Geloogd grenen (oude) tafel opknappen

18-05-2011 11:18 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al wat tips zien staan in dit topic: Grenen tafel white wash maken Ik plak m even dat ik m weer kan vinden.



Okay, ik heb een tafel overgenomen van mijn ouders. Het is een oude tafel, geloogd grenen. Ik wil het blad graag opknappen.

De tafel is eigenlijk een afdankertje. Heeft al een tijd in een soort klusruimte gestaan. Er hebben allerlei blikken (verf, spul, troep) op gestaan en die hebben kringen achtergelaten op het blad.



Ik wil eens kijken of er nog wat van te maken valt. Begreep uit het andere topic dat ik met terpentine, ammoniak of speciaal spul van HG de was er een beetje af kan halen.



En dan flink schuren, denk ik? Kan dat met een schuurmachine? En wat voor papier (korrel)?



Ik ben niet heel erg gehecht aan die tafel. Als het niet lukt moet ie gewoon weg en het moet ook geen duur project gaan worden. Maar misschien hebben jullie tips om er toch nog iets leuks van te maken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Bandschuurmachine huren bij de bouwmarkt. Kost een paar euro. Ze kunnen je daar adviseren welke korrel je het beste kan gebruiken.
Eerst schuren, dan pas behandelen als dat nog nodig is. Komt helemaal goed, heb zelf ook een stokoude tafel weer mooi gekregen!
Alle reacties Link kopieren
Vooral goed schuren. Begin met korrel 100 of 120. Daarna 180. Dit kan gewoon met een schuurmachine .Vervolgens afnemen met bijvoorbeeld Universol, dit is een ammoniakvervanger. Werkt veel prettiger.



Of je de kringen eruit krijgt is afhankelijk van hoe diep ze erin getrokken zijn.



Wil je de tafel lakken of verven? Voor beide geldt dat je tussen elke laglaag goed moet schuren en schoonmaken. Indien je de tafel verft, eerst grondverven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor deze adviezen. Weinig tijd nu, moet zo weg.



Is bandschuurmachine beter dan vlakschuurmachine? (vast wel)



Ik wil nog meer meubels opknappen en vind dat ook leuk dus overwoog zelf een schuurmachine te kopen. Maar misschien is huren handiger, even kijken nog.



Krijg er helemaal zin in
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Dahlia74 schreef op 18 mei 2011 @ 12:09:

Vooral goed schuren. Begin met korrel 100 of 120. Daarna 180. Dit kan gewoon met een schuurmachine .Vervolgens afnemen met bijvoorbeeld Universol, dit is een ammoniakvervanger. Werkt veel prettiger.



Of je de kringen eruit krijgt is afhankelijk van hoe diep ze erin getrokken zijn.



Wil je de tafel lakken of verven? Voor beide geldt dat je tussen elke laglaag goed moet schuren en schoonmaken. Indien je de tafel verft, eerst grondverven.Oud grenen kun je natuurlijk ook alleen in de was zetten he... hebben we hier ook gedaan.
quote:Moonlight82 schreef op 18 mei 2011 @ 12:36:

Bedankt voor deze adviezen. Weinig tijd nu, moet zo weg.



Is bandschuurmachine beter dan vlakschuurmachine? (vast wel)



Ik wil nog meer meubels opknappen en vind dat ook leuk dus overwoog zelf een schuurmachine te kopen. Maar misschien is huren handiger, even kijken nog.



Krijg er helemaal zin in Voor maar twee of drie tientjes kan je bij de Gamma e.d. een kleine 'detailschuurmachine' kopen, zo eentje in de vorm van een strijkijzer. Die zijn ideaal voor dit soort klussen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alles geschuurd, de poten wit geverfd en het tafelblad met een lichte beits. Staat erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpelmeesje67 schreef op 18 mei 2011 @ 12:51:

[...]





Oud grenen kun je natuurlijk ook alleen in de was zetten he... hebben we hier ook gedaan.

Voor de poten vind ik dat wel een optie, maar aan het blad zie je echt dat het een klustafel geweest is. Kringen, (verf) vlekken, diepe krassen.

Ik wil m echt schuren.



Wat betreft de detailschuurmachine: wat gebeurt er als je daar grote vlakken mee doet? Wordt het dan wel egaal?



Mijn ouders hebben eens een parketvloer op de verkeerde manier geschuurd en daar zaten toen allemaal 'bogen' in.



Misschien moet ik eens kijken wat voor schuurmachine handig is om te kopen (als ik meer meubels wil opknappen) en evt voor die tafel één extra huren voor een dag.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik heb nooit problemen gehad met tafelbladen e.d. schuren met zo'n detailschuurmachientje. Mijn techniek (ahum) is om 'm gewoon licht op het oppervlak te houden en langzaam te bewegen in rechte lijnen met de nerf mee. Dus geen kracht zetten en geen cirkels maken, gewoon een beetje laten zweven. De machine moet het werk doen, niet mijn hand, die stuurt alleen.



Maar ik zorg dan wel altijd dat het hout goed voorbehandeld is, dus eventuele verfvlekken vast afgestoken of afgekrabd (evt. eerst ingesmeerd met afbijt) en eventueel zelfs al met de hand een beetje opgeschuurd zodat het te schuren vlak in elk geval alvast redelijk egaal is.



Dat is eigenlijk precies andersom aan wat ik hier van sommigen lees, maar zo heb ik het vroeger van een ervaren klusser geleerd.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-06-2011 14:20
Reden: spam
% gewijzigd
quote:werehome schreef op 23 mei 2011 @ 17:56:

Wij gebruiken altijd korrel 40 met een vlakschuurmachine, bij een fijnere korrel loopt het papier vol met was ( je bent als waren de was weer aan het verwarmen.



Het is een klus maar daarna heb je wel wat.



Kijk een voor ideeën op ...Als je spamt (en dat doe je), doe het dan wel goed. Je link loopt dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven