Familieperikelen.

18-01-2018 15:07 70 berichten
Ik wil graag even van me afschrijven en wellicht hierdoor op een andere manier naar de dingen kijken.
Mijn volwassen zoon en zijn vrouw en mijn volwassen dochter kunnen niet meer door een deur.
Het zijn totaal verschillende mensen met totaal verschillende leef- en denkwerelden.
Afgelopen september heeft het flink geknald. Blijkbaar vanuit het niets begon schoondochter te razen en te tieren tegen dochter.
Zag het totaal niet aankomen maar blijkbaar speelden er nogal wat frustraties. Mijn dochter zag het ook niet aankomen en was en is er behoorlijk van ondersteboven. Schoondochter wilde er later op terug komen als ze gekalmeerd was. Dit is nooit gebeurd. Inmiddels heb en we omwille van hun kindjes samen Sint gevierd. Dochter was een nacht bij hen uitgenodigd met kerst met haar kindje maar voelde hier weinig voor zolang een en ander niet uitgepraat is en heeft dit ook aangegeven. Hierop kreeg ze een volgens haar nogal zakelijk mailtje terug van haar broer.
Nu hebben zoon en schoondochter uitnodigingen verstuurd voor hun gezamenlijke veraardagen op een avond.
Dochter heeft al te kennen gegeven aan mij dat ze er gezien de omstandigheden niets voor voelt. Kindjes kunnen/mogen niet mee omdat het op een avond is en ze zou gaan omwille van de kinderen als het overdag gevierd zou worden maar dat is nu dus niet aan de orde.
Ik mag en moet me er niet mee bemoeien maar mijn moederhart huilt en ik voel de stress alweer opkomen. Wat een k..situatie. Opnieuw. Ik kan er niks mee maar wat moet ik er wel mee? Bemiddelen gaat niet werken omdat ik veel te emotioneel betrokken ben.
We zijn al zo'n kleine familie en ik zie het steeds meer uiteen vallen.
Ideeën en gedachtes enz. zijn van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
Niet mee bemoeien, zijn volwassen mensen. Moeten ze zelf oplossen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Bemiddelen of niet mee bemoeien. Meer opties heb je niet. Hoe erg het ook is. Het is iets tussen hun.
Ken je de kant van je zoon en schoondochter? Want volgens mij hoor je veel alleen van je dochter.

Mijn advies is: Kies geen kant!
Kan er iemand anders bemiddelen?
Alle reacties Link kopieren
Heel rot voor je, kan me voorstellen hoe vervelend dit is.
Maar nooit mee bemoeien, voor je het weet ben jij een onderdeel van het conflict, word je beschuldigd van partijdigheid en heb jij ook ruzie met (een van) hen
Alle reacties Link kopieren
De vrouw van je zoon is in september uitgevallen tegen je dochter. Nu is het januari en gaat je dochter niet in op uitnodigingen van schoondochter en zoon. Heb je enig idee waar die uitval vandaan kwam? Ik kan me niet voorstellen dat het echt zomaar uit de lucht kwam vallen namelijk. Wat ik wel vind is dat je dochter nu ogenschijnlijk de vermoorde onschuld speelt, maar dat zij de ruzie nu in stand houdt door af te wachten tot schoonzus op haar knietjes excuses aan komt bieden. Ik zou me erbuiten houden TO, er is denk ik meer gebeurd dan jij weet. Laat ze het zelf oplossen.
Het klinkt alsof je erg op de hand van je dochter bent. Pas daar heel erg mee op. Het is iets tussen hen, laat dat daar blijven. Waarom zegt je dochter tegen jou dat ze niet gaat?
watdachtjehiervan schreef:
18-01-2018 15:14
Bemiddelen of niet mee bemoeien. Meer opties heb je niet. Hoe erg het ook is. Het is iets tussen hun.
Ken je de kant van je zoon en schoondochter? Want volgens mij hoor je veel alleen van je dochter.

Mijn advies is: Kies geen kant!
Kan er iemand anders bemiddelen?
Ik hoor van beide kanten dingen en meningen. En ik kan me in beide wel verplaatsen. Dat is het lastige. Maar bedenkend in welke beroepsrichting zoon en schoondochter werkzaam zijn en bedenkend in welke situatie dochter verkeerd zou je iets meer begrip verwachten van de eerstgenoemden. Dat is het jammere.
Alle reacties Link kopieren
Vooral niet mee bemoeien. Mijn schoonouders hebben dat wel gedaan bij hun kinderen, het is alleen maar erger geworden.

Ik zie hoe kapot mijn schoonmoeder gaat aan de ruzie tussen haar kinderen, maar kan er niets aan veranderen.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
18-01-2018 15:17
De vrouw van je zoon is in september uitgevallen tegen je dochter. Nu is het januari en gaat je dochter niet in op uitnodigingen van schoondochter en zoon. Heb je enig idee waar die uitval vandaan kwam? Ik kan me niet voorstellen dat het echt zomaar uit de lucht kwam vallen namelijk. Wat ik wel vind is dat je dochter nu ogenschijnlijk de vermoorde onschuld speelt, maar dat zij de ruzie nu in stand houdt door af te wachten tot schoonzus op haar knietjes excuses aan komt bieden. Ik zou me erbuiten houden TO, er is denk ik meer gebeurd dan jij weet. Laat ze het zelf oplossen.

Zoals ik het lees zou schoondochter als ze gekalmeerd was nog uitleggen waar die uitval vandaan kwam en is dit nooit gebeurd.

Als iemand 3 maand geleden boos wordt op mij en ik krijg daar nooit enige uitleg over, dan zou ik ook niet staan springen om bij die persoon met mijn kinderen de nacht door te brengen, dan ben je toch niet op je gemak?
Ik snap dochter dus wel dat ze liever eerst die uitleg krijgt, dat heeft imo weinig te maken met op de knietjes kruipen.

Ik vind het trouwens nogal wat om tegen je schoonzus uit te vliegen, ik zou dat van een volwassene ook zeer slecht accepteren. Je praat dingen netjes uit en als je daar te boos voor bent, dan wacht je maar even.
Schoondochter zou aan mij een kwade hebben. Als je ergens mee zit bespreek je dat op een normale, volwassen manier. Dat betekend dus niet in gezelschap gaan tieren, zéker niet als daar ook nog kinderen bij zijn.
Kennelijk was het nodig dat ze er op terug kwam maar heeft ze nooit t fatsoen gehad om er over te praten met je dochter.
Voor jouzelf TO, niet mee bemoeien. Hoe lastig dat ook is. Stel hooguit voor dat ze eens gaan praten en jij dan wel op de kinderen wil letten.
Mayapril schreef:
18-01-2018 15:19
Ik hoor van beide kanten dingen en meningen. En ik kan me in beide wel verplaatsen. Dat is het lastige. Maar bedenkend in welke beroepsrichting zoon en schoondochter werkzaam zijn en bedenkend in welke situatie dochter verkeerd zou je iets meer begrip verwachten van de eerstgenoemden. Dat is het jammere.


Dus je kiest inderdaad de kant van dochter. Heel erg gevaarlijk!

Verwacht dochter dat je voor haar bemiddelt bij zoon, of dat je op z'n minst doorgeeft waarom zij niet naar die verjaardag gaat? Vraag dochter om dat zelf naar haar broer te communiceren, ga vooral geen boodschapper zijn. Voor je het weet heb jij ook ruzie met 1 van beiden of zelfs allebei.
Alle reacties Link kopieren
Je zou eventueel alle partijen een mail/app/sms kunnen sturen en aangeven dat je het gedoe beu bent en wil dat ze het uitpraten. Nodig ze allemaal uit om op een bepaalde dag en tijd bij jou te komen en laat ze daar in gesprek gaan. Bemoei je verder niet met dat gesprek, laat ze dat lekker zelf uitzoeken, maar op deze manier kan het op "neutraal" terrein uitgesproken worden. En zeker als beide partijen koppig als stront zijn, kan het helpen dat jij die voorzet geeft.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa, dat is heel riskant. Kan ook heel erg averechts werken, helaas ervaring.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
18-01-2018 15:17
De vrouw van je zoon is in september uitgevallen tegen je dochter. Nu is het januari en gaat je dochter niet in op uitnodigingen van schoondochter en zoon. Heb je enig idee waar die uitval vandaan kwam? Ik kan me niet voorstellen dat het echt zomaar uit de lucht kwam vallen namelijk. Wat ik wel vind is dat je dochter nu ogenschijnlijk de vermoorde onschuld speelt, maar dat zij de ruzie nu in stand houdt door af te wachten tot schoonzus op haar knietjes excuses aan komt bieden. Ik zou me erbuiten houden TO, er is denk ik meer gebeurd dan jij weet. Laat ze het zelf oplossen.
Dit idd. Vooral geen partij kiezen in elk geval!
stellar schreef:
18-01-2018 15:24
Schoondochter zou aan mij een kwade hebben. Als je ergens mee zit bespreek je dat op een normale, volwassen manier. Dat betekend dus niet in gezelschap gaan tieren, zéker niet als daar ook nog kinderen bij zijn.
Kennelijk was het nodig dat ze er op terug kwam maar heeft ze nooit t fatsoen gehad om er over te praten met je dochter.
Voor jouzelf TO, niet mee bemoeien. Hoe lastig dat ook is. Stel hooguit voor dat ze eens gaan praten en jij dan wel op de kinderen wil letten.
Stellar ik ben ook heel erg geneigd om langzamerhand schoondochter eens aan te spreken. Maar dan ga ik dus in de bemoeistand. Bovendien had ik altijd een hele goede band met haar. Op zich is het een lieve meid en daarom zagen we dit dus ook compleet niet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
18-01-2018 15:27
Tiswa, dat is heel riskant. Kan ook heel erg averechts werken, helaas ervaring.
Eens, ik vind ook niet dat je volwassen mensen kunt dwingen om hun ruzie bij te leggen, hoe vervelend je de situatie zelf ook vindt. Als zij elkaar uit de weg willen gaan dan is dat uiteindelijk hun goed recht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mayapril schreef:
18-01-2018 15:19
Ik hoor van beide kanten dingen en meningen. En ik kan me in beide wel verplaatsen. Dat is het lastige. Maar bedenkend in welke beroepsrichting zoon en schoondochter werkzaam zijn en bedenkend in welke situatie dochter verkeerd zou je iets meer begrip verwachten van de eerstgenoemden. Dat is het jammere.
ai, pas je op?
je trekt partij voor dochter, daar wordt de situatie absoluut niet beter van
Tiswa schreef:
18-01-2018 15:25
Je zou eventueel alle partijen een mail/app/sms kunnen sturen en aangeven dat je het gedoe beu bent en wil dat ze het uitpraten. Nodig ze allemaal uit om op een bepaalde dag en tijd bij jou te komen en laat ze daar in gesprek gaan. Bemoei je verder niet met dat gesprek, laat ze dat lekker zelf uitzoeken, maar op deze manier kan het op "neutraal" terrein uitgesproken worden. En zeker als beide partijen koppig als stront zijn, kan het helpen dat jij die voorzet geeft.
Tiswa dank voor het meedenken maar dat ga ik niet doen. Hier is niet echt neutraal terrein. En ik wil niet dat het escaleert in mijn huis.
Mayapril schreef:
18-01-2018 15:29
Stellar ik ben ook heel erg geneigd om langzamerhand schoondochter eens aan te spreken. Maar dan ga ik dus in de bemoeistand. Bovendien had ik altijd een hele goede band met haar. Op zich is het een lieve meid en daarom zagen we dit dus ook compleet niet aankomen.
Dat zou ik niet doen, hoe moeilijk dat ook is.
Stel voor dat ze met z’n 3(?)en om de tafel gaan zitten om het uit te praten maar hou jouw gedachtes voor je.
Alle reacties Link kopieren
To, ze zijn volwassen en moeten het zelf maar uitzoeken. Belangrijker is dat als ze wel allemaal bij jou zijn, dat ze zich gedragen en persoonlijke frustraties/problemen maar ergens anders uitvechten.
Zeker geen kant kiezen en niet mee bemoeien!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zie trouwens net dat ik "Familielerikelen" ipv perikelen schreef. Excuses.
Alle reacties Link kopieren
Mayapril schreef:
18-01-2018 15:31
Tiswa dank voor het meedenken maar dat ga ik niet doen. Hier is niet echt neutraal terrein. En ik wil niet dat het escaleert in mijn huis.
Ah, ja dan zou ik het inderdaad niet doen. Ik kan ook niet helemaal inschatten hoe erg het is natuurlijk. Gewoon naar mezelf kijkend, zou zoiets in geval van ruzie met mijn schoonzus, net even dat zetje in de goede richting zijn. Maar eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat ik, of mijn schoonzus tegen elkaar gaan lopen schreeuwen.
Klote situatie zeg. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Mayapril schreef:
18-01-2018 15:19
Ik hoor van beide kanten dingen en meningen. En ik kan me in beide wel verplaatsen. Dat is het lastige. Maar bedenkend in welke beroepsrichting zoon en schoondochter werkzaam zijn en bedenkend in welke situatie dochter verkeerd zou je iets meer begrip verwachten van de eerstgenoemden. Dat is het jammere.
Ik denk dan gelijk aan hulpverleners versus iemand met psychische problematiek. Kijk je uit met waardes toekennen aan emoties? Die van zoon en schoondochter mogen er ook zijn he? Omdat je dochter eventueel bepaalde problemen heeft en ze zo zielig is, wil niet zeggen dat haar geen blaam treft.
Bij ruzie tussen dochter en schoondochter vind ik het logisch dat je achter je dochter staat. Tussen zoon en dochter is het een ander verhaal.

Hoe was de band tussen broer en zus voor dit voorval?

Ik zou zelf heel erg geneigd zijn me wel te bemoeien en aan zoon/schoondochter nou eens te vragen wat er speelt. Om een compleet beeld van de situatie te krijgen. Ik denk dat je je als moeder juist heel moeilijk afzijdig kan houden.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
18-01-2018 15:13
Niet mee bemoeien, zijn volwassen mensen. Moeten ze zelf oplossen.
Precies. In ons gezin speelt ook zo iets. Mijn moeder vindt dat het 'slachtoffer van een zeer vervelend gebeuren' het maar langs zich moet leggen en 'normaal' moet doen. Zus krijgt dus de schuld terwijl zwager de foute actie uithaalde. Maar omdat moeder niet tegen andere zus en zwager op kan (die vinden nog steeds dat er niets verkeerds gebeurd is) probeert ze het slachtofferzus steeds te verplichten om bij familiedingen aanwezig te zijn. Zij wil dit niet en moeder is boos op haar. Helemaal uit de hand gelopen en komt nooit meer goed. (Waarschijnlijk ook niet zonder inmenging van moeder. Het 'vergrijp' van zwager was behoorlijk erg).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven