Fotoboeken maken..

27-05-2022 10:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga er eindelijk voor zitten… (is het plan): de fotoboeken voor mijn kinderen.

Zomaar ergens beginnen en wel zien is niet echt mijn ding, dus ik wil een plan hebben. Hoe hebben jullie het gedaan?

Ik heb drie kinderen. Per kind per jaar? Per jaar en dan meerdere malen laten afdrukken? Meerdere jaren per kind? Vakanties apart?

En daarnaast welk formaat is handig? Vierkant? Inspiratie is welkom! :-D
Ga je ze printen en plakken of ga je digitaal boeken maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik heel leuk vond, was dat ik bij mijn trouwen een fotoboek van mijn jeugd kreeg. Mijn moeder had overal minimaal twee foto’s van afgedrukt over de jaren heen, en voor mijn broertje en voor mij een fotoboek (of twee) gemaakt, en voor hunzelf de foto’s gecombineerd.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak voor ieder kind per kalenderjaar een fotoalbum via Albelli. Dan kunnen de kinderen als ze het huis uit gaan ieder hun eigen boeken meenemen. Voor onszelf hebben we de vakantieboeken. Ik gebruik maat L bij Albelli (ongeveer A4). Ik wacht altijd op de acties van Albelli zodat de albums met korting afgedrukt worden.

Als je niet veel foto's hebt, kan je natuurlijk ook meerdere jaren in 1 album zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
27-05-2022 10:30
Ga je ze printen en plakken of ga je digitaal boeken maken?
Digitaal! Printen en plakken ook aan gedacht, maar dat gaat m helemaal niet worden (ik ken mezelf)
Alle reacties Link kopieren Quote
Monica1973 schreef:
27-05-2022 10:34
Ik maak voor ieder kind per kalenderjaar een fotoalbum via Albelli. Dan kunnen de kinderen als ze het huis uit gaan ieder hun eigen boeken meenemen. Voor onszelf hebben we de vakantieboeken. Ik gebruik maat L bij Albelli (ongeveer A4). Ik wacht altijd op de acties van Albelli zodat de albums met korting afgedrukt worden.

Als je niet veel foto's hebt, kan je natuurlijk ook meerdere jaren in 1 album zetten.
Dank je! Doe je dan a4 staand of liggend?
Ik zou voor staand gaan. Of vierkant. Maar niet liggend.
Ik ben er ook over ana het nadenken en ik dacht een boek van 1-5 jaar, en dan kijken of ik daarna ook per 5 jaar een boek vol krijg.
Fotoboek van ons huwelijk is liggend omdat dat de meeste foto's liggend geschoten zijn. Die kun je dan optimaal kwijt.

Ik houd van chronologie, dus zou inderdaad per jaar doen. En van de kinderen samen en dan 2x afdrukken. Die boeken samenstellen is echt monnikenwerk. Dat zou ik geen twee keer doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
K0koro schreef:
27-05-2022 10:44
Fotoboek van ons huwelijk is liggend omdat dat de meeste foto's liggend geschoten zijn. Die kun je dan optimaal kwijt.

Ik houd van chronologie, dus zou inderdaad per jaar doen. En van de kinderen samen en dan 2x afdrukken. Die boeken samenstellen is echt monnikenwerk. Dat zou ik geen twee keer doen.
Jaaaa daarom hik ik er al zo’n 8 jaar tegenaan… :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
27-05-2022 10:41
Ik ben er ook over ana het nadenken en ik dacht een boek van 1-5 jaar, en dan kijken of ik daarna ook per 5 jaar een boek vol krijg.
Dat is ook een idee inderdaad. Ik hou van structuur, dus dat werkt misschien ook wel..
Alle reacties Link kopieren Quote
Monica1973 schreef:
27-05-2022 10:34
Ik maak voor ieder kind per kalenderjaar een fotoalbum via Albelli. Dan kunnen de kinderen als ze het huis uit gaan ieder hun eigen boeken meenemen. Voor onszelf hebben we de vakantieboeken. Ik gebruik maat L bij Albelli (ongeveer A4). Ik wacht altijd op de acties van Albelli zodat de albums met korting afgedrukt worden.

Als je niet veel foto's hebt, kan je natuurlijk ook meerdere jaren in 1 album zetten.
ik heb het precies hetzelfde gedaan. per kind per jaar een eigen fotoboek, tot aan hun 18e jaar. Kost niet veel ruimte in de kast, en is erg leuk om door te kijken. De kinderen krijgen dit mee als ze uit huis zijn en er ruimte voor hebben (nu met een studentenkamer nog niet).
Omdat alle kinderfotoboeken tzt weg zijn, heb ik voor mezelf 1 fotoboek per 3 jaar gemaakt, dat is voor mij voldoende.

Voor mij was het een kerstvakantie-taakje. Dan heb je alle foto's van afgelopen jaar bij elkaar en kun je in die tijd mooi terug kijken op het jaar. een soort van afronding, en zo wist ik dat ik het bij zou houden. Stappenplan:
- uitzoeken welke foto's je echt wil gebruiken, en per jaar sorteren
- de foto's optimaliseren (recht zetten enzo)
- een map maken per kind per jaar, en foto's hier naar toe sorteren. Een foto kan naar meerdere mappen/kinderen gekopieerd worden.
- albums vullen
- de albums mooi opmaken
- bestellen als er een kortingsactie van Albelli is

Het organiseren van de foto's kost het meeste tijd, het werk in Albelli is meestal zo klaar als je goede voorbereiding hebt.

ik heb liggend formaat L van Albelli.
Alle reacties Link kopieren Quote
Per kind lijkt me leuker, anders staat de oudste er veel vaker in. Ik denk dat het hier niet meer gaat gebeuren, de kinderen zijn 23 en 17. Ik heb wel wat insteekmapjes met babyfoto’s.
Voor de vakantie heb ik ooit eens het plan opgevat om albums te maken per jaar. 2013 Zweden staat in de kast, maar daarna is het gestokt. De bedoeling was om vanaf 2013 terug te gaan naar 2005 en sowieso ieder opvolgend jaar bij te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liefie schreef:
27-05-2022 10:58
ik heb het precies hetzelfde gedaan. per kind per jaar een eigen fotoboek, tot aan hun 18e jaar. Kost niet veel ruimte in de kast, en is erg leuk om door te kijken. De kinderen krijgen dit mee als ze uit huis zijn en er ruimte voor hebben (nu met een studentenkamer nog niet).
Omdat alle kinderfotoboeken tzt weg zijn, heb ik voor mezelf 1 fotoboek per 3 jaar gemaakt, dat is voor mij voldoende.

Voor mij was het een kerstvakantie-taakje. Dan heb je alle foto's van afgelopen jaar bij elkaar en kun je in die tijd mooi terug kijken op het jaar. een soort van afronding, en zo wist ik dat ik het bij zou houden. Stappenplan:
- uitzoeken welke foto's je echt wil gebruiken, en per jaar sorteren
- de foto's optimaliseren (recht zetten enzo)
- een map maken per kind per jaar, en foto's hier naar toe sorteren. Een foto kan naar meerdere mappen/kinderen gekopieerd worden.
- albums vullen
- de albums mooi opmaken
- bestellen als er een kortingsactie van Albelli is

Het organiseren van de foto's kost het meeste tijd, het werk in Albelli is meestal zo klaar als je goede voorbereiding hebt.

ik heb liggend formaat L van Albelli.
Oh dank je! Hier kan ik wat mee!!

Het scheelt dat ik in elk geval de foto’s per jaar op een harde schijf gesorteerd heb staan, maar daaruit moet ik dan weer een selectie maken. Stappenplan is inderdaad wel handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
27-05-2022 11:00
Per kind lijkt me leuker, anders staat de oudste er veel vaker in. Ik denk dat het hier niet meer gaat gebeuren, de kinderen zijn 23 en 17. Ik heb wel wat insteekmapjes met babyfoto’s.
Voor de vakantie heb ik ooit eens het plan opgevat om albums te maken per jaar. 2013 Zweden staat in de kast, maar daarna is het gestokt. De bedoeling was om vanaf 2013 terug te gaan naar 2005 en sowieso ieder opvolgend jaar bij te houden.
Pffft nou daar ben ik ook een beetje bang voor.. Heb nu nog bevallingsverlof van de jongste en de oudste twee zijn naar school dus heb een beetje het nu of nooit gevoel..
Ik vind liggend niets, niet handig met opbergen en ook kijken vind ik wat minder, geen idee waarom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caramelfudge schreef:
27-05-2022 11:11
Oh dank je! Hier kan ik wat mee!!

Het scheelt dat ik in elk geval de foto’s per jaar op een harde schijf gesorteerd heb staan, maar daaruit moet ik dan weer een selectie maken. Stappenplan is inderdaad wel handig.
Dat sorteren is al het gros van het werk. Ik hernoemde de foto’s in een andere map, genummerd in de juiste volgorde. In het album-programma kun je ze dan makkelijk op de juiste plek zetten. Als je eenmaal hebt gesorteerd en gekozen, is de laatste stap eitje. En wat mij betreft ook het enige leuke aan de hele klus:) Het resultaat is supermooi, maar dat brengt dan toch niet de motivatie om die andere 16 jaar ook te doen.
Mijn album is A4 liggend, dat vond ik het mooist. Past ook prima in de kast.
kamillet wijzigde dit bericht op 27-05-2022 11:17
5.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb per jaar één Albelli album van de kinderen (tot de jongste 12 is, daarna kreeg ik er een beetje genoeg van). In meervoud afgedrukt.
Kinderen hebben wel ieder een eigen babyalbum van hun eerste jaar (nog ouderwets alles geplakt).
En na afronden van middelbare school/ uit huis gaan krijgt ieder kind een eigen album met de highlights van hun kindertijd/jeugd. Tenminste, dat is de bedoeling.

Het was even een klus als je wat jaren in te halen hebt, maar als je eenmaal een systeem hebt, is het leuk om te doen. Behalve dan dat laatste album na het slagen, daar hik ik tegenaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
27-05-2022 11:16
Dat sorteren is al het gros van het werk. Ik hernoemde de foto’s in een andere map, genummerd in de juiste volgorde. In het album-programma kun je ze dan makkelijk op de juiste plek zetten. Als je eenmaal hebt gesorteerd en gekozen, is de laatste stap eitje. En wat mij betreft ook het enige leuke aan de hele klus:) Het resultaat is supermooi, maar dat brengt dan toch niet de motivatie om die andere 16 jaar ook te doen.
Mijn album is A4 liggend, dat vond ik het mooist. Past ook prima in de kast.
Op de MacBook worden alle foto’s die je opslaat automatisch per jaar gesorteerd. Dan hoef je maar naar het betreffende jaar te gaan en daaruit kun je dan de mooiste foto’s selecteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook drie kinderen, ik doe het per jaar, maar dan wel verdeelt in maanden. Vakanties doe ik apart, maar die maak ik voor ons als gezin, dus daar bestel ik er maar één van.

Verder kies ik voor liggend en in ringband vorm. Ik doe écht alleen foto`s, niets met randen/kleur/achtergronden o.i.d. en hier en daar een tekst. En wat ik hier ook al las, wachten met bestellen totdat er weer een leuke aanbieding is.

Omdat wij de meeste foto`s met onze telefoon maken, zorg ik ervoor dat ik ze op mijn telefoon al in mapjes zet. Dan kan ik het zo over zetten op de computer, waar wij ze opslaan. We maken bak-ups, mocht onze computer crashen. Als de kinderen het huis uit gaan, kunnen ze een kopie meekrijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.youtube.com/watch?v=Qjp_aRjktAQ

leuk om tijdens het fotoboeken maken te luisteren ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het juist helemaal niet leuk vinden om een fotoalbum te krijgen met alleen foto’s van mij.

Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik denk aan de foto’s van vroeger die ik leuk vind dan zijn het juist de albums die een tijdsbeeld geven, waar ook andere mensen in staan, familie, broer, tantes, etc. De kapsels en de kleren en de interieurs en dat ik daar dan ook in rondwandel.

Dus dat het iets zegt over de context waarin ik opgroeide, niet alleen maar 1000 foto’s van mezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier stokt het plan steeds in de uitvoering… iets met tijdgebrek 😕

Het plan is alle foto’s sorteren, vervolgens per kind van bijzondere momenten foto’s maken in 3 albums: periode tot de basisschool, basisschoolperiode, middelbare school. Los daarvan hebben we van iedere vakantie een gezinsalbum.

Ik zit nog op het punt van het sorteren van alle foto’s. Van verschillende kanten zijn er wel foto’s gekomen (van schoolreisjes, uitjes, anderen, etc) en we hebben veel foto’s zelf gemaakt. Die stonden eerst soort van uitgesorteerd per periode of activiteit of kind, zonder speciale structuur. Dat ben ik nu aan t omzetten naar een jaar-maand-dag structuur.

Dan wordt t vervolgens alles langs om foto’s te selecteren per kind, en daar dan de boeken chronologisch te maken. En uiteindelijk daar ook nog concerttickets, kaartjes van musea, etc aan toe te voegen. Het zullen wel vooral de foto’s van henzelf zijn, maar ook wel met anderen (broer/zus, neefjes/nichtjes, opa’s en oma’s) erop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caramelfudge schreef:
27-05-2022 10:36
Dank je! Doe je dan a4 staand of liggend?
Staand. Ze passen zo mooi in de kast. Als je zelf liggend mooier vindt, dan vooral doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg even, heb namelijk hetzelfde probleem. Oudste dochter is inmiddels bijna 7 en er is nog geen enkel fotoalbum.

Het idee is om een album te maken van het 1ste jaar (baby album), dan tot de basisschool en dan de basisschoolperiode.

Probleem is alleen dat je met de telefoon heel snel en makkelijk foto’s maakt. Dus inmiddels hebben we duizenden foto’s van de afgelopen 7 jaar.

Iemand tips om snel en effectief foto’s uit te zoeken? Daar zit voor mij nu de grootste uitdaging.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven