Fotoboeken maken..

27-05-2022 10:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga er eindelijk voor zitten… (is het plan): de fotoboeken voor mijn kinderen.

Zomaar ergens beginnen en wel zien is niet echt mijn ding, dus ik wil een plan hebben. Hoe hebben jullie het gedaan?

Ik heb drie kinderen. Per kind per jaar? Per jaar en dan meerdere malen laten afdrukken? Meerdere jaren per kind? Vakanties apart?

En daarnaast welk formaat is handig? Vierkant? Inspiratie is welkom! :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
27-05-2022 12:26
Ik zou het juist helemaal niet leuk vinden om een fotoalbum te krijgen met alleen foto’s van mij.

Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik denk aan de foto’s van vroeger die ik leuk vind dan zijn het juist de albums die een tijdsbeeld geven, waar ook andere mensen in staan, familie, broer, tantes, etc. De kapsels en de kleren en de interieurs en dat ik daar dan ook in rondwandel.

Dus dat het iets zegt over de context waarin ik opgroeide, niet alleen maar 1000 foto’s van mezelf.

Als ik een fotoboek maak per kind, betekent dat niet dat er geen andere mensen/dingen op mogen staan. Het gaat mij erom dat elk kind van zijn/haar leven foto's heeft, in de vorm van boeken. Die kunnen ze nu met veel plezier samen bekijken. Maar die mogen ze ook meenemen als ze uit huis gaan.

En de rest van de foto's en filmpjes (die geselecteerd en uitgezocht zijn) kunnen ze op een externe harde schijf krijgen (of wat er tegen die tijd gebruikelijk is) als zij dat willen.

Onze oudste heeft onlangs haar zwemdiploma gehaald. Dat was een feestje en daar zijn foto's van gemaakt. Het lijkt mij dan logisch dat die foto's voornamelijk in het album van de oudste komt. En natuurlijk komen er ook een paar foto's in de albums van de anderen. Maar niet alles.

Je maakt tegenwoordig zoveel foto's en filmpjes, omdat het zo gemakkelijk is met je mobiele telefoon. Die kan ik echt niet allemaal bewaren en/of in fotoboeken "plakken".
Alle reacties Link kopieren Quote
eenhoorn schreef:
27-05-2022 13:59
Ik volg even, heb namelijk hetzelfde probleem. Oudste dochter is inmiddels bijna 7 en er is nog geen enkel fotoalbum.

Het idee is om een album te maken van het 1ste jaar (baby album), dan tot de basisschool en dan de basisschoolperiode.

Probleem is alleen dat je met de telefoon heel snel en makkelijk foto’s maakt. Dus inmiddels hebben we duizenden foto’s van de afgelopen 7 jaar.

Iemand tips om snel en effectief foto’s uit te zoeken? Daar zit voor mij nu de grootste uitdaging.

Als je met een iPhone foto’s maakt, kun je ze heel makkelijk via AirDrop naar je Mac book overzetten. (Zou wel eerst een selectie maken van foto’s die weg kunnen of die je wil bewaren).
Die slaat ze vervolgens automatisch op per jaartal dus je hebt alles meteen chronologisch.
Ik sorteer ze vervolgens in verschillende mappen, bv map 2020, of 2015-2020, zoals je wil, met daarin een selectie van de foto’s die in het fotoboek terechtkomen. Die map gebruik je dan in het online programma van Albelli.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor mijn dertigste verjaardag een fotoboek gekregen met foto's / bijgeschreven tekst van baby tot eind basisschool. Erg leuk.

Qua organisatie zou ik het aanpakken zoals Liefie het beschrijft. Voorbereiding is altijd het meeste werk inderdaad.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor beide kinderen een boek; van baby tot kleuter. De volgende wordt; van kleuter tot tiener.
Voor de oudste is het een boek op chronologische volgorde geworden. Voor de jongste op thema, omdat door corona er 2 heel saaie jaren waren. Thema's zijn dan, thuis, opvang, met opa's en oma's, verjaardagen, vakanties enz. In beide boeken staan er ook stukjes tekst over hoe ze als baby en peuter waren, eerste tandjes, vriendjes en vriendinnetjes, welk speelgoed was favoriet, leuke anekdotes e.d.
Het foto's sorteren vond ik vreselijk (alles staat enigsinds op jaartal op een externe schijf, maar dat is het dan ook wel qua logica). Als het sorteren eenmaal klaar is is het boek maken superleuk!
De oudste is nu 8 en ik zou kunnen gaan beginnen aan het sorteren, dan red ik het volgende boek misschien voordat ze 11 is. Maar ik stel het toch weer steeds uit. Als ik eenmaal begonnen ben komt het wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor hun eerste en tweede levensjaar hebben mijn kinderen elk een boek per jaar (want toen maakte ik nog van elke scheet een foto). Daarna 1 boek per twee jaar. Volgens mij vierkant XL formaat.

Mocht je een rekening bij ING hebben: in de rentepuntenwinkel kun je voor €25,- een Albelli waardebon van €50,- kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
eenhoorn schreef:
27-05-2022 13:59
Ik volg even, heb namelijk hetzelfde probleem. Oudste dochter is inmiddels bijna 7 en er is nog geen enkel fotoalbum.

Het idee is om een album te maken van het 1ste jaar (baby album), dan tot de basisschool en dan de basisschoolperiode.

Probleem is alleen dat je met de telefoon heel snel en makkelijk foto’s maakt. Dus inmiddels hebben we duizenden foto’s van de afgelopen 7 jaar.

Iemand tips om snel en effectief foto’s uit te zoeken? Daar zit voor mij nu de grootste uitdaging.
Ik denk dat je moet beginnen met de range te vergroten. Wil iemand over X jaar echt een album met foto's over 1 jaar inkijken. Iedere maand 1 foto en je hebt er al 12. Daar past de peutertijd ook wel bij. En de overige foto's stop je maar ergens in een cloud of zo, en kijk je elk jaar wat er van weg kan.
Ik ben gelukkig nog uit de tijd van de fotorolletjes, waar heel zuinig mee gedaan werd, dus alles tot mijn 18 jaar ongeveer, past in 1 album
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ginevra schreef:
27-05-2022 12:26
Ik zou het juist helemaal niet leuk vinden om een fotoalbum te krijgen met alleen foto’s van mij.

Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik denk aan de foto’s van vroeger die ik leuk vind dan zijn het juist de albums die een tijdsbeeld geven, waar ook andere mensen in staan, familie, broer, tantes, etc. De kapsels en de kleren en de interieurs en dat ik daar dan ook in rondwandel.

Dus dat het iets zegt over de context waarin ik opgroeide, niet alleen maar 1000 foto’s van mezelf.
De meeste mensen hebben ook foto's met anderen in zo'n boek hoor. :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
Caramelfudge schreef:
27-05-2022 11:13
Pffft nou daar ben ik ook een beetje bang voor.. Heb nu nog bevallingsverlof van de jongste en de oudste twee zijn naar school dus heb een beetje het nu of nooit gevoel..
Ik liep een hele tijd jaren achter met het fotoboek en dat was echt niet relaxed. Werkte ook niet fijn.

Dus op een gegeven moment ben ik voor jaar x begonnen. En dat betekend voor mij:
- elke zondagavond ga ik alle foto's op mijn telefoon door en gooi ik alles weg waar ik toch niets mee ga doen
- elke maand zet ik alle foto's op de computer
- op dat zelfde moment kijk ik alle foto's van de maand daarvoor nog een keer door en probeer ik max 1/3 over te houden
- op dat zelfde moment maak ik pagina's voor de maand daarvoor en gooi dan nog meer foto's weg en ook zo veel mogelijk alle foto's die ik toch niet gebruik

Ik probeer dus vooral zoveel mogelijk foto's weg te gooien. Ik heb denk ik 20 foto's van mijn eerste jaar. Mijn kind heeft 20 foto's van haar eerste uur......

En dan is het een kwestie van bij proberen te blijven. Ik probeer heel bewust relatief eenvoudige albums te maken, dan schiet het tenminste een beetje op. Dus elk jaar heeft bij mij een paar vaste lay-outs en een paar vaste achtergrondjes (heel neutraal) waardoor het wel een eenheid is, maar ook vooral niet te veel werk.

Overigens kan je er ook aan denken om juist gelijk op je telefoon een boek te maken en dat gewoon zoveel mogelijk automatisch te laten vullen. Nadeel minder mooi. Voordeel er is tenminste een boek. En een niet super mooi boek is nog altijd meer boek dan geen boek.
Haha, mijn oudste is 15 en de jongste 9. Die boeken komen heus wel af ooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
eenhoorn schreef:
27-05-2022 13:59
Ik volg even, heb namelijk hetzelfde probleem. Oudste dochter is inmiddels bijna 7 en er is nog geen enkel fotoalbum.

Het idee is om een album te maken van het 1ste jaar (baby album), dan tot de basisschool en dan de basisschoolperiode.

Probleem is alleen dat je met de telefoon heel snel en makkelijk foto’s maakt. Dus inmiddels hebben we duizenden foto’s van de afgelopen 7 jaar.

Iemand tips om snel en effectief foto’s uit te zoeken? Daar zit voor mij nu de grootste uitdaging.
Elke avond een stukje.

Okay, dat is niet snel of effectief, maar dan gebeurt het dus wel.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
27-05-2022 15:46
Voor hun eerste en tweede levensjaar hebben mijn kinderen elk een boek per jaar (want toen maakte ik nog van elke scheet een foto). Daarna 1 boek per twee jaar. Volgens mij vierkant XL formaat.

Mocht je een rekening bij ING hebben: in de rentepuntenwinkel kun je voor €25,- een Albelli waardebon van €50,- kopen.
Als je dikke boeken maakt (ik maak voor ons gezin een jaarboek met alle foto's erin) dan is de gratis pagina aanbieding vaak voordeliger.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
27-05-2022 22:14
Haha, mijn oudste is 15 en de jongste 9. Die boeken komen heus wel af ooit.
Je hebt nog even toch :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het met de fotboeken?

Ik heb net wel een fotoboekje gemaakt van de vakantie met mijn familie, maar verder ben ik nog niet begonnen aan het jaarboek. Wel vandaag een backup gemaakt van alle foto's van mijn telefoon en dat aantal viel mee, want het uitzoeken had ik dit jaar relatief goed bijgehouden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven