Ervaringen bieden vanaf prijs koopwoning.

14-01-2020 19:10 26 berichten
Wij gaan deze week een huis bezichtigen waar bij staat dat het om een bieden vanaf prijs gaat.

Misschien dat iemand hier daar ervaring mee heeft als verkoper/koper.
Als het huis wat is, met wat voor bod begin je dan?

Ik begrijp dat het ene huis het andere niet is en dat er veel verschil in kan zitten, maar ik ben gewoon benieuwd.
Geen idee, maar ik durf je wel te adviseren: laat je niet gek maken! En betaal zeker niet meer dan het huis je waard is en niet meer dan je kan ophoesten.

Veel plezier morgen.
Alle reacties Link kopieren
Is niet alles tegenwoordig een bieden vanaf prijs (of het erbij staat of niet)? In de randstad in ieder geval wel. Ik zou kijken via het kadaster voor hoeveel vergelijkbare huizen onlangs verkocht zijn. Dan weet je hoeveel je ongeveer moet bieden. Hier in de regio moet je minstens € 50.000 overbieden. Maar goed, de ene regio is de ander niet. Ligt er ook aan hoe scherp de makelaar de woning in de markt heeft gezet.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat gewoon naar de hoogste bieder.
Verder eens met ikBedoelHetGoed.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Bij bieden vanaf probeert men natuurlijk de hoogste bieder eruit te slepen. Maar houd er rekening mee dat de bank geen hypotheek afgeeft voor wat je over de werkelijke waarde heen biedt. Als je geen eigen geld hebt, dan zou ik dus bieden onder voorbehoud van financiering van het gehele aankoopbedrag.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld krijgen verkopers meer geld voor hun huis bij een bieden vanaf prijs, dan bij een ‘normaal’ vastgestelde prijs. Eerlijk gezegd hebben wij alle huizen met bieden vanaf overgeslagen. Als verkopende partij is het misschien handig, maar als koper vind ik het niet fijn. Ik kan je dus helaas geen advies geven over hoe ermee om te gaan.
Ik zou afhaken
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat al een tijdje een site waarop je kunt zien wat een huis ongeveer waard is.

huispedia.nl

Daar kun je een adres ingeven en verschijnt dan een waarde met een indicatie hoe betrouwbaar die waarde is (dat laatste is natuurlijk erg belangrijk èn het is natuurlijk maar een indicatie)
In mijn stad is die site best betrouwbaar.
Libra86 schreef:
14-01-2020 19:10
Als het huis wat is, met wat voor bod begin je dan?
Er valt weinig te "beginnen"; het gaat naar de hoogste bieder (boven de vanaf prijs) en je krijgt waarschijnlijk maar 1 kans om te bieden.

huispedia klopt hier in de regio trouwens van geen kant, dus zou er niet blind op vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt bij het kadaster recente verkoopprijzen van huizen uit dezelfde buurt opvragen. Hiermee kun je een inschatting maken van de marktwaarde van het huis.
Ik zou ook proberen te bedenken hoeveel andere geinteresseerden er zijn. Gaat het bijv om een populaire prijscategorie of wijk. Samen met hoe graag jullie het huis willen (wat is het jullie waard boven op de vraagprijs?) bepaalt dit wat je kunt gaan bieden.

Een verkoper zal misschien niet ingaan op een veel te laag bod, maar wellicht wel een tegenbod doen als je met je eerste bod laat zien dat je serieus bent.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
14-01-2020 19:47

huispedia klopt hier in de regio trouwens van geen kant, dus zou er niet blind op vertrouwen.
Hier ook niet. Mijn huis is net getaxeerd en op huispedia zitten ze er ruim een ton onder.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval niet zomaar vertrouwen op huispedia.. mijn huis is recent getaxeerd voor 40k minder dan huispedia aangeeft. En ik heb even een ander adres gecheckt waar ik gegevens van weet.. daar zitten ze er nog meer boven.

En dat is dan in een krimp regio waar wel sprake is van krapte maar niet van die randstadtaferelen..
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
vicky87 schreef:
14-01-2020 19:56
Je kunt bij het kadaster recente verkoopprijzen van huizen uit dezelfde buurt opvragen. Hiermee kun je een inschatting maken van de marktwaarde van het huis.

Dat heeft alleen zin als er veel vergelijkbare woningen in de omgeving staan. Is de woning redelijk uniek, dan is het weggegooid geld.

En ook laatst bij mijn eigen woning geprobeerd. Dat bleek niet eens juist in dat systeem te staan. Er stond dat ik een 2-onder-1-kap woning heb, terwijl het een vrijstaande woning is. Ik heb dat uit laten zoeken door het Kadaster, en het stond wel goed in hun register, maar dus niet in dat rapport.
Alle reacties Link kopieren
Net even op huispedia gekeken naar huis van vrienden dat te koop staat.
Vraagprijs 695.000 ; geschatte waarde volgens huispedia 325.000 - 375.000
Daar zou ik dus zeker niet blind op varen.
Alle reacties Link kopieren
Het bouwjaar van ons huis klopt daar niet eens.... zit 30 jaar tussen.
Alle reacties Link kopieren
Huispedia is totaal niet betrouwbaar. Daar staat dat mijn appartement 150K meer waard is dan wat ik er voor betaald heb (en ik heb al teveel betaald).

Als je een aankoopmakelaar hebt kan die kijken wat recente vergelijkbare huizen opgeleverd hebben en anders kun je zelf inderdaad bij het Kadaster deze info opvragen.

Ik zie dat bieden vanaf ook steeds vaker en zelf vind ik het zeer onprettig, als koper maar ook als verkoper vond ik het niks.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring via-via met verkoop huis met een vanaf-prijs:
* Hoogste bieder trok zich na 2 dagen terug (hij vond het kennelijk stoer om hoog te bieden, maar was niet echt serieus)
* Op één na hoogste bieder kreeg financiering niet rond
* Op twee na hoogste bieder had inmiddels ander huis gevonden
* Op drie na hoogste bieder had een bod (te) ver onder de waarde
dus uiteindelijk opnieuw in de verkoop, maar nu met 'gewone' onderhandelingen.
Betrof een huis in Zwolle, waar de markt toch ook redelijk gespannen is.

Zoals eerder gezegd dus: bied naar waarde, bied naar je hart (hoe graag wil je het nu eigenlijk) en laat je niet gek maken.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-01-2020 20:02
Hier ook niet. Mijn huis is net getaxeerd en op huispedia zitten ze er ruim een ton onder.
Ik heb laatst mijn huis moeten laten taxeren en bij ons zit Huispedia er ook dik een ton onder. Het buurhuis is onlangs verkocht voor de HP -prijs maar is niet te vergelijken met ons huis. Niet qua afwerking, authentieke elementen en oppervlakte.
Maar goed, het is nu ook maar net wat een gek er voor geeft.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bij echt serieuze interesse zou ik een aankoopmakelaar in de arm nemen. Zij kennen de markt veel beter (en hebben som hele goede contacten met de verkoopmakelaar wat kan helpen met het inschatten wat een goed bod zou zijn).
Er gaat een aankoopmakelaar mee, maar ik was even benieuwd hoe mensen hier op viva het ervaren hebben.

Persoonlijk vind ik bieden vanaf huizen ook niet echt fijn, maar wij vinden dit huis heel mooi!
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er net achter dat je bij Huispedia de waarde van je huis kunt bijstellen door je huis "te claimen" en de vragen in te vullen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Nummer*Zoveel schreef:
14-01-2020 19:28
Bij bieden vanaf probeert men natuurlijk de hoogste bieder eruit te slepen. Maar houd er rekening mee dat de bank geen hypotheek afgeeft voor wat je over de werkelijke waarde heen biedt. Als je geen eigen geld hebt, dan zou ik dus bieden onder voorbehoud van financiering van het gehele aankoopbedrag.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Bieden vanaf is dat er geen plafond is qua verkoop prijs. Dus ze verwachten bijv minimaal 275.000 (daarvoor is de vanaf) tot geen maximaal...waardoor hopelijk flink overboden wordt. Is de verwachting
Alle reacties Link kopieren
Hier in de omgeving blijven de 'bieden vanaf' huizen juist vaak over: lang te koop of alsnog prijsaanpassing naar vraagprijs. Lijkt alsof mensen geen zin in hebben in 'bieden vanaf', terwijl bij normale vraagprijzen wel flink overboden wordt.

Ik vind het ook een beetje onserieus overkomen van de verkopers. Zo van ik hoef niet weg maar als je genoeg betaalt wil ik er wel over nadenken.

Bovendien, als een huis echt gewild is vangen ze ook wel de hoofdprijs zonder drempelbedrag te noemen. Kortom, rare strategie en ik zou me er niet door laten afleiden. Bied wat je het waard vindt, daar zal je aankoopmakelaar je bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: hoe groot is de noodzaak om te verhuizen? Bijv. Ivm woon werk afstand, gezinsuitbreiding etc.

Ten tweede : kijk uit met overbiedingen. Je kunt het nog zo graag willen, maar op het moment dat je je eigen portemonnee en stabiliteit voorbij gaat lopen zou je eigenlijk al moeten afhaken.

Daarnaast: wat zijn jou/jullie voorwaarden? Wij hebben in een rustige regio de vraagprijs geboden maar de andere geïnteresseerde had kennelijk betere voorwaarden waardoor hij werd gekozen. Jammer maar helaas.

Wij willen graag doorstromen can appartement naar eengezinswoning, maar niet ten koste van alles. Mijn advies : blijf rustig en vooral verstandig nadenken en jouw huis komt echt wel een keertje. Straks zit je daar in de stress omdat je zo ver overboden hebt. Wil je dat?
Ik vind het persoonlijk een behoorlijk kansloze markt op dit moment.
Elke dag weer hoor je de meest bizarre prijzen en verhalen waarvan je denkt "hoe dan?!"..

In ieder geval succes en laat je verstand spreken :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven