Expat-vriendelijke steden/gemeente

27-11-2020 10:09 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Collega van mij is geboren in Turkijke en woont daar nu nog steeds. Hij en zijn vrouw hebben de mogelijkheid om te verhuizen naar Nederland voor hun werk. Kantoren liggen in het noorden (Amsterdam) en zuiden (Eindhoven 's Hertogenbosch) van Nederland.
Wat is jullie advies waar ze kunnen wonen met oog op expat vriendelijke steden/gemeenten? Het mag dus in de buurt van Amsterdan/Eindhoven of ergens er tussen zijn?
Aangezien ik van Belgie ben, is het moeilijker om hen te adviseren, dus ik hoop hier goede/waardevolle tips te krijgen. :-)

Bedankt
mangooooo wijzigde dit bericht op 27-11-2020 10:47
2.21% gewijzigd
Is het de bedoeling dat ze beide kantoren even vaak moeten bezoeken of kunnen ze zelf 'n vaste standplaats kiezen? In dat geval zou ik zeker voor Brabant gaan en niet voor de Randstad.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie talrijke responses en het meedenken. Ik heb de link doorgestuurd naar mijn collega (en hij heeft het via google translate vertaald) en was ook aangenaam verrast van al jullie suggesties.

Hun doel is om eerst 6 maanden (?) te huren/tijdelijk te verblijven om zo te ervaren wat de dagelijkse kosten zijn en wat de mogelijkheden zijn om een woning te kopen. Dus ze kunnen na deze 6 maanden nog veranderen van locatie, maar het is natuurlijk veel fijner als blijkt dat deze locatie goed bevalt en dat ze in dezelfde buurt een permanentere woning zoeken. Dat maakt de integratie alleen maar makkelijker.

Het zijn geen expats in die zin dat ze na X aantal jaar weer verhuizen. Het is een eenmalige immegratie en ze hebben echt de intentie om te integreren in de Nederlandse maatschappij.

Hun beide werknemers hebben hun verwachtingen nog niet uitgesproken over de aanwezigheid op de kantoren, maar ze vermoeden beiden dat ze merendeel van de dagen/week van thuis uit kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook nog goed om voor hem toe te voegen dat ‘s-Hertogenbosch en Den Bosch hetzelfde zijn. Daar hadden sommige van mijn buitenlandse collega’s grote verwarring over :proud:
MadameJean schreef:
27-11-2020 11:42

Amsterdam heeft parkeervergunningen , in veel wijken krijg je die meteen of snel na inschrijving. Parkeerdruk verschilt sterk per stadsdeel, dus handig om op te letten. Is zeker niet overal een drama.
🤨

In welke wijken krijg je meteen/snel een vergunning? Misschien Osdorp of Zuid-Oost, maar dan is Amstelveen wellicht leuker.
Alle reacties Link kopieren
Mangooooo schreef:
27-11-2020 17:18
Dankjewel voor jullie talrijke responses en het meedenken. Ik heb de link doorgestuurd naar mijn collega (en hij heeft het via google translate vertaald) en was ook aangenaam verrast van al jullie suggesties.

Hun doel is om eerst 6 maanden (?) te huren/tijdelijk te verblijven om zo te ervaren wat de dagelijkse kosten zijn en wat de mogelijkheden zijn om een woning te kopen. Dus ze kunnen na deze 6 maanden nog veranderen van locatie, maar het is natuurlijk veel fijner als blijkt dat deze locatie goed bevalt en dat ze in dezelfde buurt een permanentere woning zoeken. Dat maakt de integratie alleen maar makkelijker.

Het zijn geen expats in die zin dat ze na X aantal jaar weer verhuizen. Het is een eenmalige immegratie en ze hebben echt de intentie om te integreren in de Nederlandse maatschappij.

Hun beide werknemers hebben hun verwachtingen nog niet uitgesproken over de aanwezigheid op de kantoren, maar ze vermoeden beiden dat ze merendeel van de dagen/week van thuis uit kunnen werken.
Heb je ze wel op de hoge huurprijzen gewezen? Sociale huur komen ze niet voor in aanmerking nl.
Mangooooo schreef:
27-11-2020 17:18
Dankjewel voor jullie talrijke responses en het meedenken. Ik heb de link doorgestuurd naar mijn collega (en hij heeft het via google translate vertaald) en was ook aangenaam verrast van al jullie suggesties.

Hun doel is om eerst 6 maanden (?) te huren/tijdelijk te verblijven om zo te ervaren wat de dagelijkse kosten zijn en wat de mogelijkheden zijn om een woning te kopen. Dus ze kunnen na deze 6 maanden nog veranderen van locatie, maar het is natuurlijk veel fijner als blijkt dat deze locatie goed bevalt en dat ze in dezelfde buurt een permanentere woning zoeken. Dat maakt de integratie alleen maar makkelijker.

Het zijn geen expats in die zin dat ze na X aantal jaar weer verhuizen. Het is een eenmalige immegratie en ze hebben echt de intentie om te integreren in de Nederlandse maatschappij.

Hun beide werknemers hebben hun verwachtingen nog niet uitgesproken over de aanwezigheid op de kantoren, maar ze vermoeden beiden dat ze merendeel van de dagen/week van thuis uit kunnen werken.
Willen ze persé in een stad wonen of is een omliggend dorp ook een optie voor hen? Als ze toch grotendeels van huis uit kunnen werken hoef je niet bij een station of naast de snelweg te gaan zitten.
minnimouse schreef:
27-11-2020 17:43
Heb je ze wel op de hoge huurprijzen gewezen? Sociale huur komen ze niet voor in aanmerking nl.
Wordt dat niet gewoon door de werkgever geregeld voor een expat?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-11-2020 10:16
De kernen rondom Eindhoven zitten vol met expats, ik weet bijvoorbeeld dat half ASML in Veldhoven woont. De prijzen zijn er dan wel naar.
Inderdaad, de huizen zijn niet meer te betalen hier daardoor.
minnimouse schreef:
27-11-2020 17:43
Heb je ze wel op de hoge huurprijzen gewezen? Sociale huur komen ze niet voor in aanmerking nl.
Hoe gek het ook klinkt, maar in veel landen zijn de huren (in steden) nog veel hoger.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-11-2020 18:05
Wordt dat niet gewoon door de werkgever geregeld voor een expat?
Zou kunnen, maar hoeft niet. Mijn man verhuurde vroeger kamers aan oa een expat. Die betaalde zelf de huur.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
27-11-2020 18:06
Inderdaad, de huizen zijn niet meer te betalen hier daardoor.
Ik heb familie in Valkenswaard. Daar zitten ook veel Britten die bij de VDL bussen werken.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
27-11-2020 19:17
Hoe gek het ook klinkt, maar in veel landen zijn de huren (in steden) nog veel hoger.
Ja dat is waar.
minnimouse schreef:
27-11-2020 19:35
Zou kunnen, maar hoeft niet. Mijn man verhuurde vroeger kamers aan oa een expat. Die betaalde zelf de huur.
Ja, maar misschien van zijn expatregeling.

Ik noem zelf niet iedereen die naar het buitenland verhuist een expat. Ik heb het dan over mensen met bovengemiddelde salarissen die voor het wonen en leven in het buitenland door werk gefaciliteerd worden.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
27-11-2020 19:38
Ja, maar misschien van zijn expatregeling.

Ik noem zelf niet iedereen die naar het buitenland verhuist een expat. Ik heb het dan over mensen met bovengemiddelde salarissen die voor het wonen en leven in het buitenland door werk gefaciliteerd worden.
Ja zou kunnen, dat weet ik idd niet.

Klopt ook wat je zegt over de definitie van expats.
Amstelveen lijkt me het meest logisch. Utrecht zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-11-2020 19:36
Ik heb familie in Valkenswaard. Daar zitten ook veel Britten die bij de VDL bussen werken.
Grappig, ik kom ook uit die streek en dit klinkt helemaal niet bekend.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
27-11-2020 20:38
Grappig, ik kom ook uit die streek en dit klinkt helemaal niet bekend.
Echt niet? Is al jaren zo. Veel fabrieken, bedrijven hebben en hadden al Britten en Ieren in dienst en de laatste jaren dus heel veel expats uit India, Korea etc die hier in de omgeving werken en wonen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
27-11-2020 23:40
Echt niet? Is al jaren zo. Veel fabrieken, bedrijven hebben en hadden al Britten en Ieren in dienst en de laatste jaren dus heel veel expats uit India, Korea etc die hier in de omgeving werken en wonen.
Het zal vast schelen in welke wijk je woont hier. In mijn wijk is dit dus niet zo. Ik ken van twee expats zeg maar, en die komen beiden uit andere landen dan hier genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
27-11-2020 20:38
Grappig, ik kom ook uit die streek en dit klinkt helemaal niet bekend.
Ik heb er zelf ook heel lang gewoond. Ik zeg niet dat er honderdduizenden Britten wonen, maar best wel wat. Die zijn zo’n 20 jaar geleden gekomen om dus bij VDL te komen werken.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-11-2020 14:10
Alleen totaal niet handig voor Amsterdam en niet per se meer expat gericht dan Den Bosch zelf. En een stuk minder dan Eindhoven.
Trein Tilburg-Breda en daarvandaan de Intercity Direct.

Als wij collega's voor langere tijd in Nederland hebben werken (pre-covid uiteraard) wonen ze in Breda of Tilburg. Daar wonen ondertussen ook best redelijk wat expats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven