn maar als de kast dat niet is, houdt het op.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
14-09-2020 22:51
Overigens moet ik er wel bij vertellen dat we niet vaak op de bank zullen zitten. We zijn maar met zn tweetjes. Het is meer voor als er bezoek is.

:rofl: Dus jullie zitten solide, maar het bezoek mag van de bank af flikkeren? :hyper:
(je bedoelt het vast niet zo, maar het stond er te leuk om te laten liggen)
Je zou ook deze pootjes van de eket kunnen overwegen

https://www.ikea.com/nl/nl/p/eket-voet- ... -70340044/

Die monteer je niet letterlijk in de hoek, maar iets meer "naar binnen" waardoor de kast optisch 1 cm ongeveer lijkt te zweven, maar je geen lelijke pootjes ziet

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
14-09-2020 22:45
Dan wordt hij veel te hoog. De besta is 40 cm hoog. Een eetkamerstoel is gemiddeld 40-45 cm hoog. Als je dit nog hoger maakt, stoot je je knieën tegen de tafel en moet je bukken om normaal te kunnen eten.

Zwevend wordt dan sowieso maar raar. Dan hangt hij maximaal 5 cm boven de grond. Daar kun je geeneens onder stofzuigen.
Mijn besta tv meubel is toch echt een stuk lager dan mijn stoelen.

En TO wil hem toch ook liefst een stuk boven de grond monteren, ik denk niet dat ze daarmee maar 3cm bedoelt. Dan wordt het dus net zo goed hoger.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven