Ervaringen met CPO? Knarrenhofje?

10-04-2026 11:52 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn nog aan het aller-, allereerste begin van een idee, waaraan we wellicht middels CPO (collectief particulier opdrachtgeverschap) over een X aantal jaren gestalte zouden willen geven. Zoiets kost natuurlijk heel veel tijd, maar die hebben we (hopelijk) ook.
Op een schaal van 0 tot 100 staan we op 1 zeg maar, een voorzichtig idee. Het gaat uiteindelijk om het bouwen van bijvoorbeeld 8 tot 10 kleine woningen in hofjesvorm, een 'knarrenhofje'. Want we lopen met een aantal stellen tegen de 60, hebben allemaal een ruim eigen huis als zogezegd 'wisselgeld' en zouden graag op termijn in zo'n hofje gaan wonen en dat zelf bouwen.
Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben of mensen kennen die dat hebben? Alle tips en tops en verhalen zijn welkom.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kijk eens op de website https://www.hofwonenzuidwolde.nl/

Daar staat veel informatie (en dat het allemaal niet meevalt)
16 jaar geleden zo gebouwd (11 woningen, 2 blokken van 4, 1 van 3).
Wat wil je weten?
Het was destijds nog heel nieuw, hebben ons laten begeleiden door cpo begeleider en dat was heel fijn.
groenebroek wijzigde dit bericht op 10-04-2026 13:09
0.53% gewijzigd
Ben je niet bang dat het vervelend is om met allemaal leeftijdsgenoten bij elkaar te zitten? Mijn stiefmoeder woont in een gebouw met alleen maar senioren en de gesprekken gaan alleen nog maar over wat voor ziekte die en die nu weer heeft.
Kijk ook eens bij Katalys, zij adviseren initiatieven die bezig zijn met dit soort woonvormen.
Ik woon ook in een CPO. Al zijn het in mijn geval niet alleen maar ouderen die hier wonen.

Mijn ervaring: nu fijn, nu ik er (eindelijk!) woon, maar wel hééél veel werk en gedoe, zeker voor de initiatiefnemers. (ik ben later aangesloten). Maar het is natuurlijk maar net hoeveel je/jullie zelf willen gaan doen en hoeveel je wilt uitbesteden.
16 mei is er een landelijke gemeenschappelijk wonendag. Hier doet ´mijn´ CPO ook aan mee.

Misschien leuk om eens bij één of meerdere initiatieven langs te gaan die dag

meer info: https://gemeenschappelijkwonendag.nl/
Heb jij niet ooit al eens een topic gehad over gaan wonen in een woongemeenschap?
You are exactly where you're supposed to be. Because you make terrible choices.
Week 19 van de Extremely Demotivational Calendar
Molshoop schreef:
10-04-2026 13:24
16 mei is er een landelijke gemeenschappelijk wonendag. Hier doet ´mijn´ CPO ook aan mee.

Misschien leuk om eens bij één of meerdere initiatieven langs te gaan die dag

meer info: https://gemeenschappelijkwonendag.nl/
Haha, ik zie dat mijn woongemeenschap ook meedoet. Weet ik dat ook weer. :hihi:
Dank voor de tips!

Mijn idee is om met vijf of zes stellen het initiatief te nemen. Dat betekent niet dat er niemand anders bij kan aansluiten of dat er geen jongeren kunnen wonen. Ik stel me zo voor dat de huisjes alles op de begane grond hebben, waaronder 1 slaapkamer, maar ook een bovenverdieping krijgen van twee kamers, mét badkamer en wc. Die kun je dan naar believen zelf benutten, of voor een nog thuiswonend kind (of twee), of verhuren aan een kamerbewoner bijvoorbeeld. Mijn schoonmoeder woonde tot een jaar geleden op een hofje en had zo'n huis; beneden keuken/woonkamer en slaapkamer, badkamer en wc. Zelfs een schuurtje en tuintje achter. En boven twee slaapkamers. Daar had qua ruimte ook best nog een badkamertje of in elk geval een wc gekund, die was er niet en dat vond ik wel een gemis (wij logeerden daar vaak toen onze kinderen nog klein waren).
De woningen aan dat hofje zijn van een woningcorporatie, er was niet zoiets als een gemeenschappelijke ruimte.
Mijn idee is een veel kleiner hofje en dan dus woningen zelf laten bouwen en in eigendom. En een gemeenschappelijke ruimte voor etentjes en feestjes etc en een gemeenschappelijke schuur met gereedschap etc.
Maar dus niet per se voor ons en de bevriende stellen alleen. Sowieso zullen we uiteindelijk helaas toch gaan uitdunnen en moet een woning op 'ons' hofje ook voor anderen interessant zijn.
Solomio schreef:
10-04-2026 13:38
Heb jij niet ooit al eens een topic gehad over gaan wonen in een woongemeenschap?
Ja, dat klopt. Ik was toen benieuwd naar de ervaringen omdat ik er zelf wel interesse in had. Het ging toen specifiek om een woongemeenschap waar ik mensen van had leren kennen, een paar dorpen verderop, maar op basis van sociale huur en helemaal gericht op eco/duurzaamheid.
Zelf met een groep op termijn zo'n knarrenhofje realiseren spreekt ook mijn man aan. (het eco-dorp niet)
Wat anderen ook al schrijven, het is heel veel werk, veel gedoe en heel veel vergaderen.
Wij doen het iig nooit weer.
Als ik ooit nog iets uit niets laat bouwen, dan zorg ik ervoor dat ik/met man de enige opdrachtgevers zijn en alles wordt zoals wij het willen.
Dat scheelt een hele hoop frustratie.
Wil je er iets meer over vertellen? Waar zat hem vooral de frustratie in?
Grootste frustratie dat iedereen het overal over eens moet zijn. Dat houdt dus in dat je regelmatig water bij de wijn moet doen voor het grotere doel. De een doet dat makkelijk een ander blijft er vol continue in hangen.
Destijds hadden we een project met veel vrienden uit dezelfde vriendengroep. Je leert iedereen dan eigenlijk pas echt kennen.
Het is heel veel vergaderen voordat de huizen er uiteindelijk een keer staan.
Eigenlijk zou je eerst eens met zo'n groep 3 weken op vakantie moeten. Liefst met slecht weer :)

Ik moet zeggen dat het idee me erg aanspreekt. Het hof dat in mijn woonplaats gebouwd wordt, ligt alleen in zo'n vreselijke buitenwijk. Ik zou veel liever in het centrum zitten, als een oude Begijn
Lila-Linda schreef:
10-04-2026 16:22
Eigenlijk zou je eerst eens met zo'n groep 3 weken op vakantie moeten. Liefst met slecht weer :)

Ik moet zeggen dat het idee me erg aanspreekt. Het hof dat in mijn woonplaats gebouwd wordt, ligt alleen in zo'n vreselijke buitenwijk. Ik zou veel liever in het centrum zitten, als een oude Begijn
Jaaa, dat spreekt mij ook zo aan.
Ja, leuk is dat he, mijn zus heeft ook een tijd op zo'n hofje gewoond, prachtig!
Ja, mijn ouders hebben zo gewoond (ik ben toen erg betrokken geweest, ook mee geweest naar vergaderingen etc) en ik ken nog 1 stel die in zo’n constructie zijn ingestapt. Beide zijn later ingestapt toen de bouwplannen al iets concreter waren, ze waren dus geen initiatiefnemer. In beide projecten zijn er schuringen ontstaan tussen de initiatiefnemers en ook een aantal voor de bouw uitgestapt. Het uiteindelijke buurtje van zo’n 12 woningen was best bijzonder qua inrichting en architectuur, maar niet zo hecht samenhangend als de initiatiefnemers gehoopt hadden. Ik woon nu zelf in een wijk waar ik veel meer dat gevoel heb dan mijn ouders daar hadden, en dit is gewoon een bestaande wijk die ingericht is op onderling contact (autoluw, mandelige grond die tuinen verbindt, actieve bewonersvereniging etc). Dus ik weet: Als het slaagt is het wel heel erg fijn wonen zo!

Waar de frustratie hem in kan gaan zitten is dat er héééél veel beslissingen genomen moeten worden, je moet het over idioot veel dingen eens worden. Voor mensen staat er best wat op het spel, veel geld en tijd die geïnvesteerd wordt en een droombeeld waar je naartoe werkt. Maar in al die beslissingen blijken die ideeën dan toch wat uit elkaar te liggen. Ideeën over wat verstandig is, waar op bezuinigd mag worden, en wat het droombeeld precies is. Dat kan de relaties onder spanning zetten. In de groep bij mijn ouders was er een structuur van stemmen, en als er dan te vaak een beslissing doorgaat waar je het écht niet mee eens bent kan iets de druppel zijn en stappen mensen eruit.

Er zijn bureaus die dit soort processen begeleiden, die zou ik zeker in de arm nemen om een onpartijdige organisator te hebben. Misschien is een goede eerste stap om daar eens gezamenlijk te gaan praten.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 10-04-2026 17:26
0.59% gewijzigd
groenebroek schreef:
10-04-2026 14:42
Grootste frustratie dat iedereen het overal over eens moet zijn. Dat houdt dus in dat je regelmatig water bij de wijn moet doen voor het grotere doel. De een doet dat makkelijk een ander blijft er vol continue in hangen.
Destijds hadden we een project met veel vrienden uit dezelfde vriendengroep. Je leert iedereen dan eigenlijk pas echt kennen.
Het is heel veel vergaderen voordat de huizen er uiteindelijk een keer staan.
Dit lijkt mij ook niet fijn. Ik woon in een VvE en dat is altijd gedoe, getouwtrek om kleine dingen, veel emotionele vergaderingen en gedoe. Om die reden wilde ik uiteindelijk toch geen tuinhuisje, hoe relaxed het ook is om vlakbij in het groen te kunnen zitten, maar de vele corvees en gezamenlijke tuinierdagen (en de iets te intense sociale controle) zouden me waarschijnlijk gek hebben gemaakt. Ik denk dat zo’n gezamenlijk project leuk is als je graag mensen om je heen hebt en lol hebt in overleggen, maar niet voor iemand die graag zijn eigen plan trekt.
Solomio schreef:
10-04-2026 13:39
Haha, ik zie dat mijn woongemeenschap ook meedoet. Weet ik dat ook weer. :hihi:
Wat leuk. Als ik op het dak van het gebouw waar ik werk ga staan dan zou je me kunnen zien zwaaien :D
.
Claire45 schreef:
10-04-2026 17:23
Dit lijkt mij ook niet fijn. Ik woon in een VvE en dat is altijd gedoe, getouwtrek om kleine dingen, veel emotionele vergaderingen en gedoe. Om die reden wilde ik uiteindelijk toch geen tuinhuisje, hoe relaxed het ook is om vlakbij in het groen te kunnen zitten, maar de vele corvees en gezamenlijke tuinierdagen (en de iets te intense sociale controle) zouden me waarschijnlijk gek hebben gemaakt. Ik denk dat zo’n gezamenlijk project leuk is als je graag mensen om je heen hebt en lol hebt in overleggen, maar niet voor iemand die graag zijn eigen plan trekt.
Off topic.. maar heb je de serie Rust en Vreugd gevolgd (op NPO Start staan alle afleveringen). Geweldig beeld van zo’n tuin en het gekonkel - en top acteurs!
Calamitycat schreef:
10-04-2026 19:45
Wat leuk. Als ik op het dak van het gebouw waar ik werk ga staan dan zou je me kunnen zien zwaaien :D
Dus jij weet ongeveer waar mijn huis woont?

Ik zie geen daken vanaf hier, dus ik kan niet terugzwasien.
Tahini schreef:
10-04-2026 20:09
Off topic.. maar heb je de serie Rust en Vreugd gevolgd (op NPO Start staan alle afleveringen). Geweldig beeld van zo’n tuin en het gekonkel - en top acteurs!
Die serie moet iedereen zien die zoiets gezamenlijks overweegt. Geweldig.
Solomio schreef:
10-04-2026 20:10
Dus jij weet ongeveer waar mijn huis woont?

Ik zie geen daken vanaf hier, dus ik kan niet terugzwasien.
Ongeveer inderdaad. Kwam door dat linkje wat hier geplaatst werd. Maar maak je geen zorgen hoor, ik ben geen enge stalker of zo.
Ik werk in het gebouw naast het SG.
.
Calamitycat schreef:
10-04-2026 20:40
Ongeveer inderdaad. Kwam door dat linkje wat hier geplaatst werd. Maar maak je geen zorgen hoor, ik ben geen enge stalker of zo.
Ik werk in het gebouw naast het SG.
Ow, das wel heul dichtbij.

Sorry, ik ben wel een stalker. :sherlock:

Gelukkig is de verbinding momenteel opgebroken, ben je nog ff veilig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven